RobStewart schreef:Even if the Ordanance Survey Map says it's a BOAT, RUPP or Unsurfaced Road do not assume this is current, and there could be (and probably are) TRO's in force. On this point you must understand the terminology.
British Ramblers are probably the most anti 4x4 creature on Gods Earth and if you are unfortunate to meet one when driving legally on a Green Lane I strongly recommenced that you have all of the current documentation to hand to prove you are legally allowed to be there
... Oops, back in Dutch mode ...
Jaren terug maken wij eens een veeldaagse trektocht in Wales (prachtig overigens) en toen we wel een beetje genoeg hadden van deze vrijwillige zelfkastijding kozen we voor een "overdwars" terug-route aan de hand van de Ordanance Survey Map. Toen bleek dat ook "LandOwners" soms van een erg fout soort zijn. De eerder gevolgde route was een onderdeel van een bekende en bewegwijzerde lange-afstands-route, onze overdwars-route dus niet. De kaart lijkt dan behulpzaam maar in de harde werkelijkheid bleken "Rights of Way" etc. op allerlei plekken gesaboteerd of gewoon zoek. Ons eigen parcours leek meer een trainings-parcours voor SAS, Mariniers of andere super-survivalists. Weinig indruk gaf een "madam" die uit haar landhuis kwam stormen om te zeggen dat het Right of Way achter de schuur langs ging (door de bramen en brandnetels) ... ik heb haar toegevoegd dat het dan in haar eigen belang was dat dan goed aan te geven (en dat ze blij mocht zijn dat we het hek ordentelijk dicht deden.
Meer Monty-Python waren de vragen "Are you lost?" en "Can I help you?" die beide eigenlijk stonden voor "Get lost!". Erg "funny" was het wel om te antwoorden op "Are you lost?" met "Als het hier so-and-so heet dan niet!" en op de vraag "Can I help you?" met de tegenvraag tot wanneer de winkels in het volgende dorp open zijn.
Overigens, in de echte "binnenlanden" - de wandeling van hiervoor was in Zuid Wales, maar ik ken ook de Cadr Idris en wijdere omgeving - echt in de binnenlanden kan je nog gerust overdwars door het land lopen, een beetje zoals je dan ook in Frankrijk kan doen. D'r zal wel eens iemand zijn wenkbrauwen fronsen maar verder "no problem".
Maar goed, wat mij betreft blijft er een soms moeizaam en verder gemengd beeld mijn herinnering overheersen. Doe mij maar dat "arrogante" Frankrijk. Als je weet hoe het daar werkt dan is er van die arrogantie eigenlijk niks meer over (behalve dan misschien een paar stadse types en natuurlijk de vele Parijzenaars). Ik heb liever die soms als arrogantie verwarde afstandelijkheid van de Fransen als de Engelse bemoeizucht die in het beste geval een permanent Monty Python gevoel geeft.
Groeten MarcS