APK keuring.

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Thomas Td5

Re: APK keuring.

Berichtdoor Thomas Td5 » 03 Apr 2013, 22:28

Landmarcs schreef:
Thomas Td5 schreef:
Nee, maar de keuringsregels zijn wel erg streng, en de afkeur-praktijk is (naar het schijnt) soms nog strenger.
En wie gaat er om een herkeuring vragen voor iets waar je nooit helemaal zeker zal zijn over de uitkomst ?

Groeten MarcS

Tja... de APK regels worden toegepast zoals de keurmeester ze interpreteert. Er is natuurlijk een verschil lijkt me tussen een rafeltje of een gordel die zoveel rafels heeft dat die een kapsel nodig heeft. ;)

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 03 Apr 2013, 23:00

As sort of an aside, if you do an afkeur and get a steekproef (yes you get steekproefs on afkeurs) and the steekproef controller then decides that you were wrong because in his opinion the fault did not warrant an afkeur, you get a bollocking and points so you have to be 100% spot on in your decision making. Which is why reading this bloody APK keurmeisters manual is such a pain in the bum for bedtime reading.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 03 Apr 2013, 23:07

kijk, net zoals bij alle wetgeving, is het ook bij de APK zo dat sommige regels interpretatie toelaten.

Als je als keurmeester dan een bepaald onderdeel goed (of af) keurt en je doet dat weloverwogen en binnen redelijkheid van interpretatie van wat er daadwerkelijk in de laatste versie van het boek staat.....en je krijgt een herkeuring en de keurmeester van de RDW vindt dat onderdeel juist niet/wel goed dan kun je jouw visie omtrent hoe het in het boek staat met die man bespreken, en indien je aannemelijk kunt maken dat jouw visie binnen redelijkheid van interpretatie voldoet aan wat in het boek staat, dan is de kans vrij groot dat de auto dan misschien wel afgekeurd werd terwijl jij hem goed vond (of andersom) maar dat er geen straf opgelegd wordt.

en wellicht dat bij de volgende herziening dit punt dan strakker omschreven wordt
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 03 Apr 2013, 23:13

Rob,

't Is maar goed dat RDW-keurmeesters geen steekproef krijgen. Ik had een auto die bij de RDW gekeurd was en je wilt niet weten wat ze allemaal hebben laten lopen. Stuk voor stuk niks levensbedreigends maar wel afkeurpunten een jaar laten (voor zover niet tussentijds snel/makkelijk verholpen).

't Zal deels wel het gevolg zijn van een net iets verschillende interpretatie van dezelfde regels, maar op sommige punten .... weet ik het echt niet.
Niet dat ik me gen@@!d voelde, integendeel, hoogstens had ik vraagtekens bij de tweede keurmeester, die toch wel een beetje erg streng was.
En ... misschien ben ik naïef, maar ik denk dat een keurmeester toch een net iets vriendelijker bollocking krijgt bij een dubieuze afkeur als bij een dubieuze goedkeur.

Anyway, mbt de bedtime-reading hoop ik dat je toch een gezonde nachtrust hebt (of rijdt je in de open LW om 's ochtends wakker te worden).

Groeten MarcS

Rob Pt

Berichtdoor Rob Pt » 03 Apr 2013, 23:26

Thomas Td5 schreef:Tja... de APK regels worden toegepast zoals de keurmeester ze interpreteert.

Hier is dat nagenoeg uitgesloten omdat het systeem heel anders werkt en commerciële belangenverstrengeling is geheel uitgesloten omdat de keuring plaatsvindt bij speciale keuringsstations. Deze keuringsstations zijn allemaal gelijk en zien er qua inrichting net zo uit als de grote keuringsstations van de RDW.

Ja, met de controle of alle lampjes wel branden, je veiligheidsvest en de aanwezigheid van een gevaren driehoek en meer van dat geneuzel zou de keurmeester kunnen sjoemelen maar dat zet geen zoden aan de dijk. Niet voor hem en niet voor de eigenaar van de auto !

Als je het keuringsstation binnenrijdt dan wordt je kenteken ingetikt in de computer en vervolgens verschijnen alle parameters waaraan de betreffende auto moet voldoen in beeld.
Alle resultaten van de metingen met de remmentestbank, schokbrekertestbank, uitlaatgasmeting, controle van de uitlijning, afstelling van de koplampen enz. worden automatisch gelogd in de computer en daar kan de keurmeester dus geen enkele invloed op uitoefenen.
In feite bepaalt de computer of je auto wordt goed- of afgekeurd. En dat alles binnen ca. 20 min. à raison van € 28,18 ....... ik vind het een prima systeem !

De uitkomst van de keuring kent 4 gradaties.

- Goedkeur zonder bemerkingen.
- Goedkeur met bemerkingen vallend onder de "categoria 1". Dit betreft defecten/gebreken die op geen enkele wijze de veiligheid of het goed functioneren van de auto in gevaar brengen. Je moet ze wel laten herstellen maar de auto hoeft geen herkeuring te ondergaan. Als je ze niet laat herstellen heb je wel een bekeuring te pakken als je wordt gecontroleerd door de politie. En indien ze nog steeds niet hersteld zijn tijdens de volgende APK dan worden ze automatisch gekwalificeerd als defecten/gebreken vallend onder de "categoria Tipo 2".

- Afkeur met bemerkingen vallend onder de "categoria 2". Dit zijn defecten/gebreken die het functioneren van de auto wel beïnvloeden maar niet direct de veiligheid in gevaar brengen. Je hebt dan een maand de tijd om alles te laten herstellen en je auto ter herkeuring aan te bieden. Kosten € 7,14
- Afkeur met bemerkingen vallend onder de "categoria 3". Dit zijn ernstige defecten/gebreken die de veiligheid zonder meer in gevaar brengen. Het betekent auto laten afslepen en binnen een maand ter herkeuring aanbieden.

Rob
Laatst gewijzigd door Rob Pt op 03 Apr 2013, 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Defender 110 Hard Top TD5 MY 02
BMW 318d Touring Automaat MY16
Jaguar XK 4.2 V8 Coupé (staat volledig gepreserveerd in opslag)
Harley Davidson Heritage Softail
Yamaha Grizzly 700 EPS MY18
Iseki LandHope 165 4x4 tractor

Edward

Berichtdoor Edward » 03 Apr 2013, 23:27

In een prehistorisch wrak als een Defender zit welgeteld één ding dat voorkomt dat je met je kop door de voorruit vliegt of een LaRo logo op je hoofd krijgt van je stuur. Juist de gordels.... :shock: :shock:

Gaat iemand nou werkelijk lopen zeiken als die beschadigd zijn???? Een keurmeester keurt ze heus niet af als er niks mis mee is.

Ben je een te grote vrek om die dingen af en toe te vervangen doe dan als Marc en ben A: zuinig op je wagen en B: doe iets om te voorkomen dat de gordels tussen het deurslot komt. Marc heeft ook al laten zien hoe dat voordelig kan. :roll: :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 03 Apr 2013, 23:36

klinkt leuk, maar heel veel dingen kan die computer niet beoordelen zonder dat de keurmeester dat doet en zijn bevinding doorgeeft aan die computer (en dus bepaald toch die keurmeester of iets wel of niet goed is)

hier werkt het ongeveer net zo, alleen wordt er door de keuringsinstantie ook bij garagebedrijven op lokatie gekeurd.

strikt genomen zou een auto dus altijd overal goedgekeurd OF afgekeurd moeten worden, maar dat geldt in NL net zo. De praktijk wijst echter uit datje ook bij dit soort keuringsinstanties de goed- of afkeur volledig in handen van de goodwil of niet van de keurmeester ligt.

Mijn P38 werd gekeurd, bij de garage om de hoek, door een keurmeester van de TÜV (is hier OF Tüv OF Dekra)
redelijke speling op stuurkogel en rubber hoesje daarvan gescheurd
stadlicht rechtsvoor brandde niet

stuurkogel moest binnenkort gerepareerd, geen reden voor afkeur op dit moment, wel reparatie advies
lampjewas een mankement dat gerepareerd moest worden voor goedkeur gegeven kon worden, maar hij vertrouwde er wel op dat ik dat deed en keurde hem toch nu meteen goed.

hoezo vaste regels vaste uitkomsten
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 03 Apr 2013, 23:45

Edward schreef:....
Ben je een te grote vrek om die dingen af en toe te vervangen doe dan als Marc en ben A: zuinig op je wagen en B: doe iets om te voorkomen dat de gordels tussen het deurslot komt. Marc heeft ook al laten zien hoe dat voordelig kan. :roll: :roll:

Ha, Ha ..... je hebt me door.

Goede vrienden suggereerden ons om ons te abonneren op de Vrekkenkrant .... ons antwoord was dat we daarvoor te zuinig zijn :D :lol: :P

Groeten MarcS

Rob Pt

Berichtdoor Rob Pt » 04 Apr 2013, 00:15

Roger B. schreef:klinkt leuk, maar heel veel dingen kan die computer niet beoordelen zonder dat de keurmeester dat doet en zijn bevinding doorgeeft aan die computer (en dus bepaald toch die keurmeester of iets wel of niet goed is)

strikt genomen zou een auto dus altijd overal goedgekeurd OF afgekeurd moeten worden, maar dat geldt in NL net zo. De praktijk wijst echter uit datje ook bij dit soort keuringsinstanties de goed- of afkeur volledig in handen van de goodwil of niet van de keurmeester ligt.

Ik heb aangegeven dat er bij de meest essentiële zaken niets te interpreteren valt door de keurmeester omdat alle essentiële zaken met apparatuur worden gemeten en de computer bepaalt of de gemeten waarden wel of niet binnen de toleranties vallen. En de keurmeester geeft zijn bevindingen niet door aan de computer maar alles wordt automatisch gelogd dus interpretatie door de keurmeester: 0,0 !
Zelfs het keuringsbewijs wordt automatisch door de computer gegenereerd.

Om je een voorbeeld te geven. Tijdens de keuring van mijn Volvo S80 vorig jaar werd vastgesteld op de schokbrekertestbank (die in NL niet verplicht is voor een keuringsstation !) dat één schokbreker achter niet binnen de toleranties viel waardoor het max. toegestane verschil in werking tussen links en rechts óók niet meer aan de norm voldeed: afkeur ! Dat werden dus twee nieuwe schokdempers ......

Controle op de remtestbank: remmen OK, werking ABS OK maar het waarschuwingslampje van de ABS bleef branden: afkeur ! Een nieuwe ABS-controller was mijn deel.

En nóg een: schadelijke emissie-uitstoot OK maar het motormanagement lampje bleef branden: afkeur ! Nieuw gasklephuis was mijn deel. (kwam overigens niet geheel onverwacht want dat is een zwak onderdeel van de Volvo S80)

Hier mag tijdens de keuring geen enkel waarschuwings- of controlelampje branden dat uit behoort te zijn als het voertuig in bedrijf is. Brandt het toch dan volgt onherroepelijk afkeur !

Dat er bij elke keuring kleine dingetjes zijn die voor verschillende interpretatie vatbaar kunnen zijn dat snap ik maar goed- of afkeur mag nooit afhankelijk zijn van een individuele/persoonlijke interpretatie van de keurmeester !
Er zijn afkeuringsnormen vastgelegd en zolang die normen niet worden overschreden mag er nooit een afkeuring op volgen, wat de persoonlijke visie van de keurmeester ook mag zijn !
Ik chargeer nu met opzet. Als een norm zegt dat de grens voor afkeuring bij een of ander onderdeel ligt bij een dikte van < 15 mm dan is 15.0001 mm dus géén afkeuring maar 14.9999 mm wél !
Beide liggen op 0.0001 van de norm maar slechts één ervan voldoet niet aan de norm en moet tot afkeur leiden !

Het is niet voor niets dat in de Regeling voertuigen, o.a. in het deel dat handelt over keuringen, heel vaak onderstaande of een vergelijkbare tekst is te vinden:

"Visuele controle, in geval van twijfel te meten met een geschikt meetmiddel" , waarbij zelfs de betreffende meetmiddelen zijn omschreven incl. de normen waaraan ze dienen te voldoen !

Een geheel ander verhaal is dat als het bovenstaande voorbeeld over remblokjes zou gaan dat ik het dan zéér op prijs zou stellen dat ik daar op gewezen werd: "Meneer, afgekeurd zijn ze niet maar mijn advies is toch om ze nu wel te laten vervangen". Dat noemen we een keurmeester met een geweten !

Rob
Defender 110 Hard Top TD5 MY 02
BMW 318d Touring Automaat MY16
Jaguar XK 4.2 V8 Coupé (staat volledig gepreserveerd in opslag)
Harley Davidson Heritage Softail
Yamaha Grizzly 700 EPS MY18
Iseki LandHope 165 4x4 tractor

Edward

Berichtdoor Edward » 04 Apr 2013, 00:24

Cool! Een gordelslijtagescanner in iedere garage. :shock: :shock:

Er is gene probleem met de apk in NL. Keurmeesters doen hun best en werken volgens de rdw richtlijnen. Er is kans op herkeuring en dan moet het goed zijn of anders krijgt de keurmeester op z'n ballen zoals Rob uitgelegd heeft. :roll: :roll:

Blijft over dat sommigen te gierig zijn om onderhoud te doen en dat is dan de schuld van een keurmeester. Net zoals parkeerbonnen de schuld zijn van een parkeerwachter. :shock: :shock:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Kroeg”