speling versnellings/tussenbak?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
retep
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 Jul 2012, 19:16

Re: speling versnellings/tussenbak?

Berichtdoor retep » 03 Mar 2013, 20:36

tim schreef:Ooh, eerst effe de bakolie aflaten..

Heb ik al gedaan, en wat er door een riool stroomt ziet er beter uit dan de smurrie die uit de bak kwam lopen. :o

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: speling versnellings/tussenbak?

Berichtdoor Roger B. » 03 Mar 2013, 20:48

retep schreef:
Edward schreef:
retep schreef:Jammer dat er geen filmpje bestaat, want dit blijkt dus wel een veel voorkomend probleem te zijn,
en zegt een filmpje meer dan 1000 woorden.


Wat wil je nou zeggen? :o Een rond deksel op de tussenbak, daar zit maar 1 rond deksel op, schroef dat er af en de rest wijst zich vanzelf. Wil je ook nog een stap voor stap handleiding en de onderdeelnummers op een rij?

Voor filmpjes ga je naar de site van Ashcroft, daar filmen ze de domste dingen.


Het gaat niet om alleen dat kapje maar om heel het verhaal, dus indien nodig lagers eruit nieuwe erin, enz.



daar zijn dus werkplaatshandboeken voor.....
gone

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: speling versnellings/tussenbak?

Berichtdoor RobStewart » 03 Mar 2013, 20:54

Roger B. schreef:daar zijn dus werkplaatshandboeken voor.....


... and so, due to popular demand, we now have the LT77 Overhaul Manual (http://lrch.nl/node/951) , LT77S Overhaul Manual (http://lrch.nl/node/952) and LT230 Overhaul Manual (http://lrch.nl/node/953) all on the Kennisbank.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

retep
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 Jul 2012, 19:16

Re: speling versnellings/tussenbak?

Berichtdoor retep » 04 Mar 2013, 20:33

Nou ik ben bezig geweest, maar krijg die imput gear er niet uit.
Ik heb er een foto van geknipt, en begrijp ik uit de pdf file dat de groene en rood aangestipte tandwielen de intermediate gears zijn, maar
ik zie nergens of deze 2 los van elkaar moeten kunnen draaien of dat ze aan elkaar vastzitten. In elk geval grijpen de tanden van de inputgear niet
in die van het rode tandwiel, want die staan niet in lijn met die van het groene tandwiel.
Verder nog een vreemd gebeuren, want er zat geen oil feed plate in.
Bijlagen
2013-03-04-433 17 dpi.jpg

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: speling versnellings/tussenbak?

Berichtdoor Roger B. » 04 Mar 2013, 20:58

pagina 17 van de overhaul manual hoofdstuk "description" staat dat het intermediate gear cluster dus een samenstel van tandwielen draait op de as, gelagerd aan de uiteinden. Daarnaast kun je een paar pagina's eerder zien dat elk ringetje apart genummerd is, maar het intermediate gear is één nummer

daar kun je uit afleiden dat het één geheel is en de tandwielen DUS niet tov elkaar kunnen draaien

het inputgear drijft het intermediategear aan, het intermediategear drijft op zijn beurt weer de tandwielen voor High en Low aan die met een schakelmof naar keuze wel of niet aan de as gekoppeld worden.

omdat de tandwielen van het intermediate gear aan elkaar vast zitten is het logisch dat niet zowel het groene als het rode tandwiel aangedreven kunnen worden door het inputgear omdat verschillende diameters verschillende overbrenging betekend en verschillende overbrengingen gelijktijdig op één as kan niet draaien
gone

retep
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 Jul 2012, 19:16

Re: speling versnellings/tussenbak?

Berichtdoor retep » 04 Mar 2013, 21:26

Roger B. schreef:pagina 17 van de overhaul manual hoofdstuk "description" staat dat het intermediate gear cluster dus een samenstel van tandwielen draait op de as, gelagerd aan de uiteinden. Daarnaast kun je een paar pagina's eerder zien dat elk ringetje apart genummerd is, maar het intermediate gear is één nummer

daar kun je uit afleiden dat het één geheel is en de tandwielen DUS niet tov elkaar kunnen draaien

het inputgear drijft het intermediategear aan, het intermediategear drijft op zijn beurt weer de tandwielen voor High en Low aan die met een schakelmof naar keuze wel of niet aan de as gekoppeld worden.

omdat de tandwielen van het intermediate gear aan elkaar vast zitten is het logisch dat niet zowel het groene als het rode tandwiel aangedreven kunnen worden door het inputgear omdat verschillende diameters verschillende overbrenging betekend en verschillende overbrengingen gelijktijdig op één as kan niet draaien


Ik ben hier met een spoedcursus lt230 bezig wat ik nog nooit gedaan heb, dus verwacht van mij nu niet dat ik als een doorgewinterde
land/range rover specialist alles maar meteen snap hoe alles werkt. Ik zou de input gear eruit halen en kijken hoe het met de splines gesteld is,
en dat is niet gelukt om dat ik de inputgear niet langs het rode tandwiel gedraait krijg, en zo van onder de auto liggend, zie ik niet veel, maar
heb de indruk dat de tanden van de 2 grote tandwielen niet in lijn liggen, dus dat je de tanden vd inputgear niet vanaf het groene op het rode tandwiel kunt draaien/schuiven.
Ik ga zowieso de hele bak er onder uit halen, want alles zit onder de olie, en weet ik niet of dat nou ook van dat lek vd stuurbekrachtigingpomp komt.
maar vanaf de achterkant vd bak tot aan de voorbumper is het een vette en natte teringbende.

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: speling versnellings/tussenbak?

Berichtdoor RobStewart » 04 Mar 2013, 21:32

As Roger says, the 2 sets of gears, the mainshaft with the single gear with the blue arrow and the 3 gears, are fixed. The 3rd shaft (not in the picture) has the sliding gears that give either High or Low drive.

The Green one in your photo is the intermediate driving gear and should mesh exactly with the mainshaft gear. The large gear with the Red dot is the High Range intermediate gear which drives the small High Range gear, the unmarked small gear on the same shaft is the Low Range intermediate gear which drives the large Low Range gear.

What is puzzling me is that the mainshaft gear and intermediate driving gear are out of line in the photo and that the mainshaft gear taper bearings are visible. My question is therefore, is there play on the mainshaft gear or is it a bit strange in the photo because you have removed the mainshaft bearing housing ?

The mainshaft gear has various shims ranging in size from 3.15mm to 4.00mm and the intermediate gears have a collapsible spacer ranging in size from 58.350 to 59.300.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: speling versnellings/tussenbak?

Berichtdoor Roger B. » 04 Mar 2013, 21:42

ik denk het laatste Rob, hij is bezig om het inputgear te verwijderen.....


en Retep...... als ik zo hoor wat er allemaal mis is met die auto zou ik niet op al te veel winst rekenen.....
gone

retep
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 Jul 2012, 19:16

Re: speling versnellings/tussenbak?

Berichtdoor retep » 04 Mar 2013, 22:08

RobStewart schreef:As Roger says, the 2 sets of gears, the mainshaft with the single gear with the blue arrow and the 3 gears, are fixed. The 3rd shaft (not in the picture) has the sliding gears that give either High or Low drive.

The Green one in your photo is the intermediate driving gear and should mesh exactly with the mainshaft gear. The large gear with the Red dot is the High Range intermediate gear which drives the small High Range gear, the unmarked small gear on the same shaft is the Low Range intermediate gear which drives the large Low Range gear.

What is puzzling me is that the mainshaft gear and intermediate driving gear are out of line in the photo and that the mainshaft gear taper bearings are visible. My question is therfore, is there play on the mainshaft gear or is it a bit strange in the photo because you have removed the mainshaft bearing housing ?

Rob

In heb de mainshaft bearing housing verwijderd om zo de inputgear te verwijderen, alleen loop ik met de tanden vd inputgear vast op die van het high gear.
Oftewel, ik kom er niet langs met de vertanding van het inputgear.

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: speling versnellings/tussenbak?

Berichtdoor RobStewart » 04 Mar 2013, 22:25

retep schreef:In heb de mainshaft bearing housing verwijderd om zo de inputgear te verwijderen ...


OK so the blue arrow points towards where you took the bearing housing out and therefore if you pushed the mainshaft gear back into the tussenbak casing the 2 gears would line up.

So all you should be checking for is that there is no play in the intermediate shaft and that the High/Low gears engage correctly onto the intermediate gears.

You can pull the intermediate shaft out by following the instructions in the manual, it's not too difficult this will then release the mainshaft gear. However by now you should have a good idea as to the condition of the mainshaft and the gears.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten