akkoord mrb!!! niet gunstig...........

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
retep

Re: akkoord mrb!!! niet gunstig...........

Berichtdoor retep » 10 Mei 2013, 12:20

Quink schreef:
retep schreef:Rijden ze jou of een ander in de weg? Nee! Nou boeie dat er een groep is die hun oldtimer de hele dag gebruiken! Ik kan er niet wakker van liggen.

Mooi man, een vraag stellen en er gelijk zelf maar een antwoord aan plakken! :D

Maar je hebt het sowieso fout, want ze rijden mij strikt genomen wel in de weg. Deze lieden grijpt men (terecht of onterecht) aan als reden om de regeling te wijzigen. Daardoor kan ik als weinig rijder mogelijk alsnog gaan betalen, en drie maanden de auto laten staan. :roll:

OMdat ik een auto op benzine heb is het voor mij ook niet zo'n probleem, maar je zult maar 3500 km per jaar in een dieseltje rijden.....

Jij, ik en de rest vd burgerij hebben geen last van die dagelijkse rijders, dus wie dan wel? Juist de regering, en dan wel een paar strebers die zich over de ruggen vd burgers op willen werken naar nog meer sallaris per maand, dus als je ergens je beklag moet doen is het niet bij dat handjevol dagelijkse rijders, maar bij de roverheid. We hebben ook crimineel allochtoon tuig rondlopen. Gaan we dan ook alle allochtonen verbieden? Nee he? Dus waarom moeten dan wel alle oldtimerbezitters gestraft worden omdat er een klein groepje hun oldtimer dagelijks gebruikt? En jaarlijks vallen er ook gewonden met het afsteken van vuurwerk. Moeten we dan al het vuurwerk maar gaan verbieden? Ook zijn er nog steeds lieden die hun eigen klem zuipen en toch in de auto stappen.
Moeten dan alle kroegen maar verboden worden? En zo kan ik wel een hele pagina vol typen met voorbeelden!
Symboolpolitiek, dat is het, en gewoon een goedkope rotsmoes om ordinair geld binnen te harken, niets meer, niets minder!

Quink

Berichtdoor Quink » 10 Mei 2013, 14:45

Zoals ik al eerder typte, ik heb mijns inziens *wel* last (waarbij "last" in mijn geval nog een groot woord is, maar goed) van veelrijders, want zij worden (terecht of onterecht) aangegrepen als stok om de hond mee te slaan. Als de overheid op een punt betrouwbaar is, dan is het wel op het aanpassen van regelingen die te succesvol blijken, of die gebruikt worden op een manier waarvoor ze eigenlijk niet in het leven zijn geroepen. Je kunt er de klok op gelijk zetten. Dus hoe meer mensen een oldtimer gaan gebruiken voor dagelijks verkeer, hoe groter de kans wordt dat de regeling wordt aangepast. Of het daadwerkelijk ergens op slaat *doet er niet toe*. Het wordt aangegrepen als reden tot. Betrouwbaar in de onbetrouwbaarheid. Zo iets. ;)

En je mag van mij een pagina gerust voltypen met voorbeelden, maar lijkt me nutteloos, ze kloppen namelijk niet.

retep

Berichtdoor retep » 10 Mei 2013, 21:16

Quink schreef:En je mag van mij een pagina gerust voltypen met voorbeelden, maar lijkt me nutteloos, ze kloppen namelijk niet.

Ze kloppen wel degelijk, want het is gewoon zo dat nu een hele branche moet bloeden voor een handjevol dagelijkse rijders.
Dat doen ze met kroegen niet, ook niet met vuurwerk, dus waarom wel met oldtimerbezitters?
Toen de mrb vrijstelling er kwam, hadden ze meteen paal en perk moeten stellen door voorwaarden er aan te verbinden, maar nee
ze hebben het gewoon laten gaan, en vorig jaar dan eens de regels aangepast waar iedereen mee kon leven, maar die nieuwe regels
zijn nog niet koud of ze worden verdomme wéér aangepast, en dat is gewoon onacceptabel te noemen, want als ze maar in no-time
te pas en te onpas de regels blijven veranderen, dan weet je niet meer waar je aan toe bent.
Ik zie nu best leuke auto's van 40 jaar oud staan, maar je zou bijna bang zijn om er een te kopen en er een hoop geld in te steken,
want met dat gejojo vd regering weet je maar nooit wat ze het jaar erop weer bedenken om je weer een oor aan te naaien, want
zo zie ik het. Of stel je voor dat ze volgend jaar ineens het idee krijgen dat het niet zo'n succes is als ze gehoopt hadden, en de regels
weer terug gedraaid worden, want dan naaien ze alle mensen een oor aan die net hun oldtimer voor een prikkie weggedaan hebben.

Quink

Berichtdoor Quink » 11 Mei 2013, 00:01

retep schreef: want het is gewoon zo dat nu een hele branche moet bloeden voor een handjevol dagelijkse rijders.

Nu spreek je jezelf toch tegen geloof ik. En eerst zeg je nog dat niemand, behalve wat politici, last heeft van de dagelijkse rijders, en nu weer wel. Wat is het nu?

Je voorbeelden kloppen niet. Jij hebt het over verbieden. Er is geen sprake van verbieden. Wat er gebeurt is dat de "regels" worden aangepast, er wordt niks verboden. Vuurwerk: als er meer geknald wordt buiten oud -en nieuw om is er meer kans dat de regels omtrent het afsteken van vuurwerk aangepast worden. Er gaan hier en daar al stemmen op om alleen nog het professioneel afsteken van vuurwerk toe te staan. Alcohol: als er blijkt dat er meer dronken mensen achter het stuur zitten wordt de regelgeving aangepast, de controles verscherpt, etc. Recentelijk: paardenvlees in rundvlees. Volgens jou redenatie zou dan alle vlees verboden moeten worden. Dat is niet wat gebeurt, de controles en regelgeving worden aangepast. Niemand gaat oldtimers verbieden omdat er veelrijders zijn. De regelgeving wordt aangepast. Je mag je oldtimer best dagelijks gebruiken, maar dan kost het geld. Is iets heel anders.

Of het terecht is, en of het überhaupt werkt is een tweede, maar dat is de reactie. Net zoals het nu het geval is. Mis- danwel gebruik van de MRB vrijstelling: aanpassing van de regelgeving. Niemand heeft het over verbieden van oldtimers gehad.

retep

Berichtdoor retep » 11 Mei 2013, 13:19

Quink schreef:
retep schreef: want het is gewoon zo dat nu een hele branche moet bloeden voor een handjevol dagelijkse rijders.

Nu spreek je jezelf toch tegen geloof ik. En eerst zeg je nog dat niemand, behalve wat politici, last heeft van de dagelijkse rijders, en nu weer wel. Wat is het nu?

Je voorbeelden kloppen niet. Jij hebt het over verbieden. Er is geen sprake van verbieden. Wat er gebeurt is dat de "regels" worden aangepast, er wordt niks verboden. Vuurwerk: als er meer geknald wordt buiten oud -en nieuw om is er meer kans dat de regels omtrent het afsteken van vuurwerk aangepast worden. Er gaan hier en daar al stemmen op om alleen nog het professioneel afsteken van vuurwerk toe te staan. Alcohol: als er blijkt dat er meer dronken mensen achter het stuur zitten wordt de regelgeving aangepast, de controles verscherpt, etc. Recentelijk: paardenvlees in rundvlees. Volgens jou redenatie zou dan alle vlees verboden moeten worden. Dat is niet wat gebeurt, de controles en regelgeving worden aangepast. Niemand gaat oldtimers verbieden omdat er veelrijders zijn. De regelgeving wordt aangepast. Je mag je oldtimer best dagelijks gebruiken, maar dan kost het geld. Is iets heel anders.

Of het terecht is, en of het überhaupt werkt is een tweede, maar dat is de reactie. Net zoals het nu het geval is. Mis- danwel gebruik van de MRB vrijstelling: aanpassing van de regelgeving. Niemand heeft het over verbieden van oldtimers gehad.

