Fred Flinstone status..

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
tim

Re: Fred Flinstone status..

Berichtdoor tim » 15 Nov 2012, 20:38

Vanmiddag even telefonisch contact gehad met Edward, en naar aanleiding daarvan toch voor de zekerheid even de volgende vraag stellen:

Is het "trompet/toeter"gedeelte van een lt 230 onder de auto te demonteren?
ik bedoel het gedeelte waar de flens voor de vooraandrijfas aan zit.
Reden: de bak blijft continue in diff lock positie staan.

Alle elementen eromheen gechekt, als het stangenstelsel en dergelijke, maar daar zit het 't 'm niet in.
Het probleem van niet kunnen verzetten naar wel/geen difflock stand zit in de bak.
Nou heb ik het mechanisme in mijn oude bak zitten bekijken, maar mijn inschatting is dat als je aan dit deel van de lt230 wilt sleutelen, je onmogelijk er ter plaatse aan wat kunt doen.
Dis de enige remedie zou kunnen zijn om het gehele deel ervan af te halen.
Maar kan dat dus in gemonteerde situatie?

Mochten jullie tips willen hebben hoe je een lt230 monteerd/demonteerd, ik weet er alles van
Mochten jullie tips willen hebben hoe je verantwoord een gebruikte lt230 koopt, bel me vooral niet :woohoo:
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 15 Nov 2012, 20:46

het diffhuis kun je waarschijnlijk met wat moeite wel demonteren onder de auto...

waaraan merk je dat het diff blijft locken? aan het lampje of aan het daadwerkelijk gelocked zijn?

heb je het heveltje al van de bak losgremaakt en met steek 12 op het asje geprobeerd te verstellen?

als ie locked blijft, kan het zijn dat het gewoon klem zit en je het wellicht met veel bewegen weer los gaat
gone

tim

Berichtdoor tim » 15 Nov 2012, 20:58

Hee roger, niet alleen aan mijn dachboardlampje, maar ook met de cardanas voor eraan vast en dan bij bochten het bekende tandengeknars.
Tevens heb ik het hele stangenstelsel losgemaaakt en met de losse lip en een griptang direkt de nok bediend ( de nok die met/van het moertje sleutel 13/de nok van het deltaachtige plaatje)

en dan voel en hoor je dat je welliswaar de bedieningsas in de bak heen en weer schuift
(de as waar een gedeelte uit gefreesd is voor de lip die je via de hierboven beschreven nok )
maar er gebeurt gewoon niets.
Je schuift dus duidelijk functieloos die liggende as heen en weer.
Maar de bediening van die schakelvork in het diff huis gebeurt niet.
Daarnaast; bij het open maken van mijn oude lt230 waar dit gedeelte intact van is, hoor je ook het "geklak"bij de bediening van de difflock stand.

Tevens heb ik ook de sensor die bovenop het huis zit die je difflock lampje laat branden er helemaal uit gedraaid, dat dit geen vergrendeling zou kunnen zijn, zoals het ook wel eens kan gebeuren ala het niet kunnen bedienen van je achteruit van je hoofdbak, als je die bijbehorende sensor te diep erin draait.
110 HT 200 Tdi 1989.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 15 Nov 2012, 21:37

voorste aandrijfas los van de bak, pookje paar keer stevig van lock naar unlock en vice versa, in unlock zetten en dan de voorste flens stevig in de speling heen en weer bewegen...

ik heb het bij mijn D1 ook gehad, dat ie geblocked bleef....toen lag een sattelietje in drie stukken tussen de andere.....
gone

tim

Berichtdoor tim » 15 Nov 2012, 22:01

Ik zal je tip morgen uitvoeren, maar ik heb er een hard hoofd in..

Mocht er iets zijn ala jouw oorzaak toendertijd, zal ron toch met een oplossing moeten komen.
maar goed, hij is een kerel van zijn woord, dus dat is het probleem niet.
110 HT 200 Tdi 1989.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 15 Nov 2012, 22:28

ik heb destijds dat voorste deel waarover je het daarstraks had omgeruild met dat van een bak die toch voor garantie terug moest als dat gevraagd zou worden.. alleen had ik de bak toen op de werkbank liggen ;)

zou Ron sowie so eens bellen... wellicht dat hij er iets aan wil doen, dat je de auto brengt en hij het fixt?, in dat geval voorste aandrijfas er onder vandaan en op achterwielaandrijving rijden..
gone

tim

Berichtdoor tim » 15 Nov 2012, 22:57

Ik heb ron idd gelijk gebeld nadat ik het euvel ontdekte.
Hij gaf aan dat het opzich wel vreemd was,daar hij zelf weinig tot zeer weinig problemen kende met de bediening van het difflock gedeelte.
Maar goed, ik heb met 'm afgesproken dat ik na het weekend een keer langs wip met de zuto , en dat we samen eens moeten kijken hoe en wat verder.
Uiteraard komen we er wel uit, daar zie ik geen enkel probleem.
Alleen weer eventueel die riedel om zo'n tussenbak te wisselen zie ik tegenop.

Nou las ik zeer recent wel een zeer handige tip , hetzij hier of op de prik, namelijk dat ze bij een LR dealer bij zo'n tussenbak wissel er draadeindes in de hoofdbak draaien als geleiders voor de tussenbak, en eenmaal erop gezet, doodgewoon die draadeindes er weer vanaf draaien en uiteraard vervangen voor de originele bouten.
Eigenlijk doodsimpel maar bijna geniaal.

Goed , daar kom ik dan zelf achter als het niet meer hoeft(even dit euvel buiten beschouwing gelaten dan)
Het is een beetje als een CV installatie aanleggen in Juli, terwijl je met je hond onder een dekbed de winter ervoor tracht door te komen door tegen jezelf te zeggen dat het eigenlijk wel reuze knus zo is..
Ach ja, zo zie je maar, was het maar alleen een landroverlogica in mijn leven..

Ik rij dus nu idd met alleen achteraandrijving, maar wil dat zo kort mogelijk houden, heb dat met de vorige Tbak een jaar lang ook gedaan, en zie hier wellicht een medeoorzaak van de ellende.Het is niet goed voor zo'n Tbak om 1 zijdig ballast te worden.
110 HT 200 Tdi 1989.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 16 Nov 2012, 11:40

Nog beter dan draadeinden werkt een glasse pen met stukje schroefdraad, bij voorkeur met "konische" uiteinden dan glijdt de bak er beter overheen.

Ik zet de tussenbak er gewoon met twee man op, voorzichtig met de keerrring de hoofdas van de hoofdbak in de inputgear steken, zodra ie op de splines zit, kun je de keerring niet meer mollen, de bak naar de hoofdbak schuiven, iets om de hoofdbak-as draaien en over de pasbus schuiven..... niet heel spannend hoor (wel ff met twee man doen vanwege onhandelbare gewicht

de bak is niet stuk gegaan van het rijden in 2WD, het inputgear wordt daarvan niet anders belast.....den dat de genoemde missende hoeveelheid olie meer als oorzaak in aanmerking komt......

Enige dat zwaarder (in elk geval anders) belast wordt is diff en sper.

Ik heb destijds die voorste uitstulping compleet met diff en alles wat er aan vast zit gewisseld (uit een defecte defender bak) dat hebben we op de werkbank gedaan omdat de mijne daar toch al in stukjes lag......... maar het lijkt me dat dat ook wel onder de auto te doen zou zijn (maar die bak ligt binnen een uur op de grond, dus om daar nu omheen te gaan klooien)
gone

Terug naar “Techniek”