Hoe ver gaan met versterken aandrijflijn?
-
Lucas van Lierop
- Berichten: 245
- Lid geworden op: 05 Sep 2009, 12:01
Re:Hoe ver gaan met versterken aandrijflijn?
Ow ik hou zo van dingen die niet stuk gaan, toch nog maar eens goed nadenken. Vroeg me verder af die 130 met 285/75R16 van jou, zit daar voor nog dezelfde Rover as onder als onder een D1 of is die al sterker, en heb je daar eigenlijk nog wat aan gedaan?
zoek je mij? lucas at vanlierop punt org
Re:Hoe ver gaan met versterken aandrijflijn?
Onder de 130 zit een versterkte Roveras. Dat is een Range Rover P38 as. Die is helemaal standaard. Daarbij moet wel aangetekend dat mijn diff meer herrie maakt tijdens het rijden dan 4 banden, de moter en twee bakken samen. :( :(
Die gaat er van de winter dan ook onderuit en dan bouw ik hem opnieuw op. Helaas hebben ze voor deze diffs geen hd ring en pinion. Dus ik monteer standaard ring en pinion, airlocker en pegg hem.
Die gaat er van de winter dan ook onderuit en dan bouw ik hem opnieuw op. Helaas hebben ze voor deze diffs geen hd ring en pinion. Dus ik monteer standaard ring en pinion, airlocker en pegg hem.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:Hoe ver gaan met versterken aandrijflijn?
aan,de as van Ed is maar één ding gedaan.....het diff gemold :laugh:
jouw disco was toch geen oldtimer (whatever that's worth) wat heb je dab met 1/3 regeling te maken?
jouw disco was toch geen oldtimer (whatever that's worth) wat heb je dab met 1/3 regeling te maken?
gone
-
Lucas van Lierop
- Berichten: 245
- Lid geworden op: 05 Sep 2009, 12:01
Re:Hoe ver gaan met versterken aandrijflijn?
Ai dat klinkt niet goed :-)
Ik zie hier wel HD ring etc staan, of is dat toch weer net anders?
Ashcroft P38 RR Diff
Edward schrijft:
Ik zie hier wel HD ring etc staan, of is dat toch weer net anders?
Ashcroft P38 RR Diff
Edward schrijft:
Onder de 130 zit een versterkte Roveras. Dat is een Range Rover P38 as. Die is helemaal standaard. Daarbij moet wel aangetekend dat mijn diff meer herrie maakt tijdens het rijden dan 4 banden, de moter en twee bakken samen. :( :(
Die gaat er van de winter dan ook onderuit en dan bouw ik hem opnieuw op. Helaas hebben ze voor deze diffs geen hd ring en pinion. Dus ik monteer standaard ring en pinion, airlocker en pegg hem.
zoek je mij? lucas at vanlierop punt org
-
Lucas van Lierop
- Berichten: 245
- Lid geworden op: 05 Sep 2009, 12:01
Re:Hoe ver gaan met versterken aandrijflijn?
Roger B. schrijft:
jouw disco was toch geen oldtimer (whatever that's worth) wat heb je dab met 1/3 regeling te maken?
Nee klopt, ik doe niet aan oldtimers, ik ga straks gewoon Disco + extra kilo's op geel betalen... :-),
Maar geldt die 1/3 regeling niet voor alle auto's? Aangezien ik al een chassis heb verlengd (dat is dus zeg maar origineel plus extra) EN de halve body heb weggegooid en vervangen door zelfbouw, dacht ik dat het verstandiger was om maar niet heel duidelijk met de aandrijflijn te gaan rommelen (HD spul binnenin zie je tenminste niet). Mijn redenering is dat ik dan in principe origineel chassis en aandrijflijn heb en vooral de body compleet verbouwd en dat ik nog wel 2/3 origineel voertuig heb mochten ze daar over vallen (en dat zou zonde zijn!)
zoek je mij? lucas at vanlierop punt org
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re:Hoe ver gaan met versterken aandrijflijn?
Edward schrijft:
Bedenk wel even dat in de standaardopzet de assen etc. eigenlijk best lang en goed meegaan.
De as-afbrekende krachten moeten iha nl geleverd worden door het motorblok en dat is dus de limiterende factor.
Dat Edward het dan toch stuk krijgt ligt aan 1º Edward en 2º het feit dat de Puma best beestachtig krachtig is en 3º de Puma ook nog eens een 6-speed versnellingsbak heeft met een lagere 1º die dus met 1-laag nog weer meer torque op de aandrijflijn zet.
Als je "trage" differentieels monteert dan spaar je de aandrijflijn tot aan de differentieels maar vergroot je het te behappen koppel ná de steekassen. Met standaard differentieels, en eventueel een versterkte Puma-versie achter (en dan dus eventueel ook Defender-veren achter) ben je niet zo slecht af lijkt mij, en vast goedkoper als met dure eigenzinnige differentieels (want als die stuk gaan zit je direct te kijken of en tegen welke prijs Ashcroft dan nog kan en wil leveren).
Groeetn MarcS
Onder de 130 zit een versterkte Roveras. Dat is een Range Rover P38 as. Die is helemaal standaard. Daarbij moet wel aangetekend dat mijn diff meer herrie maakt tijdens het rijden dan 4 banden, de moter en twee bakken samen. :( :(
Bedenk wel even dat in de standaardopzet de assen etc. eigenlijk best lang en goed meegaan.
De as-afbrekende krachten moeten iha nl geleverd worden door het motorblok en dat is dus de limiterende factor.
Dat Edward het dan toch stuk krijgt ligt aan 1º Edward en 2º het feit dat de Puma best beestachtig krachtig is en 3º de Puma ook nog eens een 6-speed versnellingsbak heeft met een lagere 1º die dus met 1-laag nog weer meer torque op de aandrijflijn zet.
Als je "trage" differentieels monteert dan spaar je de aandrijflijn tot aan de differentieels maar vergroot je het te behappen koppel ná de steekassen. Met standaard differentieels, en eventueel een versterkte Puma-versie achter (en dan dus eventueel ook Defender-veren achter) ben je niet zo slecht af lijkt mij, en vast goedkoper als met dure eigenzinnige differentieels (want als die stuk gaan zit je direct te kijken of en tegen welke prijs Ashcroft dan nog kan en wil leveren).
Groeetn MarcS
- JoostKenya
- Berichten: 619
- Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
- Contact:
Re:Hoe ver gaan met versterken aandrijflijn?
Ik zou eerst gewoon met de standaard assen gaan rijden.
Want de standaard assen zijn erg geschikt voor normaal gebruik en ook voor terrein rijden.
33 inch is niet zodanig groot dat je veel problemen hoeft te verwachten.
Zelf rijdt ik al 15 jaar met 33 inch wielen. En ik schuw het terrein niet.
Met zijn oude 110 V8 heb ik na 400.000 kilometer een meenemer gesloopt doordat ik per ongeluk wat op een helling wat extreem lomp in laag schakelde.
Verder in een extreem stuk terrein op ijsland een steekas van de vooras kapot gereden.
De huidige Puma heeft ongeveer 110.000 kilometer gereden waarvan de helft onverhard. Ik heb nog geen problemen gehad en de auto trekt de 33 wielen met gemak.
De disco bak zou ik wel aanpassen van 1.2 naar 1.4 door een setje tandwielen van een defender te monteren. 1.2 is ongetwijfeld te lang.
Versterkte diffs is heel leuk maar duur en heel waarschijnlijk niet nodig in dit geval.
Want de standaard assen zijn erg geschikt voor normaal gebruik en ook voor terrein rijden.
33 inch is niet zodanig groot dat je veel problemen hoeft te verwachten.
Zelf rijdt ik al 15 jaar met 33 inch wielen. En ik schuw het terrein niet.
Met zijn oude 110 V8 heb ik na 400.000 kilometer een meenemer gesloopt doordat ik per ongeluk wat op een helling wat extreem lomp in laag schakelde.
Verder in een extreem stuk terrein op ijsland een steekas van de vooras kapot gereden.
De huidige Puma heeft ongeveer 110.000 kilometer gereden waarvan de helft onverhard. Ik heb nog geen problemen gehad en de auto trekt de 33 wielen met gemak.
De disco bak zou ik wel aanpassen van 1.2 naar 1.4 door een setje tandwielen van een defender te monteren. 1.2 is ongetwijfeld te lang.
Versterkte diffs is heel leuk maar duur en heel waarschijnlijk niet nodig in dit geval.
Re:Hoe ver gaan met versterken aandrijflijn?
Lekker standaard gaan rijden, als je rechtervoet niet te zwaar is blijft het allemaal wel heel als je bij 33'ers blijft.
Een verlengde Disco is ook groot genoeg om wat reservedelen mee te nemen voor als er eens wat stuk gaat. En als het vaker stuk gaat kun je nog altijd naar de snoepwinkel van Ashcroft. Het standaard spul is allemaal tegen kiloprijs te koop.
Lockertje achterin is wel leuk, ARB of Ashcroft locker zou ik dan kiezen. Als je die met verstand gebruikt kan het ook nog lang heel blijven.
Ratio van de tussenbak aanpassen zou ik wel doen, naar 1.4 van een Defender. In low gearing zijn ze allemaal gelijk, dus daar heb je geen verschil.
Tweederde/eenderde zou ik me geen zorgen over maken, je gaat toch al netjes wegenbelasting betalen. En als je er dan al zorgen over zou gaan maken, in weze zijn je body en chassis gewoon nog origineel maar naar smaak (=lengte) aangepast.
Een verlengde Disco is ook groot genoeg om wat reservedelen mee te nemen voor als er eens wat stuk gaat. En als het vaker stuk gaat kun je nog altijd naar de snoepwinkel van Ashcroft. Het standaard spul is allemaal tegen kiloprijs te koop.
Lockertje achterin is wel leuk, ARB of Ashcroft locker zou ik dan kiezen. Als je die met verstand gebruikt kan het ook nog lang heel blijven.
Ratio van de tussenbak aanpassen zou ik wel doen, naar 1.4 van een Defender. In low gearing zijn ze allemaal gelijk, dus daar heb je geen verschil.
Tweederde/eenderde zou ik me geen zorgen over maken, je gaat toch al netjes wegenbelasting betalen. En als je er dan al zorgen over zou gaan maken, in weze zijn je body en chassis gewoon nog origineel maar naar smaak (=lengte) aangepast.
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:Hoe ver gaan met versterken aandrijflijn?
en zelfs als je de tussenbak niet wijzigd maar gewoon wisselt met die van een defender....denk dat dat niemand opmerkt... moeten ze al nummertjes gaan vergelijken..... en dan nog....de bak was stuk, heb er een andere ingehangen, reparatie is buiten de eenderde regeling
gone
-
Lucas van Lierop
- Berichten: 245
- Lid geworden op: 05 Sep 2009, 12:01
Re:Hoe ver gaan met versterken aandrijflijn?
Landmarcs schrijft:
Je hebt zeker een punt w.b.t. leverbaarheid van Ashcroft spul in de toekomst, echter als het zo goed is als zeggen hoeft het wellicht nooit en anders moet ik tegen die tijd maar zien of er een alternatief is (indien nodig).
Een Puma zou wellicht mooi zijn echter dan zit ik weer met RDW (die wel kunnen zeggen dat dit echt niet origineel is) en ook dat ik dan aan mijn chassis moet gaan klussen vanwege de grotere verenmaat.
JoostKenya schrijft:
Dat is dan achter een salisbury as gok ik?
JoostKenya schrijft:
IJsland is een potentiele bestemming voor onze eerstvolgende grote en ook gelijk huwelijksreis, dus vandaar dat ik probeer voorspelbare problemen (zoals kapot diff wegens te grote wielen) voor te zijn :-)
Dixo schrijft:
Opzich waar als je in Nederland ergens rijdt, ik probeer nu dus ook o.a. een potentieel verpeste huwelijksreis voorkomen :-)
Dixo schrijft:
Rijden met verstand doe ik so wie so (heeft ook met budget te maken :)
Roger B. schrijft:
Ja dat zou evt nog kunnen, daar hoop ik in dat geval ook op, mijn hoofdbak is ook ooit eens (op aanraden van garage destijds) vervangen. Ik ga iig sowieso iets aan de ratio doen, heb ook nog een spare LT230 liggen, dus die zou ik ook nog om kunnen ruilen voor een 1.4.
Met standaard differentieels, en eventueel een versterkte Puma-versie achter (en dan dus eventueel ook Defender-veren achter) ben je niet zo slecht af lijkt mij, en vast goedkoper als met dure eigenzinnige differentieels (want als die stuk gaan zit je direct te kijken of en tegen welke prijs Ashcroft dan nog kan en wil leveren).
Je hebt zeker een punt w.b.t. leverbaarheid van Ashcroft spul in de toekomst, echter als het zo goed is als zeggen hoeft het wellicht nooit en anders moet ik tegen die tijd maar zien of er een alternatief is (indien nodig).
Een Puma zou wellicht mooi zijn echter dan zit ik weer met RDW (die wel kunnen zeggen dat dit echt niet origineel is) en ook dat ik dan aan mijn chassis moet gaan klussen vanwege de grotere verenmaat.
JoostKenya schrijft:
Ik zou eerst gewoon met de standaard assen gaan rijden.
Want de standaard assen zijn erg geschikt voor normaal gebruik en ook voor terrein rijden.
Dat is dan achter een salisbury as gok ik?
JoostKenya schrijft:
Verder in een extreem stuk terrein op ijsland een steekas van de vooras kapot gereden.
IJsland is een potentiele bestemming voor onze eerstvolgende grote en ook gelijk huwelijksreis, dus vandaar dat ik probeer voorspelbare problemen (zoals kapot diff wegens te grote wielen) voor te zijn :-)
Dixo schrijft:
Lekker standaard gaan rijden, als je rechtervoet niet te zwaar is blijft het allemaal wel heel als je bij 33'ers blijft.
Een verlengde Disco is ook groot genoeg om wat reservedelen mee te nemen voor als er eens wat stuk gaat. En als het vaker stuk gaat kun je nog altijd naar de snoepwinkel van Ashcroft. Het standaard spul is allemaal tegen kiloprijs te koop.
Opzich waar als je in Nederland ergens rijdt, ik probeer nu dus ook o.a. een potentieel verpeste huwelijksreis voorkomen :-)
Dixo schrijft:
Lockertje achterin is wel leuk, ARB of Ashcroft locker zou ik dan kiezen. Als je die met verstand gebruikt kan het ook nog lang heel blijven.
Rijden met verstand doe ik so wie so (heeft ook met budget te maken :)
Roger B. schrijft:
en zelfs als je de tussenbak niet wijzigd maar gewoon wisselt met die van een defender....denk dat dat niemand opmerkt... moeten ze al nummertjes gaan vergelijken..... en dan nog....de bak was stuk, heb er een andere ingehangen, reparatie is buiten de eenderde regeling
Ja dat zou evt nog kunnen, daar hoop ik in dat geval ook op, mijn hoofdbak is ook ooit eens (op aanraden van garage destijds) vervangen. Ik ga iig sowieso iets aan de ratio doen, heb ook nog een spare LT230 liggen, dus die zou ik ook nog om kunnen ruilen voor een 1.4.
zoek je mij? lucas at vanlierop punt org
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten