torsieas heeft ook onafhankelijke vering, maar vaak nog steeds die balk dwars, al is dat dan meestal hoger dan een starre as ligt.
daarnaast kun je je afvragen of er veel veringsverschil zal zijn tussen onafhankelijk of niet, bij met een wiel over een bult rijden zal de aanhanger hoogstwaarschijnlijk toch "kantelen" over de lijn tussen trekhaak en het andere wiel, en niet alleen het wiel bij de bult inveert
Landrover-steek op trailer
Re: Landrover-steek op trailer
wat betreft de hub, deze zijn normaal gesproken goed te draaien om een te maken met de juiste LR steek. torsie-as ben ikzelf minder van gecharmeerd bij veelvuldig off-road gebruik, aangezien de rubbers van deze assen zich dan vaak snel op beginnen te offeren (helaas voldoende ervaring mee met onze eigen dubbelasser). kwa degelijkheid gaat er weinig boven een starre as, echter dit zal ten alle tijden ook de beperking blijven met de bodemvrijheid. zoals eerder al gemeld de onafhankelijke ophanging wordt volledig bepaald door de degelijkheid waarmee de armen vast zitten..
B@rt
Lightweight Series 3 1980
Defender 110 td5 crew-cab, Tomb Raider
Lightweight Series 3 1980
Defender 110 td5 crew-cab, Tomb Raider
Re: Landrover-steek op trailer
Met een torsie as heb ik juist verl meer dan met onafhankelijke vering! Onafhankelijk geveerd gaa bij off road veel eerder stuiteren en heen en weer dansen. Bodemvrijheid agument vind ik theorie, want het gemiddelde trekkende voertuig heeft minder ruimte onder de as dan de meeste karren!
Doe mij maar een torsie as, goedkoop, makkelijk leverbaar en oerbetrouwbaar.
Doe mij maar een torsie as, goedkoop, makkelijk leverbaar en oerbetrouwbaar.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: Landrover-steek op trailer
@ Ed wat betreft het stuiteren ben ik idd met je eens, valt bij een torsie-as echt mee. heb zelf echter al diverse keren het probleem gehad dat er bandjes scheef stonden tov de as, zowel zijwaarts, als ook al een paar dat de aanhanger ineens 25 cm lager stond.. rubbers van die assen vind ik gewoon snel naar ze grootje gaan..
B@rt
Lightweight Series 3 1980
Defender 110 td5 crew-cab, Tomb Raider
Lightweight Series 3 1980
Defender 110 td5 crew-cab, Tomb Raider
Re: Landrover-steek op trailer
Geen idee Bart, mijn tandemasser heb ik 10 jaar gereden door stof, modder, gravel, etc. Rijdt nu al 5 jaar een collega mee en nog steeds prima. Mijn enkelasser met 1800 kilo as heeft ook al veel zand, modder en andere troep gezien, nooit problemen mee.
Wat voor assen staan er onder die kar?
Wat voor assen staan er onder die kar?
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: Landrover-steek op trailer
meen van BPW, gekeurd op 1850kg per stuk..
B@rt
Lightweight Series 3 1980
Defender 110 td5 crew-cab, Tomb Raider
Lightweight Series 3 1980
Defender 110 td5 crew-cab, Tomb Raider
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Landrover-steek op trailer
wielen bij torsie in langsrichting scheef is toch 9 vd 10 gevolg van ergens achter blijven haken / tegen aan rijden?
gone
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Landrover-steek op trailer
Roger B. schreef:wielen bij torsie in langsrichting scheef is toch 9 vd 10 gevolg van ergens achter blijven haken / tegen aan rijden?
Tja, als zo'n as zo makkelijk krom gaat dan lijkt mij die fundamenteel te zwak, in ieder geval achter een LandRover.
Je kan ervan uitgaan dat de kar achter de LandRover alleen maar een grotere kans heeft om ergens langs te hobbelen / tegenaan te bonken als die de kansen voor die trekkende auto (behalve als Edward aan het stuur zit misschien), die meehobbelende kan volgt immers deels een eigen spoor, door de binnenbocht.
Op de scharnerpunten bij de Gitrax-kar alles aan kunnen weet ik niet, maar het ziet er redelijk stabiel uit (en die kan mag slecht max 750 kg totaalgewicht hebben), als dan de dempers goed bij de veren gekozen is dan zal ie niet al te gauw heen en weer gaan stuiteren.
Groeten MarcS
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Landrover-steek op trailer
ik heb het over het wiel achter een betonnen paaltje of muurtje haken en zo de combinatie tot stilstand brengen... dan ruk je zo'n los scharnierend armpje met schroefveren ook uit zijn verband.....
het is echt niet zo dat je een torsieas krom rijdt op een kuiltje of een steentje.
het is echt niet zo dat je een torsieas krom rijdt op een kuiltje of een steentje.
gone
Re: Landrover-steek op trailer
En we zij weer bij het theoretische gelul zonder enige onderbouwing en zonder enig verstand van zaken aangeland.
Natuurlijk, ALS alles werkt gaat er niks mis....... Op een foto ziet alles er mooi uit en in theorie kan er veel en nog veel meer niet......
Als een torsie as zo hard de rubber strengen in het ashuis verbruikt is er iets anders aan de hand. Ik heb 4 aanhangers en met geen van allen ooit iets gehad anders dan een kromme arm ten gevolge van een klap op een stoeprand. Zo'n arm is eenvoudig te wisselen bij een as specialist en fungeert dus een beetje als kreukelzone voor je kar.
Natuurlijk, ALS alles werkt gaat er niks mis....... Op een foto ziet alles er mooi uit en in theorie kan er veel en nog veel meer niet......
Als een torsie as zo hard de rubber strengen in het ashuis verbruikt is er iets anders aan de hand. Ik heb 4 aanhangers en met geen van allen ooit iets gehad anders dan een kromme arm ten gevolge van een klap op een stoeprand. Zo'n arm is eenvoudig te wisselen bij een as specialist en fungeert dus een beetje als kreukelzone voor je kar.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten