Inderdaad. Ik gebruik de term 'bobcat' altijd als er ergens intern gestript moet worden met zo'n cool slopertje met tankbesturing. Maar dat is dus een schranklader.
*in mijn oren geknoopt bij dezen*
bouw smeerput
Re:bouw smeerput
______________________________
iemand een architect nodig?
iemand een architect nodig?
Re:bouw smeerput
Overigens is het wel zaak om even goed aandacht te hebben voor het bouwkundige aspect van de zaak. Een dompelpomp in gedachten hebben voor je begint is natuurlijk verkeerd om denken. Dan deugt je put op voorhand niet. :dry: :dry:
Vanuit milieuoogpunt is het wenselijk dat de vloer en een stukje muur vloeistofdicht zijn. Zit het grondwater hoog zul je de hele wanden waterdicht moeten maken. Als het waterpeil idd hoog zit is het zaak dat de out niet gaat drijven en zul je dus moeten weten wat je doet.
Mijn advies: vraag Tom of een andere kundige om een goede tekening te maken met inachtneming van de plaatselijke omstandigheden. ;)
Vanuit milieuoogpunt is het wenselijk dat de vloer en een stukje muur vloeistofdicht zijn. Zit het grondwater hoog zul je de hele wanden waterdicht moeten maken. Als het waterpeil idd hoog zit is het zaak dat de out niet gaat drijven en zul je dus moeten weten wat je doet.
Mijn advies: vraag Tom of een andere kundige om een goede tekening te maken met inachtneming van de plaatselijke omstandigheden. ;)
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:bouw smeerput
Edward schrijft:
Volgens mij was de dompelpomp om een schrobputje leeg te pompen bedoeld.... dus om vocht dat van bovenaf (lekkage, druipwater natte auto, dweilen enz) komt weg te vegen en pompen
Overigens is het wel zaak om even goed aandacht te hebben voor het bouwkundige aspect van de zaak. Een dompelpomp in gedachten hebben voor je begint is natuurlijk verkeerd om denken. Dan deugt je put op voorhand niet. :dry: :dry:
Volgens mij was de dompelpomp om een schrobputje leeg te pompen bedoeld.... dus om vocht dat van bovenaf (lekkage, druipwater natte auto, dweilen enz) komt weg te vegen en pompen
gone
Re:bouw smeerput
Precies, om voor die enkele keer dat die put gebruikt wordt nou een complete afvoerleiding te gaan aanleggen richting iets onder maaiveld niveau, lijkt mee ook een beetje veel van het goede, lees aansluiting op je riool.
Dan daarbij, je zult toch moeten werken met een pomp, tenzij je riool ook op 1.60/1.90 meter diepte ligt..
Tom/edward heeft wel gelijk, ik ging er gemakshalve vanuit dat de huidige setting een op staal gefundeerd gebeuren is, mede op basis van een vormvaste onderGROND.
Iets van bodemonderzoek/samenstelling is wel bruikbaar, voordat je op de gok "los"beton stort.
Hang me er niet aan vast, maar ik meen dat beton met een dikte van 20 cm zeer aardig in de buurt komt van waterdicht.
@ tom
een leopard 2 heeft gewoon een stuurtje hoor! :silly: Dat is geen YPRetje met joystickies.. ;)
Ik informeerde bij Kraus Maffei tdt voor een volumeoptieregeling in het stuur; "das ist nicht leberbahr",nou, toen zag ik ermaar van af, en werd het een defender..
Dan daarbij, je zult toch moeten werken met een pomp, tenzij je riool ook op 1.60/1.90 meter diepte ligt..
Tom/edward heeft wel gelijk, ik ging er gemakshalve vanuit dat de huidige setting een op staal gefundeerd gebeuren is, mede op basis van een vormvaste onderGROND.
Iets van bodemonderzoek/samenstelling is wel bruikbaar, voordat je op de gok "los"beton stort.
Hang me er niet aan vast, maar ik meen dat beton met een dikte van 20 cm zeer aardig in de buurt komt van waterdicht.
@ tom
een leopard 2 heeft gewoon een stuurtje hoor! :silly: Dat is geen YPRetje met joystickies.. ;)
Ik informeerde bij Kraus Maffei tdt voor een volumeoptieregeling in het stuur; "das ist nicht leberbahr",nou, toen zag ik ermaar van af, en werd het een defender..
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Re:bouw smeerput
Even groener dan groen reageren (ja ik sta er ook van te kijken) maar of je nou een dompelpomp of iets anders regelt voor de afvoer van het water je zult het niet op het riool kunnen/mogen lozen. Het zal gegarandeerd vervuild zijn met olie of andere producten die niet in het riool thuis horen...
Kei veel groeten,
Joost
D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson
Joost
D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson
Re:bouw smeerput
Euhh, ja , das eigenlijk wel waar.. :blush:
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Re:bouw smeerput
Als je daar een vetafscheider tussen zet is dat geen probleem. Maar tenzij het dak zo lek is dat het binnen regent is een put voldoende. Water dat daar inloopt verdampt ook weer. Een dompelpomp laat ook een laag van enkele centimeters staan omdat ie dan lucht gaat zuigen.
Meestal ligt de vloer van de smeerput iets op afschot zodat het water naar 1 kant loopt. In alle putten die ik gezien het staat de trap ook aan die kant zodat eventueel water onder de trap staat en je er geen last van hebt.
Meestal ligt de vloer van de smeerput iets op afschot zodat het water naar 1 kant loopt. In alle putten die ik gezien het staat de trap ook aan die kant zodat eventueel water onder de trap staat en je er geen last van hebt.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re:bouw smeerput
Edward schrijft:
Trap in een smeerput??? :P ;) :huh: :blush:
O dat is wat er hier mist....
Belangrijke tip (helaas uit ervaring met een smeerput die de vorige eigenaar heeft gebouwd)
Zorg voor een goede manier van toegang (een trapje dus), en zorg ervoor dat de put langer is dan de auto die er boven moet passen, want anders wordt het echt minder handig.
. In alle putten die ik gezien het staat de trap ook aan die kant zodat eventueel water onder de trap staat en je er geen last van hebt.
Trap in een smeerput??? :P ;) :huh: :blush:
O dat is wat er hier mist....
Belangrijke tip (helaas uit ervaring met een smeerput die de vorige eigenaar heeft gebouwd)
Zorg voor een goede manier van toegang (een trapje dus), en zorg ervoor dat de put langer is dan de auto die er boven moet passen, want anders wordt het echt minder handig.
Freelander II
Range Rover classic V8 1985
Serie IIa 109 Stawag 6 cil.1968 (verkocht....)
Serie III 109 Stawag 6 cilinder 1975 (verkocht)
Waar niets mag mislukken, kan niets nieuws ontstaan!
Geniet van het leven, het duurt maar even
Range Rover classic V8 1985
Serie IIa 109 Stawag 6 cil.1968 (verkocht....)
Serie III 109 Stawag 6 cilinder 1975 (verkocht)
Waar niets mag mislukken, kan niets nieuws ontstaan!
Geniet van het leven, het duurt maar even
Re:bouw smeerput
Marco 109 schrijft:
Juist en een trap is geen ladder! :P :P
Edward schrijft:
. In alle putten die ik gezien het staat de trap ook aan die kant zodat eventueel water onder de trap staat en je er geen last van hebt.
Trap in een smeerput??? :P ;) :huh: :blush:
O dat is wat er hier mist....
Belangrijke tip (helaas uit ervaring met een smeerput die de vorige eigenaar heeft gebouwd)
Zorg voor een goede manier van toegang (een trapje dus), en zorg ervoor dat de put langer is dan de auto die er boven moet passen, want anders wordt het echt minder handig.
Juist en een trap is geen ladder! :P :P
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re:bouw smeerput
Ik dacht dus echt dat die pomp bedoeld was voor opkomend grondwater. Want daar loop je dus kans op als je met ytong-blokken gaat werken. Tenzij je op zandgrond zit, daar is het vaak wat lager en luistert het niet zo nauw. Maar vergeet niet dat de wanden van je putje ook als keerwanden gaan dienen, er komt dus druk op te staan.
Zoals al gezegd kan je het beste een betonnen bak laten maken, metselen met bv baksteen is uiteraard ook mogelijk. Maar ook dan is het oppassen met grondwater, in een extreem geval zou de bak kunnen gaan drijven in het grondwater. :side:
Ik weet niet of je een omgevingsvergunning moet aanvragen voor je garage en of je de smeerput daarin meeneemt. Het is sowieso handig om een sonderingsrapport (bodemonderzoek) in handen te krijgen. Kijk in de nabije buurt of iemand nog niet lang geleden iets (aan)gebouwd heeft: die heeft meestal zo'n rapport aan moeten leveren bij z'n vergunningsaanvraag. Voor je eigen aanvraag mag het rapport maximaal een aantal jaar oud zijn. Zelf laten doen kost ergens tussen de 500 en 1000 euro.
Zoals al gezegd kan je het beste een betonnen bak laten maken, metselen met bv baksteen is uiteraard ook mogelijk. Maar ook dan is het oppassen met grondwater, in een extreem geval zou de bak kunnen gaan drijven in het grondwater. :side:
Ik weet niet of je een omgevingsvergunning moet aanvragen voor je garage en of je de smeerput daarin meeneemt. Het is sowieso handig om een sonderingsrapport (bodemonderzoek) in handen te krijgen. Kijk in de nabije buurt of iemand nog niet lang geleden iets (aan)gebouwd heeft: die heeft meestal zo'n rapport aan moeten leveren bij z'n vergunningsaanvraag. Voor je eigen aanvraag mag het rapport maximaal een aantal jaar oud zijn. Zelf laten doen kost ergens tussen de 500 en 1000 euro.
______________________________
iemand een architect nodig?
iemand een architect nodig?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten