Luke schreef:@ Ben Gerrits,
Ik zie wel degelijk een mogenlijk oorzakelijk verband tussen waterslag en een opgerekte distributieketting.
Ik weet niet bij wat voor toerental die motor water heeft gehapt, maar ik kan me zo maar zo voorstellen dat als er water in een motor komt, die krukas met zo'n pestklap stil komt te staan (en water geeft echt niet mee) dat er toch nog andere tandwieltjes zijn die die weerstand niet krijgen en nog even door willen lopen, wat best eens wat rek zou kunnen veroorzaken.
Hoe heb je overigens geconstateerd dat die ketting gerekt was, of dat er rek op zat?
aan de hand van de speling die hij had terwijl hij gemonteerd zat, of heb je hem daadwerkelijk vergeleken met een nieuwe?, immers alleen in het laaste geval kan je rek vaststellen.
Speling op distributie wil helemaal niet zeggen dat er rek op ketting of riem zit, het kan gewoon slap gesteld zijn.
Luke
Natuurlijk is het mogelijk dat een ketting op zou rekken tijdens waterslag.
Maar dan liggen eerst een paar geleiders onder in de motor en werkt ook de spanner niet meer zo lekker.
Maar dat was allemaal heel en werkte naar behoren.
Dus daar geloof ik nu in dit geval niet zo in.
De ketting heb ik gecontroleerd door deze naast de nieuwe ketting op te hangen aan een schroevendraaier.
De oude ketting was zeer overtuigend langer.
En een enkele ketting is altijd minder sterk als een dubbele van de zelfde grote of je moet er een late maken van een/of ander exotisch materiaal.
Maar wat is het voor moeite om de timing te controleren.
Het is hooguit een half uurtje werk en je weet het zeker dat dan in orde is en zitten wij op het forum weer met een

minder.
Maar voor als nog hoor ik nog niet iets van de gene die dit draadje heeft geopend
Gr Ben