Hakkelende Puma 2.4 TDCi

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Ben Gerrits

Re: Hakkelende Puma 2.4 TDCi

Berichtdoor Ben Gerrits » 01 Feb 2013, 19:36

Uit ervaring weet ik dat de kettingen momenteel bij de meeste merken een probleem zijn.
Kijk naar onder andere Peugeot,Mini, BMW, VW/audi Mercedes als snel even een voorbeeld.
Ik heb nu zelf een puma motor in elkaar mogen zetten en zowel bij Ford als bij landrover onderdelen besteld.
Dan pas kom je er achter wat de verschillen zijn.
Het blok komt bij Ford vandaan maar dan houd het voor voor het grootste gedeelte wel op.
Diverse delen zijn echt compleet anders of hebben een totaal ander aanhaalmoment.
En dat houd niet op met een paar newton of eenpaar graden hoekverdraaiing.
De motor ecu is gelijk aan Ford en dus ook uit te lezen net een universele uitlezen.
Maar de mapping is weer anders.
En dan kom je er dus achter dat een Ford puma wel wat steviger in elkaar is gezet.
Het zal wel een centen verhaal zijn.
Een dubbele ketting is niet achteraf te monteren zonder een grote aanpassing(dat is wel jammer).
En wat het downsizen betreft doen veel merken daaraan maar in zo'n grote zware auto gaat zo'n motor naar mijn idee niet zo heel lang mee.
Verder heb ik nu met en puma gereden en inderdaad heeft hij wel lekker veel koppel onderin maar toch liever een TD5 :D .
Gr Ben

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 01 Feb 2013, 20:17

ben er heilig van overtuigd dat een auto merk x, type y die eerst een grotere motor met x pk had en nu een kleinere met wellicht nog meer pk met de gedownsizede motor minder kilometers zal maken voor de motor op is.....

maar welke fabrikant boeit het nu heel erg veel, of een motor 300 of 500 k draait?? wat belangrijk is, is de eerste 100-200 k en hoeveel je er verkoopt omdat ie zuinig en schoon is
gone

Ben Gerrits

Berichtdoor Ben Gerrits » 01 Feb 2013, 20:42

Roger B. schreef:ben er heilig van overtuigd dat een auto merk x, type y die eerst een grotere motor met x pk had en nu een kleinere met wellicht nog meer pk met de gedownsizede motor minder kilometers zal maken voor de motor op is.....

maar welke fabrikant boeit het nu heel erg veel, of een motor 300 of 500 k draait?? wat belangrijk is, is de eerste 100-200 k en hoeveel je er verkoopt omdat ie zuinig en schoon is

Daar ben ik het helemaal mee eens.
Als je bij ons kijkt heb je nu een BMW120 met jawel een 1.4 motor en turbo(gekker moet het niet worden)
Of een 520 diesel met een motor die ook in een mini licht met een dikke turbo.
Het rijd alleen maar lekker de parkeerplaats af en verder( goedkoop) in de lease.
Maar de buren zien wel dat je een BMW rijdt.
Gr Ben

Ben Gerrits

Berichtdoor Ben Gerrits » 03 Mar 2013, 13:21

jr.himst schreef:Mede gebruikers en met name die van de 2.4 Defender Puma, een vraag:

Kent een van jullie het verschijnsel dat bij constante snelheid, bij een werkkgebied van ongeveer 2000rpm de motor begint te hakkelen, neemt wat gas terug om vervolgens weer vermogen bij te geven. Bijgaande geluid lijkt op dat van een dieselknock. Verschijnsel is voorgekomen bij buitenluchttemperatuur onder vriespunt bij zowel warme als koude motor. Heb nog geen ODBII reader dus kan hem niet uitlezen.

Gaarne jullie reacties.

Hoe is het er nu mee.
Ben wel benieuwd na al de mogelijke oplossingen.
Gr Ben

Fernand Wöhler

Berichtdoor Fernand Wöhler » 25 Mar 2013, 23:20

Zo te horen ken je de Puma motor goed, daarom een vraagje. Heb mijn Defender110 laten chippen en moet toegeven dat het een hemelsgroot verschil van rijden is. Waar voorheen mijn LR een lichte vrachtauto was, is hij nu een wagen. Schakelt veel aangenamer. Vlotter en bij koude start mooier geluid. Heb hem is op gps tot 160km laten rijden, maar daar is hij
echt niet voor gemaakt. Kan nog sneller maar kan raar uit de hoek komen.
Sorry, nu mijn vraag. Is dit schadelijk voor een Puma motor of als je normaal doet niet? Ben nieuw dus ik weet niet of die vraag hier moet gebeuren.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 25 Mar 2013, 23:42

Ben Gerrits schreef:
jr.himst schreef:Mede gebruikers en met name die van de 2.4 Defender Puma, een vraag:

Kent een van jullie het verschijnsel dat bij constante snelheid, bij een werkkgebied van ongeveer 2000rpm de motor begint te hakkelen, neemt wat gas terug om vervolgens weer vermogen bij te geven. Bijgaande geluid lijkt op dat van een dieselknock. Verschijnsel is voorgekomen bij buitenluchttemperatuur onder vriespunt bij zowel warme als koude motor. Heb nog geen ODBII reader dus kan hem niet uitlezen.

Gaarne jullie reacties.

Hoe is het er nu mee.
Ben wel benieuwd na al de mogelijke oplossingen.
Gr Ben

Heel goed om de oorspronkelijke vraag weer eens boven te halen,die was geheel ondergesneeuwd.

Geen, of slechts een halve oplossing. Mijn TD4 had (ook) een wobbeltje bij net onder de 2000 toeren,het best merkbaar als ik hier rustig de berg opreed, dan kan je de toeren makkelijk rond de 1800-1900 houden en daarbij net ietsje vermogen vragen. Er zat een rare rimpeling in de respons.

Ik heb hierover bij de dealer geklaagd en men heeft toe een software-update geladen (de eerste keer ging dat mis wegens gedoe met de computer) een volgende keer ging het wel. D'r zit nog steeds een "zwak" plekje ergens net onder de 2000 toeren maar ik heb niet meer die vreemde "wobbel" waarbij de auto iets inhoud om daarna "d'r doorheen" te gaan.

Gekgenoeg heeft ie nu, na twee jaar het dus redelijk gedaan te hebben, een beetje een sport-uitlaat geluid, weer rond diezelfde net onder de 2000 toeren.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 25 Mar 2013, 23:59

Fernand Wöhler schreef:Zo te horen ken je de Puma motor goed, daarom een vraagje. Heb mijn Defender110 laten chippen en moet toegeven dat het een hemelsgroot verschil van rijden is. Waar voorheen mijn LR een lichte vrachtauto was, is hij nu een wagen. Schakelt veel aangenamer. Vlotter en bij koude start mooier geluid. Heb hem is op gps tot 160km laten rijden, maar daar is hij
echt niet voor gemaakt. Kan nog sneller maar kan raar uit de hoek komen.
Sorry, nu mijn vraag. Is dit schadelijk voor een Puma motor of als je normaal doet niet? Ben nieuw dus ik weet niet of die vraag hier moet gebeuren.

Alles hangt uiteraard af van het gebruik, maar de motor sloop je niet met tunen. De bak wel en daarom wordt 160 pk als de grens gezien van wat de bak aankan.

Maat van me heeft een heel aantal Puma's lopen in het bos op de bergen en die zitten allemaal op 150 pk. De eersten hebben afgelopen maand hun 300.000km beurt gehad. Behalve bij allemaal de voordiffs, enkele achterdiffs en vier versnellingsbakken geen bijzondere problemen....
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Geerthubers

Berichtdoor Geerthubers » 26 Mar 2013, 13:33

Edward,

Ik zit al een aantal maanden tegen het chippen aan te hikken... heb een 90 puma 2007 met 70K op de teller.
Waar heb jij de chip ingreep laten doen ? Er zijn zoveel aanbieders op het net dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Edward

Berichtdoor Edward » 26 Mar 2013, 14:02

Geerthubers schreef:Edward,

Ik zit al een aantal maanden tegen het chippen aan te hikken... heb een 90 puma 2007 met 70K op de teller.
Waar heb jij de chip ingreep laten doen ? Er zijn zoveel aanbieders op het net dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Mijn eigen 130 heb ik nog niet laten doen, maar die gaat naar Bas4Cars zodra ik weer mag autorijden. Mijne is uit 2008 en heet nu net een ton gelopen.
Johnny is klant bij Bas en is erg over hen te spreken.

De wagens die ik eerder noemde lopen in Duitsland en zijn daar ook getuned. Gewoon door dealer die ze ook geleverd heeft.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Harmz

Berichtdoor Harmz » 26 Mar 2013, 20:25

Even terug naar de hakkelende motor bij constant toerental en in de kou:
Heb je al gecontroleerd of je brandstoffilter schoon is? ;)
Soms zit het gewoon in van die simpele dingen.
Defender 110 2.5 TD '89 als studie/ leer object

Terug naar “Techniek”