MRB onderhandelingen voor nu nog even mislukt

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Quink

Re: MRB onderhandelingen voor nu nog even mislukt

Berichtdoor Quink » 21 Apr 2013, 23:59

Roger B. schreef: Begrijpend lezen is niet je sterkste punt he? er wordt gezegd dat die reclames met hun "AL vanaf een paar duizend euro" doen alsof iedereen die "slechts paar duizend euro" maar zo kan ophoesten.

Niet om dit nou in een tekstontledingsdebat te laten verzanden, maar dat is niet wat er gezegd wordt. "Al vanaf" impliceert dat het voor het desbetreffende product niet duur is. "Nu een Ferrari, al vanaf 100.000!" Dat is voor een nieuwe Ferrari wellicht goedkoop, maar voor mij te veel geld. "Al vanaf" impliceert niet persé dat het voor iedereen haalbaar is. Doordat iemand er van baalt dat hij/zij minder te besteden heeft, en de maatschappij "nogal" consumptiegericht is kan ik me goed voorstellen dat dergelijke reclames vervelend zijn. (Nou ja, reclames zijn eigenlijk in 99,9% van de gevallen vervelend). Maar "al vanaf" is absoluut niet hetzelfde als "voor iedereen betaalbaar".

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 22 Apr 2013, 00:17

duidelijk, maar dat was hoe de mevrouw die die tekst op facebook plaatste het volgens mij bedoeld, en ziet (en dus niet dat ze die splinternieuwe auto zonodig voor de deur moet hebben) niet mijn eigen interpretatie van de reclameteksten.

maar daar ging het verder niet over... eigenlijk ging het nergens over, want zoals ik al een paar keer aangaf..... hier wordt een hoop voortijdig geblaat over afschaffen vrijstelling en de gevolgen... maar de opties die nu bekeken worden (zie het andere MRB topic, bijdrage van Marcel Vonk) zijn allemaal geen absolute volledige afschaffing van de vrijstelling.... dus geen volledige belasting na de vrijstelling, maar er wordt gekeken welke andere opties haalbaar zijn......
gone

tukko

Berichtdoor tukko » 24 Apr 2013, 18:46

Weekers sluit akkoord met oldtimerbranche

Door Noud Broekhof

24 april 2013 06:27 PM

Staatssecretaris Weekers (Financiën) heeft alsnog een akkoord gesloten met de oldtimeralliantie over de motorrijtuigenbelasting op oldtimers. Dat melden bronnen aan BNR.

In de nieuwe plannen wordt de leeftijdsgrens voor belastingvrije benzineauto’s opgetrokken naar 40 jaar. Benzineauto’s ouder dan 26 jaar kunnen echter een kwarttarief (maximaal 120 euro) aanvragen, maar dan mogen ze tijdens de wintermaanden december, januari, februari niet rijden. De oude schorsingsregels blijven wel van kracht.

Ook de leeftijdsgrens van diesel- en LPG-auto’s gaat naar 40 jaar. Er komt hier geen overgangsregeling. Bedrijfsvoertuigen en motorfietsen komen ook in aanmerking voor het kwarttarief. Daarmee is de dagenkaart van de baan.

Nek uitgestoken
Volgens de alliantie steekt Weekers met deze plannen wel 'zijn nek uit', maar zal de klassiekerliefhebber zwaar getroffen worden. “Het gaat heel erg pijn doen, vooral bij onze achterban. Maar helaas in deze politieke werkelijkheid is er niet meer te halen. We zijn absoluut niet blij met deze regeling, maar we verzetten ons er niet meer tegen”, zegt Peter Staal, directeur van de KNAC.

Weekers haalt met de maatregel 28 miljoen euro minder op dan eigenlijk zou moeten. De nieuwe plannen gaan de schatkist zo'n 125 miljoen euro opleveren.

De brief van staatssecretaris Weekers zal vanavond naar de Tweede Kamer gaan. Morgen is er overleg.

Die 125 miljoen kan hij wel op zijn buik schrijven. :|

R1200C

Berichtdoor R1200C » 24 Apr 2013, 19:04

Wat ben ik nu blij dat ik in 1971 ben geboren samen met D'n Harrie ;)

Ben benieuwd of dit plan ook de steun krijgt of dat het alsnog wordt afgeschoten door de 2 kamers...
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 24 Apr 2013, 19:11

Afwachten idd wat de kamers er van vinden...

Als het wel dit gaat worden, hoef ik maar 2,5 jaar te overbruggen. Dat is met schorsing wel te overzien en geeft wat tijd om op voorhand al wat extra klussen aan de 109 te doen voor ik er weer de weg mee opga.
Eventueel alleen voor de zomermaanden ontschorsen. Dan haal ik de €488,- MRB wel uit mijn vakantie budget.

*maakt met d'r kaarsje een bescheiden kampvuurtje aan het eind van de donkere tunnel

groetjes, Fenna
Afbeelding

Edward

Berichtdoor Edward » 24 Apr 2013, 19:17

Och, niet echt een verassing dit. De magische datum wordt nu 1973 ipv 1986. :shock: :shock:

Ik kom goed weg want mijn Series zijn ouder. Maar feit blijft dat heel veel mensen deze lastenverzwaring niet kunnen of willen betalen en dat heel veel auto's verkocht gaan worden. Een deel gaat geschorst worden en een deel gaat dagelijks gereden worden ten koste van de jongere dagelijkse auto. Tel daarbij het banenverlies in de sector en de opbrengst is negatief.

Helaas zullen we dat nooit in een mooi krantenartikel tegenkomen. :shock: :shock:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Marco 109

Berichtdoor Marco 109 » 24 Apr 2013, 19:29

Oke, dus de 109 uit 1968 is " veilig" en de andere is dus zojuist de streef datum voor einde restauratie nog wat verder naar achteren geschoven...
Maar dagelijks rijden gaat dus of heel duur worden of onmogelijk door de winterstop begrijp ik?
Freelander II
Range Rover classic V8 1985
Serie IIa 109 Stawag 6 cil.1968 (verkocht....)
Serie III 109 Stawag 6 cilinder 1975 (verkocht)

Waar niets mag mislukken, kan niets nieuws ontstaan!

Geniet van het leven, het duurt maar even

Edward

Berichtdoor Edward » 24 Apr 2013, 19:42

Marco 109 schreef:Oke, dus de 109 uit 1968 is " veilig" en de andere is dus zojuist de streef datum voor einde restauratie nog wat verder naar achteren geschoven...
Maar dagelijks rijden gaat dus of heel duur worden of onmogelijk door de winterstop begrijp ik?

???? bij 40 jaar is toch gewoon mrb vrij? Dan kun je toch gewoon dagelijks rijden? Met wagen jonger dan 40 jaar kwarttarief en maximaal 9 maanden per jaar rijden met winterstop. (wat ook beter is voor je oldtimer......)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Quink

Berichtdoor Quink » 24 Apr 2013, 19:48

Edward schreef:Met wagen jonger dan 40 jaar kwarttarief en maximaal 9 maanden per jaar rijden met winterstop. (wat ook beter is voor je oldtimer......)

*Mits* je een benzine auto hebt, voor diesels en LPG's geldt het 1/4 tarief niet. Of lees ik het dan verkeerd?

(Die voorzichtig een dansje gaat doen naast zijn 110 V8) ;)

Marco 109

Berichtdoor Marco 109 » 24 Apr 2013, 20:03

Edward schreef:
Marco 109 schreef:Oke, dus de 109 uit 1968 is " veilig" en de andere is dus zojuist de streef datum voor einde restauratie nog wat verder naar achteren geschoven...

???? bij 40 jaar is toch gewoon mrb vrij? Dan kun je toch gewoon dagelijks rijden? Met wagen jonger dan 40 jaar kwarttarief en maximaal 9 maanden per jaar rijden met winterstop. (wat ook beter is voor je oldtimer......)

Klopt, zo lees ik het ook. Maar er zijn er weinig die dagelijks een auto van 40plus gebruiken denk ik. Dus de project 109 af eind 2015 is een mooi streven!

Overigens vind ik in de sneeuw rijden met de 109 ook erg leuk....
Freelander II
Range Rover classic V8 1985
Serie IIa 109 Stawag 6 cil.1968 (verkocht....)
Serie III 109 Stawag 6 cilinder 1975 (verkocht)

Waar niets mag mislukken, kan niets nieuws ontstaan!

Geniet van het leven, het duurt maar even

Terug naar “Kroeg”