Marco 109 schrijft:
Laat de KNAC het nu gewoon heel duidelijk uitleggen op facebook (en wellicht ook op hun eigen site:
Op veler verzoek:
De huidige vrijstelling van MRB is ingesteld om het voor echte hobbyisten mogelijk te maken oude auto’s als technisch en cultureel erfgoed voor het nageslacht veilig te stellen. De KNAC komt op voor de belangen van deze hobbyisten. Dit is in lijn met de definitie van de internationale automobielfederatie FIA waarvan de KNAC één van de oprichters was.
Het mag duidelijk zijn dat
er op dit moment veel “klassiekerliefhebbers” zijn die om economische motieven met een oude auto rijden. Daarbij ook nog eens met dieselmotoren die meer belastend zijn voor het milieu dan moderne diesels. De afgelopen jaren is er een spectaculair groot aantal van dit soort auto’s geïmporteerd. De overheid mist hierdoor inkomsten uit MRB en ook het milieu gaat er niet op vooruit.
Daar kun je je ogen niet voor sluiten. Waar wij momenteel aan denken is de vrijstelling MRB in lijn te brengen met de internationale FIA-definitie wanneer een auto een oldtimer is.
Dat is een auto ouder dan 30 jaar. Voor diesels willen wij de grens stellen op 35 jaar. Momenteel blijven LPG-rijders dus buiten schot in ons voorstel. Voornamelijk omdat deze brandstof gunstiger is voor het milieu.
Of dat ook zo kan blijven zal afhangen of mensen in de toekomst massaal hun oude auto met dieselmotor wegdoen en er een oude auto met LPG-installatie voor in de plaats nemen. Dit ook weer om te profiteren van de MRB-vrijstelling maar niet met het doel de auto voor de hobby te gebruiken en te behouden voor toekomstige generaties.
Wij zijn voor het in origineel staat houden van een klassieke auto. Wij zijn dan ook geen voorstander van het inbouwen van LPG-installaties in originele klassieke auto’s.
En als je goed leest is dus overduidelijk wat de KNAC wil.
1º Ze willen
niet benadrukken dat die 30 jaar al staand beleid is (met een overgangsregeling). Het nieuwe/staande beleid had doordat je de diesel- en LPG-toeslag moest gaan betalen voor de jonge Old-Timers al een sterk ontmoedigende werking, alleen .... zitten we nu nog even in de golf van net voor 1987 auto's.
2º Ze willen doen voorkomen dat ze vóór het milieu zijn, maar eigenlijk gewoon een grote groep veilig stellen en dat doen door een "scape-goat" te offeren.
3º Ze houden van benzine, en zelfs niet van LPG, ook al is LPG bij een oude benzine motor ontegenzeggelijk schoner, dat 35 jarige diesels weer wel mogen onderstreept nog eens dat het milieu-argument alleen wordt opgepakt daar waar het ze uitkomt - voor de pre 1980 is er zelfs geen roet-meting verplicht.
4º Ze willen dus liefst een maximaal behoud van het pervers-prikkelend systeem, alleen met een iets hogere instap-drempel. Als de KNAC en de andere knac-ers "eerlijk" waren dan zouden ze ook voor de 30 en 35 jarige auto's een kilometer (of dagen) beperking willen, want alleen dan weet je zeker dat het onbedoeld meeliften van kilometer-vreters onmogelijk wordt.
De KNAC wil dus niet het beste voor zijn leden, of het beste voor de Nederlandse automobilist, maar gewoon het allerbeste voor sommige leden (ofwel: all animals are equal, some are more equal than others).
oeps, al weer niet in de hier gebruikelijke voertaal
Groeten MarcS