Schokdempers en paraboolveren 109 ex defensie

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: Schokdempers en paraboolveren 109 ex defensie

Berichtdoor RobStewart » 02 Apr 2013, 18:32

Sorry Piet maybe I caused a bit of confusion. :oops:

The shock absorber in the picture was the front one, the rears do indeed have the "schroefdraad ipv oog" as you can see in photo of the full set (ignore the Westie bottom left and Black/Brown Cat top right)

Set001.jpg


Now time has moved on, and 13 years later, I fitted another set of parabolics but this time I used Procomp ES3000s. Now these are a little bit longer again the part numbers etc you can find on the Paddock web site

http://www.paddockspares.com/parts-and- ... rbers.html

Oh and before anyone says yes I have OCD, your point is ? :lol:

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

SanderTD4
Berichten: 194
Lid geworden op: 19 Mei 2008, 18:37
Locatie: Velserbroek
Contact:

Re: Schokdempers en paraboolveren 109 ex defensie

Berichtdoor SanderTD4 » 02 Apr 2013, 19:11

RobStewart schreef:
Now time has moved on, and 13 years later, I fitted another set of parabolics but this time I used Procomp ES3000s. Now these are a little bit longer again the part numbers etc you can find on the Paddock web site

Rob


Ik heb slechte ervaringen met de Procomp schokbrekers met ring/pen bevestiging.
De pen is er op gebakken ipv netjes gelast.
Heb er in een half jaar twee afgebroken met terreinrijden na het monteren van paraboolveren en de langere Procomp schokbrekers.

Sander
SanderTD4

http://www.otototaal.com

109 RHD uit het Engelse leger
Lightweight series III (verkocht)
Santana 88 super (verkocht)
Defender 130 TD5 (verkocht)
Defender 110 mpi

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: Schokdempers en paraboolveren 109 ex defensie

Berichtdoor RobStewart » 02 Apr 2013, 19:50

SanderTD4 schreef:Heb er in een half jaar twee afgebroken met terreinrijden na het monteren van paraboolveren en de langere Procomp schokbrekers


... and your supplier said ? and replaced them with ? I'm interested to know as if it's a known manufacturing fault I would like the batch number and then see if the ones I fitted came from the same batch so that I can get the vehicle back before it happens.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
B@rt
Berichten: 208
Lid geworden op: 26 Okt 2007, 00:44

Re: Schokdempers en paraboolveren 109 ex defensie

Berichtdoor B@rt » 02 Apr 2013, 20:46

ik heb zelf onder mn LW een setje bearmatch parabolen gehangen, en deze kwamen samen met procomp schokbrekers. heb het geheel er inmiddels een jaartje of 4 onder hangen, en tot heden niks over te klagen. zeker, op het eerste oog ben ik er mee eens dat de procomps kwalitatief al minder ogen dan monroe of OME. maar vergelijk ze dan ook eens in prijs. prijs/kwaliteit verhouding klopt gewoon.
B@rt

Lightweight Series 3 1980
Defender 110 td5 crew-cab, Tomb Raider

Gebruikersavatar
piet_g
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 Jun 2012, 20:32
Locatie: Ossendrecht

Re: Schokdempers en paraboolveren 109 ex defensie

Berichtdoor piet_g » 02 Apr 2013, 20:59

SanderTD4 schreef:Ik heb slechte ervaringen met de Procomp schokbrekers met ring/pen bevestiging.
De pen is er op gebakken ipv netjes gelast.
Heb er in een half jaar twee afgebroken met terreinrijden na het monteren van paraboolveren en de langere Procomp schokbrekers.

Sander


Hallo Sander, hoe is dit uiteindelijk opgelost dan? ben je gestopt met terreinrijden of bleef je derde set wel heel of heb je andere gestoken?
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Schokdempers en paraboolveren 109 ex defensie

Berichtdoor Roger B. » 02 Apr 2013, 21:03

Sander en niet terrein rijden?? neuuhhh dat denk ik niet :lol: :lol: :lol: :lol:
gone

Gebruikersavatar
piet_g
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 Jun 2012, 20:32
Locatie: Ossendrecht

Re: Schokdempers en paraboolveren 109 ex defensie

Berichtdoor piet_g » 02 Apr 2013, 21:06

@rob, dank voor de extra uitleg. Ik kon het wel volgen, maar idd de afbeeldingen hoorden niet bij elkaar en wilde even mijn bevindingen toetsen ;).

Die schokdempers is een goede tip kan ik ook op het lijstje zetten :P.

Wat is trouwens het verschil tussen een schokdemper met olie en gas??
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: Schokdempers en paraboolveren 109 ex defensie

Berichtdoor RobStewart » 02 Apr 2013, 21:45

piet_g schreef:Wat is trouwens het verschil tussen een schokdemper met olie en gas??


If an oil filled one leaks you see it, if a gas filled one leaks you don't ;) ... Sorry I couldn't resist.

I could go into the technicalities, but I'm sure there are much better qualified people here that would love to jump in.

They both work in the same way which is basically oil passes through a valve and the slower the oil passes through the stiffer the shock absorber will be. In an normal Oil filled shock absorber the top of the reservoir is filled with air, with multiple compressions the oil and air get warm and the oil starts to foam becoming less dense so passing through the valve more easily thereby reducing the damping effect. With Gas filled ones the air is replaced by an inert gas which doesn't combine with the oil so readily and thus the damping effect is still retained. Also this brings us into the territory of adjustable shock absorbers where the size of the valve can be adjusted either with a dial or using the body itself and thus the damping effect can be set from soft to hard.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
piet_g
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 Jun 2012, 20:32
Locatie: Ossendrecht

Re: Schokdempers en paraboolveren 109 ex defensie

Berichtdoor piet_g » 02 Apr 2013, 21:54

Dat lekken had ik niet eens aan gedacht :P

nou duidelijker en simpeler uitleggen kan het haast niet :P. Thanks Rob
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

SanderTD4
Berichten: 194
Lid geworden op: 19 Mei 2008, 18:37
Locatie: Velserbroek
Contact:

Re: Schokdempers en paraboolveren 109 ex defensie

Berichtdoor SanderTD4 » 03 Apr 2013, 00:33

... and your supplier said ? and replaced them with ? I'm interested to know as if it's a known manufacturing fault I would like the batch number and then see if the ones I fitted came from the same batch so that I can get the vehicle back before it happens.

Rob


het bedrijf waar ik ze heb gekocht in amsteveen bestaat niet meer en voor de prijs had ik geen zin om er tijd en moeite voor te doen om rechtstreeks met de fabrikant kontakt op te nemen.

had zelf nog een oude voorraad van ongeveer 200 boge, armstrong en koni schokbrekers liggen van vroeger en heb een paar passende koni's gevonden die qua in en uitgeveerde lengte overeenkomen en deze koni's kan je in hardheid stellen.
zal morgen even kijken of ik de procomp nog heb liggen voor het batchnummer/produktiedatum.
SanderTD4

http://www.otototaal.com

109 RHD uit het Engelse leger
Lightweight series III (verkocht)
Santana 88 super (verkocht)
Defender 130 TD5 (verkocht)
Defender 110 mpi


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten