waarom zou je niet met autogeen een elektrisch gelegde las kunnen smelten en laten vloeien?
zie niet in waarom je niet met autogeen kunt werken na elektrisch gelast te hebben...
Lekkage Voor as defender 110
Re: Lekkage Voor as defender 110
Voor de allerlaatste plekjes zou je ook nog kneedbaar metaal kunnen gebruiken; zit in een soort tube, 2 componenten spul. Eerst lekker kneden en dan opsmeren; is binnen een uur net zo hard als staal.
- blauwelaro
Had en zou die reparatie nu alsnog hardsolderen met zilver (is een legering) en niet meer gaan kloten met een lasapparaat. Ben van mening dat materiaal dunner dan 2,5 mm eigenlijk niet gezond elektrisch te lassen is. Doorbranden is dan snel gebeurd, hoe voorzichtig ook gedaan. Los van alle krimp en spanning die je in het materiaal brengt. Lassen onderling versprongen op elkaar leggen heet idd stapelen maar dat zou niet nodig moeten zijn bij een deksel zoals op de as zit. En wanneer goed gedaan, dus goed geschuurd en ontvet en met goede flux trekt het soldeer in de dunste gaatjes en scheurtjes.
Succes, Johan
Succes, Johan
Toen ik 17 jaar oud werd kocht ik m'n eerste 88", daarmee heb ik het Land Rover virus opgelopen. Weet nu, éénmaal besmet, gaat 't nooit meer over.
blauwelaro schreef:Had en zou die reparatie nu alsnog hardsolderen met zilver (is een legering) en niet meer gaan kloten met een lasapparaat. Ben van mening dat materiaal dunner dan 2,5 mm eigenlijk niet gezond elektrisch te lassen is. Doorbranden is dan snel gebeurd, hoe voorzichtig ook gedaan. Los van alle krimp en spanning die je in het materiaal brengt. Lassen onderling versprongen op elkaar leggen heet idd stapelen maar dat zou niet nodig moeten zijn bij een deksel zoals op de as zit. En wanneer goed gedaan, dus goed geschuurd en ontvet en met goede flux trekt het soldeer in de dunste gaatjes en scheurtjes.
Succes, Johan
Ehhhh, dunner dan 2,5 mm niet elektrisch? Dat is we erg kort door de bocht. Het chassis van onze defenders is maar 1,5 mm dik, kwam ik vorige week achter. Is met een mig machine prima te lassen. Met elektrode is het inderdaad moeilijker maar door een goede lasser ook te doen. Tenminste mij is het wel geleerd op de oude LTS.
Maar je hebt gelijk dat solderen hier misschien een goede oplossing zou zijn.
Groeten Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
Goedemorgen (daar, hier nog nacht)
even nog kleine update.....
Vandaag de laatste lekkage laten verhelpen....hoop ik
Was een relatief klein iets, maar de lasser heeft het wel weer uitgeslepen en opnieuw gelast.
Staat nu met vloeistof erin voor lektest, dus ben benieuwd als ik morgen ga kijken, maar ik ga er echter vanuit dattie nu (eindelijk) droog is.
Het is nu allemaal electrisch gelast, op zich wel netjes
Achteraf gezien , ben ik ook van mening dat het veel beter autogeen gelast (of solderen zo je wilt) had kunnen worden, ivm met dichtvloeien, maar er was van begin af aan electrisch aan gelast dus daar wilde ik verder niet meer van afwijken, maar denk dat autogeen sneller klaar geweest zou zijn en ook eerder lekdicht
Lesje voor de volgende keer dus, das nadeel als je zelf niet al te veel verstand van las-zaken hebt.
Weet dat het een behoorlijk lang topicje is geworden voor wat op eerste gezicht een onbenullig onderwerp lijkt, maar afgezien van het feit dat ik een beetje met mijn handen in het haar zat, en wel wat las advies kon gebruiken, is een lekkend voor differentieel volgens mij best wel een regelmatig voorkomend probleem (hier wel tenminste) dus dacht dat het geen kwaad kom daarover iets op het forum terug te kunnen vinden.
Afijn als hij lekdicht is dan laat ik het weten
Dank voor het meedenken en de adviezen
Luke
even nog kleine update.....
Vandaag de laatste lekkage laten verhelpen....hoop ik
Was een relatief klein iets, maar de lasser heeft het wel weer uitgeslepen en opnieuw gelast.
Staat nu met vloeistof erin voor lektest, dus ben benieuwd als ik morgen ga kijken, maar ik ga er echter vanuit dattie nu (eindelijk) droog is.
Het is nu allemaal electrisch gelast, op zich wel netjes
Achteraf gezien , ben ik ook van mening dat het veel beter autogeen gelast (of solderen zo je wilt) had kunnen worden, ivm met dichtvloeien, maar er was van begin af aan electrisch aan gelast dus daar wilde ik verder niet meer van afwijken, maar denk dat autogeen sneller klaar geweest zou zijn en ook eerder lekdicht
Lesje voor de volgende keer dus, das nadeel als je zelf niet al te veel verstand van las-zaken hebt.
Weet dat het een behoorlijk lang topicje is geworden voor wat op eerste gezicht een onbenullig onderwerp lijkt, maar afgezien van het feit dat ik een beetje met mijn handen in het haar zat, en wel wat las advies kon gebruiken, is een lekkend voor differentieel volgens mij best wel een regelmatig voorkomend probleem (hier wel tenminste) dus dacht dat het geen kwaad kom daarover iets op het forum terug te kunnen vinden.
Afijn als hij lekdicht is dan laat ik het weten
Dank voor het meedenken en de adviezen
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders