Vooruit, zal ik dan de aftrap geven?

Reizen, expedities, kamperen, navigatie / GPS
piet_g

Re: Vooruit, zal ik dan de aftrap geven?

Berichtdoor piet_g » 12 Mar 2013, 11:48

Goed bezig dus ;).
ja als het zo afgelegen is dan kan ik ook wel geloven dat je even blij bent iemand te spreken. als is het idd alleen maar om even je opties af te wegen.

Nadeel is dat je ook niet even kunt zeggen van ik probeer eerst wel even die aanhanger weg te slepen, want als je gaande hebt is het lastig ze weer te stoppen zonder remmen ;).

maar ja als idd het leger al loopt de glibberen, dan is het wel goed glad. en heeft tie idd nog gelukt dat tie zijn combinatie langs beneden nog weg kon krijgen.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Mar 2013, 12:47

piet_g schreef:Goed bezig dus ;).

maar ja als idd het leger al loopt de glibberen, dan is het wel goed glad. en heeft tie idd nog gelukt dat tie zijn combinatie langs beneden nog weg kon krijgen.

Nu ja, die leger-mannen zijn niet altijd even goed bezig. Ze rijden het hele jaar op zand en/of mud-banden.

Afbeelding 107.png

Zulke 6x6 Berliet/Renault-trucks dus.
vroeger hadden ze een vierkante cabine
nu "gemoderniseerd"

Ik heb in het verleden ze wel bezig gezien met een Peugeot P4 met één stel sneeuwkettingen - wel kettingen om je vingers bij af te likken - maar zoals ze zelf al zeiden: met 2 kettingen wordt een 4x4 een 2x4 -- ze draaiden dus moeiteloos pirouetjes.

Afbeelding 112.png

Een weekje later kwam ik boven twee Poolse combinaties met boomstammen tegen, de eerste had sneeuwkettingen, de tweede niet en die had dus werkelijk de hele wegbreedte nodig. (Er wordt soms ten onrechte afgegeven op Polen, maar hier was iedere verontwaardiging terecht).
Alle inboorlingen reden heel voorzichtig, zelf was ik net ingehaald door een Luxemburger en ik denk dat die verderop toch een paar keer met de billen knijp zat want gezien de sporen had ook hij in een paar bochten ook de hele wegbreedte nodig. Ik heb nog uitgekeken naar een wrak in de berm, maar hij had kennelijk een beschermengeltje, of gewoon erg veel geluk.

Groeten MarcS

piet_g

Berichtdoor piet_g » 12 Mar 2013, 16:28

Ja maar die mannen van het leger hebben volgens mij niet altijd keus. als men vanuit het leger die banden niet wisselt dan kunnen militairen die er mee rijden er ook niet veel aan veranderen.. lijkt me op zich ook nog wel leuk om met zo'n 6x6 het terrein in te gaan :D (maar dat terzijde ;))

In de meeste gevallen ligt het idd niet zo zeer aan de nationaliteit, maar aan de bestuurder. nu zijn ze vanuit sommige landen gewoon makkelijker (of onbekender) met bepaalde situaties of verdomd men gewoon om er voor te zorgen dat wagens de juiste uitrusting bij hebben.

wat betreft sneeuwkettingen had ik ook altijd geleerd dat je bij 4x4 ook altijd 4 kettingen moet steken. nu kan dat met elektronica wel anders zijn, maar anders gaat de kracht naar het wiel met de minste weerstand.

En die engeltje zijn bij sommige idd wel nodig ja..
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Mar 2013, 16:46

piet_g schreef:....
wat betreft sneeuwkettingen had ik ook altijd geleerd dat je bij 4x4 ook altijd 4 kettingen moet steken. nu kan dat met elektronica wel anders zijn, maar anders gaat de kracht naar het wiel met de minste weerstand.
....

2 kettingen kan wel als je het middendifferentieel blokkeert (waar dat van toepassing is) -- wel direct unlocken op harde ondergrond.
Echter heb je met 2 kettingen weinig winst, dwz wel meer grip op die twee wielen maar de wielen zonder "bungelen" er ineens loos bij -- het kan dus soms net genoeg helpen maar gewoonlijk kom je met 4x4 en goede banden zo ver dat je ook direct 4 kettingen nodig hebt als het zonder niet gaat.
Maar goed, 2 kettingen kan je net helpen, maar lekker rijdt het niet.

Ik was een keertje optimistisch zonder kettingen van start gegaan - in een vastgereden spoor kom je heel ver, maar het ging toch niet - het vastgereden spoor ligt iets hoger als de fysiek nog hogere tonende losse sneeuw die echter "peilloos" diep is, zodra je het spoor verlaat remt die hoge losse sneeuw en je staat zo stil. Toen eerst de kettingen aan de makkelijke kant omgelegd en met een rijplaat de auto weer (achteruit) in het spoor gezet, en toen de andere kettingen om gelegd. In een kleine halve meter sneeuw sneeuwkettingen omleggen is geen pretje - je krijgt ze dan niet makkelijk netjes en strak en dat is weer nodig om de werking optimaal te krijgen.

Voor extremere gevallen zou ik graag een setje kettingen met "krammen" hebben voor voor (zoals op het plaatje hieronder), dan heb je direct een beetje "voor-spin" maar die dingen zijn 1º prijzig, 2º zwaar & volumineus, en 3º nog weer een stuk lastiger om te leggen (en geven dus permanent het dilemma: welke kettingen zal ik nemen).
Afbeelding 107.png

Groeten MarcS

piet_g

Berichtdoor piet_g » 12 Mar 2013, 17:50

:D. dat zijn idd mooie kettingen.. maar wat ik in die wintersport gebieden zie is dat die voertuigen ze gewoon een seizoen er op hebben liggen.. dus tja lastig opleggen is dan niet zo super erg.
------

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Mar 2013, 18:36

piet_g schreef::D. dat zijn idd mooie kettingen.. maar wat ik in die wintersport gebieden zie is dat die voertuigen ze gewoon een seizoen er op hebben liggen.. dus tja lastig opleggen is dan niet zo super erg.

Afbeelding 113.png

Onder net al te dolle omstandigheden lukt het me nu met deze eenvoudige kettingen on er 4 in ± een kwartiertje om te leggen.
Weer demonteren gaat binnen de 10 minuten.

Overigens zag ik pas de werking (en dus ook de "zwakte") van de handrem leuk gedemonstreerd:
Ik demonteer de kettingen liefst op een laatste stukje lichte helling, dan kan je makkelijk de auto laten rollen zodat de kettingen in de meest optimale stand staan -- vlgs de instructie is 3 of 9 uur handig, zelf vind ik gewoon 12 uur, dus net als bij het monteren handiger.
Ik had al een paar kettingen los genomen en de auto moest weer een eindje rollen, en ik trek de handrem aan en zie de auto doorrollen en één achterwiel tegen de draairichting indraaien .... er was een stukje opgevroren dooiwater dat dus als ijsbaantje werkte. Normaal zal dit je niet direct overkomen maar door het even laten rollen wilde het wiel wel tegendraads doordraaien.
(Een paar jaar eerder overkwam me iets heviger: ik stapte uit en lag onder de auto ... zo glad bleek het nog ... ik heb nu voor de zekerheid hakken-krammen bij de sneeuwkettingen liggen.)

Groeten MarcS

PS Mooi hè, die sneeuwwitte velgen.

Terug naar “Reizen”