Vooruit, zal ik dan de aftrap geven?

Reizen, expedities, kamperen, navigatie / GPS
VeeTee

Re: Vooruit, zal ik dan de aftrap geven?

Berichtdoor VeeTee » 28 Jan 2013, 19:23

Chrsitiaan schreef:Ziet er een leuke camping uit !
Zou u me kunnen laten weten welke camping dit was?
(eventueel via pb)

je hebt een PB.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Chrsitiaan

Berichtdoor Chrsitiaan » 28 Jan 2013, 19:34

VeeTee schreef:
Chrsitiaan schreef:Ziet er een leuke camping uit !
Zou u me kunnen laten weten welke camping dit was?
(eventueel via pb)

je hebt een PB.

Dank u!

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 23 Feb 2013, 18:39

Dag Heren & Dames,

Over twee weken meer (dan heb ik als alles goed is weer gewoon internet - hoewel dit hier met een glasje port erbij en wat carnevals-beignets ook zo z'n kwaliteiten heeft). Maar als lekkermakertje: Er ligt hier soms veel sneeuw, en zo niet dan valt het wel.

Vorige week kwam ik met 4 sneeuwkettingen niet verder, een 10% helling op. Het knelpunt was 50 cm (of meer) losse sneeuw.
Er zijn dus meer soorten "Wrong kind of snow".
O ja een 16 tons vrachtauto lostrekken gaat ook niet met 2 ton LandRover.

Groeten MarcS

PS Er is hier overigens ook wat LandRover opschudding. Kennelijk kan je hier met goed geld (ik hoorde aanzienlijke bedragen noemen) zonder rijbewijs en met een zatte kop en als recidivist een RangeRover Sport huren. En als je dan met 150 km/u 3 agenten op de periferique plat rijdt dan heb je wel een probleem.
Van de plat gereden auto was nauwelijks de helft min of meer herkenbaar, de RangeRover had alleen wat blikschade (althans zo leek het), dus zonder remmen of uitwijken ergens op inrijden is voor één (de foute) partij de veiligste optie.
Ik denk echter dat remmen uiteindelijk een beter resultaat geeft, zelfs al land je op de gepoetste zijde in een greppel -- dan zijn in ieder geval de gendarmes vriendelijker.

piet_g

Berichtdoor piet_g » 23 Feb 2013, 19:34

Landmarcs schreef:O ja een 16 tons vrachtauto lostrekken gaat ook niet met 2 ton LandRover.

haha :D.. klinkt inderdaad iets wat je gewoon moet proberen als je het je gevraagd word (zou ik ook doen tenminste :P)
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 24 Feb 2013, 02:33

waarom zou dat niet gaan.... ligt er volledig aan HOE vast die vrachtwagen zit en hoe jij met die laro dat denkt te bewerkstelligen..

ik heb in mijn stage periode een unimog U1000 een gelede streekbus uit een modderveld zien trekken......

bus was best endje in de modder gezakt, maar mogje stond op asfalt.....
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 24 Feb 2013, 20:33

Roger B. schreef:waarom zou dat niet gaan.... ligt er volledig aan HOE vast die vrachtwagen zit en hoe jij met die laro dat denkt te bewerkstelligen..

ik heb in mijn stage periode een unimog U1000 een gelede streekbus uit een modderveld zien trekken......

bus was best endje in de modder gezakt, maar mogje stond op asfalt.....

Ja, maar Marc staat op XZL banden en dan kun je het rustig vergeten. :lol: :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

piet_g

Berichtdoor piet_g » 25 Feb 2013, 08:09

Edward schreef:Ja, maar Marc staat op XZL banden en dan kun je het rustig vergeten. :lol: :lol: :lol:

haha.. en dan waarschijnlijk ook nog op die sneeuw helling van 10% :P
naar beneden had makkelijk moeten zijn dan :D
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 11 Mar 2013, 23:58

Edward schreef:
Ja, maar Marc staat op XZL banden en dan kun je het rustig vergeten. :lol: :lol: :lol:

*****irrelevante tekst uit quote verwijderd door moderator*****

Nee, Edward, ik rijd vooralsnog 's winters op Michelin XPC. Het is Ruben die op XZL rijdt.

Afbeelding 113.png

Verder wilde de vrachtwaggel geen kant op, of hoogstens naar beneden. Ondanks mijn sjorren aan de aanhanger draaide de enige aangedreven wielen van de vrachtwaggel vrijelijk rond en was de enige beweging een zijdelingse. De desbetreffende pasweg is overigens de laatste 4 weken gewoon dichtgebleven.

Groeten MarcS

Afbeelding 112.png

"Antrieb Leisten" was in dit geval toch juist het probleem.
En een goede les: neem een grote sneeuwschep mee.
(Ik was 'm vergeten en de Duitser moest het met mijn pionierschepje doen ...
hij had helemaal geen schep, en verder ook niks, geen winterbanden,
geen kettingen, geen sleeplint ...)
Afbeelding 114.png
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 12 Mar 2013, 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.

piet_g

Berichtdoor piet_g » 12 Mar 2013, 08:01

*****zinloze quote verwijderd door moderator*****

hmm.. die staat er idd rot bij zo.. en ook niet echt zo dat hij zou willen rollen :P.. stom trouwens dat hij niet op winterbanden staat.. was dat niet een verplichting in Duitsland?? of zijn Duitse vrachtwagen uitzondering op de regel??

die chauffeur heeft zijn vloek skils wel bijgewerkt of niet? ;)
------

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Mar 2013, 09:30

*****zinloze quote verwijderd door moderator****

De chauffeur was uiterst opgewekt, althans in ons bijzijn. Hij vroeg vriendelijk/bezorgd of wij erlangs moesten (dat was van z'n levensdagen niet gegaan) -- ik reed alleen daar naar de bocht om even te kijken hoe de weg erbij lag. Maar waarschijnlijk was de onfortuinlijke man gewoon hartstikke opgelucht dat ie eventjes niet meer alleen op de wereld was (want de dichtsbijzijnde bewoning is vele kilometers, helling-af zelfs ± 20 km, verderop).

Hij had tamelijk bewust voor een afsteek-route gekozen. Er staan als er sneeuw ligt, of sneeuw in de lucht zit, altijd sneeuwketting-borden onderaan, en nog herhalingen verderop, maar meestal gaat het goed (er rijden dan ook genoeg - veel te veel dus - vrachtwaggels over deze route).
Echter, de beste man had zich ook nog eens echt vergist. Boven zijn er twee splitsingen, eentje die de afsteker echt tot een korte afsteker maakt, en eentje die je dus niet moet nemen omdat je daarmee ook weer beneden komt maar over een iets langere maar veel smallere en bochtiger route. Daar waar hij moest kiezen was de kleine zijweg toevallig véél beter schoon geschoven - omdat de sneeuwploeg daar net even op-en-neer was gereden - en dus had hij in zijn naiviteit de foute weg gekozen ... eenmaal fout gereden is keren erg moeilijk, maar hij had hier in deze bocht ook nog een tweede dommigheid begaan: hij had ook rechtuit in een daar aftakkende zijweg kunnen steken en wellicht zo met de aangedreven wielen op het asfalt kunnen keren.

Ik heb hem kunnen meegeven dat de weg verderop alleen dalend was of vlak, nergens verloren stijgingen, en net zo breed (of smal) bleef.
Hij zal wel overwogen hebben dat hij daart zou blijven staan en dus vroeger of later problemen (Gendarmes en/of passanten en/of koude) zou krijgen, en dat als hij het verder zou proberen het ergste wat 'm kon overkomen niet erger was als het perspectief daar boven en waarschijnlijk beter.
(Ik heb overigens ook nog tweemaal een poging gedaan de aldaar aanwezige militairen voor zijn karretje te spannen, maar die zagen daar geen gat in, niet zo gek want wel 6x6 maar op zandbanden, zij zeiden dat ze zonder extra last al erg eng glibberden.)
Anyway, eind van de middag was "Herr Antrieb Leisten" weg, ik was toch wel nieuwsgierig. En de weg naar beneden vertoonde duidelijk "verse" sporen van een grotere vrachtwaggel, en in de moeilijker bochten ook "moeilijker" sporen. Maar goed ook, want in de volgende nacht sneeuwde een en ander verder dicht. Ik ben er de volgende dag weer terug geweest, en toen kon je er met de LandRover nauwelijks meer rijden (met sneeuwschoenen was het ook zwaar ploeteren), toen ik 's middags weer de kortste weg terug reed waren mijn eigen sporen nauwelijks meer te zien en was ik blij dat het nog net zonder sneeuwkettingen ging.

Groeten MarcS

Terug naar “Reizen”