td5 distributie defect. wat is wijs? update

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Seagull
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 Nov 2011, 19:11

Re: td5 distributie defect. wat is wijs?

Berichtdoor Seagull » 21 Feb 2013, 17:18

Disco2d5 schreef:Het wordt denk lastig om de krukaspoelie los te krijgen.


Valt mee. Ik heb een stuk ijzeren hoeklijn gebruikt die ik met 2 bouten van de demper op de krukaspoelie had vast gebout.
Hoeklijn op de grond laten steunen om het geheel te blokkeren en dan met dop 24, een stevig wringijzer en flink lange pijp wat gewicht in de strijd gooien. Nadat de bout losgekomen is pak je met de hand de poelie van de krukas. Je kan zelfs de radiateur laten zitten voor deze klus.

Jan

Disco2d5
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 Nov 2011, 23:27

Re: td5 distributie defect. wat is wijs?

Berichtdoor Disco2d5 » 21 Feb 2013, 20:48

ok, gaat goedkomen, min of meer kan de hele rataplan (dynamo, ace, stuurpomp, airco, etc) er omheen zoveel mogelijk blijven zitten.

Carterpan zal er denk ik ook onderuit moeten, is dat te doen met de motor ingebouwd?

Rob bedankt voor de uitgbreide instructies!

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: td5 distributie defect. wat is wijs?

Berichtdoor RobStewart » 21 Feb 2013, 21:01

Disco2d5 schreef:Carterpan zal er denk ik ook onderuit moeten, is dat te doen met de motor ingebouwd


The only reason that the carterpan comes off in the instructions is that the front end of it bolts onto timing case. So you can actually just loosen the bolts that hold it in place and drop it down far enough so that the timing case can be moved forward.

It is possible to remove the whole carter pan with the engine in place but you need to raise the chassis so that the axle hangs on it's mountings and it helps if you fully drain the oil before doing it :oops:

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Disco2d5
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 Nov 2011, 23:27

Re: td5 distributie defect. wat is wijs?

Berichtdoor Disco2d5 » 05 Mar 2013, 20:40

Rommeltje:
IMG_0670.JPG


oliepompboutje was het niet..
IMG_0672.JPG


geen scheuren:
IMG_0688.JPG

Disco2d5
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 Nov 2011, 23:27

Re: td5 distributie defect. wat is wijs?

Berichtdoor Disco2d5 » 05 Mar 2013, 20:45

arme nokvolgers:
IMG_0692.JPG

IMG_0691.JPG


Schade lijkt mee te vallen, waar kan ik het beste onderdelen bestellen?
pakkingset, kopbouten, nokvolgers, wat kleine materialen.
Wat is de kwaliteit van de bekende englse webshops?

En om de 2 delen van de kop weer samen te voegen moet je denk ik verdraaid handig kunnen kitten met al die oliekanaaltjes..

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: td5 distributie defect. wat is wijs?

Berichtdoor RobStewart » 05 Mar 2013, 22:26

Pretty obvious what caused the failure then.

So we can safely say that we can scrap the head, (the bearings on the tuinmelaars are "Donald Ducked" and the camshaft will be pretty well "Donald" too) so it's a new top end, hopefully without having to replace the injectors as they took a big hit too.

New Timing Chain, Oil Pump Chain, timing chain guides etc. I can give you the full list, but not this evening ;). It probably would be more economical to look for a good 2nd hand engine unless you really want to re-build it.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
Roger
Berichten: 741
Lid geworden op: 22 Apr 2006, 11:07
Locatie: Carratraca Malaga Spanje

Re: td5 distributie defect. wat is wijs?

Berichtdoor Roger » 06 Mar 2013, 09:16

Pretty obvious to you but not to me Rob. :D

Can you see why the chain broke?

What's the 'chain of events' here?

En wederom twee meningen, hahaha. Rob denkt andere motor kopen terwijl de eigenaar zegt dat de schade meevalt.

:o

Succes in elk geval.
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: td5 distributie defect. wat is wijs?

Berichtdoor Roger B. » 06 Mar 2013, 10:57

rob weet dat een ruilkop bijna net zo veel kost als een gebruikt blok.......

ik neem aan dat Rob bedoelt dat stukgelopen tuimelaars/nokvolgers de nokkenas blokkeerden en zo de ketting gemold hebben.....

maar zo " obvious" vind ik dat niet, ik kan niet zien wat het gevolg is en wat de oorzaak.... waarom niet ketting gebroken (defecte spanner ofzo) en daardoor de rest gebeurd?
gone

Disco2d5
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 Nov 2011, 23:27

Re: td5 distributie defect. wat is wijs?

Berichtdoor Disco2d5 » 06 Mar 2013, 12:23

Wat de oorzaak is zullen we denk ik nooit weten. Dat de ketting aan 10 stukken ligt gebeurde door het nadraaien van de motor via de aandrijving van de wielen na enkele seconden.

ik moet de oliesproeier nog controleren, en de kleppen + geleidingen ook.
De nokkenas ziet er nog goed uit, lijkt recht, alleen een paar kleine schrammen lang de zijkant van de nokken maar nergens op het loopvlak.

Ik denk eerder dat na de breuk van de hoofdketting de zuigers via de kleppen de nokvolgers gebroken hebben, dat ze allemaal gegaan zijn komt omdat het met 130km/ gebeurde waardoor de nokkenas nog een omwenteling nadraaide en zodoende alle kleppen geraakt zijn.

Ik ga het denk ik proberen met een distributieset en nieuwe nokvolgers mits de kleppen/geleiders niet kapot zijn.

conny
Berichten: 683
Lid geworden op: 11 Dec 2006, 16:54

Re: td5 distributie defect. wat is wijs?

Berichtdoor conny » 06 Mar 2013, 12:53

Wat voor olie gebruikte jij en hoe vaak die jij die verversen? Puur uit interesse, hoor.


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten