Regeerakkoord: Belastingvrijstelling oldtimers weg

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
theov

Re:Regeerakkoord: Belastingvrijstelling oldtimers weg

Berichtdoor theov » 31 Okt 2012, 02:06

Edward schrijft:

Juist, dat bedoel ik. Boter, veel boter. Drie oldtimers boehoe. Je hebt het slecht hoor.

Het gaat mij erom dat de maatregel voor een groot deel niet gaat werken. Heel veel oldtimers worden zakelijk (+prive) gereden.

Stel, een auto is ouder dan 25 jaar dus is de bijtelling 35% over de economische waarde....

Stel, de auto is €7000,-- waard dan is de bijtelling €2450,-- bruto per jaar.
Als je in de belastingschijf 3 van 42% val, kost je dat netto €85,-- per maand aan bijtelling.
De benzine, het gas, onderhoud, ... alle kosten zijn zakelijk aftrekbaar

Ter vergelijk voor een nieuwe golf in de 25% bijtelling van €30.000,-- betaal je netto €260,-- per maand aan bijtelling. Kosten alleen al ivm afschrijving van je nieuwe Golf liggen zakelijk ook veel hoger.

Dat is nu precies de reden waarom er heel veel oldtimers zakelijk worden gereden. Alle kosten zijn immers zakelijk aftrekbaar. Ook al komt er MRB voor oldtimers, dat zijn nog steeds zakelijk aftrekbare kosten.
Het stikt al van de Youngtimers (auto's tussen de 15 en 25 jaar) omdat daar ook de 35% bijtellingsregeling geldt.

Dus die zakelijke MB 450S rijders met old/youngtimers krijg je met deze maatregel echt niet uit de vervuilende auto.
De bijtelling is immers een schijntje tov relatief lage zakelijke kosten.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 31 Okt 2012, 06:47

laten we eerlijk zijn.......een heleboel oldtimer, mrb vrije, landrover rijders hebben zo'n ding niet uit passie voor een oldtimer, maar omdat ze denken dat ze 2200 euro per jaar goedkoper uit zijn.

dat ze daarvoor eerst (veel) meer aanschafprijs en daarna hogere onderhoudskosten hebben wordt onderschat..

ik vind dat oldtimers voordeel moeten/mogen hebben MITS er een laag max aantal km per jaar gereden wordt
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 31 Okt 2012, 08:14

Theo slaat de spijker op de kop. Niet de mrb moet aangepakt, maar de aftrek en bijtelling. Een oldtimer zakelijk rijden moet gewoon niet mogelijk zijn. De 35% regeling voor youngtimers moet eraf. Kilometer gerelateerd wordt weer oncontroleerbaar, dus gewoon de veelrijder aanpakken en de echte oldtimers met rust laten.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

marcenvon

Berichtdoor marcenvon » 31 Okt 2012, 08:47

Roger B. schrijft:
laten we eerlijk zijn.......een heleboel oldtimer, mrb vrije, landrover rijders hebben zo'n ding niet uit passie voor een oldtimer, maar omdat ze denken dat ze 2200 euro per jaar goedkoper uit zijn.

dat ze daarvoor eerst (veel) meer aanschafprijs en daarna hogere onderhoudskosten hebben wordt onderschat..

ik vind dat oldtimers voordeel moeten/mogen hebben MITS er een laag max aantal km per jaar gereden wordt

Ik denk dat heel veel mensen die een oldtimer landrover rijden dit niet doen vanwege het mrb voordeel, maar omdat ze van dit soort auto's houden. Dat ze dan geen mrb hoeven te betalen is een voordeel waardoor ze deze hobby kunnen uitoefenen.

Volgens Edward is het een luxe, maar volgens mij heeft een hobby niets met luxe te maken. Als voetballers €2000,- per jaar belasting moeten betalen om op een voetbalveld te staan, zou het ledental van de KNVB binnen afzienbare tijd gehalveerd zijn.

Daar wordt door de nieuwe regering en een aantal mensen op dit forum aan voorbij gegaan.

Marc
110CS TD5 uit 2002
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)

R1200C

Berichtdoor R1200C » 31 Okt 2012, 08:53

Edward schrijft:
Theo slaat de spijker op de kop. Niet de mrb moet aangepakt, maar de aftrek en bijtelling. Een oldtimer zakelijk rijden moet gewoon niet mogelijk zijn. De 35% regeling voor youngtimers moet eraf. Kilometer gerelateerd wordt weer oncontroleerbaar, dus gewoon de veelrijder aanpakken en de echte oldtimers met rust laten.

En wat is dan de "echte" oldtimer?

Er zijn genoeg regelingen te bedenken die voor "ons" prettiger uitpakken dan wat ze nu bedacht hebben. Het gaat hier IMNSHO inderdaad over een stukje symboolpolitiek waar wij deze keer last van hebben.

Edward heeft gelijk dat hier om een luxe probleem gaat (het aantal mensen dat echt afhankelijk is van mijn oldtimer is volgens mij heel erg klein) waarbij inderdaad een hoop geld in het niets verdwijnt. Het voordeel wat we hebben is dat het hier om een regeerakkoord gaat en dat moet nog door de (beide) kamer(s) heen. Dus even afwachten wat er van over gaat blijven...
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

dennis83

Berichtdoor dennis83 » 31 Okt 2012, 08:59

Nou ik zou het een bittere pil vinden als deze regeling zo wordt doorgezet. Ik ben het er mee eens dat al die aut's waar zo'n 30 á 40.000 per jaar mee wordt gereden belasting moeten gaan betalen. Dit is in mijn ogen geen hobbymatig gebruik meer.

Ik zelf rij een leaseauto waar ook ook netjes bijtelling over betaal om hem ook prive te mogen rijden. De Range Rover waar ik jaren voor heb gespaard (4 bijbanen tijdens mijn studententijd) rijd ik puur recreatief in het weekend. Voor alle dagelijkse ritjes komt gewoon de eco leasebak uit de schuur.

Wat ik persoonlijk nog erger vind is dat wij hier in nederland onder het mom van het milieu overal beperkingen krijgen opgelegd. Wel jammer dat zaken zoals de luchtvaart en industrie vele malen meer CO2 en roet en andere vieze goedjes uitstoten dan alle auto's bij elkaar. Waarom denken wij dat alle producten die over de grens (lees:china)worden geproduceerd zo veel goedkoper zijn? Juist; omdat ze daar geen mileuwetgevingen hebben. Ondertussen consumeren wij maar door waardoor er in het buitenland alleen maar meer vervuilende fabrieken bij komen. En de vervuiling stopt niet bij de grens.

Deze regelingen die de overheid toepast op auto's is in mijn ogen puur een illusie om te laten zien dat wij iets aan het milieu doen. Maar ondertussen stookt de industrie en luchtvaar maar door. Het jammere resultaat hievan is dat wij als hobbymatige oldtimereigenaren de dupe van zijn van dergelijke illusies. Ik heb iedergeval het idee dat het milieu nu wordt gebruikt als excuus om meer inkomsten te genereren.

Ik mag hopen dat er in den haag nog iemand is die het licht gaat zien en een andere draai kan geven aan deze regeling.

Gr.

Dennis
Groeten,

Dennis

Range Rover Classic 3.9 EFI, Defender 110 ex MOD softtop en DAF YA-126 truck.

R1200C

Berichtdoor R1200C » 31 Okt 2012, 09:07

dennis83 schrijft:
Deze regelingen die de overheid toepast op auto's is in mijn ogen puur een illusie om te laten zien dat wij iets aan het milieu doen. Maar ondertussen stookt de industrie en luchtvaar maar door. Het jammere resultaat hievan is dat wij als hobbymatige oldtimereigenaren de dupe van zijn van dergelijke illusies. Ik heb iedergeval het idee dat het milieu nu wordt gebruikt als excuus om meer inkomsten te genereren.

Denk je echt dat bedrijven geen "last" hebben ven de milieu eisen van de overheden? Meer en meer bedrijven zijn (of voelen zich) verplicht om bijvoorbeeld CO2 te compenseren, hun producten in speciale ruimtes op te slaan/te bewerken etc of moeten filter op filter op filter plaatsen in hun luchtkanalen.

Kijk eens naar de boeren: elke nieuwe stal moet een mega luchtbehandelingsinstallatie hebben.

"De" industrie wordt echt niet ontzien.

Maar daar merken wij alleen maar indirect wat van. Hun kosten worden namelijk gecompenseerd door onze beurzen...
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

TomVooges

Berichtdoor TomVooges » 31 Okt 2012, 09:39

theov schrijft:
Edward schrijft:

Juist, dat bedoel ik. Boter, veel boter. Drie oldtimers boehoe. Je hebt het slecht hoor.

Het gaat mij erom dat de maatregel voor een groot deel niet gaat werken. Heel veel oldtimers worden zakelijk (+prive) gereden.

Stel, een auto is ouder dan 25 jaar dus is de bijtelling 35% over de economische waarde....

Stel, de auto is €7000,-- waard dan is de bijtelling €2450,-- bruto per jaar.
Als je in de belastingschijf 3 van 42% val, kost je dat netto €85,-- per maand aan bijtelling.
De benzine, het gas, onderhoud, ... alle kosten zijn zakelijk aftrekbaar

Ter vergelijk voor een nieuwe golf in de 25% bijtelling van €30.000,-- betaal je netto €260,-- per maand aan bijtelling. Kosten alleen al ivm afschrijving van je nieuwe Golf liggen zakelijk ook veel hoger.

Dat is nu precies de reden waarom er heel veel oldtimers zakelijk worden gereden. Alle kosten zijn immers zakelijk aftrekbaar. Ook al komt er MRB voor oldtimers, dat zijn nog steeds zakelijk aftrekbare kosten.
Het stikt al van de Youngtimers (auto's tussen de 15 en 25 jaar) omdat daar ook de 35% bijtellingsregeling geldt.

Dus die zakelijke MB 450S rijders met old/youngtimers krijg je met deze maatregel echt niet uit de vervuilende auto.
De bijtelling is immers een schijntje tov relatief lage zakelijke kosten.

Pssst: ondernemers kunnen veeeeeel meer zaken aftrekken van de belasting. En nog wat: zo hoort het ook, omdat ze niet gehoorzaam voor een baas werken, zelf initiatief nemen en veel risico lopen. We hebben die mensen nodig, het zijn werkgevers (van de toekomst).

iemand een architect nodig?

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 31 Okt 2012, 09:57

ja, prachtig.... en dat die ondernemer (ben ik zelf ook) dan zijn privé auto lekker zelf betaald.....Mijn transporter T5 rij ik zakelijk, en dus alleen zakelijk en betaald de zaak. mijn rangerover is prive, en moet ik vollledig zelf bekostigen..... de offroad range is niet voor niets zonder kenteken

De regering heeft in het verleden en doet dat nog steeds, wetten opgesteld die voordeel creëerden en daarmee een bepaalde bedoeling hadden.. niet goed nagedacht over de manier waarop binnen de tekst van de wet deze bedoeling omzeild kon worden en het gevolg is dat er later jaren heibel is omdat de hele wet terug gedraaid wordt...

grijs kenteken regeling (nu eindelijk zoals ie in het begin had moeten zijn..alleen voor bedrijfsmatige voertuigen)

De oldtimer regeling, bedoeld voor de hobby auto die een paar dagen per jaar voor de hobby gebruikt wordt.... men koopt en masse oude auto's die dan als dagelijks vervoer vele duizenden kilometers meer rijden dan voorzien... deze regeling gaat er nu dus aan.

Campertarief.... als ik zie op het transporter forum hoeveel busjes daar de laatste 5 jaar getransformeerd zijn van grijs kenteken naar camper (en vaak meer heel summier aan de eis voldoen) puur omdat ze voor 25% tarief rijden en waarschijnlijk zelden als camper gebruikt worden...zie ik deze regeling ook nog wel sterven.

Voor de veelrijdende oldtimer..... prima dat die ook belast wordt.... jan met de iets jongere auto van het zelfde type moet ook betalen immers... maar voor echte hobby oldtimers, die uit oude-autoliefde vertroeteld en af en toe een keer uitgelaten worden.... daarvoor mag wat mij betreft de MRB heel laag of nihil zijn
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 31 Okt 2012, 10:02

Edward schrijft:

Dag Edward, Dag Allemaal,

Waarom wordt kilometer gerelateerd "weer oncontroleerbaar" ?
Met een autovolgsysteem kan je je eigen auto volgen, met gewone GSM zijn je where-abouts al min of meer gedetermineerd, een Smartphone ben je precies gelokaliseerd en kan je zien waar je vrienden etc zich bevinden ....
Het is dus in principe heel makkelijk om plaats, tijd en snelheid over te seinen. Wil je dit anoniem dan kost het misschien iets meer, maar waarom zou je dit nu anoniem willen terwijl je met een auto met kentekenplaten rondrijdt (en dus sowieso niet anoniem bent)?

De enige reden waarom we dit niet krijgen is dat men van de VVD eigenlijk veel en hard wil kunnen rijden tegen de eenmalige afkoopsom die MRB heet. Dus, als je het een beetje anders vertaalt: Wie rijk genoeg is om de MRB te betalen heeft daarna "vrij-rijden", en dus worden de "sukkels" die weinig rijden of meer auto's hebben "gepakt". (En ben je toevallig zo'n sukkel met een oude LandRover dan wordt je dubbel gepakt, dan had je maar een Lexus-hybride :blush: moeten kopen.)

Groeten MarcS

Terug naar “Kroeg”