Als ik zeg dat niemand last van oldtimers heeft, dan bedoel ik dat niemand klaagt dat er oldtimers rondrijden en geen mrb betalen, behalve de regering,
want die gunt niemand een voordeeltje, en de dagelijkse rijders dan als zondebok worden opgevoert, en daar dan de hele oldtimerbranche voor moet bloeden.
En diesel en lpg rijders de volle mep laten betalen, vind ik hetzelfde als verbieden, want het word gewoon onbetaalbaar gemaakt, en zou hetzelfde zijn
als dat je bv vuurwerk onbetaalbaar maakt, hetzelfde voor een drankje in de kroeg, want ook dat word met de dag onbetaalbaarder, dus niet meteen
verboden, maar wel zo duur gemaakt dat je het niet meer kunt perimenteren, vandaar je ook een kanon kunt afschieten in de horeca, dus is het een sneaky manier om je ergens van af te houden zonder meteen een verbod in te voeren. Dus als ze het niet kunnen verbieden, dan maken ze het wel onbetaalbaar, dus imo hetzelfde als verbieden, behalve voor degene met genoeg geld.

Quink

Berichtdoor Quink » 11 Mei 2013, 15:18

retep schreef:En diesel en lpg rijders de volle mep laten betalen, vind ik hetzelfde als verbieden, want het word gewoon onbetaalbaar gemaakt, en zou hetzelfde zijn
als dat je bv vuurwerk onbetaalbaar maakt, hetzelfde voor een drankje in de kroeg, want ook dat word met de dag onbetaalbaarder

Ja, ok dan snap ik je beter. En ben ik het ten dele wel met je eens. Als ik weinig km's zou rijden met een diesel of LPG old timer zou het idd niet meer te betalen zijn. 2000+ euro voor 5000, 6000 km gaat nergens mee over. Maar ik ben wel van mening dat als je je oldtimer voor dagelijks verkeer gebruikt je mijns inziens ook gewoon mag betalen.

En om toch ff "dwars te liggen", ik vraag me af of je de prijzen van een biertje in de kroeg aan de regering kan wijten. Heb zo'n donkerbruin vermoeden dat de horeca zelf en/of de bierleveranciers daar ook wel medeschuldig aan zijn. ;)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 11 Mei 2013, 16:07

Goed beschouwd moeten er nu velen (maar objectief gezien ook maar een heel kleine groep - daarom gaat het zo makkelijk zonder veel media-aandacht) bloeden omdat er nog niet zo lang geleden door de "hele branche" een NJET is uitgesproken over de kilometer-beprijzing.
Dit NJET is/was ingegeven door de auto-branche omdat een kilometerbeprijzing verstandiger verplaatsingskeuzen zou gaan stimuleren (men leze minder auto-kilometers). De auto-branche heeft liever allerlei AAA-labeltjes, en belastingvrije lokkertjes om de omzet van morgen en overmorgen hoog te houden.

Goed, de kilometerbeprijzing is nu even een gepasseerd station en dus werden de belastingvrije 25-jarige auto's weer extra leuk, die 25 jaar werd "bevroren" echter zonder een direct resultaat (niet zo gek, resultaat van het bevriezen zou je pas na 5 jaar zien) ... ondertussen gaven de "belastingvrijen" alleen maar meer scheve ogen. Omdat de kilometerbeprijzings-mogelijkheid op korte termijn niet reëel was kwam er dus een nieuw compromis uit (en ik geef iedereen gelijk, het is een K-compromis).

En wees eerlijk, die oude auto's zijn gewoon minder "fris". Ik had ook een korte tijd een belastingvrije roethoester gereden, echter niet geheel ten onrechte werd dit monumentje (met een vriendelijke ondertoon) ook wel een rijdend milieudelict genoemd.

Groeten MarcS

PS Ik ken verschillende mensen die al jaren op een geheel vergelijkbare manier gepakt worden. Denk aan het eigen-risico in de ziekte-kosten: ben je door het lot bedeeld met een of andere chronische aandoening dan is het kennelijk normaal dat je daarvoor jaarlijks meer - nu al € 350,-- pp. – aftikt (je kan natuurlijk ook zeggen: de gezonde medemens krijgt naast die gezondheid ook nog eens een leuke bonus van € 350,--). Denk bijv. ook aan de partner-toeslag in de AOW: Heb je (geboren voor 1950) jaren lang in de veronderstelling geleefd (en werd dit ook door iedere door-rekening gestaafd) dat je recht zou hebben op een volledige partnertoeslag, wordt die toeslag niet alleen gekort als die partner zelf inkomsten heeft maar is er inmiddels ook een korting als je zelf een net iets meer dan minimaal pensioentje hebt opgebouwd (dat dat pensioentje aan het zijden draadje van de financiele wereld hing had je kunnen weten - iedereen die de welvaartsvastheid daarvan wilde geloven was goedgelovig).

retep

Berichtdoor retep » 11 Mei 2013, 19:58

Quink schreef:
retep schreef:En diesel en lpg rijders de volle mep laten betalen, vind ik hetzelfde als verbieden, want het word gewoon onbetaalbaar gemaakt, en zou hetzelfde zijn
als dat je bv vuurwerk onbetaalbaar maakt, hetzelfde voor een drankje in de kroeg, want ook dat word met de dag onbetaalbaarder

Ja, ok dan snap ik je beter. En ben ik het ten dele wel met je eens. Als ik weinig km's zou rijden met een diesel of LPG old timer zou het idd niet meer te betalen zijn. 2000+ euro voor 5000, 6000 km gaat nergens mee over. Maar ik ben wel van mening dat als je je oldtimer voor dagelijks verkeer gebruikt je mijns inziens ook gewoon mag betalen.

En om toch ff "dwars te liggen", ik vraag me af of je de prijzen van een biertje in de kroeg aan de regering kan wijten. Heb zo'n donkerbruin vermoeden dat de horeca zelf en/of de bierleveranciers daar ook wel medeschuldig aan zijn. ;)

Nou, ze hebben ooit de oldtimerregeling zelf in het leven geroepen, en hadden ze toen meteen voorwaarden er aan moeten vebinden,
en dat hebben ze niet gedaan, dus dan is het toch je goed recht om gebruik te maken van die regeling? Maar goed, vorg jaar hebben ze
de regels dan ook aangepast, en daar konden ze meesten goed mee leven, maar nu nog geen jaar later worden de regels wéér aangepast,
en dat vind ik gewoon belachelijk, en dan zo belachelijk dat het de hele oldtimerbranche zwaar raakt, en dan maar te zwijgen over menig
particulier die net een jaren 80 oldtimer heeft aangeschaft.
En wat de horeca betreft, gedeeltelijk zijn wel zelf schuldig aan de hoge prijzen, maar alles in het leven is 2x zo duur of nog duurder geworden,
dus zal een kroegeigenaar ook z'n prijzen moeten verhogen en dat heeft al klanten gekost, en de regering heeft dan nog even een doodklap uitgedeelt
door het rookverbod in te stellen, dus nog minder klanten, dus minder omzet, en dan moet het toch uit de lengte of de breedte komen,
dus ook mede dankzij het rookverbod betalen we meer voor een biertje. Maar goed, alles wat leuk is moet kapot of onbetaalbaar gemaakt worden,
want stel je voor dat je nog een beetje (betaalbare) lol hebt in je leven. Nee, dat kunnen die azijnpissers in den haag niet hebben.

retep

Berichtdoor retep » 11 Mei 2013, 20:33

Landmarcs schreef:

Goed beschouwd moeten er nu velen (maar objectief gezien ook maar een heel kleine groep - daarom gaat het zo makkelijk zonder veel media-aandacht) bloeden omdat er nog niet zo lang geleden door de "hele branche" een NJET is uitgesproken over de kilometer-beprijzing.
Dit NJET is/was ingegeven door de auto-branche omdat een kilometerbeprijzing verstandiger verplaatsingskeuzen zou gaan stimuleren (men leze minder auto-kilometers). De auto-branche heeft liever allerlei AAA-labeltjes, en belastingvrije lokkertjes om de omzet van morgen en overmorgen hoog te houden.

Goed, de kilometerbeprijzing is nu even een gepasseerd station en dus werden de belastingvrije 25-jarige auto's weer extra leuk, die 25 jaar werd "bevroren" echter zonder een direct resultaat (niet zo gek, resultaat van het bevriezen zou je pas na 5 jaar zien) ... ondertussen gaven de "belastingvrijen" alleen maar meer scheve ogen. Omdat de kilometerbeprijzings-mogelijkheid op korte termijn niet reëel was kwam er dus een nieuw compromis uit (en ik geef iedereen gelijk, het is een K-compromis).

En wees eerlijk, die oude auto's zijn gewoon minder "fris". Ik had ook een korte tijd een belastingvrije roethoester gereden, echter niet geheel ten onrechte werd dit monumentje (met een vriendelijke ondertoon) ook wel een rijdend milieudelict genoemd.

Groeten MarcS

Ik wil ook geen kmheffing in welke vorm dan ook, want dan kun je donder op zeggen dat ze die dan jaarlijks gaan verhogen totdat je meer
betaald dan toen je gewoon mrb betaalde. Ik vind het huidige systeem dan ook prima, onbeperkt rijden voor een vast bedrag, want dan
weet je op voorhand wat je kwijt bent, en met een kmheffing gaan mensen minder snel de deur uit, want oei oei, rij maar niet teveel want
ander krijgen we straks een rekening van hier tot ginder. En zeg nou zelf, sinds waneer bedenkt de regering een plan dat in het voordeel
vd burger werkt? M.a.w. als zij met iets nieuws komen, dan kost ons dat geld, altijd.
Verder zijn vele oldtimers idd minder fris zoals jij dat noemt, maar er wordt nu een beeld geschets dat alle oldtimers ouwe mercedes diesels zijn
uit de jaren 80, en al was dat zo, dan nog raken ook die auto's een keer op, want ook oldtimers hebben niet het eeuwige leven, dus
krijg je vanzelf een verschuiving door de jaren heen, dus 10 jaar geleden waren de jaren 70 oldtimers populair en nu zijn dat de jaren 80 oldtimers
en over 10 jaar zouden dat de jaren 90 oldtimers geworden zijn, en in dat tijdperk deed de katalisator z'n intrede, dus worden de oldtimers vanzelf
schoner, en zouden we over een jaar of 15 nog maar zelden een jaren 80 oldtimer zien, dus vervuiling opgelost. Nu doet de regering alle auto's van 40 jaar oldtimer maken, dus wat krijg je nou? Juist! over 10 jaar worden de jaren 80 auto's oldtimer, dus ipv dat ze over 10 jaar zelfzaam geworden zijn, gaan
ze juist populair worden, dus ipv dat we dan van de vervuiling af zijn, gaat het juist 10 jaar door! Dus wat is beter? Nu nog even 10 jaar door de
zure appel heenbijten, of gewoon de vervuiling nog een jaar of 10 verlengen door het vooruit te schuiven?

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 11 Mei 2013, 21:38

Tja Retep,

Ik wil ook onbeperkt AOW, pensioen en ziektekostenvergoeding etc.
Juist dat onbeperkt kunnen rijden voor een vast bedrag (dat liefst € 0,00 is) werkt "corrumperend".

Bovendien, dat vaste bedrag, dat krijgt nu iedereen (behalve die 40jarige benzine auto's) ... of bedoelde je dat niet.

Een vast bedrag betalen en dan weinig rijden is heel onredelijk, dus het hebben van meer dan een auto is erg duur ....
(Daarom heb ik alleen een LandRover en betaal ik gewoon de MRB - desondanks rijd ik niet onnodig van A naar B en terug, en neem ik soms liever de trein.)

En tenslotte: zowel bij een kilometerheffing als bij een of andere old-timer-vrijstelling kan de volksvertegenwoordiging altijd overgaan tot het aanpassen van tarieven en regelingen ... het is niet anders, wees maar blij dat het de volksvertegenwoordiging is die beslist en niet een of andere alleen-heerser.

Groeten MarcS

Terug naar “Kroeg”