Vraag voor de dieselspecialisten

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re:Vraag voor de dieselspecialisten

Berichtdoor Edward » 05 Nov 2012, 18:26

R1200C schrijft:
Geweldig om te zien hoeveel dieselspecialisten er hier zijn:

heb wel een gedachte.

komt de turbo vlgs mij wel iets eerder in

Ik weet even niet precies hoe het precies werkt

ik denk

de juiste maat zit er tussenin

Is het niet zo dat als

gewone motoren hebben volgens mij

waar ligt de grens en op welk punt ligt het omslagpunt


Ed, ga lekker naar America en laat het je daar vertellen. Kun je op de terugweg als dieselspecialist hier langs komen om bij een hapje en een drankje te vertellen wat je geleerd hebt :lol:


Ik heb een uitgebreide reactie van Bas waarin hij een en ander helder uiteen zet. Heb daar ook de prijzen bij. Omdat ik veel bouw weet ik van veel dingen ook de prijzen en de leveranciers, dus die koelers kan ik voor veel minder. Ik gun ieder z'n handel, maar ben ook geen dief van eigen beurs.

De enige vraag is of een intercool zo groot mogelijk moet zijn of dat ie ook te groot kan zijn. Daar heb ik nu een antwoord op, dus ik zie geen probleem. Dit is een forum, geen raad van wijzen.

Samen komen we er wel uit. Dank iedereen voor de hulp weer! ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
R1200C
Berichten: 978
Lid geworden op: 10 Mar 2008, 15:44
Contact:

Re:Vraag voor de dieselspecialisten

Berichtdoor R1200C » 05 Nov 2012, 18:38

Zeg dat dan meteen! :P
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

Luke
Berichten: 822
Lid geworden op: 04 Dec 2006, 23:17
Contact:

Re:Vraag voor de dieselspecialisten

Berichtdoor Luke » 05 Nov 2012, 20:07

@Joost

Zegt het spreekwoord "de beste stuurlui staan aan wal" jou iets?

Niets zo makkelijk om commentaar te leveren van de zijlijn zonder zelfs maar een poging te doen mee te denken....

Maar misschien is dat maar goed ook, want als je ook maar iets van diesels, of sterker nog opgeladen motoren zou weten (voor die bovengenoemde stuurlui, dat zijn dus turbo diesels) dan zou je weten dat het het ideale rendement, het theoretisch vermogen en het praktosch vermogen afhankelijk is van een combinatie van vele vele variabelen.
Om er een paar te noemen.....EGT, Hoeveelheid toegevoerde lucht, hoeveelheid toegevoerde brandstof, motor electronica, grote van de intercooler. dikte van de toevoer naar intercooler, type turbo, opbrengst turbo, toerental inkomen van turbo, toerental dat turbo niet meer effectief is etc etc etc.

Ik meen me verder te herinneren dat er in dit topicje door een aantal mensen die toch wel iets meer van deze materie lijken te weten, niet meer als ideeen en gedachten uitgewisseld werden die allen bij elkaar wellicht niets meer waren als speculeren, maar dichterbij zal niemand kunnen komen, omdat niemand simpelweg de exacte (benodigde) gegevens heeft.
Het enige bruikbare referenyie material zouden zijn de specificaties van de standaard intercooler en de specificaties van de turbo en tenslotte ook nog het originele proefstand protocol van dit type motoren

Dus Joost, dank je wel voor je positieve bijdrage!......NOT

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Gebruikersavatar
B@rt
Berichten: 208
Lid geworden op: 26 Okt 2007, 00:44

Re:Vraag voor de dieselspecialisten

Berichtdoor B@rt » 05 Nov 2012, 20:10

wat betreft de turbo, als je de cat ertussen uit haalt, kun je idd rond de 250 rpm winst halen, dat ie eerder op zal gaan pakken. wil je dit vergroten zou je eventueel ook nog met een wastegate aan de slag kunnen gaan, om je turbo eerder op toeren te helpen/ beter op toeren kunnen houden.

met de intercooler kun je niet snel te groot gaan qua koelvermogen. het enige wat je hier bij in de gaten moeten houden is de doorstroming van de lucht. je kunt er namelijk wel te groot mee gaan als deze je doorstroming niet meer aan kan, immers hoe langer deze smalle koelribben zijn, hoe groter hun weerstand ook wordt. is het je trouwens wel bekend wat je luchtverplaatsing van je turbo is?
B@rt

