uit het kl@teboutje-topic verplaatst: standkachels

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re:uit het kl@teboutje-topic verplaatst: standkachels

Berichtdoor Roger B. » 05 Dec 2012, 21:35

wat jij wil kan niet met één kachel zonder zelf wat te fabriceren.

voorverwarmen van de motor vergt een koelwater verwarming. Zonder verdere modificaties verwarmt zo'n kachel je auto niet anders dan dat het door de motor opgewarmde koelwater doet, dus nog steeds koukleumen achterin

Een standkachel die je koukleumprobleem oplost is een hete lucht verwarmer (waarvan de uitstroom dus achterin uitkomt, wel ff aan denken bij installatie dat je daar voor zorgt)Zo'n kachel kan dus niet je motor voorverwarmen..

De meest ideale oplossing vergt wat creativiteit....

een motorverwarmer om voor vertrek de motor te verwarmen, en een aanpassing op je koelsysteem waarbij er in de beide seatbases een klein radiateurtje komt met een ventilatortje dat lucht door dit radiateurtje door een roostertje aan de achterzijde uit de seatbase blaast.

als de motor op temperatuur is werkt dit ook als betere verwarming zonder de standkachel te gebruiken
gone

Raymond
Berichten: 54
Lid geworden op: 03 Mei 2006, 10:21

Re:uit het kl@teboutje-topic verplaatst: standkachels

Berichtdoor Raymond » 06 Dec 2012, 11:55

Roger B. schrijft:
wat jij wil kan niet met één kachel zonder zelf wat te fabriceren.

voorverwarmen van de motor vergt een koelwater verwarming. Zonder verdere modificaties verwarmt zo'n kachel je auto niet anders dan dat het door de motor opgewarmde koelwater doet, dus nog steeds koukleumen achterin

Een standkachel die je koukleumprobleem oplost is een hete lucht verwarmer (waarvan de uitstroom dus achterin uitkomt, wel ff aan denken bij installatie dat je daar voor zorgt)Zo'n kachel kan dus niet je motor voorverwarmen..

De meest ideale oplossing vergt wat creativiteit....

een motorverwarmer om voor vertrek de motor te verwarmen, en een aanpassing op je koelsysteem waarbij er in de beide seatbases een klein radiateurtje komt met een ventilatortje dat lucht door dit radiateurtje door een roostertje aan de achterzijde uit de seatbase blaast.

als de motor op temperatuur is werkt dit ook als betere verwarming zonder de standkachel te gebruiken


:( Laat ik nou altijd hebben begrepen dat die dingen allebei kunnen..

Ik ben wel benieuwd naar de oplossing met die radiateurtjes. Iemand dit eerder gedaan? Ervaring met betrouwbare adresjes?

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re:uit het kl@teboutje-topic verplaatst: standkachels

Berichtdoor Edward » 06 Dec 2012, 12:15

Ja, dat heb ik wel eens gedaan. Op de sloop een lange lage radiateur gehaald en die achter de seatbase gemonteerd. Daar zit tussen de seatbase en het schot tussen de b-stijlen een loze ruimte waar je vanonder bij kunt. Daar een alu bakje voor gezet, radiateur erin gemonteerd, alles afgekit en in het schot openingen gemaakt in de cabine. De lucht hieruit stijgt op waardoor je een mooie circulatie krijgt.

De slangen van de radiateur door de tunnel naar het motorruim gebracht en daar aan het koelsysteem geknoopt. In de tunnel naast de poken een kraan gemonteerd zodat de doorstroom te regelen is. Werkt perfect en op een paar roosters na onzichtbaar. :) :)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
Che
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 Aug 2011, 11:21
Locatie: Eindhoven

Re:uit het kl@teboutje-topic verplaatst: standkachels

Berichtdoor Che » 23 Dec 2012, 16:12

Ik ben er hier helemaal uit. Ik heb er eentje gekregen (Eberspächer Diesel) en die ga ik zéker inbouwen. Heerlijk als ik s'morgens niet hoef te krabben en in een warme auto terecht kom. En in Zuid Frankrijk gebruik ik hem gewoon niet.
Ben benieuwd of hij de deursloten ook vries vrij houd?

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re:uit het kl@teboutje-topic verplaatst: standkachels

Berichtdoor Landmarcs » 23 Dec 2012, 16:55

Che schrijft:
Ik ben er hier helemaal uit. Ik heb er eentje gekregen (Eberspächer Diesel) en die ga ik zéker inbouwen. Heerlijk als ik s'morgens niet hoef te krabben en in een warme auto terecht kom. En in Zuid Frankrijk gebruik ik hem gewoon niet.
Ben benieuwd of hij de deursloten ook vries vrij houd?


De deursloten moeten gewoon droogvriezen ... dus wat betreft de deursloten kan het niet hard genoeg vriezen (juist bij de gebruikelijke Hollandse kwakkelwinter vriezen sloten en deurrubbers vast).

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
VeeTee
Berichten: 1722
Lid geworden op: 03 Jul 2008, 22:12
Locatie: Gooi & Vechtstreek
Contact:

Re:uit het kl@teboutje-topic verplaatst: standkachels

Berichtdoor VeeTee » 23 Dec 2012, 21:49

Landmarcs schrijft:
Che schrijft:
Ik ben er hier helemaal uit. Ik heb er eentje gekregen (Eberspächer Diesel) en die ga ik zéker inbouwen. Heerlijk als ik s'morgens niet hoef te krabben en in een warme auto terecht kom. En in Zuid Frankrijk gebruik ik hem gewoon niet.
Ben benieuwd of hij de deursloten ook vries vrij houd?


De deursloten moeten gewoon droogvriezen ... dus wat betreft de deursloten kan het niet hard genoeg vriezen (juist bij de gebruikelijke Hollandse kwakkelwinter vriezen sloten en deurrubbers vast).

Groeten MarcS


Nou, we hebben hier een lid, die heeft daar wat op gevonden... ;)
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re:uit het kl@teboutje-topic verplaatst: standkachels

Berichtdoor Roger B. » 23 Dec 2012, 22:00

een überdefender als een D2 heeft daar geen last van, ook niet zonder slotverwarming :lol:
gone

tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Re:uit het kl@teboutje-topic verplaatst: standkachels

Berichtdoor tim » 23 Dec 2012, 22:47

Roger B. schrijft:
een überdefender als een D2 heeft daar geen last van, ook niet zonder slotverwarming :lol:



Pff tsss, pff tsss..

"Dames en Heren, vanaf medio December 2012 leverbaar bij uw plaatselijke dealer, onze nieuwste aanwinst, de Undercovery 5.
Dit model is na jaren lange testresulaten dan eindelijk tot volle wasdom gekomen, en kenmerkt zich door talloze innovatieve eigenschappen.

Geniet and enjoy the ride, met name op de o zo begeerlijke Duitse autobhanen.

Vooralsnog uitsluitend verkrijgbaar in de kleurstelling Snowy Elefant White"

:P
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Gebruikersavatar
VeeTee
Berichten: 1722
Lid geworden op: 03 Jul 2008, 22:12
Locatie: Gooi & Vechtstreek
Contact:

Re:uit het kl@teboutje-topic verplaatst: standkachels

Berichtdoor VeeTee » 23 Dec 2012, 23:01

tim schrijft:
... de Undercovery 5...


Ik dacht meer aan "Unrecovery" ... :silly:
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re:uit het kl@teboutje-topic verplaatst: standkachels

Berichtdoor Roger B. » 23 Dec 2012, 23:16

wist dat dit weer naar boven zou komen...maar zelfs op zijn kop geen last van bevroren sloten

en ik ben heeeel blij dat ik die klapper niet met een Defekter geprobeerd heb
gone


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten