deusjevo schreef:RobStewart schreef:Robbedoes1968 wrote:
Het is nog wat vroeg wellicht, maar ik vroeg me af of zodra sneeuwkettingen noodzakelijk zouden zijn (in bepaalde landen is het in elk geval verplicht om ze bij je te hebben heb ik begrepen, zelfs met 4x4) deze op de voor-of achterwielen moeten worden gemonteerd. Iemand die me dat kan vertellen?
This is the official Land Rover Discovery 3 Handbook section Sneeuwkettingen:
Rob [file name=SNEEUWKETTINGEN.pdf size=21254]http://landroverclubholland.nl.webhosting18.transurl.nl/images/fbfiles/files/SNEEUWKETTINGEN.pdf[/file]
Even stof blazen....
Bovenstaande link werkt na 7 jaar

niet meer, wellicht heeft iemand de pdf nog beschikbaar?
En ik lees 4 kettingen op achterwiel aangedreven auto’s
Ga redelijk veel naar de wintersport maar dat heb ik nog nooit gezien.
Alleen de aangedreven wielen moet voldoende zijn bij 2WD auto’s.
Het hangt er een beetje van af.
Is er alleen sprake van een tractie-probleem dan is alleen kettingen op de aangedreven wielen genoeg.
Wil je ook remmen en in de bocht controle over het voertuig dan wil je zeker bij achterwiel aangedreven voertuigen ook kettingen op de niet aangedreven voorwielen. Wil je door hogere sneeuw dan wil je altijd 4 kettingen.
< Ik meen dat 4 kettingen in Scandinavië de norm zijn, dwz ze doen het daar gewoonlijk met spijkerbanden. >Ik heb na een bescheiden ervaring met één paar kettingen onder de Defender (gelukkig vóór gemonteerd anders was ik nooit weer terug in het spoor geraakt ... het op een helling uit het spoor geraken was de aanleiding om de kettingen te monteren), en met twee kettingen heb je ineens een 2x4.
Ik heb ook gezien hoe een Peugeot P4 pirouettes draaide op zijn woestijnbanden met slechts 2 kettingen (wel de mooiste kettingen, zulke wil ik ook).
Anyway na mijn ervaring met slechts één paar kettingen kocht ik direct een tweede paar, en de ervaring met 4 kettingen was een verademing: het is even wat meer werk maar je rijdt en rijdt tot er zoveel sneeuw ligt dat de auto daardoor niet meer vooruit komt.
En ... bij permanent 4x4 heb je sowieso een probleem: Is de tussenbak sperbaar dan gaat het nog met slechts één paar kettingen, maar bedenk dat de afrollengte mét kettingen langer is en dus de kettingloze wielen werkeloos meeslepen, is de tussenbak niet sperbaar dan heb je een probleem, zelfs al zit er een visco-sper oid in de tussenbak.
< Doe maar eens een mentale exercitie: waar gaan de krachten heen met en zonder tussenbak-sper, en wat dragen de wielen bij zonder kettingen. >Het is dat echt mooie kettingen, dwz sneeuwkettingen met een dichter ketting-rooster en met krammen aan de ketting-schakels, erg duur zijn, en zwaar en lastig omleggen .... anders had ik één paar van zulke naast een dubbel paar gewone 4x4-kettingen. Bij diepe sneeuw en vooral bij slappe sneeuw heb je het liefst vóór zulke extra potente kettingen - kettingen die een goed eigen spoor trekken. Dat je vóór dan een licht grotere afrollengte hebt is een voordeel, ietsje "voorslip" trekt de auto beter door de bocht.
Groeten MarcS
PS Ik zie dat ik zelfs na jaren nog steeds heel consistent ben bij mijn reacties