akkoord mrb!!! niet gunstig...........

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Quink

Re: akkoord mrb!!! niet gunstig...........

Berichtdoor Quink » 19 Sep 2013, 09:51

atilgen schreef:Gedeelde smart is halve smart.....???

Nou, nee dus. Dat zou zo zijn als iedereen, dus gas en diesel én benzine de helft van het tarief zouden gaan betalen. Als iedereen tot 40 jaar 100% moet betalen zie ik niet in wat er dan "halve smart" aan is.

En let wel: de RVS struikelt met name over de *overgangsregeling*!! Oftewel de uitzondering die gemaakt wordt voor benzine auto's. Die vinden ze te gecompliceerd. Dus dan kun je bijv. òf de huidige regeling handhaven, òf alle auto's tot 40 jaar MRB laten betalen. Als ik er geld op moest inzetten welke het mogelijk zou worden wist ik het wel.... :(

Frankvandenberg

Berichtdoor Frankvandenberg » 02 Okt 2013, 23:10

Gerard

Berichtdoor Gerard » 03 Okt 2013, 07:01

Als er één club is waar ik geen vertrouwen in heb of me vertegenwoordigd door voel, dan is wel het de FEHAC
Dat zijn dus de nono's die mede verantwoordelijk zijn voor het huidige plan.

Het is wat te simpel dat zij zich nu beroepen op kennisname van nieuwe cijfers.
Als ze maar een beetje binding hadden gehad met hun achterban, dan hadden ze al lang geweten dat die cijfers anders zijn.
Of zouden Land Rover verenigingen/rijders misschien een splintergroepje in hun ledenbestand zijn en liggen hun belangen elders?

Gerard

Joadalama

Berichtdoor Joadalama » 04 Okt 2013, 10:37

Ik deel je mening Gerard. De FEHAC is een club die met name verenigingen vertegenwoordigd van oude engelse sportwagens en oude franse auto's en wat oude motorfiets clubs. Als ik het goed begrepen heb is het DLRR ook aangesloten bij de Fehac, maar of die wat in de melk te brokkelen hebben lijkt me sterk.

Waar ik een beetje moe van wordt is de gedachte dat je een young/oldtimer niet dagelijks mag gebruiken. Ik beleef plezier aan mijn 90 uit 85 en hopelijk straks ook aan mijn 110 uit 84. Als ik de Fehac begrijp mag je alleen genieten van je auto in weekenden met mooi weer (lekker calvinistisch, niet te veel genieten!). Ik wil elke dag plezier beleven aan mijn auto waar ik een hoop geld in heb gestoken om hem fatsoenlijk te krijgen. Ook als het slecht weer is en/of doordeweeks. Dus dan is het geen cultureel erfgoed. Als we dan op deze toer gaan dan wil ik er ook voor pleiten dat we de nachtwacht alleen mogen bekijken als het mooi weer is en alleen in het weekend. Stel je voor dat elke dag kunt genieten van cultureel erfgoed!

En ja ik heb bewust gekozen voor een auto ouder dan 25 jaar omdat ik geen wegenbelasting wil betalen. Al die piepers die dan zeuren over belasting ontduiking hebben zeker geen hypotheek waar ze lekker de hypotheekrente van terugvragen? Of hoor je ze klagen over kinderbijslag, zorgtoeslag of huurtoeslag of hun 0% bijtelling Prius waar ze hele dag mee over de snelweg scheuren met een gemiddeld verbruik dat lager ligt dan een 2cv uit 1980?

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 04 Okt 2013, 12:14

Ja. De regering heeft de regel niet goed genoeg dichtgetimmerd in het verleden.... maar de bedoeling van de belastingvrijstelling is nooit geweest dat je dan dus maar je dagelijkse kilometers lekker belastingvrij in de vrijgestelde oldtimer ging rijden. De regeling is ingevoerd om het hebben van een oldtimer voor de liefhebberij als extra auto erbij niet onbetaalbaar werd door de houderschapsbelasting op die oldtimer.

jij maakt ook geen misbruik, maar oneigenlijk gebruik van die regel. Dat is je goed recht, maar dan ook niet zielig doen als de regels aangescherpt worden om het beoogde effect beter te bereiken...jij mag dus zeer zeker wel dagelijks en veel met je cultureel erfgoed rijden...maar mag dan net als alle andere mensen ook belasting betalen is het idee ... en als die auto dan ineens te oud is of niet luxe genoeg..dan zit de liefhebberij wellicht meer in het voordeeltje dat men denkt te hebben dan in de liefde voor een oude auto.

voordeeltje denkt te hebben idd want die belastingkorting geef je uit aan duurder onderhoud en vaak hoger verbruik tov jongrre auto

waarmee ik niet zeg dat de laatste plannen dat beoogde effect op de meest eerlijke en betrouwbare manier kunnen bereiken.
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 04 Okt 2013, 12:30

Er staat nergens maar dan ook nergens in welke tekst omtrent de mrb vrijstelling ook maar IETS geschreven over het gebruik, aantal kilometers, staat of wat dan ook. Het enige dat de regeling behelst is dat een auto vanaf 25 jaar vrijgesteld wordt van mrb. :shock: :shock: :shock:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 04 Okt 2013, 12:50

De gedachte achter en bedoeling van wetten en regelingen zijn wel vaker niet in de wet beschreven..
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 04 Okt 2013, 13:02

Edward schreef:Er staat nergens maar dan ook nergens in welke tekst omtrent de mrb vrijstelling ook maar IETS geschreven over het gebruik, aantal kilometers, staat of wat dan ook. Het enige dat de regeling behelst is dat een auto vanaf 25 jaar vrijgesteld wordt van mrb.

Als ik me het goed herinner was er eerst sprake van een 25% tarief a la het camper-tarief, en is dit omgezet in belastingvrij omdat dat netto makkelijker was en het om een zo klein belastingaandeel ging dat het niet de moeite was.

Dat dit dan gezien wordt als een leuke route om belastingvrij te gaan rijden met een vrijwel moderne auto geeft natuurlijk afgunst, en omgekeerd bij de belastingvrijen een vrij gevoel (waar je dan denkt "recht op te hebben").

Als je de achterliggende stukken leest is duidelijk dat er indertijd als gedachte was: een old-timer rijdt niet veel, is vaak een 2e, 3e of zoveelste auto en het is onredelijk belastend om voor zulke auto's de volle mep te vragen (en/of steeds te schorsen).

Nu in deze tijd is een 25 jarige auto niet overweldigend oud, en bovendien zijn er m.n. diesels die redelijk vlot rijden (en die bovendien "de gebeten hond zijn" qua milieu*). Dus daar dus de scheve ogen etc. Het gaat hier dus om iets complex, waarbij niet alleen de scheve ogen van jan modaal maar ook die van de modale autobranche doorwerken.
* Ik heb geen bewijs maar het zou mij niet verbazen als de autolobby sterk bijdraagt aan een en ander: een nieuwe auto is "schoon", "eco" etc, en een oude is vuil, en de nieuwe zijn extra schoon door extra af te geven op die vieze vuile diesels. De autolobby schermt ook met verbruikscijfers die niemand haalt, een gemiddelde iets grotere middenklasser rijdt in de praktijk helemaal niet zo zuinig, een iets oudere rijdt soms maar 1:12 (tegenover een zuinige rijder in een rijdende garden shed = Series t/m Defender 1:11). Het is dus de truuk van verdeel en heers: Schilder een kleine minderheid al als "Zwart Schaap" en je bent zelf ineens extra wit.

Anyway, de bedoeling van de regeling was niet "na 25 jaar heb je genoeg belasting betaald" maar de onredelijkheid om te betalen voor een nauwelijks rijdende auto. Ofwel een soort kilometerheffing avant la lettre.
Nu de oorspronkelijke bedoeling nogal zoek raakt is het dus niet onredelijk dat de regeling wordt aangepast. Onredelijk is het weer wel dat er geen nette overgangsregeling is (zoals wel bij de overgang 25 => 30 jaar is), tamelijk redelijk was het bij de 30-jaar regeling ook dat de diesel-opcenten wél geheven worden.

Het netst was het geweest als de kilometer-heffing geleidelijk was ingevoerd, bijv. via een keuze-optie en natuurlijk voor de old-timers die wel belasting-vrij een beperkt aantal kilometers willen rijden. Veelrijdende old-timers gaan dan betalen net als iedereen. Kilometer-heffing is echter eerder door de autolobby zo besmet dat geen politicus daaraan zijn handen durft te branden.
En dus ... zoekt Weekers zonder geremd te worden door kennis of kunde naar een makkelijke weg, eentje waarmee hij makkelijk scoort en weinig tegenwind krijgt, en daarna komt er een compromis-overgangsregeling die de toets der kritiek niet kan doorstaan ... maar Weekers heeft toch een punt gemaakt "OldTimers" zijn vies** en moeten betalen.
** Gekgnoeg is een OldTimer met een moderner motorblok (bijv een Td5) heel veel schoner als een authentieke oude, maar zo'n "OldTimer" krijgt geen extra "pluspunten"

Groeten MarcS

ikke jelle

Berichtdoor ikke jelle » 04 Okt 2013, 23:00

Anyway, de bedoeling van de regeling was niet "na 25 jaar heb je genoeg belasting betaald"

maar reken dat eens serieus uit de meeste mensen zullen schrikken van de hoogte van het bedrag

25 jaar belasting in vergelijking met de nieuwwaarde :cry:
en dat in combinatie met de extreme prijzen voor brandstof :cry:
(dan doen onze duitse buren dat wel beter denk ik)

en niet te vergeten dat belasting geld verdwijnt ja zomaar weg foetsie
zoals ook de accijns op brandstof
als het gebuikt zou worden voor wat oorspronkelijk de bedoeling was
zouden wij hollanders het mooiste en beste wegen net van de wereld hebben
file vrij ,6 baans ,super veilig ,op en afritten waar je maar wilt ,met prachtige glazen geluidschermen zodat je met je 150 kmh van de natuur kan genieten 8-)

maar helaas suiker oom wegenbelasting heeft andere plannen :o
net zo als vriendje kok met zijn beroemde kwartje (ja voor mijn tijd maar treft me toch) :cry:

ik begrijp heel goed dat mensen vinden dat ze recht hebben op belasting vrij rijden na 25 jaar
dat vind ik namelijk ook zolang er geen eerlijke kilometer regel voor is die geld voor allen

helaas wordt mijn mening niet op prijs gesteld in den haag en dien ik mijn smoel te houden want dat kost geld (ons belasting geld) :cry: :cry: :cry:
groet jelle

marcenvon

Berichtdoor marcenvon » 05 Okt 2013, 08:45

Ik weet niet hoe vaak jij in het buitenland komt, maar wat ik in de wereld gezien heb zouden wij wel eens de beste en mooiste snelwegen in de wereld kunnen hebben.
Verder gaat jouw verhaal niet op over 25 jaar betalen dan heb je genoeg betaald. Dan zou iedereen die 25 jaar auto rijdt geen MRB meer hoeven betalen omdat ze genoeg betaald hebben. Je betaald MRB vanwege het bezit van een auto, net zoals je je hele leven inkomstenbelasting betaald.

Marc
110CS TD5 uit 2002
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)

Terug naar “Kroeg”