piet_g schrijft:
die tekening had ik ook inderdaad, maar dan uit het boek van haynes.
maar ik begrijp het nu van de contact schakelaar. elke pal is ook daadwerkelijk een stand.
Wij zaten zelf nog even te denken om misschien een relais te gebruiken dat door contact geschakeld word, zichzelf overneemt en een verbreek schakelaar op de plaats van onze huidige smoor trek knop.
De "shut-off valve" aansturen met een relais is niet nodig, stroom-verbruik is minimaal.
Wel kan een hulp relais plaatsen voor de gloeispiralen uitkomst brengen, dan ontlast je het contact slot. Al kan een te kleine (stuur) stroom ook weer voor problemen zorgen op bij oude dan wel een beetje versleten ( ingebrande) contacten.
Peter
voor het stroomverbruik ben ik ook niet bang, maar meer om er voor te zorgen dat die klep onder spanning blijft staan..
naar het stroom verbruik moet ik zowiezo nog even kijken, want ik moet er een voorschakel weerstand bij gaan zetten om hem op 24 volt te krijgen.
Dat van de gloeispieralen is ook geen slecht idee.. die trekken idd wel veel meer stroom omdat ze paralel staan. ook daar moet ik overigens er voor zorgen dat ze op 24volt kunnen,.. dus ook daar een voorschakel weerstand er bij, als de huidige tenminste al niet goed is, maar dat moet ik nog meten hoeveel volt daarover blijft staan.