12 V of 24 V of beiden?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
piet_g
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 Jun 2012, 20:32
Locatie: Ossendrecht

Re: 12 V of 24 V of beiden?

Berichtdoor piet_g » 14 Jan 2013, 22:23

Ja klopt. het is iets meer dan een paar dingetjes om van 24 terug naar 12 v te gaan. Maar ik zou idd wel kiezen voor 1 voltage voor de auto. idd inverband met storingen.

WIj hebben er voor gekozen om de auto 24V te houden. Dit betekend dat we de sensoren van de 2.25 over zetten. De reden daarvoor is dat de weerstand van de sensoren klopt met de meters die in de auto zitten. de startmotor is een kwestie van over schroeven (misschien tussendoor even schoonmaken ;)). Verder moet je een voorschakelweerstand voor de brandstofklep op de distributiepomp (geloof dat dat ding solenoid heet).

De gloeipluggen zou moeten lukken met een weerstand, maar die hebben we zelf ook nog niet aangesloten, maar ook dat moeten we over een maand ofzo kunnen beantwoorden ;)

De enige reden dat wij twee dynamos in de laro bouwen is omdat je genoeg dingen hebt die 12V nodig hebben zoals aanhangers, koelkasten en de radio. Maar de 12v dynamo zal alleen maar een dynamo laden, maar niet gebruikt worden voor de auto (in de zin van.. alles wat nu ook al 24V is).
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: 12 V of 24 V of beiden?

Berichtdoor Landmarcs » 14 Jan 2013, 22:38

Roger B. schreef:kan me voorstellen dat de tankvlotters niet anders zijn, dan zou alleen het metertje vervangen moeten.

lampjes is niet onoverkomelijk om te vervangen

verder zou ik even kijken wat gebruikt spul voor 12 volt ombouw kost, wat 24v ombouw voor de motor kost (of dat je wellicht veel van je oude kunt gebruiken) en wat opdelen kost, en aan nadelen heeft.. en daar dan je beslissing op aanpassen


Wellicht leveren een paar gewilde 24 V delen al genoeg op om verder alle 12 V spullen te bekostigen. 12 V is nu eenmaal tamelijk courant en 24 V soms moeilijk en dus duurder te verkrijgen. Dit dan nog afgezien van de winst in de toekomst, zodra je een 24 V relais moet vervangen weet je het weer.
(Verlies is natuurlijk dat een goed werkende 24 V auto de grote winst heeft van die 24 V, en dat raak je dus kwijt, zolang je geen lieren etc wilt aansluiten is 12 V echter ook afdoende.)

MarcS

Gebruikersavatar
piet_g
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 Jun 2012, 20:32
Locatie: Ossendrecht

Re: 12 V of 24 V of beiden?

Berichtdoor piet_g » 14 Jan 2013, 22:55

Landmarcs schreef:Wellicht leveren een paar gewilde 24 V delen al genoeg op om verder alle 12 V spullen te bekostigen. 12 V is nu eenmaal tamelijk courant en 24 V soms moeilijk en dus duurder te verkrijgen. Dit dan nog afgezien van de winst in de toekomst, zodra je een 24 V relais moet vervangen weet je het weer.
(Verlies is natuurlijk dat een goed werkende 24 V auto de grote winst heeft van die 24 V, en dat raak je dus kwijt, zolang je geen lieren etc wilt aansluiten is 12 V echter ook afdoende.)
MarcS


Hallo Marc,
ben het niet helemaal met je eens hier. De sensoren die wij gebruiken en overgezet hebben zijn gewoon series sensoren en die zijn gelijk voor 24 en 12 v. Dus dat zou ook in de toekomst geen probleem mogen zijn. Verder de gloeispiralen en de solenoid blijven 12v met een voorschakelweerstand omdat deze makkelijk te bepalen is. De relais zijn ook altijd wel vervanging voor te krijgen misschien geen genui, maar 24v is een normale spanning ook buiten autos.

Maar goed de discussie tussen 12 en 24 levert aan allebij de kanten veel voordelen en nadelen op, maar als je kijkt naar de hoeveelheid werk die het meer opleverd om alles te vervangen en het feit dat het mogelijk is het 2.5 diesel ook makkelijk op 24 v te maken is.. zou ik toch adviseren om niet heel de auto om te gooien, want zoals je zegt het is nu een goed werkende 24v auto..
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten