Inderdaad niet doen. Een van de accu's gaat er aan.
Probeer alles 24V te houden of maken.
Voor minder zware belastingen op 12V zoals autoradio, CB, etc. kan je eventueel een DC/DC converter toepassen die de 24V omzet in 12V met een rendement van >90%.
Jan
seriegeschakelde accu's
Re: seriegeschakelde accu's
Hallo Joost,
Balen dat dat door die omstandigheden uitgesteld moet worden. Hopelijk is alles na de revalidatie weer het oude.
wat je kunt doen dan is kijken of je daar een accu kunt ritselen. deze kun je die gebruiken om de gloeispiralen te bedienen (beetje houtje touwtje, maar het houd je wel gaande nu). Geen idee hoe vaak je kunt gloeien op zo'n accu, maar je zorgt er wel voor dat je 24V paar in ieder geval niet beschadigd.
en als de accu leeg is, kun je hem op de zaak weer laden
Balen dat dat door die omstandigheden uitgesteld moet worden. Hopelijk is alles na de revalidatie weer het oude.
wat je kunt doen dan is kijken of je daar een accu kunt ritselen. deze kun je die gebruiken om de gloeispiralen te bedienen (beetje houtje touwtje, maar het houd je wel gaande nu). Geen idee hoe vaak je kunt gloeien op zo'n accu, maar je zorgt er wel voor dat je 24V paar in ieder geval niet beschadigd.
en als de accu leeg is, kun je hem op de zaak weer laden
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
- Hans Laro 88
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 24 Feb 2013, 15:06
- Locatie: Heerlen
Re: seriegeschakelde accu's
Als je de ontlading van een accu tov de andere binnen de perken houdt ( anders poolt de volle accu de lege om, en dan gaat hij zeker stuk), valt het wel mee. De seriespanning bepaalt de laadstroom dus de legere accu wordt nooit meer (helemaal) vol.
Op even dagen voorgloeien op accu A en op oneven dagen op accu B is een goede tussenweg.... als je geen 24V gloeiers wil kopen.
Op even dagen voorgloeien op accu A en op oneven dagen op accu B is een goede tussenweg.... als je geen 24V gloeiers wil kopen.
Groet,
Hans
Series 3 88 2 1/4 softtop 1975
Hans
Series 3 88 2 1/4 softtop 1975
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: seriegeschakelde accu's
trix G4 schreef:Heb je goed geleerd hoor![]()
De leeggetrokken accu zal nooit meer vol worden. Wordt wel elke keer volbelast...en dat vinden ze niet fijn !!
Ja, Ja, als je bij wijze van benadering even aanneemt dat de accu zich als Ohmse weerstand gedraagt tijdens het laden, en die Ohmse weerstand scheelt dan 10% (dus de ene accu 5% meer en de andere 5% minder) dan verdeelt zich de optimale laadspanning van 28,8 V niet met 14,4 V per accu maar in de verhouding 13,7 V voor de ontladen accu en 15,1 V voor de volle. Ofwel: de ontladen accu komt niet op peil en de volle krijgt op z'n donder.
D'r is vast en zeker een en ander aan te merken op de benadering maar het schetst wel hoe de verhoudingen liggen.
Als je dus als noodoplossing van een accu 12 V aftapt is het verstandig om de klemspanning van de twee accu's afzonderlijk bij te houden, en dan steeds de "beste" te kiezen.
Groeten MarcS
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: seriegeschakelde accu's
gaan we nu echt heikneuteroplossingen bedenken om te zorgen dat het fout verzorgen van 12v in een 24v voertuig zo lang mogelijk goed gaat??
op even dagen op de ene accu voorgloeien, op oneven op de andere. . . . voor elke gloeiaktie meten welke accu de hoogste spanning heeft. . . .
tjongejonge. . .waarom niet gewoon GOED doen?
op even dagen op de ene accu voorgloeien, op oneven op de andere. . . . voor elke gloeiaktie meten welke accu de hoogste spanning heeft. . . .
tjongejonge. . .waarom niet gewoon GOED doen?
gone
Re: seriegeschakelde accu's
Roger B. schreef:tjongejonge. . .waarom niet gewoon GOED doen?
Het goed doen komt er ook aan gezien Joost zijn huidige 2.25d wil vervangen met een 2.5d. Zoals hij al aangaf moet tot die tijd de laro het blijven doen en wil hij geen investeringen meer doen in dit blok. Daarom dan ook deze oplossingen en het klopt dat niet alle oplossingen even "professioneel" klinken dan wel zijn, maar het zijn wel praktische in min of meerdere maten.. in ieder geval mobieler dan een acculader die 220 nodig heeft.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: seriegeschakelde accu's
afhankelijk van hoe vaak ie moet gloeien kan zijn accu al aan gort zijn tegen die tijd. . zijn gloeiers voor die motor dan zo duur? of die weerstand . . of een andere geschikte weerstand?
en die gloeiers passen die niet in de kop van beide motoren? dan zou ie ze kunnen overzetten straks
en die gloeiers passen die niet in de kop van beide motoren? dan zou ie ze kunnen overzetten straks
gone
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: seriegeschakelde accu's
Roger B. schreef:gaan we nu echt heikneuteroplossingen bedenken om te zorgen dat het fout verzorgen van 12v in een 24v voertuig zo lang mogelijk goed gaat??
op even dagen op de ene accu voorgloeien, op oneven op de andere. . . . voor elke gloeiaktie meten welke accu de hoogste spanning heeft. . . .
tjongejonge. . .waarom niet gewoon GOED doen?
Tja, het is een beetje TjongeTjonge, maar meten is wel weer verstandiger als redelijk willekeurig de even en oneven dagen-vuistregel.
Als je de klemspanning meet dan kies je gewoon de beste van de twee en dan egaliseer je dus eventuele onderlinge ladingsverschillen.
Gezien de "gevoeligheid" van het accu-verhaal en ook gezien de verhalen over gedoe met 24 V, is het het veiligst om twee druppelladers in te bouwen en de twee accus's onafhankelijk van elkaar met de druppelladers op peil te houden ... dan weet je zeker dat je beide accu's optimaal op peil houdt (en dan kan je tussendoor ongestraft wat "stout" zijn.
Groeten MarcS
Re: seriegeschakelde accu's
Nou weet ik dat ik een beetje simpel ben, maar als je in een 24volt voertuig 12 volt wilt gebruiken dan monteer je toch gewoon een omvormer naar 12 volt??
Die zit ook in vrachtwaggels om 12 volt apparatuur als telefoonladers etc te laten werken.
Die zit ook in vrachtwaggels om 12 volt apparatuur als telefoonladers etc te laten werken.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: seriegeschakelde accu's
voor telefoon, radio, cb-bakkie, en voor mijn part tv of laptop kan dat prima, maar gloeien vraagt nogal wat stroom, ook zulke omvormers zullen wel te koop zijn, maar die zijn dan weer akelig duur, zeker voor een tijdelijke oplossing
gone
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten