Kijk naar onder andere Peugeot,Mini, BMW, VW/audi Mercedes als snel even een voorbeeld.
Ik heb nu zelf een puma motor in elkaar mogen zetten en zowel bij Ford als bij landrover onderdelen besteld.
Dan pas kom je er achter wat de verschillen zijn.
Het blok komt bij Ford vandaan maar dan houd het voor voor het grootste gedeelte wel op.
Diverse delen zijn echt compleet anders of hebben een totaal ander aanhaalmoment.
En dat houd niet op met een paar newton of eenpaar graden hoekverdraaiing.
De motor ecu is gelijk aan Ford en dus ook uit te lezen net een universele uitlezen.
Maar de mapping is weer anders.
En dan kom je er dus achter dat een Ford puma wel wat steviger in elkaar is gezet.
Het zal wel een centen verhaal zijn.
Een dubbele ketting is niet achteraf te monteren zonder een grote aanpassing(dat is wel jammer).
En wat het downsizen betreft doen veel merken daaraan maar in zo'n grote zware auto gaat zo'n motor naar mijn idee niet zo heel lang mee.
Verder heb ik nu met en puma gereden en inderdaad heeft hij wel lekker veel koppel onderin maar toch liever een TD5
Gr Ben