Wegrijhulp

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Philip

Re:Wegrijhulp

Berichtdoor Philip » 14 Dec 2012, 12:15

Er zijn meer dan 100 verschillende soorten 'plastic' vandaag de dag.
Allemaal met verschillende eigenschappen.

Sommige kunststoffen kunnen nog steeds goed functioneren en presteren bij -15 graden Celsius en dan nog steeds een puntbelasting als impact absorberen.

Over de waffle boards:
Ook hier heb je een verschil in toegepaste materialen.
Je moet het type hebben wat ook in de petrochemische industrie wordt toegepast.
Dit is het type met glasvezel versterking.

Het is ook de vraag wat ga je doen?
Ga je incidenteel off-road of greenlanen, ga je hardcore trial rijden of ga je op expeditie?

Voor het hardcore spul zo ik zelf voor de waffleboard gaan.
Maar als ik net uit de penarie moet komen omdat ik eens een keertje op een wel heel modderig paadje ben gekomen, nou dan is dat ding van de ANWB misschien net goed genoeg.

En ook al is ie dan kapot, dat is nog altijd goedkoper dan op een andere manier geborgen moeten worden of schade oplopen. :S

Willem
Beheerder

Berichtdoor Willem » 16 Dec 2012, 23:29

De platen van de ANWB stonden vandaag in het foldertje van de ANWB bij de 1+1 gratis artikelen. Als je nog twijfelde, dit is het moment.

Groet,

Willem
Nieuws en feiten over de Land Rover Defender www.landrover-defender.eu

B@rt

Berichtdoor B@rt » 17 Dec 2012, 20:06

@marcs

ff voor mn beeldvorming, je vindt het t handigst om die dingen ONDER je laro te hangen naast de chassisbalken.. kan ook aan mij liggen, maar om die dingen als ladder ed te laten fungeren, dan heb je ze meestal nodig als je toch al redelijk diep vast staat. dus als die dingen op dat moment meestal al totaal onbereikbaar zijn geworden.. kun je eerst nog een uur extra gaan graven om uberhaupt bij je ladders te komen.. :silly:

bij een 110 kun je ze ook goed aan de zijkanten kwijt, of roofrack, desnoods dwars over de motorkap..
B@rt

Lightweight Series 3 1980
Defender 110 td5 crew-cab, Tomb Raider

Edward

Berichtdoor Edward » 17 Dec 2012, 20:31

B@rt schrijft:
@marcs

ff voor mn beeldvorming, je vindt het t handigst om die dingen ONDER je laro te hangen naast de chassisbalken.. kan ook aan mij liggen, maar om die dingen als ladder ed te laten fungeren, dan heb je ze meestal nodig als je toch al redelijk diep vast staat. dus als die dingen op dat moment meestal al totaal onbereikbaar zijn geworden.. kun je eerst nog een uur extra gaan graven om uberhaupt bij je ladders te komen.. :silly:

bij een 110 kun je ze ook goed aan de zijkanten kwijt, of roofrack, desnoods dwars over de motorkap..

Mee eens Bart. Dat was ook de beperking van de onderbouwlier die op een Disco had, als ik em nodig had zat ie ergens ver weg in de modder. :P :P
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 17 Dec 2012, 20:44

B@rt schrijft:
@marcs

B@rt, je hebt wel een punt, maar dat geldt ook voor bijv. de JATE-rings.
Als je eerst zonder voorbereiding doorrijdt tot je totaan de sills in de bagger staat ... dan ben je mijns inziens een beetje silly :silly: bezig.

In zulke gevallen doe je er dus goed aan de waffles even paraat te houden (net als je in zulke gevallen ook beter een sleepkabel/lint monteert).
Ik denk eigenlijk meer aan die gevallen waar je onverwachts net wat extra tractie nodig hebt ... daarvoor hoef je echt nog niet zo diep gezonken te zijn. Twee wielen in een drassige boedseerklei- of veen-berm kan al heel lastig zijn (zeker als je dan nog iets moet trekken), of als je al vervaarlijk naar een overhangende boom bent geschoven. Dan kan je nog steeds ruimschoots bij de waffles.

Op het dak oid kan natuurlijk ook maar heeft ook zo z'n nadelen (vuile waffles op je dak leggen, extra hoogte van het roof-rack, het roof-rack zelf, en ook blijft met de waffles laag het zwaartepunt een beetje op z'n plek).
Het is dus een afweging. Netzo als de ANWB-dingen een afweging zijn: niet duur, niet groot of zwaar maar waarschijnlijk ook niet opgewassen tegen ernstiger misbruik.

Groeten MarcS

PS Ik heb dus een klein stukje waffle en heb het met succes gebruikt (samen met een big-bag achtige zak). Ik stond gewoon dom midden in een iets te moerassig grasland ... en het is natuurlijk nog dommer als je een tractor moet gaan halen. Als je net door de grasmat heen bent dan kan je natuurlijk eerst wachten tot je over je assen vast zit maar 't is toch slimmer om eerder maatregelen te nemen (de boer vindt dat ook leuker).

B@rt

Berichtdoor B@rt » 17 Dec 2012, 21:58

Edward schrijft:
B@rt schrijft:
@marcs

Mee eens Bart. Dat was ook de beperking van de onderbouwlier die op een Disco had, als ik em nodig had zat ie ergens ver weg in de modder. :P :P

:blush: zo had ik idd ook een idee gehad om een chassislier onder de laadbak van me LW te gaan monteren, waarvan ik de kabel dan van naar de voorzijde en achterkant kon leiden, mede vanwege dit "ptobleempje" ook maar van afgezien.. :silly: :P
B@rt

Lightweight Series 3 1980
Defender 110 td5 crew-cab, Tomb Raider

ppw

Berichtdoor ppw » 01 Jan 2013, 22:26

ik heb zo'n dikke rubber mat van weg&waterbouwwerken met een slijptol bewerkt, en deze achterin m'n 110 als vloermat, en indien noodzekelijk dus ook als " waffleboard" te gebruiken. :)
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 01 Jan 2013, 23:21

wat voor weg en waterbouwwerken mat?? kan me daar geen beeld bij vormen?
gone

tim

Berichtdoor tim » 02 Jan 2013, 07:31

Roger B. schrijft:
wat voor weg en waterbouwwerken mat?? kan me daar geen beeld bij vormen?

Ik denk zo'n turbo uitvoering van zo'n inloopmat die je thuis voor de deur legt.
Vroeger werden daar van die grote zware ijzeren/metalen rijplaten gebruikt, ter bescherming van de bestrating.

Ik meen dat edward ten tijde van de hoogwerker/pannenavontuur ze ook rondom de ingang van de keuken had liggen , misschien dat je je dat nog kunt herinneren.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

dennis83

Berichtdoor dennis83 » 02 Jan 2013, 09:46

Ik heb voor een paar tientjes twee meter veiligheidsroosters gehaald (260 MM breed) bij de groothandel en laten zagen op 2X 1.0 meter en laten galvaniseren. Heb nu twee nette heavy duty rijplaten op maat achter in de range rover liggen. Heb ze op de juiste maat laten zagen zodat ze dwars precies in de kofferbak passen recht boven de as en niet in de weg liggen. Door het gaten/noppen profiel ook super veel grip op de band.

Die platen zijn dusdanig sterk dat ik ze zelfs als brugplaten zou kunnen gebruiken.

Ik was voor 33 euro klaar en nog op koste van de zaak ook.

http://www.stabagpcp.nl/index.php?cat=roosters&type=o3&prod=staal

Misschien is dit voor meer mensen een optie.

M.v.g.

Dennis
Groeten,

Dennis

Range Rover Classic 3.9 EFI, Defender 110 ex MOD softtop en DAF YA-126 truck.

Terug naar “Kroeg”