Hakkelende Puma 2.4 TDCi

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Hakkelende Puma 2.4 TDCi

Berichtdoor Landmarcs » 26 Mar 2013, 21:52

Harmz schreef:Even terug naar de hakkelende motor bij constant toerental en in de kou:
Heb je al gecontroleerd of je brandstoffilter schoon is? ;)
Soms zit het gewoon in van die simpele dingen.

Als het vanaf nieuw optreedt en door een Soft-Ware "update" vermindert dan kunnen het dus nog "simpeler" dingen zijn !

Groeten MarcS

Luke

Berichtdoor Luke » 26 Mar 2013, 21:57

@ Ben Gerrits,

Ik zie wel degelijk een mogenlijk oorzakelijk verband tussen waterslag en een opgerekte distributieketting.

Ik weet niet bij wat voor toerental die motor water heeft gehapt, maar ik kan me zo maar zo voorstellen dat als er water in een motor komt, die krukas met zo'n pestklap stil komt te staan (en water geeft echt niet mee) dat er toch nog andere tandwieltjes zijn die die weerstand niet krijgen en nog even door willen lopen, wat best eens wat rek zou kunnen veroorzaken.

Hoe heb je overigens geconstateerd dat die ketting gerekt was, of dat er rek op zat?
aan de hand van de speling die hij had terwijl hij gemonteerd zat, of heb je hem daadwerkelijk vergeleken met een nieuwe?, immers alleen in het laaste geval kan je rek vaststellen.
Speling op distributie wil helemaal niet zeggen dat er rek op ketting of riem zit, het kan gewoon slap gesteld zijn.

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Edward

Berichtdoor Edward » 26 Mar 2013, 22:23

Overigens hoeft een enkele ketting niet per definitie minder sterk te zijn dan een dubbele. Dat is ook wel heel kort door de bocht.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Fernand Wöhler

Berichtdoor Fernand Wöhler » 26 Mar 2013, 22:47

In verband met dat chippen kan ik je zeggen dat ik dat bij Arha Motors heb gedaan. Heeft ook een lichte bestelauto omgebouwd voor dit soort werken te kunnen doen op verplaatsing. Werkt veel voor garagisten, maar wil nu ook de mensen rechtstreeks bedienen. Prijzen en soorten wagens zijn op zijn nieuwe website te vinden. Zitten wel in Oostende, maar heeft het bij mij in de werkplaats te Lokeren gedaan. Ben zelf van Antwerpen. Moet zeggen dat ik er super tevreden van ben. Staan nu 105.000 km op de teller, en had ik het geweten dit zeker al veel eerder gedaan. Is gewoon een nieuwe wagen waarmee ik rij met veel leuker rijgedrag. Kunt op de website alles hiervoor vinden bij Jean. Kent mij ondertussen goed, en moet nog een nieuw Kn luchtfiltertje plaatsen. Is voor het leven lang en dient enkel gereinigd te worden, en kan ook nog voor enkel pk,s zorgen. Doet wel raar als je tegen 160 km op de autostrade een Defender zie voorbijrijden, want vroeger zou dit nooit gegaan hebben. Nu ook niet tussen haakjes, want het is te gevaarlijk volgens mij, en toch draait de Puma dan voortreffelijk door. Ben er maar over beginnen nadenken nadat de nieuwe Puma 2.2 er gekomen was. Zelfde Pk en torque Toen ineens werd de top 145 Km voor de Defender, en daarvoor bij de 2.4 was dit 132 Km. Daardoor ben ik me gaan informeren want eigenlijk is de Puma motor een goede betrouwbare motor met zeker meer mogelijkheden. Jean heeft wel gewaarschuwd voor het off-road rijden dat je daar niet in moest overdrijven voor je aandrijvingen. Hebt wel 440 Nm en denk dat hij eigenlijk maar max gemaakt is voor 380 Nm. Verbruik zou 10% tot 15% zakken, maar daar heb ik weinig van gemerkt. Moet toegeven dat ik nu zonder te willen sneller en soepeler door het verkeer ga en daardoor waarschijnlijk hetzelfde verbruik. Zal ik goed kunnen merken bij naar het zuiden te rijden en in de Apenijnen in Toscane. Reeds gedaan en geslapen in de Defender. Heerlijk. :D

Ben Gerrits

Berichtdoor Ben Gerrits » 28 Mar 2013, 17:11

Luke schreef:@ Ben Gerrits,

Ik zie wel degelijk een mogenlijk oorzakelijk verband tussen waterslag en een opgerekte distributieketting.

Ik weet niet bij wat voor toerental die motor water heeft gehapt, maar ik kan me zo maar zo voorstellen dat als er water in een motor komt, die krukas met zo'n pestklap stil komt te staan (en water geeft echt niet mee) dat er toch nog andere tandwieltjes zijn die die weerstand niet krijgen en nog even door willen lopen, wat best eens wat rek zou kunnen veroorzaken.

Hoe heb je overigens geconstateerd dat die ketting gerekt was, of dat er rek op zat?
aan de hand van de speling die hij had terwijl hij gemonteerd zat, of heb je hem daadwerkelijk vergeleken met een nieuwe?, immers alleen in het laaste geval kan je rek vaststellen.
Speling op distributie wil helemaal niet zeggen dat er rek op ketting of riem zit, het kan gewoon slap gesteld zijn.

Luke

Natuurlijk is het mogelijk dat een ketting op zou rekken tijdens waterslag.
Maar dan liggen eerst een paar geleiders onder in de motor en werkt ook de spanner niet meer zo lekker.
Maar dat was allemaal heel en werkte naar behoren.
Dus daar geloof ik nu in dit geval niet zo in.
De ketting heb ik gecontroleerd door deze naast de nieuwe ketting op te hangen aan een schroevendraaier.
De oude ketting was zeer overtuigend langer.
En een enkele ketting is altijd minder sterk als een dubbele van de zelfde grote of je moet er een late maken van een/of ander exotisch materiaal.
Maar wat is het voor moeite om de timing te controleren.
Het is hooguit een half uurtje werk en je weet het zeker dat dan in orde is en zitten wij op het forum weer met een :?: minder.
Maar voor als nog hoor ik nog niet iets van de gene die dit draadje heeft geopend :twisted:
Gr Ben
Laatst gewijzigd door Ben Gerrits op 28 Mar 2013, 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 28 Mar 2013, 18:12

Ben Gerrits schreef:De ketting heb ik gecontroleerd door deze naast de nieuwe ketting op te hangen aan een schroevendraaier.
De nieuwe ketting was zeer overtuigend langer.
Gr Ben

oh....dan was de ketting dus gekrompen, niet gerekt...?
gone

Roger

Berichtdoor Roger » 28 Mar 2013, 18:19

Zou kunnen als de waterslag met heet water was.

Mijn wollen truien krimpen ook altijd een beetje bij te hoge temperaturen.

;)
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Ben Gerrits

Berichtdoor Ben Gerrits » 28 Mar 2013, 18:46

sorry tikfoutje.
Gr Ben

Ben Gerrits

Berichtdoor Ben Gerrits » 25 Apr 2013, 18:47

En hoe is het er mee ondertussen.
Gr Ben

Terug naar “Techniek”