Hakkelende Puma 2.4 TDCi

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Ben Gerrits

Re: Hakkelende Puma 2.4 TDCi

Berichtdoor Ben Gerrits » 31 Jan 2013, 16:29

Kijk de motor die ik uit elkaar heb gehad heeft inderdaad waterslag gehad maar dat daar een ketting zo oprekt gelooft echt niemand.
En de vergelijking met een transit mag je al helemaal niet maken want die hebben een dubbele ketting.
Ik heb bij div dieselboeren om gegevens gevraagd en allemaal komen ze als eerste met het verhaal zijn je verstuivers nog goed.
De verstuivers die er in zitten zijn ook in gebruik bij BMW waar ik iedere dag aan werk en ik ben daar zeker geen fan van.
De levensduur van een verstuiver is voor een groot gedeelte aan de staat van onderhoud en kwaliteit van het brandstoffilter te danken.
Maar ook bij Ford vinden ze het geen fijne verstuivers.
Ik hoop inderdaad dat het niet een oliepomp boutje verhaal wordt maar ik geef alleen maar aan dat dat een mogelijkheid is waardoor een probleem kan ontstaan.
Dus geen paniek alleen een idee om een ander te helpen in plaats van een hoop ellende aan te praten.
Heb je meer vragen over een puma motor mag je die altijd stellen ik heb nu zo´n blok weer opgebouwd en dat zegt niet dat ik er nu verstand van heb maar ik weet nu wel meer dan de dealer wat betreft een distributie afstellen en de voor inspuiting berekenen.
Het gereedschap heb ik laten maken zodat de cilinderkop niet gedemonteerd hoeft te worden.
Gr Ben

Roger

Berichtdoor Roger » 31 Jan 2013, 21:50

Wat jammer dat een Laro geen dubbele ketting heeft.
Wat was daar de reden voor??
Sorry beetje OT en heb zelf een TD5 dus geen belang, gewoon interesse.

Mijn Merc had ook dubbele ketting en in mn chevy V8 ook en gaf toch een veilig gevoel.

Dat is iets wat je juist van een Defender verwacht.

Een veilig en betrouwbaar blok.

En inderdaad was mij ook altijd verteld dat de verstuivers van een TD5 blok 10 keer langer meegaan dan t blok zelf.
Waarheid blijkt toch anders.

;)
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 01 Feb 2013, 00:49

juist niet toch, werd toch altijd beweerd dat de verstuivers zeeer gevoelig zouden zijn en akelig duur (inmiddels valt dat akelig dure wel iets mee en gaan ze ook best een tijd mee (300-400 duizend moet goed kunnen))

en waarom geen dubbele ketting? omdat dat goedkoper was waarschijnlijk
gone

Roger

Berichtdoor Roger » 01 Feb 2013, 09:42

Goedkoper was inderdaad ook mijn eerste idee.

Maar dat lijkt me nou net niet iets waar je op wil bezuinigen toch?

En wat zal t schelen?? 10€?

Alleen t feit al dat ze de Transit blijkbaar belangrijker vonden om wel met een dubbele ketting uit te rusten zou mij al irriteren als Puma bezitter.
Juist een 'go anywhere' Landrover heeft een onverwoestbaar blok nodig.

Maar goed, OT.

:oops:

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Feb 2013, 10:31

Nu vraag ik me af: zit er een enkele of een dubbele ketting in een Td5 ?
Als dat (ook) een enkele is dan bewijst dat toch dat een enkele ketting erug lang mee kan ?

Aan de andere kant, als duidelijk is dat die ketting wél een belangrijk knelpunt is/wordt, dan heb je mijns inziens een heel stevig argument in het feit dat dezelfde motor in een Transit een dubbele ketting heeft meegekregen. Als door die enkele ketting er versneld en heviger problemen met het blok ontstaan heeft LandRover wel iets uit te leggen (om het zuinig te zeggen).
Er blijft natuurlijk een grijs gebied: als pas na hoge kilometrages en zware belastingen een bescheiden verhoogde kans op problemen optreedt ... dan wordt het moeilijk om verhaal te halen ... maar zo'n grijs gebied is eigenlijk met alles (zelfs wij zelf) ons voorland - wie niet oud wil worden moet jong sterven (c'est la vie).

Ik herinner me echter nog de Greuelmärchen over de Td5 (na een aanvankelijke jubelstemming) het zou een duur blok worden als pompverstuivers, oliepomp, de kop, etc het een voor een zouden opgeven. Inmiddels zijn er al hoge kilometrages gedraaid met Td5 blokken, en zijn de problemen niet groter (misschien zelfs kleiner) als met de Tdi blokken.
Opvallend genoeg: de Greuelmärchen over de Td5 kwamen ook ± 5 jaar na de introductie in de wereld, inmiddels weten we dus meer en dus ook weer beter.

Dus, is de vraag: hoe vaak komen de problemen voor, en hoeveel kilometers hebben de Puma's al wel probleemloos gehaald (ik heb de mijne nog te kort, is nog nauwelijks ingelopen, dus hoop ik op cijfers van kilometer-vreters -- wie 5 jaar 20.000 per jaar rijdt zit inmiddels al aan de 100.000, dus we hebben veel-kilometer rijders nodig om wat zinnigs te zeggen).

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 01 Feb 2013, 11:42

als ik me niet vergis is de puma een common-rail, en de Td5 is een pompverstuivermotor bij de puma drijft de ketting de nokkenas/kleppen aan, bij de Td5 ook de veel kracht vergende pompverstuivers.... de ketting bij de Td5 heeft het dus zwaarder (en is dacht ik ook dubbel)
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 01 Feb 2013, 11:50

Het blijft leuk om te lezen en te horen dat ieder boer die wel eens aan een blok werkt het beter weet dan een fabrikant. Toen de 300tdi op de markt kwam was het ook een ruk blok, want bezuiniging omdat de 200tdi te duur in productie was. Nu is het zogenaamd het beste blok voor lange reizen.

Toen de Td5 kwam dezelfde verhalen en dat is nu een onverwoestbaar blok? Daar zijn er in het begin een massa van kapot gelopen. Dat kun je van een Puma blok niet zeggen. De hoogste stand die ik tot nu toe gezien heb is 382.000km. Bij dagelijkse mishandeling en matig onderhoud......

Mij zal het niet boeien. De Td5 gaat eerdaags vast ontploffen want de oliepomp is nooit gecontroleerd en nu gaat de Puma eerdaags ook last krijgen van allerlei hangende delen? Vast wel! Dat houdt het leven interessant! :shock: :shock:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger

Berichtdoor Roger » 01 Feb 2013, 13:47

Hahaha.

Ben het met je eens voor wat betreft de eerste de beste boer. :D

Inderdaad zou je verwachten dat een ketting in een TD5 blok een zwaarder leven heeft om de (meen ik) 1500 bar druk aan de pompverstuivers te leveren EN de kleppen te bedienen.

Ik twijfel niet aan de deskundigheid van de ontwerpers van een blok, die hebben ervoor gestudeerd en weten beter wat ze doen dan ik (simpele boer).

Echter als ze overtuigd waren van de sterkte van een enkele ketting blijft de vraag waarom ze menen een dubbele te moeten gebruiken in een Transit.

Maar goed, zal kosten baten plaatje zijn.

Ik zou in ieder geval liever iets meer betalen en een dubbele hebben.

Cheers

Roger (tevreden met zn 170.000 km op TD5 met normaal onderhoud)

Roger
D2 TD5 2004 automaat

Ben Gerrits

Berichtdoor Ben Gerrits » 01 Feb 2013, 15:47

Ik snap nog niet de paniek van een enkele ketting nu ik dat heb mee gemaakt houd het nog niet in dat dat bij elke ketting gebeurt.
Wel weet ik dat er heel veel merken kettingen gebruiken dat meer op elastiek lijkt dat ijzer.
De fabrikant gaat momenteel eerder voor berekent goedkoop dan onverwoestbaar.
Dus er kan een slechte serie tussen zitten.
In het begin zijn er ook onder coulanse puma blokken vervangen omdat het te veel koste om modificaties uit te voeren.
Maar heel veel ervaring is er nog niet met de puma dus we wachten gewoon af zonder in paniek te raken.
Ga er niet vanuit dat hij net zo goed is al die van Ford en ga niet domweg zitten vergelijken want het is gewoon niet te vergelijken.
En als dit echt een super blok zou zijn gingen ze niet nu al naar een 2.2 want dan hadden ze deze schoner gemaakt.
Maar een opgerekte ketting kan voor rare storingen zorgen of ben ik nu off topic. ;)
Gr Ben

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 01 Feb 2013, 19:09

jij begon met een hoax creatie over die ketting.. althans jouw verhaal werd zo opgevat...

volgens mij koopt landrover die motor gewoon van Ford, dus erg veel verschil zal er niet zijn tussen de transit of defender 2,4Tdci

en waarom ze naar 2,2 gaan om schoner te krijgen ipv de 2,4 aanpassen? omdat downsizen de hype is tegenwoordig bijna alle fabrikanten gaan naar minder cc motorinhoud.
gone

Terug naar “Techniek”