Eigenlijk zou je eerst het advies van Rob moeten opvolgen, namelijk chekken wat de staat van de vertanding van de uitgaande hoofdbakas is.
Daar is maar 1 fatsoenlijke manier voor, je tussenbak eraf halen/schuiven, dermate ver genoeg dat het uiteinde van de as bloot komt te liggen voor inspectie.
Indien je bovenstaande doet,let op dat je de keering ter plaatse niet molt, heb anders een nieuwe vervangende paraat.
Als je mazzel hebt, is dat deel nog voldoende okee, en kun je ws volstaan met alleen het imputgear.
En als de Zeeuwen jou gunstig zijn, zijn mogelijk de 2 grote lagers ook nog okee , en ben je alleen de kosten van het IP gear verder.
Het spreekt voor zich dat bovenstaande de budget wijze is.
Overall ; is het allemaal de moeite waard?, lees als in, is de aandrijflijn bij gebruik dermate irritant dat deel reperatie echt wenselijk is?
Je moet , gezien je financieele bereidheid, oppassen dat je niet van het 1 in het ander komt, dat ligt immers op de loer.
Ik zal je vandaag dat mailadres sturen, moet effe zoeken in de comp.
speling versnellings/tussenbak?
Re: speling versnellings/tussenbak?
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
tim schreef:Eigenlijk zou je eerst het advies van Rob moeten opvolgen, namelijk chekken wat de staat van de vertanding van de uitgaande hoofdbakas is.
Daar is maar 1 fatsoenlijke manier voor, je tussenbak eraf halen/schuiven, dermate ver genoeg dat het uiteinde van de as bloot komt te liggen voor inspectie.
Indien je bovenstaande doet,let op dat je de keering ter plaatse niet molt, heb anders een nieuwe vervangende paraat.
Als je mazzel hebt, is dat deel nog voldoende okee, en kun je ws volstaan met alleen het imputgear.
En als de Zeeuwen jou gunstig zijn, zijn mogelijk de 2 grote lagers ook nog okee , en ben je alleen de kosten van het IP gear verder.
Het spreekt voor zich dat bovenstaande de budget wijze is.
Overall ; is het allemaal de moeite waard?, lees als in, is de aandrijflijn bij gebruik dermate irritant dat deel reperatie echt wenselijk is?
Je moet , gezien je financieele bereidheid, oppassen dat je niet van het 1 in het ander komt, dat ligt immers op de loer.
Ik zal je vandaag dat mailadres sturen, moet effe zoeken in de comp.
Uiteraard ga ik eerst alles nakijken voordat ik wat ga kopen of ga uitbesteden.
en als het te doen is, doe ik het zelf, wordt het ingewikkeld met speciaal gereedschap, dan besteed ik het uit,
en als dat dan een paar honder euro kost, dan ben ik toch beter af dan waneer ik paar honderd uitgeef voor
een gebruike bak, want dan moet je ook maar afwachten wat je hebt. En bij de verkoop zullen kopers meer
waarde hechten aan een bak die deels gereviseert is dan waneer je verteld dat je er een gebruikte hebt ondergezet.
De aandrijflijn is echt een zooitje, want het hakkelt en rammelt langs alle kanten, dus echt noodzakelijk dat die aangepakt gaat worden.
Anyway, ik zie je mailtje graag tegemoed.
De uitgaand as van de hoofdbak kun je gewoon checken door de input gear uit de tussenbak te halen. Daarvoor hoeft de tussenbak helemaal niet los en kun js dus ook geen keerring mollen. Gewoon het ronde deksel losbouten, voorzichtig de lagerhouder verwijderen en die input gear eruit pakken.
Kan werkelijk waar niet begrijpen waarom daarvoor de hele tussenbak eraf zou moeten??????
Kan werkelijk waar niet begrijpen waarom daarvoor de hele tussenbak eraf zou moeten??????
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
- RobStewart
Edward schreef:Kan werkelijk waar niet begrijpen waarom daarvoor de hele tussenbak eraf zou moeten??????
I agree, as I said earlier
You only need to undo the cross head screws that hold the bearing housing onto the tussenbak and pull it out.RobStewart schreef:... I would pull the gear out of the back of the tussenbak and check it, you already had the deksel off.
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
Jammer dat er geen filmpje bestaat, want dit blijkt dus wel een veel voorkomend probleem te zijn,
en zegt een filmpje meer dan 1000 woorden.
retep schreef:Jammer dat er geen filmpje bestaat, want dit blijkt dus wel een veel voorkomend probleem te zijn,
Wat wil je nou zeggen?
Voor filmpjes ga je naar de site van Ashcroft, daar filmen ze de domste dingen.
Edward van Vugt
Diameter gat van het alu huis na verwijdering deksel en lagerhouder dik 10 cm.
Diameter uiteinde hoofdas pakweg 2.8 cm.
blijft over om te kijken pakweg 3.5 cm "spleet "
de diepte van de splines zijn 5cm, die ook nog eens verdiept beginnen tov de deksel.
gemonteerd onder mijn def kreeg ik het niet voor mekaar om een goed compleet visueel beeld te krijgen van de uitgaande as.
of had ik toen wel een laskap op?..begin nou te twijfelen
Diameter uiteinde hoofdas pakweg 2.8 cm.
blijft over om te kijken pakweg 3.5 cm "spleet "
de diepte van de splines zijn 5cm, die ook nog eens verdiept beginnen tov de deksel.
gemonteerd onder mijn def kreeg ik het niet voor mekaar om een goed compleet visueel beeld te krijgen van de uitgaande as.
of had ik toen wel een laskap op?..begin nou te twijfelen
110 HT 200 Tdi 1989.
retep schreef:Jammer dat er geen filmpje bestaat, want dit blijkt dus wel een veel voorkomend probleem te zijn,
Het stelt zoals eerder vermeld zeer weinig voor.
Draai de 6 M17 bouten los, verwijder pakkingsmateriaal en je hebt de losse alu deksel en de daarachter liggende deksel los.
Vervolgens met je vingers een beetje rommelen in het gat van het IP gear, en hij komt er compleet uit.
Ooh, eerst effe de bakolie aflaten..
110 HT 200 Tdi 1989.
-
Roger B.
zoals het inmiddels al een keer of vier verteld is:
verwijder de ronde plaat die zichtbaar werd toen jedat ronde deksel verwijderde, je neemt dan de buitenschaal van het achterste lager van het inputgear meteen mee (zit in die plaat geperst)
het inputgear kan nu naar achteren uit de bak getrokken worden, die bruine smurrie zal zorgen dat je dat met wat kracht zult moeten doen
dan is het een kwestie van splines van de as en van het inputgear bekijken op ingesleten "vertikale" kanten.
neem een doek, wat schone olie en poets de as schoon, kijk met een lampje in de bak en kijk of de vertikale spline-kanten van de as in de hoogte en de lengte niet "geknikt" zijn. Daar hoeft de tussenbak echt niet voor van de hoofdbak af .
maar een werkplaatshandboek doet wonderen als je wil weten hoe je bepaalde dingen aan je auto moet (de)monteren en inspecteren
verwijder de ronde plaat die zichtbaar werd toen jedat ronde deksel verwijderde, je neemt dan de buitenschaal van het achterste lager van het inputgear meteen mee (zit in die plaat geperst)
het inputgear kan nu naar achteren uit de bak getrokken worden, die bruine smurrie zal zorgen dat je dat met wat kracht zult moeten doen
dan is het een kwestie van splines van de as en van het inputgear bekijken op ingesleten "vertikale" kanten.
neem een doek, wat schone olie en poets de as schoon, kijk met een lampje in de bak en kijk of de vertikale spline-kanten van de as in de hoogte en de lengte niet "geknikt" zijn. Daar hoeft de tussenbak echt niet voor van de hoofdbak af .
maar een werkplaatshandboek doet wonderen als je wil weten hoe je bepaalde dingen aan je auto moet (de)monteren en inspecteren
gone
Edward schreef:retep schreef:Jammer dat er geen filmpje bestaat, want dit blijkt dus wel een veel voorkomend probleem te zijn,
Wat wil je nou zeggen?Een rond deksel op de tussenbak, daar zit maar 1 rond deksel op, schroef dat er af en de rest wijst zich vanzelf. Wil je ook nog een stap voor stap handleiding en de onderdeelnummers op een rij?
Voor filmpjes ga je naar de site van Ashcroft, daar filmen ze de domste dingen.
Het gaat niet om alleen dat kapje maar om heel het verhaal, dus indien nodig lagers eruit nieuwe erin, enz.