Het is gelukt! Zuid Amerika met eigen auto

Reizen, expedities, kamperen, navigatie / GPS
vandestraatweg

Re: Het is gelukt! Zuid Amerika met eigen auto

Berichtdoor vandestraatweg » 27 Jan 2013, 21:17

Wat een mooie reis en geweldige foto's! Ik krijg helemaal zin in Zuid Amerika.
OT vraag maar wat is dat dopje op het plastic afdek plaatje op je rechter flank (hoe omschrijf je dat anders :roll: )?
Johan

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 27 Jan 2013, 23:48

vandestraatweg schreef:Wat een mooie reis en geweldige foto's! Ik krijg helemaal zin in Zuid Amerika.
OT vraag maar wat is dat dopje op het plastic afdek plaatje op je rechter flank (hoe omschrijf je dat anders :roll: )?
Johan

ik heb de foto'svan beide defenders in dit topic bekeken en kom niet verder dan dit
Afbeelding

dat is op het LINKER voorspatbord.... dat is een aansluiting voor de bediening van de lier
gone

vandestraatweg

Berichtdoor vandestraatweg » 28 Jan 2013, 06:34

Dank Roger, Inderdaad linker voorspatbord. Zo heb ik laatst een rechter spiegel voor de bestuurder besteld. Deze paste natuurlijk niet.
Niet dyslectisch maar fotolectisch zeg maar!

Goed, mooie plaats voor de lier aansluiting. Bij mij zit deze op de lier en zit altijd onder de modder.

Overigens erg mooie defender (kleur, rolkooi, wielen, lampen, schep) alles op het (qua mijn smaak) juiste formaat en plaats.

Johan

bcmeijer

Berichtdoor bcmeijer » 28 Jan 2013, 09:31

vandestraatweg schreef:
Goed, mooie plaats voor de lier aansluiting. Bij mij zit deze op de lier en zit altijd onder de modder.

Overigens erg mooie defender (kleur, rolkooi, wielen, lampen, schep) alles op het (qua mijn smaak) juiste formaat en plaats.

Johan

Hallo Johan,

Zoals al juist beantwoord zit daar de stekker voor de afstandsbediening van de lier. Het relais zit onder de kunstoog plaat en niet meer bovenop de lier.

Bedankt voor het compliment over mijn auto. Ik ben er zelf ook erg blij mee! De rolkooi is gelukkig niet getest afgezien van de taak als drager van de daktent. De lampen zijn van onschatbare waarde. In zo'n reis wordt je wel eens gedwongen 's nachts te rijden en dan is 500 W voorop heerlijk en eigenlijk vereist om veilig de weg te vervolgen.

De wielen vond ik gewoon mooi. Ondanks dat stevige, goede velgen belangrijk zijn op zo'n reis, hoeft dat niet persee een Blindo te zijn. Er zijn verschillende merken en types velg die steviger zijn dan gemiddeld en absoluut voldoen!

MichielG

Berichtdoor MichielG » 30 Jan 2013, 11:35

Wouw superkicke. :o

Iris

Berichtdoor Iris » 31 Jan 2013, 15:14

Wat een mooie fotos super gaaf wat een reis en ook nog Race2Recovery tegen gekomen

Roy

Berichtdoor Roy » 01 Feb 2013, 11:40

Hoi Bart,

Wat fijn dat het je gelukt is deze reis te maken. Het zijn prachtige foto's. Ik hoop dat je ingaat op het aanbod een stukje in het magazine te schrijven, want ik ben benieuwd naar jullie verhaal.

Nog veel plezier met de napret.

Groet, Roy

JdG

Berichtdoor JdG » 10 Feb 2013, 19:15

Hallo,

Wij zijn een beetje aan het dagdromen om over een jaar of twee ook in Z Amerika te gaan rijden met onze 90.
Kunnen en willen jullie ons wat basale info geven over het verschepen van onze landrover, zoals kosten verschepen, tijdsduur, inklaren in Z Amerika, zodat wij de realiteitszin van onze dromen kunnen peilen.
Alvast bedankt voor de moeite.

Groet, Johan.

bcmeijer

Berichtdoor bcmeijer » 11 Feb 2013, 18:49

Dagdromen is altijd mooi. En ik kan je vertellen dat de werkelijkheid nog mooier kan zijn!

Wij hebben de auto's (wij waren met 2 autos. Een 90 en een 110) in 1 container verscheept. RoRo is een alternatief maar niet perse goedkoper en daar kleven nogal wat risico's aan. Je moet het verschepen zien als 6 stukken (1. Auto de container in en aangeboden aan de reder 2. Container verschepen naar BA 3. Auto uit container en door de douane heen... En de drie stukken op de terugweg) Er zijn maar weinig verschepers die alle 6 stukken voor je kunnen regelen. Wij hebben 1, 2 en 5, 6 met een NL verscheper gedaan en deel 3 en 4 (Auto uit container en door douane en aan het einde van de reis weer door de douane en terug de container in) geregeld met een agent in BA. Over de Agent in BA zijn we erg te spreken. Anderhalve dag na aankomst in BA reden wij de haven uit met onze auto. Ook op de terugweg ging het heel soepel. (De agent was niet goedkoop maar heel internet staat vol met horror verhalen over de douane in BA. Wij vonden hem het geld waard.)
Wij waren per auto €6000 kwijt. Dit is inclusief de verzekering van de container tijdens transport. Verwacht met 1 auto in de container een €7400 kwijt te zijn.

De autoverzekering in ZA is wat lastiger geworden. Lokale verzekeringen lijken er niet zo veel zin meer in te hebben en het is ons niet gelukt om dit in BA te regelen van te voren. Misschien dat het nog steeds kan maar omdat wij best een strakke planning hadden hebben we dit bij een NL partij geregeld en waren er ongeveer €1000 voor kwijt. Dit is wel all-risk!

Ticketprijzen voor de vlucht kun je zelf opzoeken.

Wij hebben een erg goedkoop leven geleid daar. Hebben veel zelf gekookt en hebben op 10 nachten na altijd in de daktent geslapen. Zelfs in gebieden waar dat voor onmogelijk wordt gezien. In Patagonie waait het (bijna) altijd hard en in Noord Chili, Bolivia en Peru kan het door de hoogte 's nachts erg koud worden.

Diesel is gemiddeld een 1€ per liter en reken maar met een gemiddeld verbruik van 1ltr op 7 of 8 km.

Het overige levensonderhoud in ZA is niet goedkoop en wordt alleen maar duurder. Argentinie en ook Chili kennen nogal een hoge inflatie en dat maakt de boodschappen steeds duurder.

Gemiddeld waren wij 96€ per dag kwijt tijdens de reis. (overnachten, diesel, boodschappen, eten, koffie, ....) Maar aangezien diesel een grote kosten post is kan je reistempo daar wel invloed op hebben.

Mocht je meer willen weten, is misschien een ontmoeting wat handiger. Eventueel kunnen we op de vakantiebeurs wel bijpraten.

JdG

Berichtdoor JdG » 11 Feb 2013, 19:18

Super, bedankt man. Als wij verder zijn/gaan in de plannen kom ik zeker bij je in de lucht voor info over jullie reis (als jullie dat willen uiteraard). Tot zover alvast bedankt voor je openheid.
(dit geeft ons even een eerste indruk waar wij rekening mee moeten houden)

Groet, Johan.

Terug naar “Reizen”