Lightweight Series 3 1980
Defender 110 td5 crew-cab, Tomb Raider

Luke
Berichten: 822
Lid geworden op: 04 Dec 2006, 23:17
Contact:

Re:Vraag voor de dieselspecialisten

Berichtdoor Luke » 05 Nov 2012, 20:17

Precies bart dat is dus 1 van die belangrijke criteria denk ik, oa de luchtverplaatsing van je turbo.
Mooi grafiekje btw

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re:Vraag voor de dieselspecialisten

Berichtdoor Edward » 05 Nov 2012, 20:43

Nee Bart, ik heb verder geen gegevens paraat. Ben er verder ook niet echt in thuis. In het verleden wel motoren opgevoerd en aangepast. Met grotere turbo's en G-laders en een paar keer een compressor gemonteerd. Maar altijd met de know how van de leverancier van de goodies.

Heb een tijdje geleden een uprated intercooler van Paddock in een Puma gesleuteld. Die heb ik helemaal opgemeten en ik denk dat we hem in die maat of net iets groter gaan maken. Ga komende week m'n nieuwe TIG lasapparaat ophalen dus wellicht dat ik een poging ga doen om de coolers zelf te maken. :) :)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
B@rt
Berichten: 208
Lid geworden op: 26 Okt 2007, 00:44

Re:Vraag voor de dieselspecialisten

Berichtdoor B@rt » 05 Nov 2012, 21:01

welk type turbo heb je erin? je kunt het grofweg berekenen dan..
als de motorinhoud je bekend is, en je zou even kunnen googlen met je type turbo, naar je nominale turbodruk, dan is de luchtverplaatsing ook te benaderen.
als je deze verplaatsing weet kan ik via tabellen de bijbehorende maten opzoeken. zou alleen nog moeten weten welke dikte dat je dan ongeveer kwijt kan, of wat je huidige dikte van de intercooler is, meen dat deze standaard rond de 65mm dik zijn?
B@rt

Lightweight Series 3 1980
Defender 110 td5 crew-cab, Tomb Raider

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re:Vraag voor de dieselspecialisten

Berichtdoor Edward » 05 Nov 2012, 21:23

De intercooler van Paddock is 300 mm hoog en 60 mm dik zag ik net op hun site. Breedte staat er nie bij nie, maar die heb ik de schuur nog ergens op een muur geschreven staan. :blush:

De 130 is een standaard Puma, ik heb geen idee wat voor turbo daar aan hangt. :huh: :huh:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re:Vraag voor de dieselspecialisten

Berichtdoor Roger B. » 05 Nov 2012, 21:41

B@rt schrijft:
wat betreft de turbo, als je de cat ertussen uit haalt, kun je idd rond de 250 rpm winst halen, dat ie eerder op zal gaan pakken. wil je dit vergroten zou je eventueel ook nog met een wastegate aan de slag kunnen gaan, om je turbo eerder op toeren te helpen/ beter op toeren kunnen houden.
correct me if i'm wrong.....maar de wastegate is er toch om na het bereiken van de, als maximaal afgeregelde, turbodruk, de uitlaatgassen om de turbo heen geleid worden teneinde de turbodruk te begrenzen... met de wastegate kun je dus niet regelen dat ie eerder oppakt....anders graag uitleg...

met de intercooler kun je niet snel te groot gaan qua koelvermogen. het enige wat je hier bij in de gaten moeten houden is de doorstroming van de lucht. je kunt er namelijk wel te groot mee gaan als deze je doorstroming niet meer aan kan, immers hoe langer deze smalle koelribben zijn, hoe groter hun weerstand ook wordt. is het je trouwens wel bekend wat je luchtverplaatsing van je turbo is?


grotere IC is niet per definitie langere smalle kanalen... kunnen er ook meer parallel zijn, en dan beperk je de weerstand zelfs
gone

Luke
Berichten: 822
Lid geworden op: 04 Dec 2006, 23:17
Contact:

Re:Vraag voor de dieselspecialisten

Berichtdoor Luke » 05 Nov 2012, 21:52

Roger,

De wastegate is idd de afgeregelde einddruk, ga je daar overheen dan opent de gate en blaast hij af langs die klep

Maar je kan er dus wel iets me sjoemelen om je turbodruk op te voeren, dmv of je LDA verstellen, of het stangenstelsel verstellen tussen vacumpotje en klep dus je kan er wel iets me

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten