piet_g schreef:....
wat betreft sneeuwkettingen had ik ook altijd geleerd dat je bij 4x4 ook altijd 4 kettingen moet steken. nu kan dat met elektronica wel anders zijn, maar anders gaat de kracht naar het wiel met de minste weerstand.
....
2 kettingen kan wel als je het middendifferentieel blokkeert (waar dat van toepassing is) -- wel direct
unlocken op harde ondergrond.
Echter heb je met 2 kettingen weinig winst, dwz wel meer grip op die twee wielen maar de wielen zonder "bungelen" er ineens loos bij -- het kan dus soms net genoeg helpen maar gewoonlijk kom je met 4x4 en goede banden zo ver dat je ook direct 4 kettingen nodig hebt als het zonder niet gaat.
Maar goed, 2 kettingen kan je net helpen, maar lekker rijdt het niet.
Ik was een keertje optimistisch zonder kettingen van start gegaan - in een vastgereden spoor kom je heel ver, maar het ging toch niet - het vastgereden spoor ligt iets hoger als de fysiek nog hogere tonende losse sneeuw die echter "peilloos" diep is, zodra je het spoor verlaat remt die hoge losse sneeuw en je staat zo stil. Toen eerst de kettingen aan de makkelijke kant omgelegd en met een rijplaat de auto weer (achteruit) in het spoor gezet, en toen de andere kettingen om gelegd. In een kleine halve meter sneeuw sneeuwkettingen omleggen is geen pretje - je krijgt ze dan niet makkelijk netjes en strak en dat is weer nodig om de werking optimaal te krijgen.
Voor extremere gevallen zou ik graag een setje kettingen met "krammen" hebben voor voor (zoals op het plaatje hieronder), dan heb je direct een beetje "voor-spin" maar die dingen zijn 1º prijzig, 2º zwaar & volumineus, en 3º nog weer een stuk lastiger om te leggen (en geven dus permanent het dilemma: welke kettingen zal ik nemen).
Afbeelding 107.png
Groeten MarcS