MRB onderhandelingen voor nu nog even mislukt

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
retep

Re: MRB onderhandelingen voor nu nog even mislukt

Berichtdoor retep » 28 Apr 2013, 14:15

Edward schreef:Als ik dit hier allemaal zo lees doen jullie net of het een verrassing is dat de regeling aangepakt is? :o :o

Tuurlijk is dit een verassing, want in 2012 waren er al nieuwe regels opgesteld, dus alles vóór 87'nog mrb vrij, en alles daarna in een
overgangsregeling naar 30 jaar, en daar was prima mee te leven, maar nu is die regeling verdomme nog geen jaar oud, en de regels worden
wéér aangepast, en dat vind ik onverteerbaar, want als je zo snel met de regels goocheld, dan kun je toch niks meer kopen of doen,
omdat je bang moet zijn dat je benadeeld wordt door die zieke klote regering?
En zeg nou zelf, welke burger heeft er nou geklaagt dat er mensen zijn die 24/7 met een oldtimer rondrijden? Wie had of heeft daar
zo'n last van, dat de regering het noodzakelijk vond om die schreeuwers/jankerts tegemoed te komen, door nu binnen een jaar
maar wéér eens de regels te veranderen?
Stel je voor dat je een winkel hebt en denkt van, hee, ik ga ik vuurwerk verkopen, want de crisis hakt flink in mijn omzet, dus probeer
ik dat goed te maken door vuurwerk te gaan verkopen, dus laat ik een dure opslagbunker aanleggen, en dan komt de regering ineens
met het plan om de verkoop en het afsteken van vuurwerk te gaan verbieden.
Mag je dan verwachten dat de instantie die de vergunning afgeeft voor die bunker je op tijd waarschuwd dat er een verbod op komst is,
zodat je niet het schip ingaat voor een halve ton voor die bunker? En mag je dan verwachten dat als je dan toch een vergunning krijgt,
je dan de komende 10 jaar nog vuurwerk mag verkopen zodat je in elk geval die bunker terug kunt verdienen?
Zo niet, wie gaat je dan compenseren voor de gemaakte kosten?
Stel nu dat je vorig jaar naar aanleiding van de toen nieuwe regels, een voorraad met auto's had aangelegd die volgens de toen geldende
regels mrb vrij werden of waren. Dan ben je nu toch mooi de klos met je onverkoopbare voorraad? Of in elk geval een voorraad die
minder waard is dan je er voor betaald hebt? M.a.w. het ondernemen word je zo toch onmogelijk gemaakt?
In je laatste comment zeg je dat het een loos en onwaar argument is als men zegt dat de waarde van vele auto's tot nul gereduceert is,
en dat mag dan wel een beetje overdreven zijn, maar dat je er geld op toe legt is wel een feit, want stel je hebt een zooitje
auto's van, ik noem maar wat, 1986 staan op lpg en diesel. Aan wie denk je die nog te kunnen slijten zonder een berg verlies te maken?
Het buitenland? In duitsland moet een auto 30 jaar oud zijn, dus welke duitser gaat dan nu een auto kopen die nog 3 jaar binnen moet staan
om in aanmerking te komen voor de oldtimer status? Daarnaast moet een oldtimer daar zo goed als nieuw zijn en geheel in originele staat, dus niet
even een jongere koets of aandrijflijn er in bouwen, want dan wordt hij daar nooit als oldtimer gekeurd.
En denk je werkelijk dat buitenlanders achterlijk zijn en ons de volle mep betalen, nu ze weten dat dergelijke auto's hier niet meer interresant zijn?
"ik zal je dat geven om je er vanaf te helpen" zal hun motto zijn, dus menig oldtimer is wel degelijk minder waard dan hetgeen je er voor betaald en
er ingestoken hebt, en daarom had de vorige regeling op z'n minst 5 jaar of zo mee moeten gaan, zodat oldtimer rijdend nederland de tijd had gekregen
om daar op in te spelen, maar niet zoals nu de regels sneller aanpassen dan dat ze in den haag van onderbroek verwisselen, want op die manier kun je
nergens meer op bouwen of rekenen.
En dan nu ziet het er uit dat dus alleen auto's van 40 jaar en ouder dus mrb vrij blijven, maar wie geeft de garantie dat dan zo een jaartje of 10 blijft?
Want ik kan me voorstellen dat er nu hele hordes mensen zijn die geen oldtimer meer durven te kopen, gewoon omdat ze bang zijn dat de regering
over een of van mijn part 2 jaar wéér de regels gaan aanpassen. En daarom vraag ik me af of er niet ergens een wetje is die het verbied dat nieuwe regels
binnen zo'n korte tijd weer veranderd mogen worden, gewoon om zo burgers en ook ondernemers de tijd te geven om zich aan te passen en de gemaakte kosten toch kunnen terug verdienen?

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 28 Apr 2013, 14:32

Blind schoppen tegen voorgenomen maatregelen gaat het niet worden en daarmee zal je ook niet al te serieus worden genomen.
Zelf ben ik nog bezig met mijn positie te bepalen en ik ben in principe voor betalen naar gebruik. Een klassieker die dagelijks op de weg is, mag ook best volgens de reguliere MRB worden belast (en ja ik heb het voor mijn 109 diesel uitgerekend en dan kom ik op een bedrag waar ik mee kan leven en ik zit met mijn kilometers dan zelfs nog zodanig dat ik de 2,25 diesel er in laat. Het gaat dan alleen ten koste van de auto die ik nu voor dagelijkse ritjes gebruik, omdat het voor mij niet te doen is om voor 2 auto's alle volle kosten te dragen)

Betalen naar gebruik bij een hobby klassieker kan alleen door beperkende maatregelen op te leggen die het gebruik ofwel via kilometrage, ofwel in aantal rijdagen beperken.
- Kilometer registratie is nauwelijks te doen en vereist een volledig nieuw registratie/controle systeem.
- dagen registratie kan bv via de al bestaande evenementen regeling. Een auto staat in principe geschorst en de eigenaar is organisator van rijdagen met de eigen klassieker. Standaard staat de evenementen regeling een heel beperkt aantal rijdagen toe met een geschorst voertuig. Tegen een regulier MRB tarief kunnen rijdagen worden ingekocht (prepaid rijdagen). Een klassieker rijder betaalt dan jaarlijks standaard de schorsings kosten en voor een passende periode reguliere MRB. De dag voor je gaat rijden meld je bij de belastingdienst dat je op pad gaat en voor hoeveel dagen. Die dagen gaan dan van je gekochte tegoed af en gaande het jaar kun je rijdagen bijkopen.
Deze vernieuwde evenementen regeling kan ook voor bv campers worden toegepast. standaard geschorst en vooraf koop je een aantal rijdagen in tegen regulier MRB tarief. Aparte inrichtingseisen voor campers kunnen dan ook vervallen. Controle gaat via de al bestaande methodes

Voor verzamelaars kun je nog een apart type kenteken instellen. Een verzamelaars kenteken (vergelijkbaar met het handelaars kenteken) waarvan de MRB het gemiddelde is van alle voertuigen in de verzameling of een standaard bedrag zoals bij handelaars kentekens. Dat ene kenteken mag dan op elk voertuig binnen de verzameling worden gebruikt met de voorwaarde dat het op slechts 1 tegelijk mag worden gebruikt. Elk voertuig binnen de verzameling behoudt ook zijn eigen originele kenteken met alle (on)mogelijkheden die daarbij horen. Ook hier gaan de controles weer via al bestaande methodes.

Voor sancties bij overtredingen kun je denken aan volledige MRB aanslag voor de periode dat de auto in bezit is met 100% boete er overheen. Bij overtreding met het verzamelaars kenteken geldt de MRB van alle auto's binnen de verzameling bij elkaar opgeteld.

Verder zal voor elke auto in principe MRB moeten worden betaald (vrijstelling op basis van vermeende lage uitstoot vervalt ook) Onderscheid tussen gewone auto, klassieker en camper vervalt op deze manier en daarvoor n de plaats komt die verruimde evenementen regeling en een verzamelaars kenteken als variant op de handelaars kentekens.
Deze gedachte maakt gebruik van al bestaande regelingen die hier en daar iets uitgebreid worden en vereist geen geheel nieuwe infrastructuur binnen de betrokken overheids diensten. de beheerskosten blijven zo relatief laag en je hebt betalen naar gebruik.

groetjes, Fenna
Afbeelding

marcenvon

Berichtdoor marcenvon » 28 Apr 2013, 15:00

Een 30 dagenkaart is mijns inziens ook slecht. Als ik mijn auto 30 dagen per jaar mag gebruiken bijvoorbeeld, dan hou ik na 3 weken vakantie nog precies 9 dagen over voor de rest van het jaar. Dan wordt het wel heel selectief je evenementen uitkiezen. Op zich heb ik er geen problemen mee dat ik straks nog 10 jaar MRB mag gaan betalen. Ik heb mijn auto nou eenmaal niet gekocht omdat ie MRB-vrij was, hoewel dat wel lekker meegenomen is.
Waar ik vooral van baal is dat er onderscheid wordt gemaakt tussen de brandstofsoorten en dat met die kwarttariefregeling door de overheid bepaald gaat worden wanneer iemand zijn hobby uitoefent. Dat is direct een beperking van je vrijheid. Nou hoor ik alweer de commentaren dat je daar zelf voor kunt kiezen om hem in de wintermaanden te schorsen, maar een keuze in MRB van €120,- of €2200,- vind ik niet reëel.

Marc (die met zijn dieseltje gewoon door blijft tuffen)
Laatst gewijzigd door marcenvon op 28 Apr 2013, 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.
110CS TD5 uit 2002
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)

retep

Berichtdoor retep » 28 Apr 2013, 15:01

@ fena
Wat ik niet kan uitstaan is dat we vorig jaar nieuwe regels hadden, en die nu binnen een jaar wéér aangepast worden.
Als een chinees adverteerd dat je onbeperkt kunt komen eten, dan mag hij toch ook niet ineens de regels gaan veranderen
door te zeggen dat je volle mep moet betalen zodra je drie happen door je strot hebt geduwt?
Dus eerst zegt de regering, oke, alle auto's van vóór 87' mrb vrij, de rest een overgangsregeling naar 30 jaar, en dan wachter we totdat
iedereen er een aangeschaft heeft, en dan gaan we ze de volle mep in rekening brengen. Dat is wat er nu dus gebeurt!
Je eerst een gratis worst voorhouden, wachten tot je hapt en je dan de rekening presenteren!

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 28 Apr 2013, 15:25

@marcenvon,
Zoals ik het bedoelde is dat je rijdagen kunt inkopen zoveel als je er per jaar denkt nodig te hebben. Het tarief per rijdag is alleen een evenredig deel van de reguliere MRB, dus 30 rijdagen is voor 1 maand MRB en 90 rijdagen is voor een kwartaal MRB. Zo kun je naar eigen inzicht de auto zoveel gebruiken en wanneer je maar wilt
Standaard is dan de auto geschorst (moet dus van de openbare weg af zijn) en als de auto van stal komt, ga je rijdagen gebruiken.

@retep,
Op dat punt heb je helemaal gelijk, het is verre van charmant zoals de regering dit aanpakt.

groetjes, Fenna
Afbeelding

Roamer

Berichtdoor Roamer » 28 Apr 2013, 16:55

Edward schreef:
Frankvandenberg schreef:http://www.blikopnieuws.nl/bericht/200757/open-brief-aan-premier-marc-rutte-oldtimerhobbyist-dubbel-gepakt

Ook hier weer het argument dat de waarde tot nul reduceert. Dat is zo'n loos en onwaar argument. Al zou de hele Nederlandse markt instorten en dat doet ze niet want auto's uit 1990 worden ook verhandeld dan is er altijd nog de buitenlandse markt. :shock: :shock:

Ik begrijp best dat Weekers de aanpassing doorzet want er zijn heel weinig mensen uit onze gelederen in staat gebleken om inhoudelijk valide en steekhoudende argumenten te leveren waarom de oldtimersector ontzien moet worden. :roll: :roll:

Had jij maar aan de tafel gezeten, dan had het vast heeeeeel anders uitgepakt. :roll:
Percy

Series 3 Lightweight diesel

Disco 2

Frankvandenberg

Berichtdoor Frankvandenberg » 28 Apr 2013, 18:05

Edward, als jij mij probeert uit te leggen hoe de automarkt in elkaar steekt, daar zit ik niet op te wachten. Mijn relaties in die wereld zijn landelijk ver uitstrekkend genoeg om mij goed te laten informeren.

En zoals jij je hier profileert, had ik als ik jouw was de gelederen geholpen omdat ze volgens jouw schrijven 'niet in staat zijn argumenten te leveren waarom de oldtimersector ontzien moet worden.'

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 28 Apr 2013, 19:35

ik zie ook niet in waarom een veelrijdende oldtimer niet net zo veel belasting zou moeten betalen als een net zo veel rijdende auto van jongere leeftijd......leg me dat eens uit, en niet dat larie argument dat die oldtimer al 25 jaar belasting heeft opgebracht....

waarmee ik niet zeg dat ik achter de huidige voorstellen en de manier waarop sta
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 28 Apr 2013, 19:46

Frankvandenberg schreef:Edward, als jij mij probeert uit te leggen hoe de automarkt in elkaar steekt, daar zit ik niet op te wachten. Mijn relaties in die wereld zijn landelijk ver uitstrekkend genoeg om mij goed te laten informeren.

En zoals jij je hier profileert, had ik als ik jouw was de gelederen geholpen omdat ze volgens jouw schrijven 'niet in staat zijn argumenten te leveren waarom de oldtimersector ontzien moet worden.'

Leg mij dan eens uit hoed de auto markt werkt, want ik weet er niks van? Ik weet alleen dat het prijsverschil tussen een 1990 Defender en een 1985 behoorlijk groot is, maar dat die 90er zeker niet waardeloos is.

Dus leg mij maar eens uit waarom al die auto's nu waardeloos zijn?
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 28 Apr 2013, 19:53

dat is heel simpel.... de eigenaar heeft een godsvermogen betaald voor een (bijna) belastingvrije, omdat ie dan lekker MRB vrij kon rijden, maar omdat zelfs voor dat godsvermogen je eigenlijk vaak nog een niet heel goede koopt, pompt ie daar ook nog een godsvermogen in om het een knap autotje te maken... dus er zit geld in waarvoor je gerust een 3 jaar jonge had gekocht ipv een exemplaar van MRB vrije leeftijd...

En nu is ie 20 jaar ouder waard..... tja..... ik oordeel verder niet ;)
gone

Terug naar “Kroeg”