kl*&*&te boutje afgebroken in V8 spruitstuk...

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
JoostKenya

Re: kl*&*&te boutje afgebroken in V8 spruitstuk...

Berichtdoor JoostKenya » 01 Dec 2012, 19:07

janwijbrand schrijft:
Lassen lijkt me geen optie: het boutje en de tap zijn vlak op het aluminium afgebroken, en sowieso al erg klein (4.5mm diameter).

TIG lassen?

Edward

Berichtdoor Edward » 01 Dec 2012, 19:15

JoostKenya schrijft:
janwijbrand schrijft:
Lassen lijkt me geen optie: het boutje en de tap zijn vlak op het aluminium afgebroken, en sowieso al erg klein (4.5mm diameter).

TIG lassen?

Gat boren in stripje, over bouteind leggen en gat vollassen. In het slechtste geval breekt de las en ben je net zover als nu in het beste geval komt ie los.

Ik ga er alleen van uit dat je geen Tig lasapparaat in de schuur hebt staan? Co2 kan ook, maar dan breng je er wel veel minder warmte in en is kans op breuk van de las dus veel groter.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Zebra2Low

Berichtdoor Zebra2Low » 01 Dec 2012, 19:34

Beste JW

Met een gasbrander warmstoken , uitzet coef alu vs ijzer , werkt in dit geval in je voordeel.
Daarna met een mini bijtel op z'n kant op het afgebroken buitenste deel, links om onder een hoek
kleiner dan 45 graden , ferme tikken met een hamer.
Als hij der niet uitdraait heb je zo zeker de binding ,oxidatie of hylomar blue , verbroken.
Nu kun je met het beitelje een groef er in slaan.
Met een goed passende schroevendraaier en baco op de zeskant van de schroevendraaier draai je
het resterende draadeind eruit.

Succes

Hassan.

janwijbrand

Re:kl*&*&te boutje afgebroken in V8 spruitstuk...

Berichtdoor janwijbrand » 02 Dec 2012, 16:19

Opgelost, vooralsnog...

Vandaag, tussen de buien door, een poging tot reparatie gedaan met alle ideeën van hier (en het prikbord) in mijn achterhoofd.

Ik begon met proberen om met een goed boortje alsnog te proberem eea uit te boren. Dat lukt uiteraard niet echt vanwege het stukje achterbleven tap, en zodoende kwam ik er vlak naast terrecht. Hier had ik een beetje rekening mee gehouden. Uiteindelijk heb ik dit nieuwe gat opgeboord en er m6 in getapt. Dat heb ik met de twee andere gaten ook gedaan. Twee van de drie gaten in de switch ook opgeboord en het derde gat tot een sleuf gevijld. Zo past die nog net onder het boutje-in-het-nieuwe-gat.

Misschien niet de mooiste oplossing en of het het houdt weet ik ook nog niet, maar ik heb wel goede hoop.

Nu een nieuw pakinkje regelen voor dat ding en dan icm vloeibare pakking definitief monteren. Anders alsnog een ander spruitstuk op de kop zien te tikken.

Nogmaals bedankt voor alle suggesties!

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 02 Dec 2012, 16:30

lijkt me wel afdoende oplossing..

wat is een otterswitch eigenlijk? wat meet ie en wat wordt er met die meetwaarde gedaan?
gone

janwijbrand

Berichtdoor janwijbrand » 02 Dec 2012, 16:38

Roger B. schrijft:
wat is een otterswitch eigenlijk? wat meet ie en wat wordt er met die meetwaarde gedaan?

Hij meet niks, hij schakelt bij een bepaalde temperatuur. Het idee is alsvolgt: bij een koude start, trek je de choke uit. Op de chokekabel zit een schakelaar, die in uitgetrokken toestand contact maakt. Echter, zolang de koelwatertemperatuur nog laag is, maakt de otterswitch nog géén contact. Beide schakelaars zitten het "circuitje" van het oranje waarschuwingslampje op het dashboard. De bedoeling is dus dat het oranje lampje pas gaat branden bij choke uitgetrokken en als de koelvloeistof op temperatuur is gekomen.

In mijn geval, brandt het lampje bij de choke in uitgetrokken toestand en gaat weer uit als ik de choke uitzet. Ik moet nog uitzoeken hoe dat dan precies kan, want als de otter switch zelf kapot zou zijn, zou er helemaal geen lampje moeten gaan branden.

Afin, tot voor kort wist ik ook niet waar de otter voor was :-)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 02 Dec 2012, 16:58

janwijbrand schrijft:
Roger B. schrijft:

Hij meet niks, hij schakelt bij een bepaalde temperatuur. Het idee is alsvolgt: bij een koude start, trek je de choke uit. Op de chokekabel zit een schakelaar, die in uitgetrokken toestand contact maakt. Echter, zolang de koelwatertemperatuur nog laag is, maakt de otterswitch nog géén contact. Beide schakelaars zitten het "circuitje" van het oranje waarschuwingslampje op het dashboard. De bedoeling is dus dat het oranje lampje pas gaat branden bij choke uitgetrokken en als de koelvloeistof op temperatuur is gekomen.

In mijn geval, brandt het lampje bij de choke in uitgetrokken toestand en gaat weer uit als ik de choke uitzet. Ik moet nog uitzoeken hoe dat dan precies kan, want als de otter switch zelf kapot zou zijn, zou er helemaal geen lampje moeten gaan branden.

Afin, tot voor kort wist ik ook niet waar de otter voor was :-)

Als de "otterswitch" stuk is in de zin dat ie altijd contact maakt (en niet pas als de koelvloeistof-temperatuur voldoende hoog is) dan kloppen je bevindingen met de beschrijving van de "werking" van de schakeling. Blijft de vraag waarom het een "otterswitch" mag heten.

Groeten MarcS

PS Met een 220V koelwater-voorverwarmer hoef je veel minder te choken.

janwijbrand

Berichtdoor janwijbrand » 02 Dec 2012, 17:07

Landmarcs schrijft:
Blijft de vraag waarom het een "otterswitch" mag heten.

Geen idee anders dan dat de fabrikant het zo genoemd heeft :)

Je kunt het op dit plaatje nog net lezen:

Met een 220V koelwater-voorverwarmer hoef je veel minder te choken.

Ik begrijp eerlijk gezegd niet, waarom mensen dat nou zo geweldig vinden.

Ja, een standkachel, dat begrijp ik wel!

Maar eentje op 220V... Ik start de auto nl. vaker als ik *niet* thuis ben, dan als ik *wel* thuis ben om hem aan de stekker te hangen.

(zijn er trouwens ook standkachels op benzine?)

B@rt

Berichtdoor B@rt » 03 Dec 2012, 20:04

om ff terug te komen op de topic, zie hem nl nu net pas, is er hier dan verder echt helemaal niemand die hier al eens van heeft gehoord???? :huh:

jaren geleden eens zo'n set gekocht, bij een zelfde soort ergerlijk geval, en eigenlijk nog veel vaker nodig dan me lief is, maar het werkt echt fantastisch, nog geen boutstompje tegengekomen die me er nog mee is blijven zitten.. gat erin boren, pen erin meppen, en dan met de huls eruit draaien..
B@rt

Lightweight Series 3 1980
Defender 110 td5 crew-cab, Tomb Raider

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 03 Dec 2012, 21:22

ook zoeen heb ik (en geen goedkope, een set waar snap-on zijn naam op zette) al eens overgedraaid...

maar als de tap al afgebroken is zit je al met heel hard staal waar je een gaatje in moet krijgen
gone

Terug naar “Techniek”