Edward schreef:Als ik dit hier allemaal zo lees doen jullie net of het een verrassing is dat de regeling aangepakt is?![]()
Tuurlijk is dit een verassing, want in 2012 waren er al nieuwe regels opgesteld, dus alles vóór 87'nog mrb vrij, en alles daarna in een
overgangsregeling naar 30 jaar, en daar was prima mee te leven, maar nu is die regeling verdomme nog geen jaar oud, en de regels worden
wéér aangepast, en dat vind ik onverteerbaar, want als je zo snel met de regels goocheld, dan kun je toch niks meer kopen of doen,
omdat je bang moet zijn dat je benadeeld wordt door die zieke klote regering?
En zeg nou zelf, welke burger heeft er nou geklaagt dat er mensen zijn die 24/7 met een oldtimer rondrijden? Wie had of heeft daar
zo'n last van, dat de regering het noodzakelijk vond om die schreeuwers/jankerts tegemoed te komen, door nu binnen een jaar
maar wéér eens de regels te veranderen?
Stel je voor dat je een winkel hebt en denkt van, hee, ik ga ik vuurwerk verkopen, want de crisis hakt flink in mijn omzet, dus probeer
ik dat goed te maken door vuurwerk te gaan verkopen, dus laat ik een dure opslagbunker aanleggen, en dan komt de regering ineens
met het plan om de verkoop en het afsteken van vuurwerk te gaan verbieden.
Mag je dan verwachten dat de instantie die de vergunning afgeeft voor die bunker je op tijd waarschuwd dat er een verbod op komst is,
zodat je niet het schip ingaat voor een halve ton voor die bunker? En mag je dan verwachten dat als je dan toch een vergunning krijgt,
je dan de komende 10 jaar nog vuurwerk mag verkopen zodat je in elk geval die bunker terug kunt verdienen?
Zo niet, wie gaat je dan compenseren voor de gemaakte kosten?
Stel nu dat je vorig jaar naar aanleiding van de toen nieuwe regels, een voorraad met auto's had aangelegd die volgens de toen geldende
regels mrb vrij werden of waren. Dan ben je nu toch mooi de klos met je onverkoopbare voorraad? Of in elk geval een voorraad die
minder waard is dan je er voor betaald hebt? M.a.w. het ondernemen word je zo toch onmogelijk gemaakt?
In je laatste comment zeg je dat het een loos en onwaar argument is als men zegt dat de waarde van vele auto's tot nul gereduceert is,
en dat mag dan wel een beetje overdreven zijn, maar dat je er geld op toe legt is wel een feit, want stel je hebt een zooitje
auto's van, ik noem maar wat, 1986 staan op lpg en diesel. Aan wie denk je die nog te kunnen slijten zonder een berg verlies te maken?
Het buitenland? In duitsland moet een auto 30 jaar oud zijn, dus welke duitser gaat dan nu een auto kopen die nog 3 jaar binnen moet staan
om in aanmerking te komen voor de oldtimer status? Daarnaast moet een oldtimer daar zo goed als nieuw zijn en geheel in originele staat, dus niet
even een jongere koets of aandrijflijn er in bouwen, want dan wordt hij daar nooit als oldtimer gekeurd.
En denk je werkelijk dat buitenlanders achterlijk zijn en ons de volle mep betalen, nu ze weten dat dergelijke auto's hier niet meer interresant zijn?
"ik zal je dat geven om je er vanaf te helpen" zal hun motto zijn, dus menig oldtimer is wel degelijk minder waard dan hetgeen je er voor betaald en
er ingestoken hebt, en daarom had de vorige regeling op z'n minst 5 jaar of zo mee moeten gaan, zodat oldtimer rijdend nederland de tijd had gekregen
om daar op in te spelen, maar niet zoals nu de regels sneller aanpassen dan dat ze in den haag van onderbroek verwisselen, want op die manier kun je
nergens meer op bouwen of rekenen.
En dan nu ziet het er uit dat dus alleen auto's van 40 jaar en ouder dus mrb vrij blijven, maar wie geeft de garantie dat dan zo een jaartje of 10 blijft?
Want ik kan me voorstellen dat er nu hele hordes mensen zijn die geen oldtimer meer durven te kopen, gewoon omdat ze bang zijn dat de regering
over een of van mijn part 2 jaar wéér de regels gaan aanpassen. En daarom vraag ik me af of er niet ergens een wetje is die het verbied dat nieuwe regels
binnen zo'n korte tijd weer veranderd mogen worden, gewoon om zo burgers en ook ondernemers de tijd te geven om zich aan te passen en de gemaakte kosten toch kunnen terug verdienen?