nee Floris, het boeit de brandweer/ambulancedienst helemaal niks hoeveel schade ze extra veroorzaken, die knippen zelfs gerust het dak van je fonkelnieuwe, onbeschadigde, BMW 7 serie ofzo omdat jij het slachtoffer in je auto plaats liet nemen om even op rust te komen, en zij er een rugletsel vermoeden en zo'n plank achter het slachtoffer willen schuiven (en ohja, ik het geschetste geval mag je het op je eigen allrisk boeken of zelf betalen).
Er zijn diverse crashtests met verschillende ladderchassis terreinwagens gedaan in het verleden, en bijna altijd was het gebrek aan kreukelzone oorzaak van extra (inwendig) letsel bij de inzittenden.
bijvoorbeeld een x% offsetcrash tussen een D1 en een espace, pakt beter uit voor de inzittenden van de espace...
Oeps, een van ons betrokken bij aanrijding
Re: Oeps, een van ons betrokken bij aanrijding
Ik zag inderdaad laatst dat filmpje tussen een d1 en de espace.
zag er idd niet goed uit voor/van de d1..
ogenschijnlijke robuustheid is idd zeer relatief.
maar ergens had ik me in uberoverlegpoldernederland kunnen voorstellen dat er toch minimale "eisen" zijn aangaande knipwerk van de brandweer.
zag er idd niet goed uit voor/van de d1..
ogenschijnlijke robuustheid is idd zeer relatief.
maar ergens had ik me in uberoverlegpoldernederland kunnen voorstellen dat er toch minimale "eisen" zijn aangaande knipwerk van de brandweer.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
-
Roger B.
oh die zijn er wel, maar niet om schade aan het voertuig (betrokken bij het ongeval of niet) voor de verzekering te beperken
gone
Edward schreef:piet_g schreef:een punto voelt best stevig als je er in rijd, maar als je hem nu zo ziet staan is die defender toch veeeeeeeel steviger
Bij een botsing komt een walgelijke hoeveelheid energie vrij. Wil jij die zelf absorberen of laat je dat liever je auto doen?![]()
![]()
Ik kan wel een nieuwe auto kopen, maar geen nieuw lijf.......
uiteraard bedoelde ik natuurlijk niet de klap met je lijf op vangen.. gewoon gordels dragen natuurlijk. die hebben hun nut al jaren bewezen.
maar het belangrijkste is natuurlijk dat iedereen uit kan stappen zonder (blijvend) letsel.
Overigens is totallos een financiele discussie tussen de dagwaarde en de kosten om iets te repareren. uiteindelijk is het meeste gewoon te maken, maar kost dat gewoon geld voor materialen en manuren..
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
-
Roger B.
als je de energie bij een flinke aanrijding zonder een kreukelzone via de gordel op je lijf krijgt ben je ook erg zwaar gewond of dood, de gordel breekt vanalles in je lichaam en de rest klapt in je lichaam gewoon op elkaar, je organen scheuren los, of tegen elkaar... die plotselinge energieverandering kan je lichaam niet opvangen, ook niet in een gordel.
de kreukelzone in een auto is er om deze energie voor je te absorberen
de kreukelzone in een auto is er om deze energie voor je te absorberen
gone
-
Landmarcs
Paradoxaal genoeg was in Britse ongevalsstatistieken de LandRover Defender (of voorgangers) de veiligste auto (en de Mini de onveiligste).
Jammer genoeg heb ik geen harde verwijzing, dus het zou een apocrief verhaal kunnen zijn.
Maar de les hieruit:
Met een "onveilige" LandRover moet je wel veilig rijden (om het leven te houden, de anderen selecteren vanzelf uit). De meeste onder ons nemen dit kennelijk ter harte.
Het grappige, er is de "Wet van gelijkblijvende risico's", een wetmatigheid die Piet Vroon met een zekere regelmaat noemde, een wetmatigheid die zeker en vast niet echt makkelijk te bewijzen valt, maar ook een heel inzichtelijke "wet": Wie in een uiterst veilige auto rijdt, en bovendien uitvoerig is bestookt met de "propaganda" rond deze reusachtige veiligheid, die gaat harder rijden, neemt meer risico's en loopt dus uiteindelijk een ± gelijk risico.
Groeten MarcS
Jammer genoeg heb ik geen harde verwijzing, dus het zou een apocrief verhaal kunnen zijn.
Maar de les hieruit:
Met een "onveilige" LandRover moet je wel veilig rijden (om het leven te houden, de anderen selecteren vanzelf uit). De meeste onder ons nemen dit kennelijk ter harte.
Het grappige, er is de "Wet van gelijkblijvende risico's", een wetmatigheid die Piet Vroon met een zekere regelmaat noemde, een wetmatigheid die zeker en vast niet echt makkelijk te bewijzen valt, maar ook een heel inzichtelijke "wet": Wie in een uiterst veilige auto rijdt, en bovendien uitvoerig is bestookt met de "propaganda" rond deze reusachtige veiligheid, die gaat harder rijden, neemt meer risico's en loopt dus uiteindelijk een ± gelijk risico.
Groeten MarcS
-
Roger B.
ware het niet dat je ook slachtoffer kunt zijn in een ongeval, al rijdt je zelf nog zo veilig.... als er een gepropageerde veilige gek frontaal op je knalt heb je nog een probleem
een (oude) mini LIJKT een keukelzone te hebben, maar die is te snel "op" en dan wordt je ingeblikt.... zo werkt een kreukelzone natuurlijk ook niet.....
een (oude) mini LIJKT een keukelzone te hebben, maar die is te snel "op" en dan wordt je ingeblikt.... zo werkt een kreukelzone natuurlijk ook niet.....
gone
-
Landmarcs
Roger B. schreef:ware het niet dat je ook slachtoffer kunt zijn in een ongeval, al rijdt je zelf nog zo veilig.... als er een gepropageerde veilige gek frontaal op je knalt heb je nog een probleem![]()
Ja, Ja, ik weet het maar al te goed. Maar al doende leert men ... steeds beter anticiperen etc. steeds oplettender, met name waar het gaat om de vlotte rijders die op hun eigen veiligheidsmaatregelen vertrouwen.
Dan blijven er alleen nog de momenten van onoplettendheid over waar je zelf een hand in hebt, en de gevallen van echt onvoorzienbare pech.
We hebben - zeker met een Defender - het voordeel dat onze auto's een zekere onverzettelijkheid uitstralen, en ook niet makkelijk over het hoofd te zien zijn. En verder .... shit happens, it's a fact of life (sorry voor dit uitlands taalgebruik).
Anyway: het is dus kennelijk niet zo ernstig dat wij als "soort" versneld uitsterven, dus we zijn nog aardig fit in de survival of the fittest.
Groeten MarcS
bcmeijer schreef:Ik heb de 130 gezien waarmee Race2Recovery een ongeluk heeft gehad tijdens Dakar. Tot mijn eigen grote verbazing leven alle drie de inzittenden van de defender nog en houden ze er waarschijnlijk geen letsel aan over.
Die Defender is gegarandeerd total loss. (Chassis krom, body heel erg beschadigd, vooras en motor zagen er heel slecht uit)
Ik ben het helemaal met Eduard eens dat de defender een erg slechte auto is om een ongeluk in te krijgen maar ik ben erg verbaasd hoe 'heel' R2R-team leden uit de auto zijn gekomen.
Jaaah, maar een Def is zo hoog dat de meeste plastic auto's er onder verdwijnen. Dat is de redding van Def rijders.
Edward heeft gelijk dat er walchelijk veel energie vrijkomt bij een aanrijding.
Wat ik bedoelde is dat je dus altijd je gordels om moet hebben om niet zelf de keukelzone te worden.
Met een aanrijding in een Def vangt de kreukelzone van die Plastic auto's de klap op
Een Def absorbeert nix, want een Def heeft geen kreukelzone en geeft dus niet mee
Dames en heren, gordels altijd om
Def 90 TD5, 10 x de wereld rond moet toch kunnen
Dragon schreef:bcmeijer schreef:Ik heb de 130 gezien waarmee Race2Recovery een ongeluk heeft gehad tijdens Dakar. Tot mijn eigen grote verbazing leven alle drie de inzittenden van de defender nog en houden ze er waarschijnlijk geen letsel aan over.
Die Defender is gegarandeerd total loss. (Chassis krom, body heel erg beschadigd, vooras en motor zagen er heel slecht uit)
Ik ben het helemaal met Eduard eens dat de defender een erg slechte auto is om een ongeluk in te krijgen maar ik ben erg verbaasd hoe 'heel' R2R-team leden uit de auto zijn gekomen.
Jaaah, maar een Def is zo hoog dat de meeste plastic auto's er onder verdwijnen. Dat is de redding van Def rijders.
Edward heeft gelijk dat er walchelijk veel energie vrijkomt bij een aanrijding.
Wat ik bedoelde is dat je dus altijd je gordels om moet hebben om niet zelf de keukelzone te worden.
Met een aanrijding in een Def vangt de kreukelzone van die Plastic auto's de klap op![]()
Een Def absorbeert nix, want een Def heeft geen kreukelzone en geeft dus niet mee![]()
Dames en heren, gordels altijd om
Leuke theorie, helaas gaat ie nie op nie. Als jij zo hard in je gordels klapt heb je niet alleen je schouder kapot maar ook overal waar die gordel loopt inwendig letsel.
Maat van me is met 80 op een middenklasser geklapt die voorrang nam. Eerst de impact waarbij hij alles brak en scheurde in z'n romp, toen over de kop geslagen en daarbij een gescheurde schedel opgelopen tegen de b-stijl.
Na 7 maanden in het ziekenhuis en nog eens 13 maanden revalidatie is hij weer aan het werk. De oude wordt hij nooit meer. Had hij niet 10 minuten van tevoren zijn vrouw afgezet op haar werk hadden we waarschijnlijk ook nog een begrafenis gehad!
Maak je geen illusies, niks kan een kreukelzone vervangen!
Toen hij uit het ziekenhuis kwam was zijn Def 110 weer als nieuw. Samen met 9 anderen hebben we die helemaal opnieuw opgebouwd.....Hij rijdt er nog steeds mee, alleen nog defensiever dan eerst.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968