Bij een campingboer als De Wit in Schijndel is erg veel van dat spul te koop. Slangen, y-stukken, roosters en ga zo maar door. Het ligt er allemaal. Een goed y stuk in de toevoer, een stuk slang en het roostertje in de zijden van het dash zagen.
Ventilatie zijruiten
Re: Ventilatie zijruiten
Die zijvents zijn niks meer dan een aftakking in de toevoer naar de voorruit en een roostertje in de zijkant van het dash. Daar heb ik al eerder over geschreven.
Bij een campingboer als De Wit in Schijndel is erg veel van dat spul te koop. Slangen, y-stukken, roosters en ga zo maar door. Het ligt er allemaal. Een goed y stuk in de toevoer, een stuk slang en het roostertje in de zijden van het dash zagen.

Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Edward schreef:Die zijvents zijn niks meer dan een aftakking in de toevoer naar de voorruit en een roostertje in de zijkant van het dash. Daar heb ik al eerder over geschreven.
Bij een campingboer als De Wit in Schijndel is erg veel van dat spul te koop. Slangen, y-stukken, roosters en ga zo maar door. Het ligt er allemaal. Een goed y stuk in de toevoer, een stuk slang en het roostertje in de zijden van het dash zagen.![]()
in je dash zagen!? helemaal niet nodig, maar weer de Edward oplossing...(die toch mooie dingen doet)
Muff, klaar!
Auto snel warm, ruiten ontwasemd, iedereen blij? ik wel!
Def 90 TD5, 10 x de wereld rond moet toch kunnen
Feit is dat de oplossing van de aftermarket en edweards wijze in feite hetzelfde is, namelijk een aftakking maken van de luchttoevoer.
Alleen de locatie is anders.
Welke van de 2 de betere is, weet ik niet.
Wat ik wel weet is het bestaan van de bouwmarkt, een afdeling PVC en dat daarin zat "creatief met kurk/pvc" materiaal voorhanden is, in 32 en 40 mm uitvoering.
Zaagwerk zijkanten, alternatief: een malletje maken van hardboord oid, en in een soort speaker patroon gaatjes boren.
Dat vervolgens op de zijkant van de dach leggen en het boorpatroon overnemen. Scheelt wellicht een hoop de,- en montagewerk.
Mijn zijkanten bestaan uit openingen, een soort handgrepen. Dus bovenstaande kan ik alleen vanuit de theorie benaderen.
Alleen de locatie is anders.
Welke van de 2 de betere is, weet ik niet.
Wat ik wel weet is het bestaan van de bouwmarkt, een afdeling PVC en dat daarin zat "creatief met kurk/pvc" materiaal voorhanden is, in 32 en 40 mm uitvoering.
Zaagwerk zijkanten, alternatief: een malletje maken van hardboord oid, en in een soort speaker patroon gaatjes boren.
Dat vervolgens op de zijkant van de dach leggen en het boorpatroon overnemen. Scheelt wellicht een hoop de,- en montagewerk.
Mijn zijkanten bestaan uit openingen, een soort handgrepen. Dus bovenstaande kan ik alleen vanuit de theorie benaderen.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Ik heb sinds vorige week de demister in gebruik en ben er zeer tevreden over.
Nu humour, no life. No risk, no Champagne!
2004 Defender 90 "KIP"
2004 Defender 90 "KIP"
Heren (toch veel mannen hier op dit forum
},
dank voor alle reacties.
Ik heb inmiddels toch zo' n mufff besteld, kijken wat die doet. Sowieso ook goed voor temperatuur motor, die met de buitentemperatuur van afgelopen dagen maar hééél langzaam oploopt (terzijde: heb wel het idee dat die standaard temeratuurmeter in de Td5 niet snel een prijs voor reactievermogen zal winnnen).
Maar we gaan dus eerst eens kijken wat die muff doet. Die kan ik ongestraft helemaal dicht laten, en voor langere rittten een stukje open? Overigens is het nu (half elf 's avonds) 13 (dertien!) graden buiten, dus waar hebben we het over...
En dan ga ik nog eens kijken of daarna een knutsel-oplossing dan wel een veel-geld-voor-een-stukje-plastic-maar-wel-makkelijk-blaasding nog nodig blijkt.
Groet,
Ernst
dank voor alle reacties.
Ik heb inmiddels toch zo' n mufff besteld, kijken wat die doet. Sowieso ook goed voor temperatuur motor, die met de buitentemperatuur van afgelopen dagen maar hééél langzaam oploopt (terzijde: heb wel het idee dat die standaard temeratuurmeter in de Td5 niet snel een prijs voor reactievermogen zal winnnen).
Maar we gaan dus eerst eens kijken wat die muff doet. Die kan ik ongestraft helemaal dicht laten, en voor langere rittten een stukje open? Overigens is het nu (half elf 's avonds) 13 (dertien!) graden buiten, dus waar hebben we het over...
En dan ga ik nog eens kijken of daarna een knutsel-oplossing dan wel een veel-geld-voor-een-stukje-plastic-maar-wel-makkelijk-blaasding nog nodig blijkt.
Groet,
Ernst
Defender 90 Td5 CSW 2002
Landmarcs schreef: oude blauwe Td5 l
Need I say more?
The coreseeker
Groets, Forbert
1993 H+ST 90- 200Tdi
1993 H+ST 90- 200Tdi
-
Landmarcs
forbert schreef:Landmarcs schreef: oude blauwe Td5 l
Need I say more?
The coreseeker
Ja, doe maar .... (en dan in het NoordNederlands anders krijg je weer commentaar van de modderatorren).
MarcS
Er zijn in het algemeen veel klachten over het ventilatiesysteem.
Wat ik tot zo ver in dit draadje en andere heb opgepikt is:
Te weinig lucht
Niet warm genoeg
Niet op de juiste plaats
Behalve, "niet op de juiste plaats" ben ik wel benieuwd of iemand weet waar het aan ligt.
Is de motor van de rotor niet krachtig genoeg of is deugd de verwarmings radiator niet?
Ook hoorde ik iemand noemen dat er bottleneck in de flow van het systeem zit ?
Binnenkort gaat het dash bij mij toch uit elkaar, als ik nog iets kan aanpassen ter verbetering hoor ik het graag !
Te weinig lucht
Niet warm genoeg
Niet op de juiste plaats
Behalve, "niet op de juiste plaats" ben ik wel benieuwd of iemand weet waar het aan ligt.
Is de motor van de rotor niet krachtig genoeg of is deugd de verwarmings radiator niet?
Binnenkort gaat het dash bij mij toch uit elkaar, als ik nog iets kan aanpassen ter verbetering hoor ik het graag !
-
Landmarcs
MichielG schreef:Er zijn in het algemeen veel klachten over het ventilatiesysteem.
Te weinig lucht
Niet warm genoeg
Niet op de juiste plaats
Dag MichielG,
Je hebt het helemaal goed:
+ Te weinig lucht
+ Niet warm genoeg
+ Niet op de juiste plaats
De verwarmingsmatrix is erg krap (men leze te klein), en het verwarmingsblok gaat (koude) lucht lekken zodat de prestatie nog verder afneemt, en bovendien zit de verwarmingsmatrix hoog, dus iets teveel lucht en het rendement neemt nog weer meer af.
De fan maakt veel herrie maar is verder niet super effectief (maar langzamer stromende lucht wordt in de krappe matrix wel weer warmer). Bijkomend probleem is dat ondanks alle luchtlekken bij de meeste auto's achter juist een afvoerend ventilatieroostertje mist (je zou onder en boven een roostertje willen - boven voor de warme lucht 's zomers, en onder voor die koude luchtzak onder).
Er schijnt een krappe doorgang in het schutbord te zitten, en het schijnt te helpen die groter te maken (heb ik zelf nooit bekeken).
En dan tenslotte missen er zij-uitstroom-openingen, dat is eigenlijk het makkelijkst op te lossen, en zelfs koude stromende lucht helpt al.
Verder geeft met name het koelsysteem van een Td5 (en kennelijk ook de Tdi) weinig warmte aan de matrix door.
Ook wordt het motor-ruim zonder Muff bij koud weer gewoon niet warm, en blijft dus het schutbord koud en heb je dus weer een handicap.
En dan tenslotte: En Defender kiert en lekt bijna altijd: zijn die kieren wat groter dan voel je gewoon koude tocht als de wind op die kier staat (dit lijkt in tegenspraak met het gemis aan ventilatie-roosters, maar de kieren zitten op de verkeerde plek, zoals altijd).
Dit dan dus afgezien van het grote te verwarmen volume, en vaak de gebrekkige isolatie van dit volume.
Het kan beter:
Kijk naar de Puma, die krijg je zo warm dat mijn wederhelft nu klaagt dat het te warm wordt (misschien wordt het rechts nu warmer als links).
Als je alles aanpakt (en wellicht ook nog een electronische snelheidsregelaar voor de aanjager monteert) dan resteert nog een Standkachel en/of een Zweedse El. Motorvärme. Uiteindelijk zal je het gewoon warm hebben, waarschijnlijk warmer als je aanstaat.
(Het loont overigens ook om thuis de verwarming lager te zetten, dat loont zelfs tweemaal: elders heb je het niet zo gauw koud, en thuis verstook je minder.)
Groeten MarcS
(Het loont overigens ook om thuis de verwarming lager te zetten, dat loont zelfs tweemaal: elders heb je het niet zo gauw koud, en thuis verstook je minder.)
Groeten MarcS[/quote]
Hij is leuk
Groeten MarcS[/quote]
Hij is leuk
110-Td5 X-tech 2006