Vraag voor de dieselspecialisten

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re:Vraag voor de dieselspecialisten

Berichtdoor Edward » 07 Nov 2012, 11:51

Lpg bijmengen zal best een optie zijn, maar ik zit niet te wachten op extra gewicht en techniek in de de 130. Het verbruik vind ik minder belangrijk. De hoofdmoot aan kilometers maken we tegenwoordig in de Disco en de 130 wordt alleen gebruikt voor de zware karren, off roaden en greenlanen.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Philip
Berichten: 127
Lid geworden op: 20 Mar 2006, 20:30
Contact:

Re:Vraag voor de dieselspecialisten

Berichtdoor Philip » 07 Nov 2012, 19:51

Alle beetjes zullen helpen.

Luchtfilter, decat-pipe, remap voor iets meer brandstof in de lage toeren.

Paddock heeft ook nog Hiclones in de aanbieding. Het helpt allemaal een beetje.

En samengevoegd bij elkaar opgeteld best wel behoorlijk wat.

tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Re:Vraag voor de dieselspecialisten

Berichtdoor tim » 06 Dec 2012, 23:11

Luke schrijft:
of sterker nog opgeladen motoren zou weten, dat zijn dus turbo diesels


Ik meen iig in de jaren 90 had VW en ook Amerikaanse merken een zgn Roots compressor bij sommige modellen.
Dat is toch ook een vorm van drukvulling?

Ik geloof dat de duitsers het een G lader noemde.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re:Vraag voor de dieselspecialisten

Berichtdoor Edward » 06 Dec 2012, 23:44

tim schrijft:
Luke schrijft:
of sterker nog opgeladen motoren zou weten, dat zijn dus turbo diesels


Ik meen iig in de jaren 90 had VW en ook Amerikaanse merken een zgn Roots compressor bij sommige modellen.
Dat is toch ook een vorm van drukvulling?

Ik geloof dat de duitsers het een G lader noemde.


Ah, sentiment. :blush: :blush:

Jarenlang GTItjes gereden en een paar daarvan waren zgn G60 uitvoeringen. Was gewoon een riemaangedreven compressor die na wat initiële kinderziekten wonderwel functioneerde. Leuke van de riemaandrijving was dat je afhankelijk van toepassing de pouli kom wisselen en zo een compleet andere karakterestiek kreeg.

VW is er geloof ik vanaf gestapt omdat een turbo veel goedkoper is.

Overigens is de Range Rover en de Range Rover Sport ook te koop met zo'n compressor. Alleen heet ie dan een Supercharger. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Re:Vraag voor de dieselspecialisten

Berichtdoor tim » 06 Dec 2012, 23:59

Okee, geheel duidelijk!
Wist niet dat dat soort randapparateur nog steeds toegepast wordt.
Maar wat zou dan voor een automobielproducent de afweging zijn om of een turbo, of een mechaniesch aangedreven drukvulsysteem te kiezen?
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re:Vraag voor de dieselspecialisten

Berichtdoor Landmarcs » 07 Dec 2012, 00:17

tim schrijft:
Okee, geheel duidelijk!
Wist niet dat dat soort randapparateur nog steeds toegepast wordt.
Maar wat zou dan voor een automobielproducent de afweging zijn om of een turbo, of een mechaniesch aangedreven drukvulsysteem te kiezen?


Een uitlaatgas-compressor (dus wat wij wel een "Turbo" noemen) haalt zijn energie bijna zonder "kosten" uit de uitlaatgassen. Het werkt prima, mooi in verhouding tot het gevraagde vermogen ... alleen bij vermogenswisselingen zit er wat vertraging in en dat is soms een merkbaar knelpunt.
Een mechanisch-gekopperde supercharger reageert directer, maar ook daarbij moet de motor bij een ineens toenemende vermogensvraag een momentje wachten op de druklucht want de supercharger loopt niet voor de fanfare uit.

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re:Vraag voor de dieselspecialisten

Berichtdoor Edward » 07 Dec 2012, 00:17

tim schrijft:
Okee, geheel duidelijk!
Wist niet dat dat soort randapparateur nog steeds toegepast wordt.
Maar wat zou dan voor een automobielproducent de afweging zijn om of een turbo, of een mechaniesch aangedreven drukvulsysteem te kiezen?


Prijs. Een turbo is goedkoop en betrouwbaar. Een compressor is duurder maar daardoor ook exclusiever. Natuurlijk zal er ook een technische overweging zijn, een compressor vraagt meestal iets meer vermogen dan een turbo en is dus voor kleinere motoren wellicht minder geschikt. Maar ik heb altijd begrepen dat de prijs de belangrijkste factos is in deze. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Re:Vraag voor de dieselspecialisten

Berichtdoor tim » 07 Dec 2012, 07:32

Wederom duidelijk!
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re:Vraag voor de dieselspecialisten

Berichtdoor Roger B. » 07 Dec 2012, 08:10

een g-lader is geen roots compressor, bij een g-lader wordt lucht tussen twee spiraalvormen die excentrisch tov elkaar draaien weggedrukt en zo "verpompt", een rootscompressor werkt met lob-vormige pompwielen waartussen de lucht verplaatst wordt.

een riem aangedreven drukvuller begint vanaf stationair al te vullen waardoor je veel lager in toeren al voldoende lucht kan verzorgen om er meer brandstof in te kiepen.

nadeel is kostenplaatje en levensduur.

maar het wordt (werdt in nabije verleden) nog wel toegepast bij oa landrover, mercedes, amerikanen

achteraf een kompresssor monteren is vaak ook eenvoudiger dan een turbo op een non,-turbomotor zetten
gone

TomVooges
Berichten: 289
Lid geworden op: 29 Dec 2007, 17:40
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re:Vraag voor de dieselspecialisten

Berichtdoor TomVooges » 07 Dec 2012, 12:03

Roger B. schrijft:
een g-lader is geen roots compressor, bij een g-lader wordt lucht tussen twee spiraalvormen die excentrisch tov elkaar draaien weggedrukt en zo "verpompt", een rootscompressor werkt met lob-vormige pompwielen waartussen de lucht verplaatst wordt.

een riem aangedreven drukvuller begint vanaf stationair al te vullen waardoor je veel lager in toeren al voldoende lucht kan verzorgen om er meer brandstof in te kiepen.

nadeel is kostenplaatje en levensduur.

maar het wordt (werdt in nabije verleden) nog wel toegepast bij oa landrover, mercedes, amerikanen

achteraf een kompresssor monteren is vaak ook eenvoudiger dan een turbo op een non,-turbomotor zetten


Een maatje heeft nog een gloednieuwe liggen, met die spiralen. Schijnt zowel op een V8 als op een diesel gebouwd te kunnen worden, moet uiteraard wel passend gemaakt worden.

Ik heb ooit in een classic mini met een compressor gereden. 120pk :woohoo:
______________________________

iemand een architect nodig?


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten