Regeerakkoord: Belastingvrijstelling oldtimers weg

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
R1200C

Re:Regeerakkoord: Belastingvrijstelling oldtimers weg

Berichtdoor R1200C » 10 Nov 2012, 12:19

TomVooges schrijft:
Kan iemand mij de gedachtenkronkel uitleggen dat echte autoliefhebbers weinig met hun auto rijden?

Waarom zou je als je veel rijdt een liefhebber zijn en wanneer je weinig rijdt niet? Misschien zit de autoliefhebberij er wel juist in om hem 200% perfect te krijgen, dus in beter-dan-fabriek staat en vind je er geen zak aan om er (veel) mee te rijden.

Iedereen bepaalt toch zelf waar hij lol in heeft?

Denk dat ik wel een "auto"liefhebber ben. Maar ik denk dat als ik elke dag met D'n Harrie zou rijden de lol er snel van af zou gaan. Juist af en toe een keer genieten maakt het genieten intenser...
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

R1200C

Berichtdoor R1200C » 10 Nov 2012, 12:22

marcenvon schrijft:
tim schrijft:

Dus als ik een groter huis wens met bijbehorend gasverbruik en installatie met krachtigere en dus duurdere vervangingsonderdelen, moet m'n OZB aanslag maar verminderd worden?

Jouw voorbeeld moet meer zijn dat je hard gespaard hebt om een groter huis te kunnen kopen en na een paar jaar een extra belasting moet gaan betalen voor het aantal kubieke meters die je in huis hebt zitten. Dan voel je je toch ook ineens genaaid? En moet je misschien je huis weer verkopen.

Marc

Nee, das geen eerlijke vergelijking. Als je nu weet dat je geen OZB hoeft te betalen omdat je een groter huis koopt en je dan een jaar na aanschaf wel OZB moet gaan betalen voel je je genaaid. Maar dat gaat voor de MRB niet helemaal op omdat zeker mensen die de laatste tijd een auto hebben gekocht konden weten dat de MRB vrijstelling ter discussie stond/staat. Hetzelfde als de hypotheekrente aftrek (waar ik erger van zou balen als die in 2014 helemaal weg zou zijn...).
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

Arthur 110

Berichtdoor Arthur 110 » 10 Nov 2012, 12:57

R1200C schrijft:
Maar dat gaat voor de MRB niet helemaal op omdat zeker mensen die de laatste tijd een auto hebben gekocht konden weten dat de MRB vrijstelling ter discussie stond/staat. Hetzelfde als de hypotheekrente aftrek (waar ik erger van zou balen als die in 2014 helemaal weg zou zijn...).

Daar denkt de KNAC toch anders over, zie onder kopje 'Uit de pas'.

Overigens vind ik dat je bestaande gevallen buiten schot moet houden met dit soort belastingmaatregelen, ook bij de hypotheekrente aftrek.

retep

Berichtdoor retep » 10 Nov 2012, 13:06

Arthur 110 schrijft:

Als het de overheid tenminste echt te doen is om 'nep-klassiekers' geen misbruik te laten maken van de MRB vijstelling voor 'echte klaasiekers'.

Ik hoor elke keer weer "misbruik" vd oldtimerregeling, maar dat is onterecht, want ze hebben zelf die regeling in het leven geroepen, en staat er nergens dat je dan niet dagelijks met je oldtimer mag rijden, dus wat nou misbruik? Als de overheid morgen gratis bier uitdeeld, dan ga je het ook niet meer in de supermarkt kopen?
Je maakt gewoon gebruik vd regeling die er is, dus wat is daar nou mis mee?

TomVooges

Berichtdoor TomVooges » 10 Nov 2012, 13:09

R1200C schrijft:
TomVooges schrijft:
Kan iemand mij de gedachtenkronkel uitleggen dat echte autoliefhebbers weinig met hun auto rijden?

Waarom zou je als je veel rijdt een liefhebber zijn en wanneer je weinig rijdt niet? Misschien zit de autoliefhebberij er wel juist in om hem 200% perfect te krijgen, dus in beter-dan-fabriek staat en vind je er geen zak aan om er (veel) mee te rijden.

Denk dat ik wel een "auto"liefhebber ben. Maar ik denk dat als ik elke dag met D'n Harrie zou rijden de lol er snel van af zou gaan. Juist af en toe een keer genieten maakt het genieten intenser...

Precies, ik beweer ook niet dat het tegendeel de enige waarheid is. Belast gewoon iedere oldtimer een beetje. Kwarttarief desnoods.

In mijn geval komt er bij een 60-dagen kaart gewoon een oldtimer bij. We hebben de RRC echt als tweede auto, voor mijn werk rijdt ik ca 40.000 km/jr in een auto zonder bijtelling. De RRC hooguit 10.000 incl vakanties, maar 60 dagen zijn te weinig, 120 is wel reeel. Of wel bijtelling, dat kan natuurlijk ook. Ik realiseer me echt wel dat ik in een luxepositie zit..

iemand een architect nodig?

Edward

Berichtdoor Edward » 10 Nov 2012, 13:11

R1200C schrijft:
TomVooges schrijft:

Veel liefhebbers moeten er niet aan denken dagelijks in hun oldtimer te rijden. Vel te veel kilometers en zlijtage! Zonde van de auto. Daar ben ik het wel mee eens. Met dagelijks rijden rij je een auto gewoon op en dat is zonde. Dat kun je beter doen met een goedkoop rijdend niksautotje. :P
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Arthur 110

Berichtdoor Arthur 110 » 10 Nov 2012, 13:22

retep schrijft:
Arthur 110 schrijft:

Als het de overheid tenminste echt te doen is om 'nep-klassiekers' geen misbruik te laten maken van de MRB vijstelling voor 'echte klaasiekers'.

Ik hoor elke keer weer "misbruik" vd oldtimerregeling, maar dat is onterecht, want ze hebben zelf die regeling in het leven geroepen, en staat er nergens dat je dan niet dagelijks met je oldtimer mag rijden, dus wat nou misbruik? Als de overheid morgen gratis bier uitdeeld, dan ga je het ook niet meer in de supermarkt kopen?

Nou ja, de overheid noemt het misbruik. Lees wat mij betreft 'gebruik'. Elke regeling moet goed doordacht worden op ongewenst gebruik (ik had bijna weer gezegd 'misbruik') en dat is bij deze MRB vrijstellings regeling duidelijk niet gebeurt. Althans als het was bedoeld ooit om alleen enkele hobbyisten hooguit een paar duizend kilometer per jaar te laten rijden zonder MRB te betalen.

Quink

Berichtdoor Quink » 10 Nov 2012, 13:44

retep schrijft:

Strikt genomen niks. Maar, voor zover mij bekend, is men er van uit gegaan dat verreweg de meeste old timers hoofdzakelijk op zon- en feestdagen gebruikt worden, en relatief weinig km's maken. Maar blijkbaar worden er ook veel old timers ingezet voor dagelijks vervoer. En daarom wordt de regeling aangepast.

En als je toch dagelijks gebruik maakt van je old timer, waarom zou je dan geen MRB betalen? Waarom jij niet, en iemand die minder km's rijdt in een nieuwere auto wel?

Het eerlijkst, imo, zou zijn om, zoals al eerder is gezegd, e.e.a. te verrekenen in de brandstof. Rij je meer, betaal je meer. Rij je 500 km/jaar, betaal je ook weinig.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 10 Nov 2012, 16:43

Quink schrijft:

En als je toch dagelijks gebruik maakt van je old timer, waarom zou je dan geen MRB betalen? Waarom jij niet, en iemand die minder km's rijdt in een nieuwere auto wel?.

precies.....daarom vind ik een 60 dagenkaart-achtige oplossing prima, ben je liefhebber en rij je weinig, betaal.je (bijna)geen belasting, kies je er voor om gewoon te rijden met je oldtimer, als liefhebber of omdat je denkt gratis te mogen rijden, dan mag je ook gewoon belasting ervoor betalen...
gone

retep

Berichtdoor retep » 10 Nov 2012, 19:44

Quink schrijft:
retep schrijft:

Strikt genomen niks. Maar, voor zover mij bekend, is men er van uit gegaan dat verreweg de meeste old timers hoofdzakelijk op zon- en feestdagen gebruikt worden, en relatief weinig km's maken. Maar blijkbaar worden er ook veel old timers ingezet voor dagelijks vervoer. En daarom wordt de regeling aangepast.

En als je toch dagelijks gebruik maakt van je old timer, waarom zou je dan geen MRB betalen? Waarom jij niet, en iemand die minder km's rijdt in een nieuwere auto wel?

Het eerlijkst, imo, zou zijn om, zoals al eerder is gezegd, e.e.a. te verrekenen in de brandstof. Rij je meer, betaal je meer. Rij je 500 km/jaar, betaal je ook weinig.

als men er vanuit ging dat er maar weinig gereden zou worden, dan hadden ze dat gewoon meteen wettelijk moeten dichttimmeren met die voorwaarden. Dat hebben ze niet gedaan, en zijn er zo bedrijven ontstaan die oldtimers compleet restaureren die voor dagelijks gebruik geschikt gemaakt zijn, en toen had de overheid meteen moeten ingrijpen, en niet nu dat er een heuse subeconomie is ontstaan dankzij de groeiende populairiteit en vraag naar oldtimers.
Maar goed, ze hebben gewoon poen nodig, dus vind ik dat met het idee van het kwarttarief bets te leven zou zijn, maar verder geen gezeur over dagelijks gebruik, want ik weet zeker dat het maar om een heel klein deel gaat die een oldtimer als eerste en enige auto heeft en daar dagelijks mee rijd, en het merendeel een oldtimer als 2e auto heeft, dus gaat het nergens over. Maar goed, als we elkaar dan toch geen voordeeltje meer gunnen, dan ook campers de volle mep laten dokken, en vaarbelasting voor de pleziervaart, en apk plicht voor brommers, motoren en aanhangers.

Terug naar “Kroeg”