Vraag voor de dieselspecialisten
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:Vraag voor de dieselspecialisten
kat leegmaken levert minder tegendruk, dus sneller opspoolen van de turbo dus eerder turbodruk en dus koppel beschikbaar...150-200 rpm scheelt het vaak
gone
Re:Vraag voor de dieselspecialisten
Oké, iedereen bedankt voor de hulp! :)
Ga hem laten chippen, monteer een open uitlaat, een grotere intercooler en een andere radiateur. De intercooler wordt een "hi flow" van ruwweg twee keer zo groot als de originele. Eens kijken wat er dan gebeurt. :P :P
Ga hem laten chippen, monteer een open uitlaat, een grotere intercooler en een andere radiateur. De intercooler wordt een "hi flow" van ruwweg twee keer zo groot als de originele. Eens kijken wat er dan gebeurt. :P :P
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
- overlander
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 29 Jul 2010, 14:53
- Locatie: Amsterdam
- Contact:
Re:Vraag voor de dieselspecialisten
Check voor richtlijn grootte intercooler eens deze site; http://www.sdsefi.com/techcooler.htm
Altijd een afweging tussen wat je wensen zijn en wat technisch kan; topvermogen, lage toeren, motorkarakteristiek etc. Je wens geef je echter al duidelijk weer; meer trekkracht bij lage toeren.
Zelf ook bij Bas4Cars (bell) tuning gedaan (TD5) en ook grotere intercooler (etcetc)geplaatst. Reden is hierbij ook; ja, je wilt meer koppel bij lage toerentallen maar vervolgens ook verder doortrekken :laugh:
Intercooler en lagere EGT..niet als je de extra vullingsgraad door deze efficientere intercooler ook weer gaat compenseren / benutten met extra brandstof..
Eerder opspoelen van de turbo (VNG daarbuiten); aanrader is kat weg en middendemper weg icm goede remap. Bas kan hierbij wonderen verrichten.
Kleine tip bij meer vermogen lage toeren icm trekken aanhanger; pas op met je koppeling (ahum). Na mijn laatste remap rookte deze bij mij dus direct weg..
Motortuning changed my life (en mijn banksaldo..)
Altijd een afweging tussen wat je wensen zijn en wat technisch kan; topvermogen, lage toeren, motorkarakteristiek etc. Je wens geef je echter al duidelijk weer; meer trekkracht bij lage toeren.
Zelf ook bij Bas4Cars (bell) tuning gedaan (TD5) en ook grotere intercooler (etcetc)geplaatst. Reden is hierbij ook; ja, je wilt meer koppel bij lage toerentallen maar vervolgens ook verder doortrekken :laugh:
Intercooler en lagere EGT..niet als je de extra vullingsgraad door deze efficientere intercooler ook weer gaat compenseren / benutten met extra brandstof..
Eerder opspoelen van de turbo (VNG daarbuiten); aanrader is kat weg en middendemper weg icm goede remap. Bas kan hierbij wonderen verrichten.
Kleine tip bij meer vermogen lage toeren icm trekken aanhanger; pas op met je koppeling (ahum). Na mijn laatste remap rookte deze bij mij dus direct weg..
Motortuning changed my life (en mijn banksaldo..)
-
Lucas van Lierop
- Berichten: 245
- Lid geworden op: 05 Sep 2009, 12:01
Re:Vraag voor de dieselspecialisten
Interessant draadje, die kat weg, hoe gaat dat bij de eerstvolgende APK?
zoek je mij? lucas at vanlierop punt org
Re:Vraag voor de dieselspecialisten
Ed,
Is het niet zo dat als je een grotere IC erin hangt dat het bij dezelfde turbo langer zal duren om die vol te pompen, ie inderdaad richting denkwijze marc
Als die turbo door de remap idd al druk gaat lkeveren blijft dan alleen de vraag over of dat voldoende is bij een grote ic.
Ik weet niet wat motormanagment en of remap controleert en meet maar als het motormanagment die egr meet zou die remap dat toch ook moeten doen?
en je egt wordt bepaald door lucht brandstof verhouding, je kan wel met de lucht gaan spelen maar dan hou je nog altijd de brandstoffactor over, vandaar ook dat zoiets dan toch door motormanagment geregeld wordt?
Luke
Is het niet zo dat als je een grotere IC erin hangt dat het bij dezelfde turbo langer zal duren om die vol te pompen, ie inderdaad richting denkwijze marc
Als die turbo door de remap idd al druk gaat lkeveren blijft dan alleen de vraag over of dat voldoende is bij een grote ic.
Ik weet niet wat motormanagment en of remap controleert en meet maar als het motormanagment die egr meet zou die remap dat toch ook moeten doen?
en je egt wordt bepaald door lucht brandstof verhouding, je kan wel met de lucht gaan spelen maar dan hou je nog altijd de brandstoffactor over, vandaar ook dat zoiets dan toch door motormanagment geregeld wordt?
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:Vraag voor de dieselspecialisten
gewone motoren hebben volgens mij maar zelden EGT sensor(en) dus je management regelt niet bij als de EGT te hoog wordt.
het idee achter grotere IC tbv de EGT is dan ook niet om meer uit je motor te halen,, maar je inlaatlucht koeler de motor in te sturen en zo de EGT (en dus ook de thermische belasting op de motor) te verlagen.
dus je remapt niet nog meer brandstof omdat er een grotere IC in zit
het idee achter grotere IC tbv de EGT is dan ook niet om meer uit je motor te halen,, maar je inlaatlucht koeler de motor in te sturen en zo de EGT (en dus ook de thermische belasting op de motor) te verlagen.
dus je remapt niet nog meer brandstof omdat er een grotere IC in zit
gone
Re:Vraag voor de dieselspecialisten
Het linkje wat overlander gaf wat betreft ontwerp van IC is erg interessant Uit de text blijkt dat de grootte van IC niet zo zeer van invloed is op de vulsnelheid en dus evt vertraging omdat die relatief gering is, alleen wat als je 2 of zelfs 3 keer xo groot wordt wat IC betreft? Is het dan nog van geringe invloed?
Maar wat dus wel een ander verhaal is is de (juiste) verhouding van grootte intercooler tov hoeveelheid brandstof om je egt laag te houden
Ben erg nieuwsgierig wat het motormanagement van zichzelf hier al mee doet (standaard) en wat het remap progje hier mee doet of kan doen
Uit nieuwsgierigheid ....iemand die mij daar meer over kan vertellen?
Luke
Maar wat dus wel een ander verhaal is is de (juiste) verhouding van grootte intercooler tov hoeveelheid brandstof om je egt laag te houden
Ben erg nieuwsgierig wat het motormanagement van zichzelf hier al mee doet (standaard) en wat het remap progje hier mee doet of kan doen
Uit nieuwsgierigheid ....iemand die mij daar meer over kan vertellen?
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
Re:Vraag voor de dieselspecialisten
Roger B. schrijft:
Roger,
Zelfs als je motormanagment niets met EGT doet of er geen sensor voor is, met een grote IC heb je dus wel volume verandering van toegevoerde lucht, als er een sensor daarvoor aanwezig is (zit die er? ) zou het management systeem dus daar de brandstofhoeveelheid op aanpassen....en dus indirect je egt beinvloeden
Als het op die manier werkt zou het dus in feite niet zo nauw luisteren hoe groot je IC is (wat betreft je management dan) en kan je dus eerder van idee uitgaan, hoe groter , hoe koeler de lucht.En dan kom je dus wel weer terug naar wat ik eerder schreef en wat Ed ook al aangaf
waar ligt de grens en op welk punt ligt het omslagpunt ?
Luke
gewone motoren hebben volgens mij maar zelden EGT sensor(en) dus je management regelt niet bij als de EGT te hoog wordt.
het idee achter grotere IC tbv de EGT is dan ook niet om meer uit je motor te halen,, maar je inlaatlucht koeler de motor in te sturen en zo de EGT (en dus ook de thermische belasting op de motor) te verlagen.
dus je remapt niet nog meer brandstof omdat er een grotere IC in zit
Roger,
Zelfs als je motormanagment niets met EGT doet of er geen sensor voor is, met een grote IC heb je dus wel volume verandering van toegevoerde lucht, als er een sensor daarvoor aanwezig is (zit die er? ) zou het management systeem dus daar de brandstofhoeveelheid op aanpassen....en dus indirect je egt beinvloeden
Als het op die manier werkt zou het dus in feite niet zo nauw luisteren hoe groot je IC is (wat betreft je management dan) en kan je dus eerder van idee uitgaan, hoe groter , hoe koeler de lucht.En dan kom je dus wel weer terug naar wat ik eerder schreef en wat Ed ook al aangaf
waar ligt de grens en op welk punt ligt het omslagpunt ?
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
Re:Vraag voor de dieselspecialisten
Geweldig om te zien hoeveel dieselspecialisten er hier zijn:
Ed, ga lekker naar America en laat het je daar vertellen. Kun je op de terugweg als dieselspecialist hier langs komen om bij een hapje en een drankje te vertellen wat je geleerd hebt :lol:
heb wel een gedachte.
komt de turbo vlgs mij wel iets eerder in
Ik weet even niet precies hoe het precies werkt
ik denk
de juiste maat zit er tussenin
Is het niet zo dat als
gewone motoren hebben volgens mij
waar ligt de grens en op welk punt ligt het omslagpunt
Ed, ga lekker naar America en laat het je daar vertellen. Kun je op de terugweg als dieselspecialist hier langs komen om bij een hapje en een drankje te vertellen wat je geleerd hebt :lol:
Kei veel groeten,
Joost
D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson
Joost
D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson
Re:Vraag voor de dieselspecialisten
Edward schrijft:
Ik ben geen dieselspecialist, maar zit regelmatig op het Defender2.net forum. Daar komt BAS (Bell AutoService, is ook mede forum sponsor) vaak voorbij, lees er goede ervaringen over.
Ik zou je vraag met betrekking tot de intercooler daar op het forum eens neerleggen, het is een prettig forum met technisch competente leden.
Omdat ik met de Puma onderin, onder de 2000 toeren, met de aanhanger gewoon koppel tekort kom (hij smoort dan helemaal af) wil ik hem alten chippen. Dat wilde ik al langer, maar ben te lui om een en ander uit te zoeken. Nu Johnny zijn Td5 heeft laten chippen bij Bas4cars en daar zeer tevreden over is wil het computer verhaal ook door hen laten doen. Bas gebruikt daarvoor Bell Auto Service.
Ik ben geen dieselspecialist, maar zit regelmatig op het Defender2.net forum. Daar komt BAS (Bell AutoService, is ook mede forum sponsor) vaak voorbij, lees er goede ervaringen over.
Ik zou je vraag met betrekking tot de intercooler daar op het forum eens neerleggen, het is een prettig forum met technisch competente leden.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten