Disco 2 vragen hill descent etc

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re: Disco 2 vragen hill descent etc

Berichtdoor Edward » 07 Feb 2013, 18:46

Highlander schreef:Vraag me toch af Thomas of je HDC wel aangezet heb omdat je het laatste stukje moet bij remmen :mrgreen:
Maar zoals hier al geschreven staat de eerste meters maken het dan ff leuk.

Juist, het is het begin dat het verschil maakt. Daarna maakt het niet uit of een helling 20, 200 of 2000 meter lang is. Beha;ve dat je op een lange helling in slaap valt.

Het gaat om de eerste meters waarbij je bij een D2 een hartverzakking krijgt omdat ie zo van de berg lijkt te donderen en bij een jongere versie alles vanaf de eerste centimeter supermooi soepel gaat. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

StefaN

Berichtdoor StefaN » 07 Feb 2013, 19:05

Even wat HDC uit de echte praktijk, dus geen bultje op een evenement of een sloom afdalingetje in Limburg, nee op een echte hill in de Dales of een echte zeer lange aflopende revierbedding (droge met stenen); afhankelijk van hoe stijl het is zet je de DII in z'n laag 2 of 3... Uiteraard de automaat via M knop in z'n 'handgeschakeld'... Erg stijl, dan begin je meteen in z'n laagst, dan gaat hij ook niet te snel beginnen en werkt de HDC vrijwel direct. Guppen die in het terrein en zeker bij een afdaling met de automaat rijden zijn niet serieus bezig. De HDC gaat bij een afdaling dan werken wanneer hij inmiddels in z'n 2 zit....de vaart zit er dan wel in ja, en is dan inderdaad bijna niet te corrigeren... In die gevallen ga je vanzelf in paniek remmen met gevolgen van dien.
Het klopt dat je veelal in z'n lage 1 (met M aan) goed gecontroleerd beneden komt. Maar heb ook meegemaakt dat D toch ging glijden, met HDC snel aan gaat het dan iets gecontroleerder. Stalen zenuwen komen dan van pas :shock:

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 07 Feb 2013, 20:10

tuuuuurlijk stefan......terreinrijden kan uiteraard alleen iemand die dat in het verre of iets minder verre buitenland gedaan heeft joh!......wat maakt het nou uit of een helling in schotland, timboektoe of in mijn achtertuin ligt.....als ie drie autolengtes lang is, en stijl genoeg merk je vanzelf wat hdc doet.....en dat is niet gelijk bij het beginnen te rollen, maar nadat ie al wat snelheid heeft..... zoniet, dan is hdc dus niet nodig, dan hpudt ie het op de motor wel
gone

StefaN

Berichtdoor StefaN » 07 Feb 2013, 20:24

Tuuuuurlijk Roger.... Volgens mij zeg ik het niet veel anders dan jij, alleen vond ik het leuk even te melden dat ik de leukste Down Hill momenten in de Yorkshire Dales heb gehad. Tuurlijk is onze beleving hetzelfde wanneer je een afdaling start met meer dan 10km.... Juist omdat de HDC iets later reageert dan gewensd begin ik meteen langzaam in z'n 1 bij heel stijl en 2of 3 bij normale afdaling. En dan hebben het over een verradelijke afdaling he.

Edward

Berichtdoor Edward » 07 Feb 2013, 20:33

StefaN schreef:Tuuuuurlijk Roger.... Volgens mij zeg ik het niet veel anders dan jij, alleen vond ik het leuk even te melden dat ik de leukste Down Hill momenten in de Yorkshire Dales heb gehad. Tuurlijk is onze beleving hetzelfde wanneer je een afdaling start met meer dan 10km.... Juist omdat de HDC iets later reageert dan gewensd begin ik meteen langzaam in z'n 1 bij heel stijl en 2of 3 bij normale afdaling. En dan hebben het over een verradelijke afdaling he.

Volgens mij heb je zelf ervaren hoe beperkt HDC is toen je in Mammut een berg af kwam vallen! :lol: :lol:

Heb datzelfde pad met een D4 en een l322 gedaan en dat gaat vele malen beheerster en veiliger. En dat terwijl het zeker zo slecht en vet was.....
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

StefaN

Berichtdoor StefaN » 07 Feb 2013, 20:57

Ho ho, dat was puur blubber, en dan werkt HDC ook niet meer - lees ABS, voor de mensen die voor het eerst over HDC lezen -
HDC werkt echt alleen wanneer er minimale puntjes van grip zijn onderweg naar beneden... Steentje hier, graspolletje zus en takje daar.
Wat is trouwens leuker; beetje met verhoogde bloeddruk in een D2 naar beneden en bedenken hoe je ook al weer bent verzekerd of met iPhone in de rechterhand de laatse message bekijkende in een overgecontroleerde D3-4........ :mrgreen:

Terug naar “Techniek”