Juist, dat bedoel ik. Boter, veel boter. Drie oldtimers boehoe. Je hebt het slecht hoor.
Het gaat mij erom dat de maatregel voor een groot deel niet gaat werken. Heel veel oldtimers worden zakelijk (+prive) gereden.
Stel, een auto is ouder dan 25 jaar dus is de bijtelling 35% over de economische waarde....
Stel, de auto is €7000,-- waard dan is de bijtelling €2450,-- bruto per jaar.
Als je in de belastingschijf 3 van 42% val, kost je dat netto €85,-- per maand aan bijtelling.
De benzine, het gas, onderhoud, ... alle kosten zijn zakelijk aftrekbaar
Ter vergelijk voor een nieuwe golf in de 25% bijtelling van €30.000,-- betaal je netto €260,-- per maand aan bijtelling. Kosten alleen al ivm afschrijving van je nieuwe Golf liggen zakelijk ook veel hoger.
Dat is nu precies de reden waarom er heel veel oldtimers zakelijk worden gereden. Alle kosten zijn immers zakelijk aftrekbaar. Ook al komt er MRB voor oldtimers, dat zijn nog steeds zakelijk aftrekbare kosten.
Het stikt al van de Youngtimers (auto's tussen de 15 en 25 jaar) omdat daar ook de 35% bijtellingsregeling geldt.
Dus die zakelijke MB 450S rijders met old/youngtimers krijg je met deze maatregel echt niet uit de vervuilende auto.
De bijtelling is immers een schijntje tov relatief lage zakelijke kosten.