normaal gesproken als je de flow in orde houd, heb je meer dan genoeg speelruimte met je intercooler. desnoods kun je nog overwegen om een watergekoelde IC te installeren, alleen brengt dit helaas weer een extra waterpomp en bijbehorend radiateurtje met zich mee. (werken wel fantastisch trouwens ;) )
maar tot in hoeverre kun je met het remappen spelen? deze haalt het koppel onderin volgens mij toch puur uit extra diesel inspuiten in de lagere toeren???
of de overstap naar een compressor maken :P geforceerd lucht erin blazen ook bij lage toeren..
Vraag voor de dieselspecialisten
Re:Vraag voor de dieselspecialisten
B@rt
Lightweight Series 3 1980
Defender 110 td5 crew-cab, Tomb Raider
Lightweight Series 3 1980
Defender 110 td5 crew-cab, Tomb Raider
Re:Vraag voor de dieselspecialisten
Rustig Bart, rustig. :P :P
Laten we het simpel houden en gewoon een grotere conventionele ic monteren en kijken wat ie doet. Als ik van m'n geld afwil hang ik er wel een 3.2 vijfcilinder in. :P :P
Heb van een vriend een adresje gekregen met IC'c voor een hele nette prijs. Nu nog ff tijd vinden om naar Sevenum te knorren.... :dry: :dry:
Laten we het simpel houden en gewoon een grotere conventionele ic monteren en kijken wat ie doet. Als ik van m'n geld afwil hang ik er wel een 3.2 vijfcilinder in. :P :P
Heb van een vriend een adresje gekregen met IC'c voor een hele nette prijs. Nu nog ff tijd vinden om naar Sevenum te knorren.... :dry: :dry:
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re:Vraag voor de dieselspecialisten
B@rt schrijft:
Er wordt door sommigen gesproken over een eerder oppakken van de turbo door het remappen.
Mij lijkt dat dat niet makkelijk kan behalve door meer "puf" en die kan je natuurlijk wel creëren door het inspuiten van meer diesel, en dan betekent het dat de remap weer redelijk basaal is.
Meer "puf"was ook mijn gedachte bij de LPG-bijmenging, maar dat heeft nog wat losse eindjes (zouden er Transit-diesels zijn met mixed fuel ?).
Groeten MarcS
.....
maar tot in hoeverre kun je met het remappen spelen? deze haalt het koppel onderin volgens mij toch puur uit extra diesel inspuiten in de lagere toeren???
.....
Er wordt door sommigen gesproken over een eerder oppakken van de turbo door het remappen.
Mij lijkt dat dat niet makkelijk kan behalve door meer "puf" en die kan je natuurlijk wel creëren door het inspuiten van meer diesel, en dan betekent het dat de remap weer redelijk basaal is.
Meer "puf"was ook mijn gedachte bij de LPG-bijmenging, maar dat heeft nog wat losse eindjes (zouden er Transit-diesels zijn met mixed fuel ?).
Groeten MarcS
Re:Vraag voor de dieselspecialisten
Edward schrijft:
heej das hier 3 dorpen/karresporen vandaan.. als je bij wil komen mag je nog best een kop koffie komen doen dan.. :P ;)
nja, moet ff afwachten wat er met onze crashtender gaat gebeuren van de zwarte cross, als uitslag negatief is komen er nog 2 v8'tjes uit beschikbaar. koppel genoeg onderin met stationair toeren :P (wel rekening houden met een licht verbruik in benzine, ongeveer 13 op 1 :blush: )
Rustig Bart, rustig. :P :P
Laten we het simpel houden en gewoon een grotere conventionele ic monteren en kijken wat ie doet. Als ik van m'n geld afwil hang ik er wel een 3.2 vijfcilinder in. :P :P
Heb van een vriend een adresje gekregen met IC'c voor een hele nette prijs. Nu nog ff tijd vinden om naar Sevenum te knorren.... :dry: :dry:
heej das hier 3 dorpen/karresporen vandaan.. als je bij wil komen mag je nog best een kop koffie komen doen dan.. :P ;)
nja, moet ff afwachten wat er met onze crashtender gaat gebeuren van de zwarte cross, als uitslag negatief is komen er nog 2 v8'tjes uit beschikbaar. koppel genoeg onderin met stationair toeren :P (wel rekening houden met een licht verbruik in benzine, ongeveer 13 op 1 :blush: )
B@rt
Lightweight Series 3 1980
Defender 110 td5 crew-cab, Tomb Raider
Lightweight Series 3 1980
Defender 110 td5 crew-cab, Tomb Raider
Re:Vraag voor de dieselspecialisten
Hoi Edward, even snel door de vele reacties lopend valt mij op dat eigenlijk niemand de echte reden opnoemt waarom jou Puma niet trekt bij lage toeren. Dat komt namelijk niet door de cat, te kleine IC, te grote turbo en weet ik veel wat er allemaal wordt opgenoemd. Het komt simpelweg doordat de ecu dat nou eenmaal zo regelt. Dat komt doordat de turbo nog niet genoeg druk levert bij laten we zeggen 1500 toeren. De ecu beperkt de inspuiting dan. Zie het als een elektronische rookbegrenzer. Maar doordat er niet meer ingespoten wordt spint de turbo ook niet verder op en ziedaar de reden waardoor het tot zo'n 2000 rpm duurt voordat hij echt aan het werk gaat. Kip-ei eigenlijk.
Dan die grote IC. Die zal je niet helpen om bij een lager toerental een hoger koppel te genereren. De ecu meet immers geen hogere druk bij 1500 rpm, eerder het tegendeel door de grotere afkoeling en de daarmee gepaard gaande drukval. De intercooler zorgt er dus primair voor dat je meer lucht in je motor krijgt bij hogere toeren. Die lucht maakt het mogelijk om ook meer in te spuiten binnen de rookgrenzen om die term maar even te blijven gebruiken. Het resultaat; meer vermogen. Maar daar was het je niet om te doen, je wilt meer koppel dus die IC zou ik vooralsnog standaard houden. En dat van die uitlaatgas temperatuur, ach dat kan nooit zoveel schelen. Toen ik mijn grotere IC monteerde heb ik weliswaar geen EGT gemeten maar wel IAT en het verschil was maar een graad of tien. Je EGT kan dus onmogelijk meer dan die graad of tien zakken. Sterker nog, misschien zakt ie wel helemaal niet. Je gebruikt immer meer lucht voor dezelfde hoeveelheid brandstof -> schraler mengsel -> hogere verbrandingstemperatuur. En meer NOx maar dat terzijde.
Dan de turbo, is het er een met variabele geometrie? En hoe wordt die geregeld, elektronisch of met turbodruk? Dat moeten we eerst weten voordat we daar iets zinnigs over kunnen zeggen.
De cat leegslaan, tja, heeft MarcS hier al wat over gezegd? ;) Het resultaat is minder druk in je downpipe en een turbo die daardoor makkelijker opspoelt. Het zou al iets kunnen schelen maar het is ook zeer goed mogelijk dat de ecu het motortje niet meer diesel geeft omdat hij dat niet mag van de koppelbegrenzer. Zo'n ecu zit ingewikkeld in elkaar... Ik ken hem niet en zou er eerst eens naar moeten kijken voor ik er wat over kan zeggen. Wat het verdere resultaat is van een lege cat kan Marc je misschien wel vertellen. :woohoo:
MarcS had een opmerking over LPG bijmengen. Dat gaat je inderdaad wel helpen om hééél veel meer koppel onderin te krijgen. Bijkomend voordeel is dat je bespaart op je brandstof kosten. Afhankelijk van het systeem is de EGT hiermee goed onder controle te houden maar ook veel te verhogen en je motor over de kling te jagen.
Oh ja, je had het ook nog over een grotere radiateur. Dit is voor het eerst dat ik iets lees over een Defender met een onderbemeten koelsysteem. Lijkt me sterk, er is iets anders aan de hand. Wat ik je brom. Ga eens rijden met een hawkeye eraan o.i.d. en kijk eens wat de ECT doet in de situatie die jij beschrijft.
Ik zou zeggen doe dat laatste eerst, dan de remap en je zult zien dat ie daar al onwijs van opknapt. Ben je nog niet tevreden dan kun je altijd nog overwegen al die koelelementen te vergroten. Maar of dat je helpen zal...
Hoeveel toeren maakt ie bij 130?
Dan die grote IC. Die zal je niet helpen om bij een lager toerental een hoger koppel te genereren. De ecu meet immers geen hogere druk bij 1500 rpm, eerder het tegendeel door de grotere afkoeling en de daarmee gepaard gaande drukval. De intercooler zorgt er dus primair voor dat je meer lucht in je motor krijgt bij hogere toeren. Die lucht maakt het mogelijk om ook meer in te spuiten binnen de rookgrenzen om die term maar even te blijven gebruiken. Het resultaat; meer vermogen. Maar daar was het je niet om te doen, je wilt meer koppel dus die IC zou ik vooralsnog standaard houden. En dat van die uitlaatgas temperatuur, ach dat kan nooit zoveel schelen. Toen ik mijn grotere IC monteerde heb ik weliswaar geen EGT gemeten maar wel IAT en het verschil was maar een graad of tien. Je EGT kan dus onmogelijk meer dan die graad of tien zakken. Sterker nog, misschien zakt ie wel helemaal niet. Je gebruikt immer meer lucht voor dezelfde hoeveelheid brandstof -> schraler mengsel -> hogere verbrandingstemperatuur. En meer NOx maar dat terzijde.
Dan de turbo, is het er een met variabele geometrie? En hoe wordt die geregeld, elektronisch of met turbodruk? Dat moeten we eerst weten voordat we daar iets zinnigs over kunnen zeggen.
De cat leegslaan, tja, heeft MarcS hier al wat over gezegd? ;) Het resultaat is minder druk in je downpipe en een turbo die daardoor makkelijker opspoelt. Het zou al iets kunnen schelen maar het is ook zeer goed mogelijk dat de ecu het motortje niet meer diesel geeft omdat hij dat niet mag van de koppelbegrenzer. Zo'n ecu zit ingewikkeld in elkaar... Ik ken hem niet en zou er eerst eens naar moeten kijken voor ik er wat over kan zeggen. Wat het verdere resultaat is van een lege cat kan Marc je misschien wel vertellen. :woohoo:
MarcS had een opmerking over LPG bijmengen. Dat gaat je inderdaad wel helpen om hééél veel meer koppel onderin te krijgen. Bijkomend voordeel is dat je bespaart op je brandstof kosten. Afhankelijk van het systeem is de EGT hiermee goed onder controle te houden maar ook veel te verhogen en je motor over de kling te jagen.
Oh ja, je had het ook nog over een grotere radiateur. Dit is voor het eerst dat ik iets lees over een Defender met een onderbemeten koelsysteem. Lijkt me sterk, er is iets anders aan de hand. Wat ik je brom. Ga eens rijden met een hawkeye eraan o.i.d. en kijk eens wat de ECT doet in de situatie die jij beschrijft.
Ik zou zeggen doe dat laatste eerst, dan de remap en je zult zien dat ie daar al onwijs van opknapt. Ben je nog niet tevreden dan kun je altijd nog overwegen al die koelelementen te vergroten. Maar of dat je helpen zal...
De radiateur van de koeling vervangen heeft eigenlijk niets met het remappen te maken. Dat sond al op het lijstje omdat de 130 soms bij volgas en vollast zelf van het gas afgaat. Dan valt de snelheid terug tot 100km/u en dan pakt ie weer op. Kennelijk komt de watertemp bij een kritische waarde waardoor de ecu even van het gas gaat.
Hoeveel toeren maakt ie bij 130?
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:Vraag voor de dieselspecialisten
RikH schrijft:
Is dat zo Rik? bij een Diesel had je al lucht overschot.... dan wordt ie toch niet nog warmer van een groter overschot aan lucht?
Sterker nog, misschien zakt ie wel helemaal niet. Je gebruikt immer meer lucht voor dezelfde hoeveelheid brandstof -> schraler mengsel -> hogere verbrandingstemperatuur.
Is dat zo Rik? bij een Diesel had je al lucht overschot.... dan wordt ie toch niet nog warmer van een groter overschot aan lucht?
gone
Re:Vraag voor de dieselspecialisten
Zoals gezegd, nooit diepgaand les gehad in de materie. :blush: :blush:
Dat de motor eerder begint te trekken met een remap heb ik ervaren. Het advies om een grotere IC te monteren komt van Bell om de egt te verlagen. Of dat ook zo is weet ik niet, ik weet wel dat een grotere IC niks meer vermogen geeft. Althans niet merkbaar. Dat heb ik geprobeerd toen ik een grotere IC moest monteren in een getunede 110 Puma.
Eerst maar eens remappen en wat sensoren monteren. Dan zal ik de waarden wel eens bijhouden en zien wat de grotere IC aan verschil noteert. :huh: :huh:
Dat de motor eerder begint te trekken met een remap heb ik ervaren. Het advies om een grotere IC te monteren komt van Bell om de egt te verlagen. Of dat ook zo is weet ik niet, ik weet wel dat een grotere IC niks meer vermogen geeft. Althans niet merkbaar. Dat heb ik geprobeerd toen ik een grotere IC moest monteren in een getunede 110 Puma.
Eerst maar eens remappen en wat sensoren monteren. Dan zal ik de waarden wel eens bijhouden en zien wat de grotere IC aan verschil noteert. :huh: :huh:
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re:Vraag voor de dieselspecialisten
@ Roger:
Ja en nee. We spreken hier over een motor die eigenlijk de rookgrens opzoekt en zoals je weet is er dan geen sprake meer van een lucht overschot. In deze regionen loop je steeds aan de grens van enerzijds roet en aan de andere kant NOx. Maar bij een normaal afgestelde motor heb je zeker gelijk.
Ja en nee. We spreken hier over een motor die eigenlijk de rookgrens opzoekt en zoals je weet is er dan geen sprake meer van een lucht overschot. In deze regionen loop je steeds aan de grens van enerzijds roet en aan de andere kant NOx. Maar bij een normaal afgestelde motor heb je zeker gelijk.
Re:Vraag voor de dieselspecialisten
Edward schrijft:
Zo is dat. Ik ga naar m'n nest. Morgenvroeg moet ik mijn vaardigheden weer op een Dafje loslaten.
Eerst maar eens remappen en wat sensoren monteren. Dan zal ik de waarden wel eens bijhouden en zien wat de grotere IC aan verschil noteert. :huh: :huh:
Zo is dat. Ik ga naar m'n nest. Morgenvroeg moet ik mijn vaardigheden weer op een Dafje loslaten.
Re:Vraag voor de dieselspecialisten
Ik had begrepen dat RikH bezig was met lpg bijmengen en verder hoeft dat toch niet zo ingewikkeld te worden? Dat kan via een aparte ecu, maar dat kan toch ook via het vacuum geregeld worden? Dan is dat toch weer een mogelijke optie.
(doe mij er dan ook gelijk eentje voor een Td5)
(doe mij er dan ook gelijk eentje voor een Td5)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten