Sebastian schreef:Vergelijk, mijn reeds eerder genoemde voorbeeld waar je met één menskracht een goederenwagon kan verplaatsen (ook met een beetje wind kan een goederenwagen gaan rollen).
Groeten MarcS
Lijkt me stug aangezien een wagon op de rem staat zonder loc. (lucht remmen die door de loc. er af gehouden worden, precies andersom als een auto dus)
PS. Ik snap je punt btw wel.
Sebastian,
Je hebt half gelijk: nl een wagen die zonder verdere maatregelen los staat staat automatisch op de rem, dat is ook het mooie van de automatische Westinghouse-rem, breekt een trein dan valt de druk weg en dan remt ie (Westinghouse = WABCO en daarmee zijn we weer een beetje OT = OnTopic, er zitten soms WABCO remsystemen in de LandRover).
Echter zit 'r een "trekker" aan iedere met lucht geremde goederenwagen (zelfs aan twee kanten) opdat je een wagen kan "ontremmen", bijvoorbeeld als ermee gerangeerd moet worden. Na het rangeren staat een goederenwagen dus ongeremd, eventueel is zelfs een heel "treintje" ongeremd.
Ook zal na (veel) langere tijd de voorraad druklucht die de wagen remt langzaamaan weglekken, en dus uiteindelijk is zo'n wagen ook zonder hulp ongeremd. D'r zit een slimme klep op een goederenwagen die de "voorraad" bijvult als de treinleiding op druk gebracht wordt (door een locomotief, of een stationaire installatie), bij een gelijke druk wordt er niet geremd, als dan de druk weg-genomen wordt gaat de rem werken -- hieruit volgt echter ook: gelijke luchtdruk in de treinleiding en in het reservoir, nl beide de gewone atmosferische druk, is óók geen remmen.
Een losse goederenwagen kan je dus met weinig moeite verrollen, vooral als hij niet te lang stil staat -- staat ie langer stil dan zijn er twee knelpunten: 1º de lagers staan langer stil en het vet wat dikker, 2º de rails roesten en roestige rails rollen zwaarder (daarom dus zijn de eerste 3 meter het zwaarst, daarna zijn de wielen eenmaal rond gegaan, en na nog een paar meter rolt het tweede wielstel over de door de eerste ontroeste rails, daarna gaat het dus nog weer makkelijker).
O ja, met name in bergachtige gebieden moet je dus goed opletten, en veelal heeft een zeker aandeel van de goederenwagens een handrem, bij bijv. ketelwagens met min of meer gevaarlijke ladingen is een handrem zelfs verplicht.
Groeten MarcS
PS Er zijn hier mensen die treinen net zo haten als ik de Fyra haat .... sorry boys !! Ik kon het eventjes niet laten.