EGR kleppen disco 3

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
edwinhout
Berichten: 73
Lid geworden op: 23 Dec 2011, 22:49

Re: EGR kleppen disco 3

Berichtdoor edwinhout » 09 Mar 2013, 10:36

Persoonlijk zou ik de EGR afdoppen als jouw type dat toestaat.
Een EGR is naar mijn mening enkel om de NOX waarde te verlagen door uitlaatgassen weer terug de motor in te voeren.
Dat gaat gepaard met de dieselroet die overal blijft hangen.
De motor krijgt dus niet verse lucht bij deellast.
Het is een milieugebonden oplossing.
Tijdens vollast, optrekken/harder rijden, wordt de EGR zowieso uitgeschakeld om de motor te voorzien van enkel verse lucht.
Aangezien het ook geen punt is tijdens een APK keuring hoef je je ook daar geen zorgen over te maken.
Ik heb van alle auto's , waar het bij kon, meteen de EGR laten verwijderen.
Als je namelijk een rustige rijder bent , zit je inlaat systeem zo onder de zwarte roet :-).
Maar het is je eigen keuze uiteraard.
Current: Range Rover Sport P400e HSE Dynamic, Black, 2021
Sold: Defender 110 TD5 SE SW, Java Black, 2005
Sold: Land Rover Discovery 3 HSE, Java Black, 2007

Gvanderheijden
Berichten: 61
Lid geworden op: 19 Dec 2012, 11:55
Locatie: Weert

Re: EGR kleppen disco 3

Berichtdoor Gvanderheijden » 09 Mar 2013, 21:55

Ok, bedankt voor je reactie!
Grz,
Gerard

present: Discovery 3 SE TDV6 2005 manuel JAVA Black
past: 110 td5 CSW 2002
past: 110 td5 CSW 1999

andre66
Berichten: 59
Lid geworden op: 06 Mar 2013, 18:43

Re: EGR kleppen disco 3

Berichtdoor andre66 » 12 Mar 2013, 19:16

Ik heb met mn disco 3 uit 2004 in de zomervakantie hetzelfde probleem gehad. Het gebeurde in Belgie op de heenreis naar Corsica en het was de EGR klep rechtsvoor. Ik weet nog dat ik dacht: die XXX landrovers zijn ook allemaal hetzelfde... Maar goed ik ben heen en weer naar Corsica gereden, maar wel met een rustig vaartje van 110 km/u oid. Want als je hard gaat rijden, dan wordt na een tijdje de vloer bij de passagier warm en als je weet hoeveel isolatie daaronder zit, dan weet je ook hoe heet het bij die EGR klep wordt.

Teruggekomen een scherpe offerte gevraagd (alle specialisten weten precies hoe dit klusje in elkaar steekt en dealers zijn er ook mee bekend) en laten maken, trouwens wel gelijk allebei, dus links en rechts. Want als er eentje gaat, dan schijnt de andere ook aan de beurt te zijn.

Ik heb met mn kapotte EGR klep nog ongeveer 5000 km gereden denk ik. Of misschien 4000 km.

Bij mij liep het vermogen sterk terug zo rond de 2000 toeren, afhankelijk van de versnelling. Wel irritant want dat is precies het toerental waar de motor wil draaien.

Pinin01
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 Apr 2013, 09:41

Re: EGR kleppen disco 3

Berichtdoor Pinin01 » 01 Apr 2013, 10:05

Als de Disco toch bij de garage staat zou ik ze meteen laten vervangen of (als het kan) nog liever een blankingkit er op.

Ik heb er mee gewacht, resultaat: Auto is er op snelweg mee opgehouden en staat nu in Trier te wachten op repatriering.
Moet ik weken mijn geliefde Disco 3 missen, en dan ook nog maar eens zien in welke staat ze terug komt :cry:

groet Erik

Gvanderheijden
Berichten: 61
Lid geworden op: 19 Dec 2012, 11:55
Locatie: Weert

Re: EGR kleppen disco 3

Berichtdoor Gvanderheijden » 01 Apr 2013, 17:04

Ik wens je veel succes met de reparatie! Inmiddels is het bij mij duidelijk dat de kleppen onder garantie vervangen kunnen worden. Ben er alleen nog niet uit of ik toch de blankingkit laat vervangen of de originele kleppen. Het schijnt dat de afdoppen toch voordelen heeft mn in het verbruik.
Grz,
Gerard

present: Discovery 3 SE TDV6 2005 manuel JAVA Black
past: 110 td5 CSW 2002
past: 110 td5 CSW 1999

Gebruikersavatar
Glenn
Berichten: 119
Lid geworden op: 02 Apr 2007, 19:42
Locatie: België

Re: EGR kleppen disco 3

Berichtdoor Glenn » 06 Dec 2018, 15:01

Hallo,

Voor een D3 2007 met mijn serienummer zou het niet mogelijk zijn om gewoon de EGR's af te doppen of tegenwoordig wel?
Nu heb ik de VRAAG:

- Kan het kwaad om enkel de butterfly valve ofwel de VLINDERKLEP uit het EGR huis te verwijderen en de actuater te laten zitten....?
Geeft dit enige problemen elektronisch of naar foutcodes omwille van andere sensoren?

Ik denk dan aan het feit dat ook bij lage toeren en deellast er geen 100% recirculatie meer is van de EGR's, en er ook heel wat verse lucht naar de inlaat gaat van de motor.
Iemand ervaring over de reactie van de motor en het motormanagement systeem?????

Ik hoor het graag :-)
grts
Glenn
Discovery 1 K1 Brittania 1998 - 300tDi
Discovery 3 TDV6 2.7L 2007


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten