akkoord mrb!!! niet gunstig...........
-
Dennis Crusio
Re: akkoord mrb!!! niet gunstig...........
en toch een laro????? volgens mij opinie speel je dan nog wel met en in het zand, ik wel in elk geval en ik vind het met mijn bijna 40 jaar nog leuk ook hahahaha
Er zijn 300.000 klassiekers in Nederland. Laten daar zo'n 75.000 diesel exemplaren bijzitten.
Ik ben stellig van mening dat diesels die eerst belastingvrij waren en nu niet meer wel degelijk in waarde dalen. Ik denk dat een schatting van € 2500 per voertuig heel mild is, en dat dit ook zo het dubbele kan blijken te zijn.
Ik vind een wetswijziging die de schatkist 150 miljoen euro moet opleveren, (En ja dat bedrag is zeer discutabel) maar die een klein aantal burgers zo'n 185 miljoen (of misschien wel het dubbele) gaat kosten, gewoon een slechte wetswijziging!
Dat moet veel slimmer en effectiever kunnen!
Bijvoorbeeld een waterweg belasting op schepen?? Dat kan met een klein bedrag, evt met vrijstelling voor oude schepen of vanaf een bepaald tonage, evt de beroepsvaart uitgezonderd...., het is maar een idee, absoluut niet het punt van mijn betoog.
Groet
Bart
Ik ben stellig van mening dat diesels die eerst belastingvrij waren en nu niet meer wel degelijk in waarde dalen. Ik denk dat een schatting van € 2500 per voertuig heel mild is, en dat dit ook zo het dubbele kan blijken te zijn.
Ik vind een wetswijziging die de schatkist 150 miljoen euro moet opleveren, (En ja dat bedrag is zeer discutabel) maar die een klein aantal burgers zo'n 185 miljoen (of misschien wel het dubbele) gaat kosten, gewoon een slechte wetswijziging!
Dat moet veel slimmer en effectiever kunnen!
Bijvoorbeeld een waterweg belasting op schepen?? Dat kan met een klein bedrag, evt met vrijstelling voor oude schepen of vanaf een bepaald tonage, evt de beroepsvaart uitgezonderd...., het is maar een idee, absoluut niet het punt van mijn betoog.
Groet
Bart
Beter één Land Rover in de hand, dan helemaal geen hand!
Denk dat de booteigenaren dan zullen zeggen dat het oneerlijk is dat zij moeten bloeden zodat die oldtimer rijders niets hoeven te betalen...
Kei veel groeten,
Joost
D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson
Joost
D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson
R1200C schreef:Denk dat de booteigenaren dan zullen zeggen dat het oneerlijk is dat zij moeten bloeden zodat die oldtimer rijders niets hoeven te betalen...
Boten lastig te controleren, boten hebben geen kenteken en staan volgens mij niet geregistreerd, alleen bij verzekeraars misschien.
Maar idd zou het eerlijker zijn dat een ieder iets bijdraagt. Oldtimer rijders, boot eigenaren enz dan delen we de lasten ook.
Groeten Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
-
Roger B.
ligt aan de boot, speedbootjes en sloepachtige die een bepaalde snelheid bereiken kunnen hebben zeer zeker wel een registratienummer
gone
Das waar ook
Was ik even vergeten.
Groeten Jan
Groeten Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.
-
Dennis Crusio
ik denk dat er ook een oplossing zit in een vorm van bijtelling van de waarde van het voertuig en dan bedoel ik de verzekerde waarde. zet deze op 14%. gemiddeld zit een oldtimer denk ik op een verzekerde waarde tussen de 10 en 15.000 euro. om vrijstelling te kunnen krijgen lever je elke 5 jaar een geldig taxatie rapport in bij de belastingdienst ( dit moet voor je verzekering toch ook dus extra kosten zijn er ook niet in de meeste gevallen). als je dit berekend € 14000,00 x 300.000 voertuigen kom ik uit op € 420.000.000,- daar 33% tot 52% betaal je over. met het minimale kom ik uit op € 138.000.000,- aan inkomsten en dit dan op de laagste schaal gerekend. dit bedrag zal ook de realiteit zijn als het gene waar ze zich nu mee rijk rekenen, toch ruim voldoende dacht ik zo. op deze wijze voelt iemand het niet direct in zijn financiële uitgave en blijven er meer mensen hun auto rijden en vooral onderhouden op deze manier pak je ook weer de sterkste schouders de zwaarste lasten. denk je slim te zijn door de verzekering een laag taxatie rapport te geven en daarmee ook de belastingdienst is het toch zuur als je maar bijvoorbeeld € 1000,00 krijgt uitgekeerd bij schade terwijl je er al een veel-fout in hebt zitten om hem netjes te krijgen. als ik kijk naar mijzelf, aanschaf en restauratie kosten dan ga ik rustig richting de € 12.000,00 en dan ben ik nog niet klaar. deze centjes zie ik graag terug als ik schade rij en niet de economische dag waarde die misschien maar een paar honderd euro is. dit lijkt mij een klant vriendelijk oplossing maar er zullen vast ook weer mensen zijn die hier een andere mening over hebben, dus kom maar op zou ik zeggen haHAHAHAHAHA
-
Roger B.
ik zal het wel verkeerd begrijpen, maar zoals ik jouw oplossing lees gaat piet met een ouwe mercedes van weinig waarde die dagelijk woon-werk rijdt met zijn belastingvrije hok dus weinig betalen, en jan die een zeldzame, perfect gerestaureerde oldtimer heeft die bijna nooit op straat komt, maar toevallig wel een (verzekerde) waarde heeft van een ton mag zich dus blauw betalen??
lijkt me exact het tegenovergestelde effect dan wat er beoogd wordt,.....
lijkt me exact het tegenovergestelde effect dan wat er beoogd wordt,.....
gone
-
Dennis Crusio
eigenlijk komt het daarop neer ja! klinkt lullig maar ik denk dat het gros niet een alledaagse rijder is. als de alledaagse rijder er veel mee rijd zal hij ook veel onderhoud hebben en dit zal in een taxatie rapport weer van zelf naar boven komen. verder kun je via de apk een regeling toe passen boven de 7000 km per jaar en toeslag. ook hier ga je weer mee in de regeling van de oldtimer verzekering.
en nog een reken voorbeeldje met een auto van € 100.000,00, 14% bijtelling kom je uit op €14.0000,00 per jaar wat er bij je inkomen word opgeteld. daar betaal je dan je percentage over naar gelang je salaris en of inkomen. als je een oldtimer van een ton in bezit hebt zal hij over het algemeen toch wel ouder zijn dan 40 jaar en is daarmee dan al belastingvrij.
de zo genaamde veel rijder is niet de groot verdiener en deze groep rijd een oldtimer vanuit een financieel oogpunt, zodat ook zij naar hun werk kunnen komen en hun gezin kunnen onderhouden. ik denk dat het voor een grote groep mensen anders zelfs autorijden te duur kan worden. dan vraag ik mij zelf af moet je deze groep dan aanpakken, het is al een bijzonder kleine groep in zijn totaliteit die een oldtimer rijd en misbruik word er van elke regeling wel gemaakt.
en nog een reken voorbeeldje met een auto van € 100.000,00, 14% bijtelling kom je uit op €14.0000,00 per jaar wat er bij je inkomen word opgeteld. daar betaal je dan je percentage over naar gelang je salaris en of inkomen. als je een oldtimer van een ton in bezit hebt zal hij over het algemeen toch wel ouder zijn dan 40 jaar en is daarmee dan al belastingvrij.
de zo genaamde veel rijder is niet de groot verdiener en deze groep rijd een oldtimer vanuit een financieel oogpunt, zodat ook zij naar hun werk kunnen komen en hun gezin kunnen onderhouden. ik denk dat het voor een grote groep mensen anders zelfs autorijden te duur kan worden. dan vraag ik mij zelf af moet je deze groep dan aanpakken, het is al een bijzonder kleine groep in zijn totaliteit die een oldtimer rijd en misbruik word er van elke regeling wel gemaakt.
-
Roger B.
het is toch absurd dat een liefhebber die cultureel erfgoed koestert en beschermd (door er weinig tot niet mee te rijden, zeker niet met slecht weer ) volgens jouw regel moet gaan betalen en een (zogenaamd zielige) "belastingontduiker" in een aftands net apk-waardig hok dat kwalmt als een kolencentrale , en van weinig waarde is, nog steeds niet betaald....
dat gaat de hele strekking van het verhaal totaal voorbij...
De opzet van de hele oldtimerregeling is dat het culturele cultuurgoed beschermd wordt zonder dat dat de oltimerliefhebber die dat doet handen vol geld kost.
Wat is cultureel erfgoed dat een van de honderden NET 25 jaar oude ninetys en onetens danwel een van de duizenden Mercedes 190's en e-klasses en dergelijke of zijn dat toch eerder de uniekere en zeldzamere oudere oldtimers? (dus die 40 jaar is zo gek niet)
Wat is beschermen ? Dat doe je mijns inziens niet door er dag in dag uit in weer en wind woon-werk verkeer mee te rijden. Weersinvloeden en risico op aanrijdingen staan mijns inziens haaks op wat beschermen zou betekenen.
Dus JA, iemand die jaar in jaar uit zijn dagelijks (woon-werk) verkeer met een NET 25 jaar oude auto rijdt valt mijns inziens vrij snel buiten de doelgroep voor voordeel......
Aanpassing van de regel om dit "oldtimer"gebruik niet te belonen met vrijstelling mag wat mij betreft direct en zonder overgangsregeling ingevoerd worden.
En JA, iemand die een oldtimer heeft en opknapt en onderhoud, en af en toe eens met goed weer een stukje gaat rijden, en eer mee naar evenementen gaat mag ook in de toekomst vrijgesteld worden van MRB.
dat gaat de hele strekking van het verhaal totaal voorbij...
De opzet van de hele oldtimerregeling is dat het culturele cultuurgoed beschermd wordt zonder dat dat de oltimerliefhebber die dat doet handen vol geld kost.
Wat is cultureel erfgoed dat een van de honderden NET 25 jaar oude ninetys en onetens danwel een van de duizenden Mercedes 190's en e-klasses en dergelijke of zijn dat toch eerder de uniekere en zeldzamere oudere oldtimers? (dus die 40 jaar is zo gek niet)
Wat is beschermen ? Dat doe je mijns inziens niet door er dag in dag uit in weer en wind woon-werk verkeer mee te rijden. Weersinvloeden en risico op aanrijdingen staan mijns inziens haaks op wat beschermen zou betekenen.
Dus JA, iemand die jaar in jaar uit zijn dagelijks (woon-werk) verkeer met een NET 25 jaar oude auto rijdt valt mijns inziens vrij snel buiten de doelgroep voor voordeel......
Aanpassing van de regel om dit "oldtimer"gebruik niet te belonen met vrijstelling mag wat mij betreft direct en zonder overgangsregeling ingevoerd worden.
En JA, iemand die een oldtimer heeft en opknapt en onderhoud, en af en toe eens met goed weer een stukje gaat rijden, en eer mee naar evenementen gaat mag ook in de toekomst vrijgesteld worden van MRB.
gone