handlier / treklier waar op letten?
-
Roger B.
Re: handlier / treklier waar op letten?
stukje wiel vrijgraven, disc over de speciale moeren zetten, en stukje draaien... dan zit ie er op...
gone
Roger B. schreef:stukje wiel vrijgraven, disc over de speciale moeren zetten, en stukje draaien... dan zit ie er op...
ja dat begrijp ik, maar de laatste keren dat wij vast gezeten hebben stonden er of in van die dunne modder of in de modder/waterbak. daar was weinig weg te graven dus. Toen was het al een uitdaging om het trouw / de lier haak van een ander aan de haak aan de auto te krijgen die ook onder drek niveau zat vanaf de motorkap (onze laarzen waren niet hoog genoeg).
Verder zit ik me nog iets te bedenken. als je een lier of hand lier hebt word je auto niet breder bij het er uit trekken, maar bij de wiel lier wel omdat die schijven er op moeten. dus als je dan al het spoor uit moet graven, heb je kans dat je dat over een lengte moet doen.
Maar goed, denk ook wel dat we veel voor en nadelen op kunnen noemen voor de wiellier, maar persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar een handlier. Ook omdat die meer inzetbaar is dan alleen onze eigen laro er uit trekken.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
-
Landmarcs
piet_g schreef:Roger B. schreef:stukje wiel vrijgraven, disc over de speciale moeren zetten, en stukje draaien... dan zit ie er op...
ja dat begrijp ik, maar de laatste keren dat wij vast gezeten hebben stonden er of in van die dunne modder of in de modder/waterbak. daar was weinig weg te graven dus. Toen was het al een uitdaging om het trouw / de lier haak van een ander aan de haak aan de auto te krijgen die ook onder drek niveau zat vanaf de motorkap (onze laarzen waren niet hoog genoeg).
Verder zit ik me nog iets te bedenken. als je een lier of hand lier hebt word je auto niet breder bij het er uit trekken, maar bij de wiel lier wel omdat die schijven er op moeten. dus als je dan al het spoor uit moet graven, heb je kans dat je dat over een lengte moet doen.
Maar goed, denk ook wel dat we veel voor en nadelen op kunnen noemen voor de wiellier, maar persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar een handlier. Ook omdat die meer inzetbaar is dan alleen onze eigen laro er uit trekken.
Met een handlier kan je ook schuin of zijdelings trekken (of je auto zekeren, bijv als je langzaamaan gevaarlijk dicht bij een boom dreigt te komen).
En je kan er bomen mee omtrekken etc. Dat gaat allemaal niet met de wiel-flens-lier.
NB De aanschroef-wielflenzen zijn niet nieuw, er zijn indertijd al flenzen ontwikkeld voor de 1/4 ton GP, o.a. ook om een auto over twee kabels te laten rijden, als oplossing om in de jungle een oversteek te maken. (Die kabels werden dan vast en zeker met een handlier gespannen.)
Groeten MarcS
- Chrsitiaan
ErwinD90 schreef:Mocht je wat lui zijn dan is dit best een aardige oplossing: een wiel lier. Een wat? Ja, lieren met je wielen.
http://www.youtube.com/watch?v=JY4cKc4FKSM
Leuk in theorie maar in de praktijk waardeloos als je geen sper in je differentieel hebt. Zeker in de modder. Van zodra die wiellier te veel weerstand biedt, gaan alle krachten naar het andere wiel ...
Chrsitiaan schreef:ErwinD90 schreef:Mocht je wat lui zijn dan is dit best een aardige oplossing: een wiel lier. Een wat? Ja, lieren met je wielen.
Leuk in theorie maar in de praktijk waardeloos als je geen sper in je differentieel hebt. Zeker in de modder. Van zodra die wiellier te veel weerstand biedt, gaan alle krachten naar het andere wiel ...
Vandaar dat de set dubbel is uitgevoerd, dus aan beide wielen van een as een winch.
Even though I drive through the valley of darkness , I have nothing to fear, for I am driving my Land Rover
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V/12V - Range Rover Classic 3.5 V8
- Chrsitiaan
Sebastian schreef:Chrsitiaan schreef:ErwinD90 schreef:Mocht je wat lui zijn dan is dit best een aardige oplossing: een wiel lier. Een wat? Ja, lieren met je wielen.
Vandaar dat de set dubbel is uitgevoerd, dus aan beide wielen van een as een winch.
Dat kon ik niet afleiden uit het filmke.
Maar dan nog, geef mij maar een tirfor!
Chrsitiaan schreef:Dat kon ik niet afleiden uit het filmke.
Maar dan nog, geef mij maar een tirfor!
Die kerel vertelt het zo rond seconde 30. Ik dacht hetzelfde maar de comments onder de video wezen mij erop.
Ik ben het btw wel met je eens. Ik zou ook voor een handlier gaan.
Even though I drive through the valley of darkness , I have nothing to fear, for I am driving my Land Rover