Spatlappen een vereiste?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re: Spatlappen een vereiste?

Berichtdoor Edward » 14 Feb 2013, 23:24

kuyperh schreef:Ik lees het commentaar van Rob Stewart.

Rob weet alles van Land Rover. Rob is autoriteit en Rob heeft eigenlijk altijd gelijk. Nu ook, denk ik.

Vrij vertaald zegt Rob:

De spatlappen zijn een accessoire zijn en horen niet standaard op de auto. Dat houdt dus in dat de 90 een typegoedkeuring heeft voor toelating op de Nederlandse weg, terwijl hij niet voldoet aan de APK-normen.

Rob concludeert dat ze dus dat NIET meegenomen mogen worden in de APK-beoordeling.

Bizar.

We rijden een bijzonder merk auto.... maar dat wisten we al.

Heeft niks met merk te maken. Als ze in de typegoedkeuring meegenomen zijn zouden ze erop moeten zitten. Al gaat geen enkele keurmeester die uitpluizen.

Dus komt het erop neer voor voertuigen onder de 3500kg: als ze erop zitten moeten ze heel zijn en zitten ze er niet op is het ook goed.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

tim

Berichtdoor tim » 14 Feb 2013, 23:25

Rob weet alles van Land Rover. Rob is autoriteit en Rob heeft eigenlijk altijd gelijk. Nu ook, denk ik.

Vrij vertaald zegt Rob:

De spatlappen zijn een accessoire zijn en horen niet standaard op de auto. Dat houdt dus in dat de 90 een typegoedkeuring heeft voor toelating op de Nederlandse weg, terwijl hij niet voldoet aan de APK-normen.

Rob concludeert dat ze dus dat NIET meegenomen mogen worden in de APK-beoordeling.

Bizar.

Dat rob een hoofdbron is van LR wil nog niet zeggen dat hij ook van de hoed en de rand is qwa wet en regelkgeving aangaande motorvoertuigen.
Wat rob stelt is dat de spatlappen officieel een optie zijn, en derhalve buiten de typegoedkeuring vallen, althans zo lees ik het.

Dat wil niet zeggen dat ze dus uberhaupt buiten de regelgeving vallen, die spatlappen.
Als ze gaar en op half zeven hangen, heb je weldeglijk een probleem bij de apk.

Een voorruit is niet verplicht, maar als je 'm hebt moet ie wel op orde zijn, lees geen barsten erin( in een bepaald gedeelte van het gezichtsveld)
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 15 Feb 2013, 07:02

Chaps, if you read my original posting (the one on the very first page) then you will note that I did qualify my statement by saying that if they were fitted then they had to be whole, not loose and if they were I would take them off for the APK. So yes indeed rather like the windscreen scenario, however with the windscreen you can not just remove it if it has a crack in it, it has to be designed as removable and then you can lose a whole chunk of bodywork and associated parts (as I have done with my Lightweight) ... and on a Series vehicle the bit of glass in front of the passenger is not a windscreen.

Rob.
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 15 Feb 2013, 18:49

tim schreef:

Vrij vertaald zegt Rob:

Bizar.

Dat rob een hoofdbron is van LR wil nog niet zeggen dat hij ook van de hoed en de rand is qwa wet en regelkgeving aangaande motorvoertuigen.
Wat rob stelt is dat de spatlappen officieel een optie zijn, en derhalve buiten de typegoedkeuring vallen, althans zo lees ik het.

Dat wil niet zeggen dat ze dus uberhaupt buiten de regelgeving vallen, die spatlappen.
Als ze gaar en op half zeven hangen, heb je weldeglijk een probleem bij de apk.

Een voorruit is niet verplicht, maar als je 'm hebt moet ie wel op orde zijn, lees geen barsten erin( in een bepaald gedeelte van het gezichtsveld)

Messieurs, pardon*, Heren,

Als ik mij niet vergis, maar hier vanuit Frankrijk kan ik een en ander even niet controleren, zitten er op een standaard 110 standaard spatlappen achter en zijn die voor (op het "E-type") een optie**, op mijn oude blauwe 110Td5 zaten ze standaard voor en achter (en ik dacht dat dit ook voor een 90 zo was).
Nu zijn de wegen bij LandRover ondoorgrondelijk (daarom is het ook een 4x4) dus je weet het nooit zeker ... maar spatlappen achter zijn ook voor jezelf prettig: ik heb één zomer-seizoen zonder lappen achter gereden en de achterkant van de auto ging er net uitzien als de Zweedse binnenwegen, stoffig en vettig (nu was ik ook in Zweden dus dat klopte).

Je kan overigens de afgescheurde lappen met wat knutselwerk weer aan de oude steunen fröbelen, dat is de "goedkope" oplossing, ze zijn dan wat korter, en ze gaan daarna weer langer mee.

Groeten MarcS

* Excusé moi, ik weet het, vreemde talen zijn verboden.
** De moderne optie-voorlappen zijn een stuk stijver als de oude, niet direct een pluspunt.

Dragon

Berichtdoor Dragon » 18 Feb 2013, 16:46

Kijk :!:

Deze discussie bevestigd mijn stelling van de "eigenwijze auto"
Misschien dat de posting van Rob over APK voorschriften daar verandering in brengt....die moeten we lezen dus.
Misschien hebben we dit soort vragen dan niet meer.
Want alle vragen over dit soort onbenulligheden bevestigen voor mij alleen dat eigenlijk niemand het weet, laat staan de RDW....

met welk boekje in de hand voeren zij een keuring uit :?: :D ;) :lol: :lol: :lol:
Def 90 TD5, 10 x de wereld rond moet toch kunnen

Terug naar “Techniek”