Regeerakkoord: Belastingvrijstelling oldtimers weg

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re:Regeerakkoord: Belastingvrijstelling oldtimers weg

Berichtdoor Roger B. » 31 Okt 2012, 10:29

wat jij nu noemt is de oorspronkelijke kilometerheffing per gps... en daar ben ik nogal tegen...

ik werk dagelijks met GPS systemen en dan iet van die 80 euro goedkope dingetjes, en die dingen hebben storingen....In het voorstel voor de kilometerheffing werd er nogal zwaar gestraft als er met niet werkende apparatuur gereden werd.... nog afgezien van privacyredenen waarom ik niet op de meter gevolgd wil worden door de overheid die me daar dan vervolgens op vanalles en nog wat kan pakken. Maar vooral de tarieven die in de komende paar jaar ook nog eens zouden verdriedubbelen vond ik absurd

Er stond toen een ietwat overdreven toekomstverhaaltje over hoe erg het mis kon gaan als er teveel op basis van zulke gegevens gedaan zou worden...
op Autoblog(link)staat dit verhaaltje

Met pijn in het hart besloot Henk uiteindelijk om zijn auto toch weg te doen. Hij kon zich nog goed herinneren hoe zijn eerste auto hem een gevoel van vrijheid had gegeven, maar dat gevoel was helemaal weg. Erger nog, het was vervangen door het idee dat elke meter die hij aflegde verantwoord moest kunnen worden.
Toen hij zijn auto net had, gebruikte hij deze om er ’s nachts op uit te gaan, het natuurgebied in, om naar de hemel te kijken met zijn telescoop. Ook ging hij af en toe naar Schiphol om vliegtuigen te spotten. Met zijn auto was dit veel gemakkelijker geworden dan met het OV, bovendien was hij niet zo gebonden aan trein- en busdiensten die ’s nachts ophielden.
Die vrijheid was echter afgenomen, terugkijkend, vanaf het moment dat het rekeningrijden was ingevoerd in 2019. Hij was er eerst voorstander van geweest: betalen naar gebruik, betere verspreiding van het verkeer, beloningen als je buiten de spits reed. Na een aantal jaar viel het effect echter tegen. De kilometerheffing was fors omhoog gegaan, maar tevens was er wettelijk bepaald dat de werkgever voor woon-werkverkeer niet mocht compenseren voor de spitstarieven; de gedachte was dat werknemers dan gestimuleerd zouden worden om een baan met flexibele werktijden te zoeken, en dat meer mensen zich in de dunbevolktere gebieden van het land zouden vestigen. Het resultaat was echter dat de meeste mensen gewoon meer moesten betalen en nog steeds van 9 tot 5 werkten. Omdat er een krachtige symboolwerking van de wet uitging werd ze echter niet geschrapt.
Financieel had hij nochtans niet zoveel te klagen, dus dat was allemaal overkomelijk. Zijn eerste negatieve ervaring was geweest toen hij twee dagen nadat hij weer eens met zijn telescoop eropuit was gegaan, door de politie was ondervraagd over zijn aanwezigheid ’s nachts in het natuurgebied. Hij had gestameld ‘eh, ik keek gewoon sterren met m’n telescoop’. De politie had dat een heel hilarisch antwoord gevonden – hij snapte toen nog niet waarom. Het bleek echter dat er in de buurt waar hij bezig was ook een homo-ontmoetingsplek lag waar juist die avond dat hij sterren keek iemand was vermoord. Bij het verhoor hadden ze hem nog gezegd dat hij niet in eufemismen hoefde te praten, alhoewel ze ‘sterren kijken met z’n telescoop’ een prachtige omschrijving vonden.
Zijn verweer dat hij dat écht bedoelde, en dat hij inderdaad een telescoop had, werd niet zo serieus genomen. Althans, het gaf aan dat het goed kon dat hij daar bekend was. Omdat er verder niemand, op het slachtoffer na, in de buurt geregistreerd was, bleef hij hoofdverdachte. Sterker nog, hij verdween in voorarrest. Zijn vrouw besloot dat ze ook niets met een homoseksuele moordenaar te maken wilde hebben en diende een echtscheidingsverzoek in. Met voogdij over de kinderen. Het onderzoek vorderde niet, maar hij bleef hoofdverdachte – gelukkig voor hem liep de echte dader alsnog tegen de lamp, bij een latere moordpoging: het bleek dat hij gewoon op de fiets was geweest.
De schadevergoeding was een schrale troost; zijn vrouw kwam niet bij hem terug, wel kon hij voogdij over de kinderen krijgen. Het eerste weekeinde dat hij ze zag wilde hij ze meenemen naar de Efteling. In verband met fijnstof en luchtkwaliteit bleek dat het wegquotum voor die week vol zat: alleen degenen die vijf maanden van te voren gereserveerd hadden werden toegelaten op de wegen rond Kaatsheuvel. Deze wegquota waren ingevoerd om CO2-belasting en fijnstof terug te dringen, en om bereikbaarheid door ambulances te garanderen. Eerst was het alleen op zomerse dagen geweest naar het strand: je kon dan bepaalde tijdvakken reserveren voor heen- en terugreis, wat erg vervelend was als het weer toch slechter werd, want je moest blijven totdat je terug mocht, ging je eerder dan was een automatische boete te verwachten.
Gelukkig had hij bedacht dat zijn oude liefhebberij wel kon: Vliegtuigen kijken op Schiphol. De oudste was ook gefascineerd door vliegtuigen, en bovenal waren de aanvoerwegen naar Schiphol quotumvrij om de Nederlandse economische positie internationaal niet in gevaar te brengen. Na een half uur op Schiphol werd hij echter door een agent op de schouder getikt: ‘Meneer Ter Braak?’. Het bleek dat hij, als ouder met weekendbezoekregeling op aangeven van zijn vrouw extra in de gaten gehouden werd: het kwam namelijk voor dat gescheiden ouders hun kind meenamen naar het buitenland. Vandaar dat zijn uitstapje naar Schiphol enkele alarmen had doen afgaan. Of hij zijn zakken en bagage wilde leeghalen om aan te tonen dat hij geen boardingpas of tandenborstels of andere zaken had die op een naderend vertrek duidden. Op zich zat dat wel goed, want hij had geen identificatie bij zich voor de kleinen, dus ze hadden niet eens het land uit gekund – wel leverde dat hem een boete op, ook kinderen moeten zich immers kunnen identificeren.
Toen ook nog van de verzekering een mail bij hem binnenkwam dat hij geregeld bij de sigarenzaak in zijn dorp was gesignaleerd met de auto, terwijl hij aangaf niet-roker te zijn was de maat vol. Hij had actief moeten aantonen dat hij er alleen kwam om zijn haar te laten knippen. Het was nog een van de weinige zaakjes waar je zonder afspraak binnen kon lopen, iets wat hij de laatste tijd steeds meer kon waarderen. Soms was het er druk, en ging hij weer weg om een dag later terug te komen. Dat had er echter in geresulteerd dat hij er vaker dan driemaal per maand was geweest in april, wat de limiet was voor onverdacht bezoek aan etablissementen waar rookwaar werd verkocht.
Dat hij voortaan alles per fiets zou moeten doen en daardoor een stuk beperkter zou zijn, dat was een nadeel, maar dat hij niet meer het gevoel had elke meter te hoeven verantwoorden en alles van te voren aan te vragen, dát gaf hem een ongekend gevoel van vrijheid dat hij met auto nooit zou hebben.


Kilometers kun je (zeker bij een oldtimer met mechanische kabel) relatief eenvoudig "op het voertuig" bijhouden en zou dan eens per jaar bij een soort van APK achtige controle uitgelezen moeten worden door een of andere daartoe bevoegde instantie. De opname apparatuur goed verzegelen en akelig hoog straffen bij verbreken van de zegels....

En als dat betekend dat je je belastingvrijheid behoud kan zo'n opnameeenheid en de inbouw best aan de voertuigeigenaar berekend worden (een keer 500 euro ofzo en dan verder belastingvrij denk ik dat veel mensen er WEL voor over hebben
gone

Gebruikersavatar
R1200C
Berichten: 978
Lid geworden op: 10 Mar 2008, 15:44
Contact:

Re:Regeerakkoord: Belastingvrijstelling oldtimers weg

Berichtdoor R1200C » 31 Okt 2012, 10:35

Roger B. schrijft:
Kilometers kun je (zeker bij een oldtimer met mechanische kabel) relatief eenvoudig "op het voertuig" bijhouden


De markt voor snelheidsmeters zal ongekende vormen aannemen...
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re:Regeerakkoord: Belastingvrijstelling oldtimers weg

Berichtdoor Roger B. » 31 Okt 2012, 10:39

hoe bedoel je dat?, ik bedoel gewoon een extra opname eenheid tussen bak en kabel, en dat verzegelen, niet jaarlijks de teller aflezen die dan eens per jaar door de eigenaar verwisseld wordt door een andere
gone

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re:Regeerakkoord: Belastingvrijstelling oldtimers weg

Berichtdoor Landmarcs » 31 Okt 2012, 11:21

Roger B. schrijft:
hoe bedoel je dat?, ik bedoel gewoon een extra opname eenheid tussen bak en kabel, en dat verzegelen, niet jaarlijks de teller aflezen die dan eens per jaar door de eigenaar verwisseld wordt door een andere


Ha, Ha, geloof je het zelf ?

Zolang je niet de hele auto verzegeld is een mechanische opnemer met erg weinig moeite onzichtbaar te saboteren.


En wat betreft de "gevaren" van GPS-achtige systemen:
Die gelden nu al en alledaags maar dan vaak veel beroerder als die die je in het leuke verhaaltje wilt schetsen.
Sowieso is er in het hele rechtssyteem zo nu en dan sprake van onkunde en onwil, en daar waar er dan prestatie-drang is leidt dit gemakkelijk tot tunnelvisie en gerechtelijke dwalingen.

Een betere GPS in samenhang met wat slimme software maakt aanmerkelijk minder fouten als bijv. een kenteken-herkenningssysteem. Ja, ik weet het, als ik een week lang hetzelfde slootje op en neer vaar dan zal de GPS best wel een paar keer aangeven dat je net door het aangrenzende land gevaren bent, maar verder werkt het eigenlijk veel beter als je zou verwachten.

Dat je een kilometerbeprijzing kan gebruiken als een sturingsmiddel ... dat is overigens juist het pluspunt. Nu wordt er gestuurd met een hagel-geweer, nl de MRB tarieven en kortingen etc. en dat was juist het probleem: de weinigrijder betaalt te veel, de veelrijder te weinig.

Groeten MarcS

club535
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 Aug 2012, 13:41

Re:Regeerakkoord: Belastingvrijstelling oldtimers weg

Berichtdoor club535 » 31 Okt 2012, 11:38

na het lezen van dit topic moest ik aan dit filmpje denken en wil het graag even met jullie delen. Hoop niet dat ik nu hiermee wat mensen tegen het been schop...

http://www.youtube.com/watch?v=RZ7FMtKpH48

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re:Regeerakkoord: Belastingvrijstelling oldtimers weg

Berichtdoor Edward » 31 Okt 2012, 11:44

Het enige eerlijke systeem is het belasten van rijden ipv bezit. Hoe dat uitvoering moet krijgen is punt twee. Maar het zou mooi zijn als de overheid uitsprak dat ze naar dat systeem wil. Dat hoeft geen lastenverzwaaring in te houden en is ook beter voor het milieu. Dan is het kostentechnisch namelijk ook verantwoord om verschillende voertuigen voor verschillende toepassingen te hebben. Ze kosten dan alleen geld als je ze ook daadwerkelijk gebruikt ipv de jaarlijkse mrbboete die nu op ieder voertuig zit...
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
Marco 109
Berichten: 530
Lid geworden op: 17 Aug 2008, 16:25
Locatie: Emmer-Compascuum

Re:Regeerakkoord: Belastingvrijstelling oldtimers weg

Berichtdoor Marco 109 » 31 Okt 2012, 11:47

@edward,
Ik ben het helemaal met je eens, maar in dit zelfde regeerakkoord staat toch ook dat ze juist geen vorm van kilometerbeprijzing willen gaan invoeren? Helaas niet denk ik dan....
Freelander II
Range Rover classic V8 1985
Serie IIa 109 Stawag 6 cil.1968 (verkocht....)
Serie III 109 Stawag 6 cilinder 1975 (verkocht)

Waar niets mag mislukken, kan niets nieuws ontstaan!

Geniet van het leven, het duurt maar even

TomVooges
Berichten: 289
Lid geworden op: 29 Dec 2007, 17:40
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re:Regeerakkoord: Belastingvrijstelling oldtimers weg

Berichtdoor TomVooges » 31 Okt 2012, 11:49

Edward schrijft:
Het enige eerlijke systeem is het belasten van rijden ipv bezit. Hoe dat uitvoering moet krijgen is punt twee. Maar het zou mooi zijn als de overheid uitsprak dat ze naar dat systeem wil. Dat hoeft geen lastenverzwaaring in te houden en is ook beter voor het milieu. Dan is het kostentechnisch namelijk ook verantwoord om verschillende voertuigen voor verschillende toepassingen te hebben. Ze kosten dan alleen geld als je ze ook daadwerkelijk gebruikt ipv de jaarlijkse mrbboete die nu op ieder voertuig zit...


Dus opnemen in de brandstofprijs, het zuinige rijden wordt dan ook gestimuleerd, zelfs het niet-rijden. Misschien wel Europa-breed invoeren dan.
______________________________

iemand een architect nodig?

Dixo
Berichten: 557
Lid geworden op: 16 Nov 2011, 20:07

Re:Regeerakkoord: Belastingvrijstelling oldtimers weg

Berichtdoor Dixo » 31 Okt 2012, 11:51

Even terug naar het begin. Er staat 1 zinnetje in het regeerakkoord met plannen die men overeen is gekomen, en men vult de rest gewoon zelf in.

Als men de belastingvrijstelling nu eens afschaft en er een kwart-tarief van maakt? Dan worden diesels en LPG auto's die men eerder als kilometer-vreter gebruikt een stuk duurder, maar blijft de waardedaling van de auto's beperkt en zullen de liefhebbers van de profiteurs worden gescheiden. Ook zal het bedrijfsleven er een minder grote klap van krijgen dan wanneer men de houderschapsbelasting volledig gelijkt trekt met modernere auto's.

Van de 7 dagen in de week rijden een hoop oldtimers toch vooral de twee dagen in het weekend. Vind dat voor dat vooral weekenendgebruik best een kwart-tarief wegenbelasting voor betaald mag worden. Nul is natuurlijk erg leuk als je er zelf 1 of meerdere hebt, maar als je maar een deel moet betalen voor een auto die je weinig gebruikt in een tijd dat iedereen moet inleveren...dan is dat toch best redelijk? Net als men nu met de campers doet. Scheelt ook weer een hoop administratie die andere beperkingen zouden kosten.

Desnoods combineren met een vaste stopdatum in bouwjaar, en dan ben je volgens mij best aardig op weg...

TomVooges
Berichten: 289
Lid geworden op: 29 Dec 2007, 17:40
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re:Regeerakkoord: Belastingvrijstelling oldtimers weg

Berichtdoor TomVooges » 31 Okt 2012, 12:06

Op pagina 4 heb ik het kwart-tarief ook genoemd. :) Maar ik begrijp nu dat de ware liefhebber volgens jou alleen op benzine rijdt? :unsure: :woohoo: :silly: :dry: :blush: :angry: :P
______________________________


iemand een architect nodig?


Terug naar “Kroeg”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten