APK keuring.

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
fenix2

Re: APK keuring.

Berichtdoor fenix2 » 05 Apr 2013, 22:55

Edward schreef:Lang geleden in Veldhoven bij de RDW is me al eens verteld dat een uitlaat niet onder de auto mag eindigen ivm met kans ook uitlaatgassen in de cabine.

Grappig dat de iveco daily waar ik voor mijn werk mee rij de uitlaat onder de auto laat eindigen (zowel de trekkertjes als de gesloten bus)
Afbeelding

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 05 Apr 2013, 22:58

... and therein lies the problem, I remember 7 years ago the APK manual was around 700 pages, the 2013 version is now only 236 pages, there is a huge amount of "rules" that have been thrown away due to standardisation across the EU.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Thomas Td5

Berichtdoor Thomas Td5 » 06 Apr 2013, 13:14

fenix2 schreef:Grappig dat de iveco daily waar ik voor mijn werk mee rij de uitlaat onder de auto laat eindigen (zowel de trekkertjes als de gesloten bus)

Klopt, Peugeot bussen ook. Uitlaat zit vlak achter het bestuurdersportier. Bij vrachtwagens (nou weet ik niet of die andere APK regels hebben) zelfde verhaal. Of recht omhoog achter de cabine of ergens aan de zijkant (vlak) achter de cabine.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 06 Apr 2013, 20:46

nee thomas, wat jij bedoelt is dat de uitlaat opzij onder de auto vandaan steekt ipv achter.

De daily waar Fenix over schrijft, heeft een uitlaat die halverwege de lengte midden onder de bus eindigd.

Afbeelding
gone

Dragon

Berichtdoor Dragon » 08 Apr 2013, 15:01

Hallo....

Allereerst dank aan MarcS en ThijsK voor hun antwoord op mijn vraag :D

Verder is dit een leuke discussie geworden over de zin en onzin van APK keuringen.
Zolang als deze bestaat erger ik me al aan de willekeur van garagisten die er alleen maar geld aan willen verdienen :!:
Natuurlijk wil ik niet in een onveilige auto rijden, maar misbruik maken van onkunde van argeloze automobilisten vind ik schandalig.
Ik verwacht van een goede keuring dat ze dingen aan het licht brengen die essentieel zij voor de veiligheid van de auto, en dus de inzittenden.
Geen gezever over rubbertjes die ze zelf net met een scherpe schroevendraaier kapot gestoken hebben. (ik zag het ze doen en ben daar weggegaan)
Dat verklaard mijn argwaan over APK keuringen maar een beetje :!:

@Roger en Edward...Als net mijn auto onder garantie voor vele honderden euro's is gerepareerd ga ik niet zeuren over een gordel die ze ongevraagd vervangen, ook al is het onzin.
Geven en nemen, is het in zo'n geval, en hoewel ik daar goed behandeld ben, laat ik daarom mijn auto daar niet meer keuren.
De opmerking over de diameter van de trekkogel is een grapjuh, maar oohh wat zijn we serieus in de kroeg de laatste tijd :o

Vorig jaar is mijn auto goedgekeurd met rotte schokbrekers, met achteraf de reactie "dat je dat bij dit soort auto's niet echt merkt" heeft de monteur de door mij aangeschafte monroe's eronder gezet.
Voornix, dat wel, maar mijn banden vertonen daar nu nog steeds de schade van.

Vandaar mijn vraag naar een garage die eerlijk keurt en die accepteert dat je jou auto zelf onderhoud en repareert, en dat je dus alleen voor een keuring komt :!: :!:

groet, Ruben.
Def 90 TD5, 10 x de wereld rond moet toch kunnen

Edward

Berichtdoor Edward » 08 Apr 2013, 15:31

Bandenschade door versleten schokdempers????? Dat geloof je zeker zelf ook nog? :shock: :shock:

Daar mag je me dan een technische achtergrond bij geven, want daar kan ik me echt helemaal niks bij voorstellen! :roll: :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 08 Apr 2013, 16:05

ik heb geen zin op te zoeken of het tegenwoordig anders is, maar voor de APK was het zo dat schokdempers niet mogen lekken, en dat ze deugedelijk (geen speling in rubbers en dergelijke) gemonteerd moeten zijn.

Over de demping stond niks in de bijbel. Is op de auto MET schokdempertestbank al een subjectieve meting, maar die testbank was geen uitrustingseis voor APK stations. zonder testbank is het helemaal natte vingerwerk.

VWB bandenschade door defecte schokdempers neem ik aan dat je onregelmatige slijtage van het loopvlag bedoeld.

een erg slechte demper dempt niet en daardoor gaat het wiel stuiteren met als gevolg onregelmatige loopvlakslijtage

kan er even geen filmpje van vinden, zag laatst een T4 busje rijden op de snelweg met zo'n stuiterend achterwiel...had ik maar ff gefilmd denk je dan nu
gone

Dragon

Berichtdoor Dragon » 08 Apr 2013, 16:15

Edward schreef:Bandenschade door versleten schokdempers????? Dat geloof je zeker zelf ook nog? :shock: :shock:

Daar mag je me dan een technische achtergrond bij geven, want daar kan ik me echt helemaal niks bij voorstellen! :roll: :roll:

Hallooow Edward, als je versleten schokdempers hebt, gaan je banden stuiteren, waardoor ze ongelijkmatig slijten en eigenlijk gewoon kapot gaan.
Ik zit nog dagelijks met veel te veel herrie in de auto door onregelmatig versleten banden, maar het wordt al minder.
Het rolt beter nu de banden gewoon op de weg gedrukt worden, DUH :!:

Dragon

Berichtdoor Dragon » 08 Apr 2013, 16:23

Roger B. schreef:ik heb geen zin op te zoeken of het tegenwoordig anders is, maar voor de APK was het zo dat schokdempers niet mogen lekken, en dat ze deugedelijk (geen speling in rubbers en dergelijke) gemonteerd moeten zijn.

Over de demping stond niks in de bijbel. Is op de auto MET schokdempertestbank al een subjectieve meting, maar die testbank was geen uitrustingseis voor APK stations. zonder testbank is het helemaal natte vingerwerk.

VWB bandenschade door defecte schokdempers neem ik aan dat je onregelmatige slijtage van het loopvlag bedoeld.

een erg slechte demper dempt niet en daardoor gaat het wiel stuiteren met als gevolg onregelmatige loopvlakslijtage

kan er even geen filmpje van vinden, zag laatst een T4 busje rijden op de snelweg met zo'n stuiterend achterwiel...had ik maar ff gefilmd denk je dan nu

Nou Roger, als je auto vier keer door veert als je er op gaat hangen zijn je schokbrekers gaar.
Na 1 duw moet'ie stilstaan!
Even over het hoofd gezien door de keuring!
Lastige auto ook zo'n Defender, hij komt toch overal wel doorheen! in ruw terrein dan :D
Ik heb Michelin tractorbanden en die zijn verziekt door kapotte schokbrekers en het stuiteren....

marcenvon

Berichtdoor marcenvon » 08 Apr 2013, 16:33

Ik laat mijn auto APK keuren bij de DHZ garage, daar huren ze dan een mobiel keuringstation in. De garagist kan dus niets aan je verdienen bij afkeur, hooguit brughuur. De betreffende keurmeester bleek ook nog eens zelf in een 130 te rijden en was dus zeer bekend met het merk. Zonder problemen kon ik de garage weer uit en voor een jaar weer de weg op.

Marc
110CS TD5 uit 2002
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)

Terug naar “Kroeg”