Berichtdoor Philip » 12 Dec 2012, 12:43
Zoals eerder gesteld zou een BMW M57 ook kunnen (M57D25, TUD25, M57D30, TUD30, TU2D30)
Het is dezelfde motor als de 6 cilinder in lijn diesel als uit de range rover. In principe een zeer degelijke motor met slechts een paar kleine zwakke punten.
Het leuke is: hou de automaatbak aan de motor en je kan het als totale inbouw lengte waarschijnlijk goed kwijt onder je LR. En ruim 400Nm koppel bij 1900rpm - bij ECU tunen zelfs 510 Nm bij 1900rpm.
Nadeel: Er hangen allerlei computers aan die een wisselwerking hebben met elkaar.
Deze computers geven en ontvangen signalen o.a. van motor, luchtinlaat, uitlaat, buitenluchttemperatuur, dashboardmeters, werking van verlichting.
Helaas moet je dan alle kabelbomen en instrumentatie ook mee overbouwen.
Misschien dat het een stuk minder is al je een M57D30 uit 1998 te pakken krijgt, maar dan nog goed kijken wat de computers allemaal nodig hebben en wat de motor en bak nodig heeft van de computer om goed te functioneren.
Als je de M57D30 neemt, of een van de M57 varianten, doe dan zeker het volgende:
- verwijder de vlinderklepjes die in het inlaatkanaal zitten. Het klepje zit op een spindeltjes met hele kleine imbusboutjes die los kunnen trillen (om dan in je cilinder te vallen en daar ongelofelijk veel schade aan te richten aan zuiger, kleppen en kop om daarna met een beetje geluk ook nog je turbo om zeep te helepen)
- Verwijder de EGR met een EGR bypass kit en maak het inlaatspruitstuk schoon met een hogedruk reiniger. Dan ademt ie weer lekker.