Optima Accu of andere 100+Ah Accu

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
axelaro88

Re: Optima Accu of andere 100+Ah Accu

Berichtdoor axelaro88 » 05 Apr 2013, 09:58

Ik was ook eerst in voor het "gele" ding.
Maar ga het toch houden op een "zwart" ding.
1e argument: Disco gekocht in april 2002, was productie jaar eerder. De accu van toen zit er nog steeds in. Dus in elk geval al bijna 11 jaar en misschien een jaartje langer.
2e argument: Ik weet niet of ik de auto nog wel heeeeeeeel lang ga houden. (straks wordt die nog MRB-vrij :D )

peter.breda

Berichtdoor peter.breda » 18 Dec 2014, 11:53

is het mogelijke om een optima accu voor de accessoires (koelkast) naast de gewone accu te plaatsen.
tips waar ik daarbij op moet letten .....

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 18 Dec 2014, 12:06

ja. parallel geplaatst hoeven de accu's niet gelijk te zijn.

gewoon aansluiten middels scheidingsrelais of fet/diodebrug.
gone

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 18 Dec 2014, 16:23

Ik heb ook 2 accu's in de defender met een speciaal koppelrelais. Dit relais schakelt de 2e accu bij als de eerste accu, de startaccu, voldoende geladen is. Er zit ook een beveiliging ingebouwd: bij een te groot verschil in spanning van de beide accu's wordt er niet gekoppeld. Verder kan je door het indrukken van een momentschakelaar de beide accu's tijdelijk koppelen voor de start. Ik doe dat standaard, zo is de belasting op de startaccu een stuk minder. Wel voldoende dikke kabels gebruiken en alles volgens de regelen der kunst aansluiten, er kunnen zeer grote stromen lopen.
De bedrading naar de verbruikers op de 2e accu dicht bij de accu afzekeren op de draaddiameter, je wilt geen gloeidraden waar ze niet horen.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 18 Dec 2014, 16:28

ik plaats in de plus kabel tussen de beide accus vaak ook aan weerszijden een zekering vlak bij de accu...zeker zo'n dikke kabel wil je geen kortsluiting in krijgen
gone

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 18 Dec 2014, 19:14

Gerard4t schreef:Ik heb ook 2 accu's in de defender met een speciaal koppelrelais. Dit relais schakelt de 2e accu bij als de eerste accu, de startaccu, voldoende geladen is. Er zit ook een beveiliging ingebouwd: bij een te groot verschil in spanning van de beide accu's wordt er niet gekoppeld. Verder kan je door het indrukken van een momentschakelaar de beide accu's tijdelijk koppelen voor de start. Ik doe dat standaard, zo is de belasting op de startaccu een stuk minder. Wel voldoende dikke kabels gebruiken en alles volgens de regelen der kunst aansluiten, er kunnen zeer grote stromen lopen.
De bedrading naar de verbruikers op de 2e accu dicht bij de accu afzekeren op de draaddiameter, je wilt geen gloeidraden waar ze niet horen.

Welk relais is dat dan?
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

ppw

Berichtdoor ppw » 18 Dec 2014, 20:00

zo eentje heb ik ook, een Cyrix...
https://www.stroomwinkel.nl/c-168-intel ... elais.aspx

maar red bison heeft ze ook, nu voor weinig bij paddocks....
http://www.paddockspares.com/copperhead ... ystem.html
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 18 Dec 2014, 20:41

alleen werkt een Cyrix toch echt een beetje anders dan hierboven beschreven werd (de mijne in elk geval wel)
gone

ppw

Berichtdoor ppw » 18 Dec 2014, 20:50

nou nee, pakt pas laadstroom als hoofdaccu vol zit, en heeft een aansluiting om met tweede accu te starten als eerste leeg is... voor 30 sec.
Voorraad voor de startaccu
De startaccu mag nooit leeg raken. Het is daarom gebruikelijk om de dynamo op de startaccu aan te sluiten. Andere accu’s zoals de accessoire accu, een boegschroef accu en overige accu’s kunnen allemaal aan de startaccu gekoppeld worden met een accuscheider. Als de startaccu de koppelspanning heeft bereikt, zorgt dit relais ervoor dat alle accu’s parallel geladen worden.

Bidirectioneel
De Cyrix meet de spanning van allebei de aangesloten accu’s. Hierdoor zal hij ook de accu’s parallel schakelen als bijvoorbeeld de accessoire accu geladen wordt door een acculader. Dit 12/24-140A heeft een duale voeding. Dit bewerkstelligt dat hij zal sluiten als de spanning van één accu te laag is om het relais te bedienen.

Handmatig parallel schakelen
Dit relais kan ook gebruikt worden (doormiddel van een drukknop of schakelaar) om accu’s handmatig parallel te schakelen (dit relais blijft gesloten gedurende 30s). Dit kan zeer nuttig blijken als bijvoorbeeld de startaccu leeg of kapot is, en de motor toch gestart moet worden op de tweede accu.
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 18 Dec 2014, 21:13

precies, maar als je motor loopt bij een bij lange na niet volle startaccu is de extra echt wel gekoppeld, want als een van beide accu's meer dan ergens rond de 13,3v heeft sluit het relais... en dat is eigenlijk zodra de dynamo gaat laden
gone

Terug naar “Techniek”