Offroad trailers overzicht

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re: Offroad trailers overzicht

Berichtdoor Edward » 21 Mar 2013, 16:34

Sebastian schreef:
TMW schreef:ik zie ook vaak een NATO koppeling (of iets soortgelijks) op de offroad aanhanger, met alle voor- en nadelen, zowel praktisch, juridisch als cosmetisch.

Praktisch als in past alleen achter een auto met een NATO koppeling?

Juridisch nadeel?? Wat dan?

Een Nato oog is niet gekeurd voor de openbare weg. .

Jurriaan Vlieger rijdt een bagagewagen met een OZ tent en Ray Highlander had er één maar die is al weer verkocht.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

piet_g

Berichtdoor piet_g » 21 Mar 2013, 20:44

Waarom zou een nato oog niet goed gekeud zijn voor de openbare weg? je mag er volgens mij niet meer dan 750 kg mee trekken.
Die dingen worden door het leger gewoon op de openbare weg gebruikt.

buiten dat een nato oog niet verschild van een Din oog.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Edward

Berichtdoor Edward » 21 Mar 2013, 21:01

piet_g schreef:Waarom zou een nato oog niet goed gekeud zijn voor de openbare weg? je mag er volgens mij niet meer dan 750 kg mee trekken.
Die dingen worden door het leger gewoon op de openbare weg gebruikt.

buiten dat een nato oog niet verschild van een Din oog.

Ja duh! Onder de 750kg hoeft niks gekeurd te zijn en dan mag een Nato oog ook. En het leger mag alles wat jij niet mag......

En een Din oog heeft een nadere maat dan een Nato oog en een E-keurmerk en is daardoor dus totaal anders.

Daarnaast heeft een maat genoeg gezeik gehad met een nato oog toen hij met aanhanger bij een ongeluk betrokken raakte omdat de verzekeraar van mening is dat iedere trekhaak gekeurd moet zijn, ook onder de 750kg. Ik voer die discussie liever niet en heb dus een vangmuil.
Edward van Vugt

Luke

Berichtdoor Luke » 21 Mar 2013, 21:45

Goedenavond,

Geweldig topicje en ook zeer goed bruikbaar, ook in mijn geval.

Wat mij betreft gaan de ambities ook al wat verder.
Ik ben nu in het stadium van bestaand modificeren zodat er fatsoenlijk mee te rijden valt achter een LaRo
Maar de plannen reiken al iets verder dan dat, in de richtng naar volledige zelfbouw gebaseerd op Sankey, tot en met commercieel custom builds.
Dus topics als deze zeer bruikbaar en welkom.
Dieper nadenken over details , kom je bij stomme dingen als voor of nadelen met koppelingen die op ronde buis gemonteerd worden tov vierkante koker.
Rare vraag misschien maar wat zijn hiervoor argumenten?
Verder de praktische ervaring inmiddels opgedaan (in een ritje van 10 minuten) dat een kleine trailer met eeen smalle spoorbreedte dus helemaal niks is achter een LaRo...ik zag het kreng niet eens in mijn buitenspiegels
Ook in mijn geval.......Ik zal hier gewoon moeten gaan werken met een gewone koppeling, Nato koppelingen heb ik nog niet gezien in Brazilie dus denk ook niet dat ik die door een keuring ga krijgen.
Verder een argument om hem op land Rover wielen te gaan zetten......ik zal hem op de juiste hoogte moeten krijgen omdat bij ons de trekhaak hoog gemonteerd zit, in tegenstelling tot de europese trekhaken die zelfs tot op de juiste hoogte af te stellen zijn
Afijn redenen te over om dit topic in leven te houden en te blijven volgen :)

gr

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Edward

Berichtdoor Edward » 21 Mar 2013, 21:53

De reminrichting is bij bijna alle merken een ronde pijp die in een ronde pijp schuift, vandaar ronde koppelingen. Tot 750kg zijn er ook koppelingen die op een 40x40 koker passen.
Edward van Vugt

Luke

Berichtdoor Luke » 21 Mar 2013, 23:10

Duidelijk verhaal Ed dank je, weet ik al wat ik mee moet nemen naar brazilie straks :)
Vierkant dus........

gr

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 21 Mar 2013, 23:19

Voor de zelfbouwers: hier een schat aan informatie en ideeën: http://www.expeditionportal.com/forum/f ... n-Trailers
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

TMW

Berichtdoor TMW » 22 Mar 2013, 08:35

Mooi, zo komt er aardig wat informatie en ideeen bij elkaar.
Ik moet nog helemaal beginnen, heb zelfs nog geen donortrailer.
interessante site, ik ga er zeker eens (gedeeltelijk) doorheen.
Discovery2
Sankey/StormTrailer

Dommel

Berichtdoor Dommel » 22 Mar 2013, 09:52

Kant en klaar oplooprem van BPW: -klik-

Henra en Hapert kun je zien als de beste aanhangwagenbouwers van Nederland en de kwaliteit wordt ook in het buitenland gewaardeerd.
Beiden fabrikanten maken ook veel gebruik van BPW onderdelen. Op bovenstaande site staan nog veel meer onderdelen, maar ook op andere sites.
Henra gebruikt trouwens altijd 3,5t reminrichting.

Qua onderstel zou ik nooit kokers gebruiken, maar i/u profielen. In de kokers kan van alles achterblijven, terwijl dat bij i/u profielen eraf te vegen/spuiten is.
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

Joadalama

Berichtdoor Joadalama » 22 Mar 2013, 10:27

Als basis voor mijn tenttrailer heb ik een oude Hapert aanhangwagen gebruikt. Deze heeft een eigen kenteken met een max. totaalgewicht 1100 kg. Het ding is helemaal gestript en opnieuw opgebouwd. Er zitten 15 inch wielen onder met mercedes steek met "chunky tires". Daardoor komt het geheel wat hoger te staan en past de aanhanger perfect op de kogel van de 90 die ook wat hoger bevestigd is dan normaal. Reservewiel van de aanhanger gaat gewoon onder de hoes van de tent.
Deze aanhanger zal net als het project van Gerard niet mee gaan op heftige overland expedities, dus de aanhanger voldoet in deze vorm prima aan onze wensen. Om je een indruk te geven, de totale kosten inclusief tent zijn net onder de 5000 euro gebleven. Ja, daar heb je ook bijna een kant-en-klare voor, maar deze is helemaal naar onze wens en bovendien was het een leuk knutsel-project.

Van de bouw heb ik een verslagje gemaakt met foto's.

Terug naar “Techniek”