Differentieel vraagje

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re:Differentieel vraagje

Berichtdoor Landmarcs » 24 Dec 2012, 20:22

JoostKenya schrijft:
.... op een zodanige manier dat alleen het buitenwiel aangedreven wordt. (het buitenwiel legt meer afstand af)

...... When the car turns left and the right wheel is forced to rotate faster than the center of the differential, the locker ‘unlocks’ the right wheel as long as it continues to rotate faster than the center. The locking differential is actually applying drive torque through the inner wheel as the car goes around the corners. .....

Goedenavond JoostKenya,

Je zet hier iets tegenstrijdigs achter elkaar. Het blauwe "vreemd-talige" verhaal lijkt mij het betere (komt ook overeen met een andere bron) - het buitenwiel freewheeled de bocht door (hetgeen dus betekent dat met een gelocked middendifferentieel dat aandrijvende achterwiel nog weer meer "haast" heeft tov de voorwielen). Bij het remmen op de motor draait een en ander om, dan zou juist het buitenwiel gekoppeld worden. Wel of geen aandrijving doet er dus nogal toe, en geeft dus eventueel ook verrassende effecten.

Groeten MarcS

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 25 Dec 2012, 07:03

Je hebt helemaal gelijk MarcS.
Maar je kunt je dan wellicht ook voorstellen dat ik voertuigdynamisch gezien niet heel erg gecharmeerd ben van de Detroit locker.
Het is blijkbaar de bedoeling dat je in bochten zo veel gas geeft dat het binnenwiel gaat spinnen, zodat je alsnog aandrijft met het buitenwiel.
Elke bocht in een soort power slide :P

Ik zie trouwens niet in wat dit ding in de vooras te zoeken heeft.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 25 Dec 2012, 09:45

JoostKenya schrijft:

Ik zie trouwens niet in wat dit ding in de vooras te zoeken heeft.

Ik snap dat wel ... dwz ik kan er een dubieus argument bij bedenken.

Zoals hopelijk inmiddels wel bekend rijden de achterwielen een wat kortere route als je door de bocht gaat. De aandrijfas naar achter draait met een ± normaal differentieel het gemiddelde van linker&rechter achterwiel van deze achter-wiel-bocht. Het binnen-voorwiel rijdt ± een zelfde bochtje als het gemiddelde achter. Dus met een gelocked middendifferentieel heb je een tamelijk evenwichtige aandrijving (en een freewheelend buiten-voorwiel).

Het zou dus maar zo kunnen dat je niet al te veel merkt van deze rare set-up zolang je met wat gas door de bocht gaat.

Vroeger, in de allereerste LandRovers hadden ze overigens ook permanent 4x4 met een freewheel-mecaniek ipv een middendifferentieel om de voorwielen door de bocht te laten rollen, dat komt dus in de buurt. (Nog mooier zou dus zijn: freewheel-vrijloop-naven, maar dat is constructief weer twijfelachtig.)

Groeten MarcS

Andre Kuijt

Berichtdoor Andre Kuijt » 27 Dec 2012, 15:51

Het was inderdaad een LSD in de achteras en een detroit in de vooras. Iedereen bedankt voor het meedenken.
Discovery 2 TD5 2002
Defender 90 300tdi 1997
Defender 90 200tdi Offroad vehicle
http://www.andrekuijt.nl
Wilt u elektrisch varen? Neems eens een kijkje op:
http://www.akmaritimeservice.nl

Terug naar “Techniek”