Hoe ver gaan met versterken aandrijflijn?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re:Hoe ver gaan met versterken aandrijflijn?

Berichtdoor Edward » 05 Nov 2012, 13:36

De achteras wisselen voor een andere is helemaal niet nodig. Niks mis met een Disco 1 as en die is zeker niet minder dan een Salls!
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Lucas van Lierop

Berichtdoor Lucas van Lierop » 05 Nov 2012, 13:53

Edward schrijft:
De achteras wisselen voor een andere is helemaal niet nodig. Niks mis met een Disco 1 as en die is zeker niet minder dan een Salls!

Voor mij is het dus allemaal nieuw omdat ik nog nooit iets gesloopt heb (ook niet met veelsteveel lading door de duinen in Marokko) maar waar komen al die verhalen in de trant van "Laro diffs zijn van chocola" dan vandaan?

Groet
zoek je mij? lucas at vanlierop punt org

Dixo

Berichtdoor Dixo » 05 Nov 2012, 14:48

Lucas van Lierop schrijft:

Een Puma zou wellicht mooi zijn echter dan zit ik weer met RDW (die wel kunnen zeggen dat dit echt niet origineel is) en ook dat ik dan aan mijn chassis moet gaan klussen vanwege de grotere verenmaat.

Dat is gewoon een kwestie van je huidige veerschotels op op een Puma 110 as plaatsen, als je een Puma 110 as achter zou willen. Nu je toch nog moet galvaniseren kun je ook overwegen om 110 veren op je achteras te plaatsen bijvoorbeeld. Moet je wel je chassis voor aanpassen om de grotere 110 veren kwijt te kunnen. Al lijkt mij dat niet echt nodig.

Opzich waar als je in Nederland ergens rijdt, ik probeer nu dus ook o.a. een potentieel verpeste huwelijksreis voorkomen :-)

Differentieel mee, homokineet mee en 4 steekassen mee. Kosten gebruikt nog geen 100 euro, en met zo'n grote Disco heb je vast wel plek om die ergens kwijt te kunnen.

maar waar komen al die verhalen in de trant van "Laro diffs zijn van chocola" dan vandaan?

Op dit forum? Van iemand die Toyota assen gebruikt heeft onder z'n Land Rover denk ik. :)

Natuurlijk kan het allemaal sterker, en is ook een ARB/Ashcroft locker al sterker dan een standaard differentieel. En een Salisbury as is ook al een sterker geheel dan een standaard Rover-as.

Maar ach, met spare parts mee, gezond verstand en af&toe wat sleutelen is een huwelijksreis ook niet zo snel verpest. Voordeel van de vierwielaandrijving van jouw Disco is dat je vaak met problemen in 1 van je assen op met het middendiff in difflock en de aandrijving op de probleemloze as kunt komen richting een plaats waar het te repareren is.

Met de snelheid van verzenden van tegenwoordig hoef je nooit langer dan een paar dagen te wachten op de onderdelen die je toevallig NIET bij je hebt en lokaal ook niet te krijgen zijn.

christd77

Berichtdoor christd77 » 10 Nov 2012, 03:21

Wat wil je ermee doen?
Ik heb ook een disco en ik ga regelmatig net iets te hard of gewoon veel te hard en lomp om de hoek door het bos!
Ook sta ik nog wel eens vast en ben niet echt subtiel om mezelf weer los te krijgen.
Daarbij heb ik een stacaravan bedrijf en trek stacaravans en chalets van de plek.
Deze caravans wegen tot ongeveer 7500 kg!
Ook toucaravans vanuit frankrijk hierheen met 120 doen ze goed!
Heb meerdere disco,s gehad en maar een versnellinsbak gesloopt ( dit was omdat er geen olie in zat)
Ass en en aandrijf lijn gaan bij normaal gebruik en een beetje terrein klooien niet stuk!
Wel eerst goed warm rijden en onderhoud.
Boem is hoo!

ToyRoverlander

Berichtdoor ToyRoverlander » 12 Nov 2012, 07:17

Edward wrote:

Zeker nooit de diffs naast mekaar gezien.... Salls diff is stukken sterker dan dat Rover diffje.

Dixo wrote:

maar waar komen al die verhalen in de trant van "Laro diffs zijn van chocola" dan vandaan?

Op dit forum? Van iemand die Toyota assen gebruikt heeft onder z'n Land Rover denk ik. :)

Jup, geef mij maar fatsoenlijke assen. Waarom zou ik het moeten accepteren dat het spul maar marginaal sterk genoeg is en voor de zekerheid diffs en steekassen mee nemen just in case? Ik heb op vakantie wel wat anders te doen dan onder de auto te liggen om kapotte onderdelen te vervangen. En ik zou gek zijn om al die zware rommel achterin te hebben liggen, alsof het ding al niet genoeg weegt. (softtopje, maar weegt wel 2130kg schoon aan de haak).

Ik hoef me nu nergens zorgen over te maken, Ik rij alsnog voorzichtig maar ik hoef niet met een fluwelen voetje te rijden. Er kan eens iets verkeerd ingeschat worden en dan kan ik gewoon lomp op het gas gaan zonder bang te hoeven zijn dat iets knak zegt.

Bijkomend voordeel is dat de remmen ook nog eens een stuk groter zijn!
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.

ToyRoverlander

Berichtdoor ToyRoverlander » 12 Nov 2012, 07:21

Hier trouwens een plaatje van 3diffs. Links het 8" high pinion voordiff, in het midden het 9.5" achterdiff en rechts een Rover diff... Salls diff is even groot als het middelste diff..

Salls diff is ook een hypoid diff, en geen standard spiral bevel (oftewel, pinion zit uit het midden, ipv op de hartlijn van het kroonwiel, wat hem stukken sterker maakt.
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.

Lucas van Lierop

Berichtdoor Lucas van Lierop » 12 Nov 2012, 09:09

Wat ik er mee wil doen is: NIET: heel lomp gaan crossen WEL reizen zonder zorgen en dan wel reizen door Marokko en Ijsland. Dat zonder zorgen bedoel ik in die zin dat ik ga er van uit dat er altijd dingen stuk kunnen gaan maar liever geen dingen in de categorie: "Dat had je kunnen weten..."

Hopen dat het goed gaat en anders een van de vele meebrachte kilo's goedkope onderdelen wisselen onderweg is een optie maar geeft me geen goed gevoel, afgezien van dat ik die kilo's beter kan gebruiken. Ik wil daarom dus liefst versterken wat mogelijk kapot gaat dan wel in deze combi op het randje zit (let op: grotere auto EN grotere banden). Men praat vaak over een diff als geheel maar inmiddels weet ik: er zijn ook nogal wat verschillen in een diff zoals: de ring, het pinion, het binnenwerk etc. Waar ik naar op zoek was/ben is dus eigenlijk een volgorde van zeer zwakke punten tot sterke punten zodat ik evt in die volgorde zou kunnen beginnen met upgraden, evt in stapjes.

Ter info: ik ben zeker niet rijk maar ga niet bezuinigen op iets als dat onverstandig is en zeker niet nu ik al zoveel aan deze auto gedaan heb.

Groet
Lucas
zoek je mij? lucas at vanlierop punt org

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Nov 2012, 09:45

Zou je een en ander niet kunnen samenvatten met:
+ De Toyauto-differentieels van ToyRoverlander zijn "hors concours"
+ De Salibury-as is een goede keuze (maar ook lastiger in geval van schade)
+ De Rover-assen zijn minder, maar ... toch ook al een eeuwigheid zijn ze in de meeste gevallen goed genoeg

En de laatste versterkte Rover-assen, die worden gebruikt als vervanger van de Salisbury-assen. die zijn aan te bevelen als je een en ander gewoon "gewoon" wilt houden en toch sterker als de gewone Rover-assen.

Als de Rover-differentieels echt van melkchocola en peperkoek waren dan kwamen er heel wat meer terug van een rondreisje IJsland of Marokko met problemen (of misschien kwamen ze wel niet meer terug). De harde praktijk wijst uit dat differentieelproblemen niet hoog op de pechladder staan.

Groeten MarcS

PS Grotere auto en grotere banden zijn niet direct de grootste bedreiging van de differentieels en steekassen: bij gewoon gebruik is het nl gewoon dezelfde motor. Op de aandrijflijn komt hetzelfde koppel, nl dat wat de motor in die aandrijflijn kan douwen.
Pas als je in extremere situaties komt, met bijv. afwisselend sterk doorslippende wielen en ineens weer grip, en dat steeds weer, kan je gevallen tegenkomen waarbij de belasting van met name het laatste stukje aandrijflijn tot boven de normale nominale waarden komt.

Edward

Berichtdoor Edward » 12 Nov 2012, 14:45

Juist Marc.

Unimog assen zijn ook sterker dan Toyo assen maar dat wil niet zeggen dat die Toyo assen niet sterk genoeg zijn. :blink: :blink: :blink:

Met een 300 tdi trek je Rover assen alleen uit elkaar als je ronduit lomp doet. Die zijn gewoon meer dan sterk zat. Voor wat betreft die Salls, daar maak ik meer problemen mee dan met een rover as.

Het verhaal van Koos is leuk voor aan de bar, afdeling stekre verhalen. Niemand die normaal doet met een 300 tdi al z'n assen kapot rijden. Als dat al gebeurt is dat meer een gevolg van slecht onderhoud en verwaarlozing dan van te zwakke assen.

Bovendien, er rijdt hier een gast rond met Nissan assen onder z'n 110 want die zijn zoveel beter. Ja vast, maar ondertussen heb ik al 3 tussenbakken voor hem op mogen bouwen omdat ie steeds z'n middendiff sloopt. Zware onderdelen zijn geen vervanging van verstand.

Als Lucas op reis normaal doet en de grenzen van z'n wagen respecteert gebeurt er helemaal niks met z'n standaard assen. :) :)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Nov 2012, 15:01

Edward schrijft:
Juist Marc.

Unimog assen zijn ook sterker dan Toyo assen maar dat wil niet zeggen dat die Toyo assen niet sterk genoeg zijn. :blink: :blink: :blink:

Met een 300 tdi trek je Rover assen alleen uit elkaar als je ronduit lomp doet. Die zijn gewoon meer dan sterk zat. Voor wat betreft die Salls, daar maak ik meer problemen mee dan met een rover as.

Het verhaal van Koos is leuk voor aan de bar, afdeling stekre verhalen. Niemand die normaal doet met een 300 tdi al z'n assen kapot rijden. Als dat al gebeurt is dat meer een gevolg van slecht onderhoud en verwaarlozing dan van te zwakke assen.

Bovendien, er rijdt hier een gast rond met Nissan assen onder z'n 110 want die zijn zoveel beter. Ja vast, maar ondertussen heb ik al 3 tussenbakken voor hem op mogen bouwen omdat ie steeds z'n middendiff sloopt. Zware onderdelen zijn geen vervanging van verstand.

Als Lucas op reis normaal doet en de grenzen van z'n wagen respecteert gebeurt er helemaal niks met z'n standaard assen. :) :)

Precies, maar toch kan ik me iets voorstellen bij het verhaal van Koos.
Als je rondom diff-locks wilt, en je wilt er iets heel moois van maken, en je moet dus toch kiezen in de categorie verbouwen van bestaand en nog heviger .... dan is de keuze voor Toyauto-assen zo gek nog niet, vooral omdat je daarmee zowel de lockers als de versterkte steekassen etc in ene hebt (en dit allemaal ook nog eens tamelijk standaard - ook al is het van dat Toy-auto-merk). Assen samengesteld uit origineel + allerlei verbeteringen van diverse herkomst zullen ook mooi zijn maar als er dan na x jaar ingrijpender onderhoud nodig is is het maar de vraag of je nog wat bijpassends kan vinden.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”